Logga in

Visa fullständig version : Fredrik Paulúns senaste påhitt - Isodieten !!

Nitrometan
2008-12-18, 12:51
Från Paulúns blogg: http://blogg.paulun.se/permalink.asp?blogContentId=216

Tillsammans med mina näringsfysiologer Martin Brunnberg och Kristina Andersson har jag utvecklat isodieten. Egentligen är det en livsstilsmetod, men kan även användas med framgång för viktminskning. Isodieten är isokalorisk, dvs du får lika många kalorier från fett, protein resp kolhydrater och andelen är naturligtvis cirka 33%. En viss tolerans finns när det gäller de exakta andelarna, men 1/3 av varje är vad man bör sträva efter.

Proteininnehållet är högre än genomsnittet (33% jämfört med cirka 15%) vilket innebär en bättre mättnad och fettförbränning. Samtidigt behåller du muskelmassan bättre än vid t ex LCHF (low carb high fat) som tenderar att ge en förlust av muskelmassan. Mindre muskler är varken snyggt eller hälsosamt.

Fettinnehållet är 33% vilket i stort sett är detsamma som en normal person äter spontant. Det betyder att du får rätt mängd fett och mår väldigt bra av det, speciellt som vi siktar in oss på de bästa fetterna. En hög andel enkelomättat fett, omega-3-fettsyror samt de mättade fetterna SCT och MCT ger en snabbare viktminskning än om man äter en hög andel LCT (långkedjat mättat fett som t ex finns i feta köttprodukter).

Utan att egentligen skriva så mycket om det är våra kostråd under isodieten dessutom inspirerade av stenålderskosten vilket kommer att innebära mycket grönsaker och mindre ämnen som kan ge magproblem. De allra flesta med känsliga magar mår därför alldeles utmärkt på isodieten.

Vid årsskiftet kommer boken "isodieten" och du inom kort lär du få möta klienter från mitt näringscenter i olika media. Vi har nämligen låtit en grupp gå på just denna diet under hösten med mycket goda resultat på både vikten och kroppssammansättningen. Under dieten har vi ett tak på 1 600 kcal för deltagarna vilket inte är superlågt men som ger tillräckligt mycket energi för att orka motionera. Det ger dock ett energiunderskott och viktminskningen blir relativt enkel eftersom man oftast slipper gå hungrig.

Tänkte att nån kanske var intresserad av vad Fredrik sysslar med på sitt Näringscenter nuförtiden.

z_bumbi
2008-12-18, 13:06
Tänkte att nån kanske var intresserad av vad Fredrik sysslar med på sitt Näringscenter nuförtiden.

Att paketera om en existerande diet och sälja den under ett nytt namn, det funkar om man vill tjäna mer pengar men frågan är vad de har gjort under utvecklingen?

Tricklev
2008-12-18, 13:53
Den riktiga frågan är ju varför man själv inte försöker tjäna pengar på någon av alla dessa våger som finns inom kostvärlden, eller andra liknande fenomen.

Någon som är sugen på att skapa en blogg om kost, mode, mobiltelefoner, ipods och sex. Där vi säljer popularistiska och försimplade lösningar på alla problem, samt omförpackar gamla idéer och säljer dom som nya. Undra om vi kan ompacketera Nietzsches övermänniska och sälja idéen.

Mer ontopic så, ja vad ska man säga, han har en bra sak gående för sig, grattis till han.

Eddie Vedder
2008-12-18, 13:57
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=123306

Jag tycker definitivt det är en okej fördelning faktiskt. Tror inte den skulle påverka prestation negativt och dylikt. Men den känns ju väldigt simpel, inget fel i det men det känns ju inte mer revolutionerande än "lite annorlunda och funkar säkert".

Kappman
2008-12-18, 14:10
Kärt barn har många namn. Det är många år sedan jag såg någon elitidrottsman (minns inte namnet) men det var typ Ironman stuket som käkade exakt så. Inget nytt alltså. Men jag beundrar Fredrik för hans framgång. Han är duktig på att slita, jobba, synas och sälja. Det får han ryggdunk av mig för.

Nitrometan
2008-12-18, 14:48
Att paketera om en existerande diet och sälja den under ett nytt namn, det funkar om man vill tjäna mer pengar men frågan är vad de har gjort under utvecklingen?
Klart det inte är nåt nytt. Det hade väl verkligen varit nåt. Att hitta på nåt helt nytt.

Marknadsföring verkar han kunna. Även om han "gav bort" det här med GI lite.

Isocaloric Diet: You can find the complete article in Muscle Media 2000, January 1996 issue, pp. 72-6. Written by Dan Duchaine

Har för mig att även Lyle McDonald har skrivit om nåt sånt.

Grandmaster
2008-12-18, 15:50
Isokalorisk diet var Dan Duchaines påfund.

edit: det var visst redan klarlagt såg jag nu.

jwzrd
2008-12-18, 15:51
Den riktiga frågan är ju varför man själv inte försöker tjäna pengar på någon av alla dessa våger som finns inom kostvärlden, eller andra liknande fenomen.

