handdator

Visa fullständig version : Malmö brinner - brandkåren vågar inte åka ut och släcka


Sidor : [1] 2

Flygplan
2008-12-18, 04:05
http://sydsvenskan.se/malmo/article399706/16-omhandertagna-efter-upplopp.html

"Det brinner på flera ställen men brandkåren åker inte dit om de inte får poliseskort då de är rädda för att utsättas för stenkastning. Polisen låter istället bränderna brinna ut."

Det måste ju verkligen sända rätt signaler till förortsgängen, sätt eld på saker hur mycket ni vill, låt det sen brinna ut, för att vi ger ändå efter för hot och stenkastning.

Bakgrunden till det hela är visst att en källarmoske på Rosengård var tvungen att stängas ner då hyresvärden sa upp kontraktet. Hur löser man det här då?
Jo, ringer AFA och tänder eld på Malmö. Lysande! Det måste väl vara det absolut mognaste sättet för att få sin vilja igenom i ett civiliserat samhälle :thumbup:

"En person har gripits under kvällen, misstänkt för förberedelse till misshandel. 16 har omhändertagits för våldsamt upplopp. Enligt polisen så är det flera AFA-aktivister som deltagit."

Bara jag som känner att det är dags gå högre upp i straffskalan när brott delas ut och att minderåriga, i 12-15 årsåldern, ska kunna stå till svars för sina handlingar? Jag tror inte att våra nuvarande lagar och regler var utformat för sånt här. Det är nya tider, det borde vara dags för hårdare tag också.

Shakemynuts
2008-12-18, 04:23
Varför bara eskalera hela tiden? Blir ju bara en korkad ond cirkel.

Varför inte försöka hitta lösningar på problemen innan de uppstår? Att försöka nå ut till de här unga personerna istället för att göra en ännu värre ond cirkel och bestraffa ännu mer.

Flygplan
2008-12-18, 04:32
Varför bara eskalera hela tiden? Blir ju bara en korkad ond cirkel.

Varför inte försöka hitta lösningar på problemen innan de uppstår? Att försöka nå ut till de här unga personerna istället för att göra en ännu värre ond cirkel och bestraffa ännu mer.

I den bästa av världar.... Det har satsats miljon efter miljon på olika projekt för de här ungdomarna de senaste årtiondena. Problemen har trots detta just bara eskalerat. Jag tror inte ytterligare tio år av satsningar på nya fritidsgårdar kommer lösa problemen helt plötsligt bara så där. Den sortens naivitet har tagit oss till här vi är idag.

Det finns ingen respekt för rättsväsendet. Det är det som är problemet. Jag tycker inte att man behöver analysera det djupare än så.

Shakemynuts
2008-12-18, 04:34
Men det kommer inte bli bättre ändå.

Jag tycker inte att jag ser minskad brottslighet i länder som har värre fängelsen/straff.

Ryssland t ex?

Flygplan
2008-12-18, 04:44
Men det kommer inte bli bättre ändå.

Jag tycker inte att jag ser minskad brottslighet i länder som har värre fängelsen/straff.

Ryssland t ex?

Jag är väldigt övertygad om att brottsligheten skulle minska om vi inför hårdare straff och gör klart för 12-15 åringarna att rån, misshandel och våldtäkt kommer bestraffas även för dom.

Jag tycker inte att man kan jämnföra Sverige med tex. Ryssland och USA i den här frågan. Sverige är ett välfärdssamhälle. Ingen i det här landet behöver begå brott för att överleva. Verkligheten för de fattiga ser annorlunda ut i Ryssland och USA. Och jag kan lova dig att ungdomarna i de länderna inte hånar och kastar sten på polisen ;)

Allan
2008-12-18, 04:51
Och jag kan lova dig att ungdomarna i de länderna inte hånar och kastar sten på polisen ;)

Det är ju precis vad de gör. De skjuter ju för fan på snuten där.

quality
2008-12-18, 05:00
Jag är väldigt övertygad om att brottsligheten skulle minska om vi inför hårdare straff och gör klart för 12-15 åringarna att rån, misshandel och våldtäkt kommer bestraffas även för dom.

Jag tycker inte att man kan jämnföra Sverige med tex. Ryssland och USA i den här frågan. Sverige är ett välfärdssamhälle. Ingen i det här landet behöver begå brott för att överleva. Verkligheten för de fattiga ser annorlunda ut i Ryssland och USA. Och jag kan lova dig att ungdomarna i de länderna inte hånar och kastar sten på polisen ;)

Jag bor i Mexico och här är det stränga straff och inte särskilt trevligt på anstalterna. Men ändå hittas poliser skjutna och halshuggna var och varannan dag. För att inte tala om annan brottslighet. Strängare straff resulterar bara i grövre våld. Det krävs nog mer genomtänkta lösningar än att bara höja straffskalan och sänkta straffåldern.

