handdator

Visa fullständig version : GI Motsägerlser...


MaW
2003-07-13, 11:12
Har läst ett par böcker om GI, och upptäckt en massa motsägelser.

Bla. att lättmjölk, frukt, frukt juice ska man undvika, trots lågt GI.
Det finns mängder med sådana exempel...

Sen hur fungerar det igentligen.. I böckerna så tolkar jag det som även om jag äter något jättefett med lågt GI så går jag ändå inte upp, då det enda som påverkar fettuppgången är Insulinnivåerna?

Plis... kan någon reda ut detta för mig?

King Grub
2003-07-13, 11:20
Fruktos lagras i levern, och när den är "full", ca 50-60 gram omvandlas överskottet till kroppsfett, lågt GI eller inte.

Mjölk har långsamma kolhydrater (lågt GI), men högt Insulinindex (ca 115), alltså högt insulinpåslag efter mjölkintag, och insulin är fettinlagrande.

Däremot är både frukt och mjölk utmärkta livsmedel. Helheten är viktigare än enskilja mål. Och oftast äter man inte bara en matvara åt gången.

Haggstar
2003-07-13, 11:58
Men hur vanligt är det att "annat" socker lagras i levern då?
Det vore ju bra att veta så man kan ha någorlunda koll på hur pass "full" levern är!

Själv så äter jag mängder med frukt, speciellt under hockeysäsongen, och då kommer ju frågan: när förbrukas det som är lagrat i levern? Jämt med det som finns i musklerna som arbetar eller innan eller efter när glykogenet är slut??

Det är ju så fint att :eating: i sig frukt...

King Grub
2003-07-13, 12:56
Vid ett "normalt" fruktintag är det inget man behöver oroa sig för, eller ens tänka på. Det är när man använder ren fruktos som kolhydratkälla som det kan inträffa. I levern omvandlas fruktoset långsamt till glukos, så det är en av anledningarna till att det har så lågt GI som det har. Fruktos och galaktos är kolhydrater som främst omvandlas till glukos i levern.

Men frukt är utmärkt. Smaska på. :eating:

Strösocker och produkter som innehåller mycket av det är nog en större källa till fruktos för "medelsvensson". Vanligt, (o)hederligt sackaros består till hälften av fruktos och till hälften av glukos.

Bamse
2003-07-13, 15:54
Originally posted by King Grub
alltså högt insulinpåslag efter mjölkintag.

Innebär det att mjölk är en bra kreatintransporter? :MrT:

labbbus
2003-07-13, 19:17
Originally posted by Bamse


Innebär det att mjölk är en bra kreatintransporter? :MrT:

När jag tänker efter fick jag mina största ökningar av kreatin är jag blandade med mjölk men kanske slumpen :MrT:

gasoliner
2003-07-13, 19:35
Det vore ju F-N typiskt bara för att man är laktosintolerant..:insane: :furious:


:D

Diana
2003-07-13, 20:30
laktosfri mjölk?:eating: