handdator

Visa fullständig version : Hantera textmassor utan att drunkna?


Archos
2008-12-18, 16:13
Har kommit till en punkt då det känns mycket angeläget för mig att bli betydligt bättre på att hantera och navigera i stora textmassor. Har aldrig varit bra på det vilket lett till stor stress i mitt liv ibland.

Hur gör ni?

Finns tekniker för olika former av intensitet på läsningen? Hur navigerar man i ett stort textmaterial och plockar russinen ur kakan och hur tillgodogör jag mig de stora dragen?

Själv läser jag alldeles för långsamt och kritiskt och det är i stort sett det enda jag kan.

tejpis
2008-12-18, 16:19
Du kan få mina russin, speciellt från lussebullarna.. Passar inte alls bra ihop tycker jag.

saab900
2008-12-18, 16:19
Gäller det kurslitteratur?

Jag brukar läsa igenom en gång snabbt så jag kan plocka ut huvuddragen och sedan skriva en kraftigt nedkortad sammanfattning på det viktigaste. På så sätt kortar jag ned en kursbok på 400 sidor till ett kompendium på 30-40 sidor. När man skriver om det med egna ord tycker jag det fastnar bättre i huvudet, och sedan pluggar man på kompendiet istället för kursboken. Det kan ta ett par veckor att sammanställa, men sen sitter VG eller 5 som ett smäck på tentan.

Archos
2008-12-18, 16:21
Det gäller kurslitteratur och min framtid i stort faktiskt. Behöver verkligen bli bättre på detta!

Chaan
2008-12-18, 16:22
Finns nog inga genvägar. Bara att öva en_helvetes_massa. Själv lärt mig skumläsa efter 18 år i skolan, 10 år med DN och nu översvämningen på internet (överlappande..) De snackade mycket om skumläsning på svenskalektionerna men jag lyckades aldrig lära mig det. Inte när jag läste praktisk svenska på universitet - inte ens när jag gick på läkarlinjen kunde jag det. En grej är att se bara första meningen i varje stycke, kan funka om texten är bra uppställd. Men det räcker inte helt. Skumläsning går enligt mig ut på att bara få en hint om vad stycket handlar om och då kan det gå undan med läsningen. Sen kan man lära sig att scanna efter begrepp om man har tur - särskilt sådana som börjar med stor bokstav kan gå att hitta...

saab900
2008-12-18, 16:35
Håller med chaan, finns nog inga genvägar, däremot lite effektivare metoder än att bara sträckläsa kursboken flera gånger och förvänta sig att det ska fastna. När vi hade det som värst körde jag alltid på min kompendievariant.

Utöver det samlades vår "braintrust" bestående av fem sex personer och gick igenom svåra frågor, gamla tentor etc den sista veckan före tentan. Alla i gruppen ansåg att detta förhöjde studieresultatet rejält.

Studiegrupper är nästan ett måste när det gäller kemi och matematik t ex som mer går ut på att räkna.

Om du har tillgång till gamla tentor kan du se vilka delar det fokuseras hårdast på. Föreläsningar är också ett mycket bra stöd. Det läraren lägger tid på där, det kommer också på tentan.

Det spelar egentligen ingen roll hur snabbt du kan lära dig att läsa, det ska ju fastna i huvudet också. Pröva kompendiemetoden. Det är tungt första veckorna, sen kan du sitta och glassa med ditt kompendium och ställa kursboken i hyllan, helt klart värt slitet:thumbup:

LadyG
2008-12-18, 16:36
Är det någonting typ snabbläsning (speed reading) du är ute efter? Det enda som bevisligen fungerar är att läsa, mycket och varierat. Det är hjärnans förmåga att snabbt uppfatta ord som behöver tränas upp och bästa sättet att göra det är att läsa.

Archos
2008-12-18, 16:41
Håller med chaan, finns nog inga genvägar, däremot lite effektivare metoder än att bara sträckläsa kursboken flera gånger och förvänta sig att det ska fastna. När vi hade det som värst körde jag alltid på min kompendievariant.