Flygplan
2008-12-18, 05:03
Det är ju precis vad de gör. De skjuter ju för fan på snuten där.

Klart att det händer. Det har hänt i Sverige också. Men med tanke på hur mycket grövre och mer omfattande brottsligheten är där så är det inte heller så konstigt att det händer oftare. Det är resultat av fattigdom, inte av polisens hårdare tag.

Flygplan
2008-12-18, 05:09
Jag bor i Mexico och här är det stränga straff och inte särskilt trevligt på anstalterna. Men ändå hittas poliser skjutna och halshuggna var och varannan dag. För att inte tala om annan brottslighet. Strängare straff resulterar bara i grövre våld. Det krävs nog mer genomtänkta lösningar än att bara höja straffskalan och sänkta straffåldern.

Det går absolut inte att jämnföra Mexico med Sverige mer än vad man kan med Ryssland och USA. Fattigdom föder brottslighet. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara. I ett land som Sverige där alla som ställer upp på enkla regler får bostad och ca 3500 att leva på i månaden finns det liksom ingen anledning att välja brottets bana. Folket i länderna ni pratar om har inget annat val, det handlar ofta desperation - brott eller extrem fattigdom. Här i Sverige får man allt serverat på guldfat, varför ska man då gå ut och bränna ner saker? Råna? Misshandla? Jo, de har inget att förlora här heller, men inte av samma anledning som folket i Mexico, utan av den tragiska anledningen att det inte får några konsekvenser.

Krampus
2008-12-18, 05:18
Jag ser inte ett hämndalternativ (hårdare straff) som en bra lösning på detta.
Man måste fråga sig varför sådana här saker uppstår och styra bort det beteendet på ett konstruktivt sätt, där man visar på nya möjligheter i stället för att vara dum i huvudet.
Att vara dum i huvudet genererar sällan större positiv effekt för någon. Någonsin. Fail.
Ungdomarna behöver korrigering där de blir informerade vilken skada deras beteende orsakar. Jag tror inte att de fattar vilka konsekvenser det har för samhället och därigenom dem själva.

quality
2008-12-18, 05:22
Det går absolut inte att jämnföra Mexico med Sverige mer än vad man kan med Ryssland och USA. Fattigdom föder brottslighet. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara. I ett land som Sverige där alla som ställer upp på enkla regler får bostad och ca 3500 att leva på i månaden finns det liksom ingen anledning att välja brottets bana. Folket i länderna ni pratar om har inget annat val, det handlar ofta desperation - brott eller extrem fattigdom. Här i Sverige får man allt serverat på guldfat, varför ska man då gå ut och bränna ner saker? Råna? Misshandla? Jo, de har inget att förlora här heller, men inte av samma anledning som folket i Mexico, utan av den tragiska anledningen att det inte får några konsekvenser.

Ja, du har kanske en poäng ändå. Men jag tror ändå att våld föder våld och hårdare tag från poliser leder till hårdare tag från kriminella. Jag är lite kluven i frågan. Fattigdommen är dock som du säger bakomliggande orsak till våldet här i Mexico och jag har svårt att se malmöungdomar som fattiga...

Khyron_
2008-12-18, 06:40
Jag har ett sjukt radikalt förslag - att polisen griper in mot de här brotten. Och straffar de som begår brotten.

Men jag förstår att min syn på det här är en smula omodern.
Ett mer progressivt alternativ är att inrätta fler socialtanter som kan gå och prata med de här stenkastarna. Eller inrätta fler skattefinansierade fritidsgårdar. Det hjälper säkert...

D Andersson
2008-12-18, 07:43
Ja, du har kanske en poäng ändå. Men jag tror ändå att våld föder våld och hårdare tag från poliser leder till hårdare tag från kriminella. Jag är lite kluven i frågan. Fattigdommen är dock som du säger bakomliggande orsak till våldet här i Mexico och jag har svårt att se malmöungdomar som fattiga...

Då är frågan om man ska jaga brottslingar öht eftersom det bara leder till hårdare tag från dem ju hårdare man sätter dit dem. Om vi sänkte straffen istället skulle ju brottsligheten i det närmaste försvinna, eller vänta nu...