Någon som är sugen på att skapa en blogg om kost, mode, mobiltelefoner, ipods och sex. Där vi säljer popularistiska och försimplade lösningar på alla problem, samt omförpackar gamla idéer och säljer dom som nya. Undra om vi kan ompacketera Nietzsches övermänniska och sälja idéen.

Mer ontopic så, ja vad ska man säga, han har en bra sak gående för sig, grattis till han.

Jag gjorde det tidigare. Aftonbladet.se.

(Fan också, någon hann före)

Sverker
2008-12-18, 19:54
En hög andel enkelomättat fett, omega-3-fettsyror samt de mättade fetterna SCT och MCT ger en snabbare viktminskning än om man äter en hög andel LCT (långkedjat mättat fett som t ex finns i feta köttprodukter).

Olivolja, rapsolja och fet fisk låter bra.

Men hur är det tänkt att man ska hitta korta fettsyror/SCT och mellan långa fettsyror/MCT ?
Mjölkfett är rikt på SCT och palmkärnolja är rikt på MCT men så många andra källor finns inte...möjligen kokosfett...

hgus
2008-12-19, 06:29
The Zone heter en diet som förespråkar 40-30-30-fördelning. Så även om jag tycker att Isodieten verkar ok, så inte är den särskilt ny. Möjligen ligger det nya i detaljerna. (Att det innehåller nåt nytt är ju egentligen bara intressant för att motivera ett nytt namn på dieten.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Zone_diet

Eddie Vedder
2008-12-19, 06:58
...möjligen kokosfett...

Ja det är kokosfett Paulún syftar på. Han skriver ganska mycket om det, vet inte om han säljer någon produkt dock.

Sverker
2008-12-19, 07:06
Tjaa...varför inte. Wockade grönsaker med strimlad biff eller fläskfilé:thumbup:

Scratch89
2008-12-19, 08:18
The Zone heter en diet som förespråkar 40-30-30-fördelning. Så även om jag tycker att Isodieten verkar ok, så inte är den särskilt ny. Möjligen ligger det nya i detaljerna. (Att det innehåller nåt nytt är ju egentligen bara intressant för att motivera ett nytt namn på dieten.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Zone_diet

Fast Zone Diet är ju betydligt mer komplex och petig. Man ska äta olika block och liknande tillsammans med rätt antal block från en annan livsmedelsgrupp. Ett jävla pet är det, och funkar väl sådär i ett vanligt liv med jobb.

Alter Schwede
2008-12-19, 20:16
Men hur är det tänkt att man ska hitta korta fettsyror/SCT och mellan långa fettsyror/MCT ?
Mjölkfett är rikt på SCT och palmkärnolja är rikt på MCT men så många andra källor finns inte...möjligen kokosfett...

Undrar om inte Paulun själv kombinerat ihop sina slutsatser om kokosfettets bantningsegeskaper och nyttighet genom att selektera ganska fritt i litteraturen.

Såvitt jag vet har inga studier om viktminskning/fettförbränning gjorts med kokosfett, utan de studier som påvisat MCT-oljans inverkan på fettförbränning och ämnesomsättning har de-facto gjorts med MCT-olja.

Kokosfett är förvisso råvaran till utvinning av MCT-olja (a.k.a. "Caprylic/Capric Triglyceride"), men mha hydrolysering och fraktionering återstår bara Kapryl- och Kaprinsyra (8 resp. 10 kolatomer), vilka utgör en knapp sjättedel av fettsyrorna i kokosfett.

Om inte minnet sviker har man i de studier jag sett använt minst 15 gr MCT-olja i samband med starkt kalorireducerade dieter för att (med viss framgång) undvika alltför stark nedgång i ämnesomsättningen samt öka fettförbränningen.

För att få i sig 15 gr Kapryl-/Kaprinsyra från kokosfett måste man trycka i sig runt 100 gram kokosfett (drygt 800 kcal) per dag. Blir en himla massa kokos...

machine gun
2008-12-19, 20:24
MCT-fett har ju en tendens att orsaka illamående vid för höga doser, det borde ju rent teoretiskt kunna leda till en viktminskning om det innebär att man äter mindre av allt annat.

Det enda välstuderade användningsområdet av MCT-fett är väl som tillägg till fettreducerad kost vid diverse fettmalabsorptionstillstånd.

goggen
2008-12-19, 22:22
uansett om fredrik paulun promoterer gi, stenålderskost, isodiet, egne livsmedel.. mannen er flink til å markedsføre seg:cool:

Sverker
2008-12-20, 16:19
Alter Schwede !

Visst är det ett problem att få tillräckligt med mellanlånga fettsyror från kokos. Mängderna är rätt små och jag är tveksam till att räkna med laurinsyran, som har andra egenskaper.

Men vi ska inte underskatta kokosfettet ur mättnadssynpunkt. Ett fett med relativt hög smälpunkt kan ge bra mättnad. Säkert inte omöjligt att kokosfett mättar bättre än motsvarande mängd matolja eller mjölkfett.