Utöver det samlades vår "braintrust" bestående av fem sex personer och gick igenom svåra frågor, gamla tentor etc den sista veckan före tentan. Alla i gruppen ansåg att detta förhöjde studieresultatet rejält.

Studiegrupper är nästan ett måste när det gäller kemi och matematik t ex som mer går ut på att räkna.

Om du har tillgång till gamla tentor kan du se vilka delar det fokuseras hårdast på. Föreläsningar är också ett mycket bra stöd. Det läraren lägger tid på där, det kommer också på tentan.

Det spelar egentligen ingen roll hur snabbt du kan lära dig att läsa, det ska ju fastna i huvudet också. Pröva kompendiemetoden. Det är tungt första veckorna, sen kan du sitta och glassa med ditt kompendium och ställa kursboken i hyllan, helt klart värt slitet:thumbup:

Jag har ju läst på universitet och pluggat tillsammans för många år sedan. Nu är målsättningen en annan än bara passera genom en tenta. Om man ska doktorera t ex så måste man kunna detta enbart för sin egen skull.

Kompendievarianten kan ju funka. Målsättningen är alltså djupinlärning genom snabbläsning! :)

Archos
2008-12-18, 16:44
Är det någonting typ snabbläsning (speed reading) du är ute efter? Det enda som bevisligen fungerar är att läsa, mycket och varierat. Det är hjärnans förmåga att snabbt uppfatta ord som behöver tränas upp och bästa sättet att göra det är att läsa.

Läser du olika texter på olika sätt?

Annars är nog min hjärna ganska långsam på att uppfatta ord i en text och det är riktigt irriterande! *gah!*

hoikka poika
2008-12-18, 16:45
När jag skumläser läser jag texten men lägger inte så mycket eftertanke på vad jag läser. Detta gör att jag får en rödtråd i texten och kan gå tillbaka till intressanta områden.

I naturvetenskapliga böcker, speciellt amerikanska ( ordbajseri av högsta rang ) så brukar jag läsa sammanfattningen av kapitlet först. Detta visar vad kapitlet handlar om och tar upp det viktigaste. Sedan bläddrar jag upp sammanfattningen punkt för punkt för att tillslut läsa hela kapitlet med "irrelevanta" delar som kuriosa och historia. Fördelen med amerikanska böcker är att de brukar ha ett mycket bra index på slutet, till skillnad från många svenska böcker. Nackdelen är all brödtext.
PS. Bilder och grafer med tillhörande förklaringar kan säga grymt mycket och man får en "snap shot" i minnet. "En bild säger mer än tusen ord" så att säga.


Men jag tror att lästekniken skiljer sig åt från ämne till ämne.

saab900
2008-12-18, 16:52
Jo precis, det funkar ju inte att bara skumläsa. Syftet med att läsa snabbt blir ju iså fall att man snabbare kan plocka ut viktiga delar, men dessa måste ju sedan ändå bearbetas på något sätt.

Archos: Känner igen det där, jag håller på med examensarbete nu, och många vetenskapliga rapporter blir det*gah!*
Studie x från tisdskrift y, läs igenom, har den någon relevans för min studie, om anteckna, om inte hoppa över, dyk på nästa osv...

De studier jag använder mig av kör jag komnpendietekniken på och antecknar det viktigaste, t ex kortfattat metod och resultat. De är ju i regler redan ganska ekonomiskt skrivna som det är.

tntballe
2008-12-18, 16:53
Kan du inte fundera på vad du vill med texten? Om du verkligen vill så löser det sig på det mest oväntade sätt. Det är ju bara text skriven av någon/några som du inte känner, vem vet vad dom vill med den texten. Låt svaren sväva genom kosmos.

Archos
2008-12-18, 16:57
Kan du inte fundera på vad du vill med texten? Om du verkligen vill så löser det sig på det mest oväntade sätt. Det är ju bara text skriven av någon/några som du inte känner, vem vet vad dom vill med den texten. Låt svaren sväva genom kosmos.