Shakemynuts
2008-12-18, 07:51
Då är frågan om man ska jaga brottslingar öht eftersom det bara leder till hårdare tag från dem ju hårdare man sätter dit dem. Om vi sänkte straffen istället skulle ju brottsligheten i det närmaste försvinna, eller vänta nu...

Men snälla, skärp dig. *rolleyes*

hahavaffan
2008-12-18, 08:28
Det är ju precis vad de gör. De skjuter ju för fan på snuten där.Polis tack.


Ja det är sjukt att det kan bli såhär..

pragmatist
2008-12-18, 08:35
Det finns samhällen med hårda straff och hög brottslighet och det finns samhällen med hårda straff och väldigt låg brottslighet, så "våld föder våld"-teorin har nog inget särskilt starkt empiriskt stöd.

I Kina t.ex. är kriminaliteten extremt låg. Som västerlänning i Kina kan man inte undgå att fascineras av hur trygg man känner sig på allmän plats, Stockholm känns som Bagdad i jämförelse. Detta trots (eller är det på grund av?) en minst sagt brutal behandling av alla kriminella, dödsstraff för 60+ olika brott o.s.v. Dessutom ett genomkorrumperat rättssystem där politiker lägger sig i rättsskipningen hela tiden.

D Andersson
2008-12-18, 08:50
Polis tack.


Ja det är sjukt att det kan bli såhär..

Visst är det, men frågan nu är vad man ska göra. När polis, brandkår och ambulanser blir attackerade, är lösningen att man sträcker händerna i luften och ger sig, eller är det något annat?
Samma sak gäller i Ryssland och Mexiko, tror någon att något blir bättre om polisen lägger ner sina vapen och slutar göra sitt jobb?

Tabbe
2008-12-18, 08:51
Får dom inte skylla sig själv lite, även om det är fel att en grupp av människor ska göra så att det går ut på alla.

Hoppas stenkastarnas hus brinner.

Trance
2008-12-18, 09:13
Jag ser inte ett hämndalternativ (hårdare straff) som en bra lösning på detta.
Man måste fråga sig varför sådana här saker uppstår och styra bort det beteendet på ett konstruktivt sätt, där man visar på nya möjligheter i stället för att vara dum i huvudet.
Att vara dum i huvudet genererar sällan större positiv effekt för någon. Någonsin. Fail.
Ungdomarna behöver korrigering där de blir informerade vilken skada deras beteende orsakar. Jag tror inte att de fattar vilka konsekvenser det har för samhället och därigenom dem själva.

Självklart förstår de vilken skada de gör. Du tycker väl t.ex. grafitti på icketillåten plats är ok men är nog ganska medveten om att de flesta tycker det är skadegörelse och kostar ganska mycket att ta bort.

De gör ett val att förstöra för att få fram sin åsikt och självklart bör det bestraffas, målet måste vara att få bort dem så mycket som möjligt från gatorna så de inte lockar fler ner i skiten.

Manta
2008-12-18, 09:20
Visserligen måste man ta detta som en varningssignal och försöka att jobba runt problemet. Men det behöver inte vara synonymt med att dalta med dessa småterrorister.

Flygplan
2008-12-18, 12:14
Nämen, kolla här. Verkar som att våra böner blivit besvarade. Kul att se att 88% procent av aftonbladets läsare förspråkar hårdare straff.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4023498.ab

Ni som svarat i tråden som anser att vi bör köra på samma spår som vi alltid gjort, att försöka resonera och "räcka ut" till ungdomarna. Hur tänker ni då?

Jag menar, vi har ju gjort så och satsat enorma summor på olika projekt sedan segregeringen började i samband med massinvandringen.
Jag blir faktiskt inte alls klok på hur ni resonerar. Det finns ingen logik i det. Det är väl uppenbart det som vi kört med de senaste 20 åren, som har satt oss i den här situationen inte kommer att fungera de närmsta 10 åren heller. Tänker ni liksom att det hux flux en dag, helt plötsligt ska vända? Alla glada, dansar runt och sjunger liksom. Är det så ni föreställer er det?
Eller... Låt mig gissa, vi måste anstränga oss ännu hårdare för att förstå oss på de här "busfröna" (som mördar, rånar och våldtar) och pumpa in ännu fler miljoner på fritidsgårdar?

