Visa fullständig version : Kost VS Sömn
Är intresserad av vad ni tror:
De dagar jag är ledig sover jag så mycket jag bara kan.
Går kanske upp vid 10-11.
Detta innebär ca 2 mål mat mindre dessa dagar.
Frågan är då; vilket är att föredra för den tränande och dess kropp?
Att ge den massiv sömn (med alla hormonfördelar & utvilan det ger) eller ta sig upp tidigt och få i sig sina måltider ändå?
Är medveten om att det kanske är att jämför äpplen och päron, men hoppas ni förstår min undran.
Och nej, jag äter inte så mycket större måltider under sömndagarna så att kcal-itaget blir detsamma ändå.
Är intresserad av vad ni tror:
De dagar jag är ledig sover jag så mycket jag bara kan.
Går kanske upp vid 10-11.
Detta innebär ca 2 mål mat mindre dessa dagar.
Frågan är då; vilket är att föredra för den tränande och dess kropp?
Att ge den massiv sömn (med alla hormonfördelar & utvilan det ger) eller ta sig upp tidigt och få i sig sina måltider ändå?
Är medveten om att det kanske är att jämför äpplen och päron, men hoppas ni förstår min undran.
Och nej, jag äter inte så mycket större måltider under sömndagarna så att kcal-itaget blir detsamma ändå.
Det där har jag också tänkt på en del! Är likadant för mig. Jag inbillar mig att så länge jag äter mer/större portion frukost när jag vaknar vid 10 så ska det vara lugnt. (dock så vet jag att jag inte får i mig lika mycket dessa dagar.)
Det där har jag också tänkt på en del! Är likadant för mig. Jag inbillar mig att så länge jag äter mer/större portion frukost när jag vaknar vid 10 så ska det vara lugnt. (dock så vet jag att jag inte får i mig lika mycket dessa dagar.)
Ja...men jag tänker mer på om fördelarna av att få vila ut kroppen rejält kan överväga fördelen av att kliva upp tidigt och pressa den där extra måltiden...
Du förbrukar ju onekligen mindre energi de där extra timmarna du sover jämfört med om du hade gått upp, så energibehovet för dagen kommer ju vara lite mindre. Så tänker iaf jag de dygnen jag sover 14 timmar för att inte behöva gå och vara orolig över att jag inte hinner sätta i mig nog med mat.
Om du sover så länge att du börjar svälta lär du vakna av hunger. Jag tror att du gör saker onödigt komplicerade.
Om du sover så länge att du börjar svälta lär du vakna av hunger. Jag tror att du gör saker onödigt komplicerade.
jag tycker inte att det är onödigt komplicerat att undra vare sig man får i sig rätt mängd kcal per dag eller inte.
King Grub
2008-12-18, 14:49
Sängläge är bara uppbyggande så länge man tillbringar den tiden med att sova så länge man behöver. Därefter blir det snabbt väldigt katabolt.
AmericanDragon
2008-12-18, 15:17
Sängläge är bara uppbyggande så länge man tillbringar den tiden med att sova så länge man behöver. Därefter blir det snabbt väldigt katabolt.
Så för mig som la mig 02:00 inatt och gick upp... nu, 15:00 så var det lite onödigt mycket alltså? :D
Så för mig som la mig 02:00 inatt och gick upp... nu, 15:00 så var det lite onödigt mycket alltså? :D
Ja. Det var onödigt mycket sömn.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.