Trodde faktiskt inte det första riktigt tråkiga svaret skulle komma från dig tntballe, men man upphör aldrig att förvånas..

LadyG
2008-12-18, 17:05
Läser du olika texter på olika sätt?

Annars är nog min hjärna ganska långsam på att uppfatta ord i en text och det är riktigt irriterande! *gah!*

Ja, absolut. Skönlitteratur läser jag inte alls på samma sätt som viktigare texter. Sånt jag inte behöver memorera läser jag snabbare, slarvigare och inte med samma omsorg. Viktiga saker läser jag med pennan i högsta hugg, stryker under och gör anteckningar. Vissa saker läser jag t o m högt för att maximera inlärningeffekten, men då är det snarare studieteknik än snabbläsning vi snackar i så fall.

Fast hur jag lärde mig läsa snabbt är svårt att förklara, jag läser mycket och med tiden blir hjärnan bra på det. Tyvärr är det svårt att ge en bättre förklaring än så.

Archos
2008-12-18, 17:19
Ja, absolut. Skönlitteratur läser jag inte alls på samma sätt som viktigare texter.

Fast hur jag lärde mig läsa snabbt är svårt att förklara, jag läser mycket och med tiden blir hjärnan bra på det. Tyvärr är det svårt att ge en bättre förklaring än så.

Det här är ju intressant. I mitt privatliv har jag alltid sökt mig till litteratur som känns angelägen och som är ett så starkt kondensat som det någonsin går av det jag vill veta. Detta eftersom jag läser så långsamt. Det här har gjort att jag haft problem med stora mängder "brödtext". Det är så lite som känns väsenligt. Trots det kan det mitt i textmängden finnas något man behöver. Jag antar att det handlar om att lära sig skanna och sålla på ett bra sätt. Problemet blir ju du vad man skannar efter, dvs om det är rätt saker och om man kan tillgodogöra sig annan text "parallellt"?

tobbo
2008-12-18, 17:23
Köp någon bok som går igenom speedreading(inte blandas ihop med skumläsning) och börja träna på det, har funkat bra för mig.

Archos
2008-12-18, 17:24
Hur hänger snabbläsning ihop med ögonrörelser tycker ni? Har hört att vissa läser i block och att vissa "fotograferar" stycken eller sidor och tillgodogör sig innehållet, dvs få ögonrörelser. Funkar det?

Tips på bok tobbo?

tobbo
2008-12-18, 17:44
Hur hänger snabbläsning ihop med ögonrörelser tycker ni? Har hört att vissa läser i block och att vissa "fotograferar" stycken eller sidor och tillgodogör sig innehållet, dvs få ögonrörelser. Funkar det?

Tips på bok tobbo?

Snabbläsning har mycket att göra med ögonrörelser, de som läser snabbt gör som du säger läser i "block", flera ord, rader samtidigt.

Jag har bara läst Plugga smart och lär dig mer! (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144017251), den handlar om studieteknik och det finns några kapitel som handlar om lästeknik och speed reading, tycker den var ganska bra.

Archos
2008-12-18, 17:50
Plugga smart och lär dig mer

Vem vet, den där boken eller någon liknande i genren kanske blir ett av mitt livs viktigaste investeringar! Tack för tipset! :)

Bubban
2008-12-18, 18:01
Snabbläsning tycker jag inte är att rekommendera när man läser kurslitteratur.
Hade en jättebra föreläsare som höll ett föredrag om hur man ska bete sig när man ska läsa en tung bok på 500 sidor.
Det är inte en bok man läser från början till slut, utan en bok man man måste ta sig an bit för bit. Först och fräsmt tar du reda på vad som ska tas upp på den kommande föreläsningen och studerar de partierna. Hade du inte gjort det kommer du med all garanti inte fatta alls lika mycket som om du hade läst i förväg. Du kommer få Aha-upplevelser, i form av att "detta har jag ju redan läst, nu får jag två perspektiv".
Du kan även förstå att vad han säger är saker som är väsentliga.. Hade de inte varit det hade han inte slösat vare sig er eller sin egen tid.
Skaffa små lappar som du kan sätta i hörn av olika saker som berör termer som behövs för att kunna förstå en större bil¨, sätter du till exempel en lapp på den sidan och skriver "Phillips-kurvan" (till exempel) och kan då gå tillbaka dit på en sekund för att förvissa dig om vad det nu var.