Jag är mer inne på "Jaekieas" spår, 21 år, som skrivit en kommentar på aftonbladets hemsida:

Mord förtör en hel livstid för en person, så den som utför brottet borde få sitta inlåst en hel livstid, helst i isoleringscell, med vidrig mat. Den som våldtar någon borde få sitta inlåst i en cell med en robot som våldtar brottslingen. Så brottslingen får känna på hur det känns. Osv. Detta skulle minska brottsligheten väldigt mycket

:laugh: :thumbup:

-Niklas-
2008-12-18, 12:44
Hyr in BOPE från Brazilien så fixar sig allt.

stevebc
2008-12-18, 12:45
Självklart blir man förbannad när man läser artikeln, och det påverkar hur man röstar i pollen. Ge det två veckor och inlägg från pragmatist, trance, jwzrd, krampus, yankee osv... så tror jag inte längre det blir 88% ;)

Shakemynuts
2008-12-18, 12:47
Antar att det inte är speciellt troligt egentligen. Men det är ändå det vi borde sträva efter och fortsätta sträva efter.

Vi är ändå civiliserade människor och jag tycker att det är fel med nolltolerans och att behandla andra människor kasst. Man fråntar sig givetvis vissa rättigheter. Men jag tycker ändå vi borde se på mördare och diverse brottslingar som människor som vi bör respektera. Änfast det kan vara svårt.

Jag är kluven i frågan. Men vi strävar enligt mig åt helt fel riktning om vi börjar införskaffa hårdare straff och börjar behandla andra människor fel.

Herr Oberst
2008-12-18, 12:55
Hoppas stenkastarnas hus brinner.

Dom ockuperar ändå bara nya.
Skicka dessa curlingbarn till arbetsläger istället, låt dem bygga pyramider i Egypten teh ohld style.
De stenkastare och pyromaner som inte tillhör AFA kan utvisas till en grotta i Afghanistan

hangatyr
2008-12-18, 13:12
Hyr in BOPE från Brazilien så fixar sig allt.

ja,d et funkar ju bra i brasilien! inte en enda favela finns kvar... :smash:

JockeKillen
2008-12-18, 13:43
Antar att det inte är speciellt troligt egentligen. Men det är ändå det vi borde sträva efter och fortsätta sträva efter.

Vi är ändå civiliserade människor och jag tycker att det är fel med nolltolerans och att behandla andra människor kasst. Man fråntar sig givetvis vissa rättigheter. Men jag tycker ändå vi borde se på mördare och diverse brottslingar som människor som vi bör respektera. Änfast det kan vara svårt.

Jag är kluven i frågan. Men vi strävar enligt mig åt helt fel riktning om vi börjar införskaffa hårdare straff och börjar behandla andra människor fel.

Jag förstår inte hur någon kan tycka att nolltolerans mot brott är fel.

Whistler
2008-12-18, 13:52
Att höja straffen tror inte heller jag gör så mycket, även om jag generellt sett skulle vilja se det.

Vad jag däremot förespråkar är hårdare tag från polisen, och att de ska få de resurser som krävs för att med minsta möjliga daltande (oj, förlåt! minsta möjliga våld menar jag) sätta ner foten direkt. Jag pratar inte om övervåld, jag menar bara att polisen ska få göra sitt jobb. Om det är stenkastning och mordbränder per systematik som hindrar oskyldiga att få hjälp så ska givetvis de skyldiga hindras och gripas så fort som möjligt.

Att räddningspersonal inte kan känna sig trygga från allmänheten de ska rädda är ju helt sjukt, det borde väl alla förstå?

Fatcan
2008-12-18, 14:08
Steg 1. Säkerhetspolisen kartlägger alla AFA-aktivister.

Steg 2. Dom tas bort.

Tys0n
2008-12-18, 14:10
Låt hela rosengård brinna ner istället, hade varit så mycket bättre!

Black Star Abyss
2008-12-18, 14:12
Jag har ett sjukt radikalt förslag - att polisen griper in mot de här brotten. Och straffar de som begår brotten.

Men jag förstår att min syn på det här är en smula omodern.
Ett mer progressivt alternativ är att inrätta fler socialtanter som kan gå och prata med de här stenkastarna. Eller inrätta fler skattefinansierade fritidsgårdar. Det hjälper säkert...

Helt riktigt. De som gör upplopp och härjar - låt polisen jaga ikapp dem, spöa skiten ur dem, och sen åtala dem. Låt straffintervallet för våldsamt upplopp vara 10-25 år.

Krampus
2008-12-18, 14:15
Självklart förstår de vilken skada de gör. Du tycker väl t.ex. grafitti på icketillåten plats är ok men är nog ganska medveten om att de flesta tycker det är skadegörelse och kostar ganska mycket att ta bort.

De gör ett val att förstöra för att få fram sin åsikt och självklart bör det bestraffas, målet måste vara att få bort dem så mycket som möjligt från gatorna så de inte lockar fler ner i skiten.