Alter Schwede
2008-12-20, 17:22
Men vi ska inte underskatta kokosfettet ur mättnadssynpunkt. Ett fett med relativt hög smälpunkt kan ge bra mättnad. Säkert inte omöjligt att kokosfett mättar bättre än motsvarande mängd matolja eller mjölkfett.

Intressant observation. Tydligen har kokosfett ett högre mättnadsindex än t.ex. matolja eller smör. Sen är frågan om det i normala mängder ger någon märkbart förändrad mättnadseffekt i praktiken.

Tycker Paulun missar en affärsmöjlighet när han inte slår ett slag för MCT-oljan istället/också. Till skillnad från kokosfett så har den vetenskapligt påvisade "bantningseffekter" och en massa andra intressanta produktegenskaper: den är smaklös och lågviskös, har lång hållbarhet (ett par år) och är enkel att få tag på i bulk. Bara att fylla i en snygg förpackning och kränga iväg...

Ronja
2008-12-21, 07:21
uansett om fredrik paulun promoterer gi, stenålderskost, isodiet, egne livsmedel.. mannen er flink til å markedsføre seg:cool:

snarare de som marknadsför HONOM eftersom han inte alltid har så mkt att säga till om ibland om han vill editera ngt(har själv talat med honom om detta) De ville tex inte kalla isodieten för "diet", men det skulle Sälja Bättre enligt marknadsförarna o de vill heller egentligen inte vara så inne på att alla ska gå NER i vikt då han även vet att många vill gå UPP i vikt eller stå still, men det säljer inte att marknadsföra en bok som det står typ öka i vikt på eller bibehåll din vikt. Så ska han få publicera sina böcker så måste han följa vissa "råd". Nåt i dena stilen fick ja höra.

Scratch89
2008-12-21, 09:39
snarare de som marknadsför HONOM eftersom han inte alltid har så mkt att säga till om ibland om han vill editera ngt(har själv talat med honom om detta) De ville tex inte kalla isodieten för "diet", men det skulle Sälja Bättre enligt marknadsförarna o de vill heller egentligen inte vara så inne på att alla ska gå NER i vikt då han även vet att många vill gå UPP i vikt eller stå still, men det säljer inte att marknadsföra en bok som det står typ öka i vikt på eller bibehåll din vikt. Så ska han få publicera sina böcker så måste han följa vissa "råd". Nåt i dena stilen fick ja höra.

Stackarn.

z_bumbi
2008-12-21, 15:57
Intressant observation. Tydligen har kokosfett ett högre mättnadsindex än t.ex. matolja eller smör. Sen är frågan om det i normala mängder ger någon märkbart förändrad mättnadseffekt i praktiken.

Tycker Paulun missar en affärsmöjlighet när han inte slår ett slag för MCT-oljan istället/också. Till skillnad från kokosfett så har den vetenskapligt påvisade "bantningseffekter" och en massa andra intressanta produktegenskaper: den är smaklös och lågviskös, har lång hållbarhet (ett par år) och är enkel att få tag på i bulk. Bara att fylla i en snygg förpackning och kränga iväg...

Problemet är då bara magbesvären som många upplever vid högt intag av MCT.

cosmic_dancer
2009-01-14, 22:44
Tycker isodieten verkar sund i sin fördelning. Har sette n hel dle recpet och tycker det ser jäkligt gott ut. Har dock en liten fundering. Enligt boken om isodieten så ska man hålla sig till 1600 kcal om dagen. Jag vill gärna testa recept utifrån isodieten, men har ju verkligen inga anledningar till att gå ner och hålla mig till 1600 kcal. Min fråga är då hur jag då¨kan fördela eller lägga till saker för att det ska passa mig? Men ändå få den jämna fördelningen.

Anders The Peak
2009-01-14, 22:54
Tycker isodieten verkar sund i sin fördelning. Har sette n hel dle recpet och tycker det ser jäkligt gott ut. Har dock en liten fundering. Enligt boken om isodieten så ska man hålla sig till 1600 kcal om dagen. Jag vill gärna testa recept utifrån isodieten, men har ju verkligen inga anledningar till att gå ner och hålla mig till 1600 kcal. Min fråga är då hur jag då¨kan fördela eller lägga till saker för att det ska passa mig? Men ändå få den jämna fördelningen.

Det här med energirestriktionen har han lånat från Dr Barry Sears Zone Diet dvs man lägger upp en fördelning av makronutrienter som gör att man aldrig kommer upp energibalans. Men jag tycker att du försöker lägga dig på energibalans om du gör det så är dietupplägget bra.

cosmic_dancer
2009-01-14, 23:34
Det här med energirestriktionen har han lånat från Dr Barry Sears Zone Diet dvs man lägger upp en fördelning av makronutrienter som gör att man aldrig kommer upp energibalans. Men jag tycker att du försöker lägga dig på energibalans om du gör det så är dietupplägget bra.

så liknande fördelning fast plusa på vid varje del så att jag kommer upp det energiintag jag behöver? Lär bli extra sås och sådant då..

Har en kompis som kört iso nu i tre-fyra dagar och hon köänner redan skillnad, mest på sin mage. Hon har problem med den och eftersom iso är glutenfri så passar den henne.