Det första du gör när du får den är att bekanta dig med boken. Slå upp boken. Titta på rubriker, bilder, läs något stycke som du tycker verkar intressant. Titta på rutor som står ut, dessa är oftast viktiga. Denna bekantningen ska ta ca 30 minuter.
Du lägger ifrån dig boken och grper tag i den ett tag senare, behöver inte vara samma dag. Du börjar skumläsa partier i boken som du tycker är intressanta. Är det något du inte förstå, använd lappsystemet än en gång, skriv en liten notis och ett frågetecken. Eventuellt googla det för att se om du kan få ett hum om det. Du måste inte kunna exakt vad det innebär. När du har skummat igenom boken i några timmar och gjort små notiser med lappar eller så lägger du ifrån dig boken får att ta tag i den en annan dag. Gå och gymma. Tryck upp skivstången som om det vore Professorn du skulle övertala om att få högsta betyg.
Någon dag senare tar du fram boken igen och nu börjar det roliga. Du läser och läser. Finns det något som inte alls har något sammanhang med vad du läser, hoppa över det.
Det är inte meningen att du ska streckläsa bekon på en eller två dagar utan snarare under en längre period.. Kanske 10-20 sidor per dag där du tar några pauser där du fastnar eller hamnar i partier som verkar tråkiga.
Sitt ALLTID med en penna i handen för att skriva ned saker som du tycker verkar oklart eller som du tycker verkar viktigt.

Sist ut.. Sitt inte och gräv ner dig i en massa jobb kvällen innan tentan. Det är inte acceptabelt. Det går inte. Först och främst har det varit en dålig planering från din sida och det du lärt dig kommer inte stanna i huvudet särskilt länge. Du ska även försöka repetera det du läst med jämna mellanrum. Låt säga du läser 10 sidor. När du gjort det ska du inte bara kasta iväg boken, hurra för att du gjort nytta och slå på den senaste rullen på tv. Du spelar in filmen och tar en macka, dricker lite god jordgubbssaft som din sjuksköterskestuderande granne har gjort alldeles själv. Du föreslår att ni ska gå på bio nästa kväll. Du pussar henne i pannan och går tillbaka till boken och går tillbaka till de sidorna du läst tidigare. *Vad var det egentligen jag läste precis?! Jag fattade verkligen nada.* Går genom ditt huvud och du tittar på det igen och ditt huvud har hunnit lägga upp det i nymonterade billyshyllor i ditt huvud och du förstår bättre vad du läst. Ta kanske upp anteckningarna och studera dem, jämför med boken. Du kan även ta fram ett blankt papper och försöka tänka ut vad det var du läste om. Vad stod ut? Vad verkade intressant? Än en gång sätter du en lapp (ej samma färg som de andra) med en smiley ritad på och sätter den längst upp på sidan du sist läst för denna gången. Du vet exakt var du ska börja nästa gång.
Sätt på tvn och titta på en film.

Hoppas det hjälper. <3

Archos
2008-12-18, 18:10
Snabbläsning tycker jag inte är att rekommendera när man läser kurslitteratur....


Bra tips! Det här är ju tips som betonar också tiden mellan läsningen och en gradvis bekantning av texten. Om man läser långsamt är det ju lätt att bli uppstressad av det och då blir det för få pauser antar jag. Kräver som sagt bra planering också.

tobbo
2008-12-18, 18:14
speedreading(inte blandas ihop med skumläsning)

Som sagt, man lär sig att läsa snabbare samtidigt som man tar upp lika mycket information. Att lära sig att läsa snabbt går inte på några dagar, det kan ta veckor, månader och år för vissa.