Gör jag?
Gör dem?
Som vanligt förutsätter du saker du inte vet något om. Få bort dem från gatorna, vad menar du med det?

Shakemynuts
2008-12-18, 14:19
Jag förstår inte hur någon kan tycka att nolltolerans mot brott är fel.

För att folk förtjänar en andra chans?

Självklart ska ett brott bestraffas, om det är det du menar med nolltolerans. Men jag tycker liksom inte att det bör vara som så många förespråkar, begår du ett brott, vad som helst, spärras du in och nyckeln kastas bort.

Trance
2008-12-18, 14:20
Gör jag?
Gör dem?
Som vanligt förutsätter du saker du inte vet något om. Få bort dem från gatorna, vad menar du med det?

Jag kanske minns fel men hade för mig att du tyckte det var "ok". Ber om ursäkt om det var fel.

Få bort dem från gatorna menar jag att med hjälp av kraftigt ökad polisnärvaro och hårdare straff för våldsamma återfallsbrottslingar så ökar man tryggheten för de som faktiskt bor i skiten och minskar risken för nyrekrytering till gäng etc.

Jacksatan
2008-12-18, 14:25
Det finns samhällen med hårda straff och hög brottslighet och det finns samhällen med hårda straff och väldigt låg brottslighet, så "våld föder våld"-teorin har nog inget särskilt starkt empiriskt stöd.

I Kina t.ex. är kriminaliteten extremt låg. Som västerlänning i Kina kan man inte undgå att fascineras av hur trygg man känner sig på allmän plats, Stockholm känns som Bagdad i jämförelse. Detta trots (eller är det på grund av?) en minst sagt brutal behandling av alla kriminella, dödsstraff för 60+ olika brott o.s.v. Dessutom ett genomkorrumperat rättssystem där politiker lägger sig i rättsskipningen hela tiden.

Thailand är ett annat exempel. Fattigt, hårda straff OCH väldigt låg våldsbrottslighet.

Herr Oberst
2008-12-18, 14:35
Thailand är ett annat exempel. Fattigt, hårda straff OCH väldigt låg våldsbrottslighet.

Singapore, hårda straff och närmast obefintlig kriminalitet. Förvisso väldigt hög levnadsstandard också.

Motorbreath
2008-12-18, 14:40
Vi är ändå civiliserade människor

Jag tror att det är där skon klämmer

Krampus
2008-12-18, 14:42
Jag kanske minns fel men hade för mig att du tyckte det var "ok". Ber om ursäkt om det var fel.

Få bort dem från gatorna menar jag att med hjälp av kraftigt ökad polisnärvaro och hårdare straff för våldsamma återfallsbrottslingar så ökar man tryggheten för de som faktiskt bor i skiten och minskar risken för nyrekrytering till gäng etc.

Men är det här våldsamma återfallsbrottslingar det handlar om?
Läste för några sekunder sedan att utav 19st omhändertagna är endast 3st ifrån Rosengård.
Varje individ ska straffas efter det brott den utfört efter gällande strafftariff. Att generellt utfärda hårdare straff för minderåriga, speciellt om de är förortsungdomar som vissa förespråkar i tråden, tror jag inte på. Än mindre låta Rosengård brinna till grunden... Va fan är det för jävla rasistiskt korkat utryck Tys0n? I Sverige ska alla vara lika inför lagen. Det är en ganska sund regel.


När man tar itu med dessa problem bör man ta del av studier som visar effekten av olika typer av vad lagändringar inneburit för ett samhälle, som tex hårdare straff.
Får en lagförändring inte ett önskat utslag är den ju värdelös eller kan rent av vara skadlig. Hur mycket avsky vi känner när idioter kastar sten på brandmän.

D Andersson
2008-12-18, 14:48
När man tar itu med dessa problem bör man ta del av studier som visar effekten av olika typer av vad lagändringar inneburit för ett samhälle, som tex hårdare straff.
Får en lagförändring inte ett önskat utslag är den ju värdelös eller kan rent av vara skadlig.

Då har vi ju receptet klart, vi har bland de lägsta straffen, den mest förlåtande och daltande polis och socialtjänst i världen, och här sitter vi i skiten. Så hårdare tag från polisen och högre straff alltså. Generellt, inte bara för rosengårdsungdomar utan alla.

Hank
2008-12-18, 14:50
När ska folk inse att det inte är Sveriges rättssystem eller dåliga integration det är fel på? Felet ligger hos individen.

Varken jag eller någon i min släkt eller bekantskap hade börjat begå brott och andra idiotiska saker vare sig polis och straff tagits bort helt och hållet eller om vi plaserats i ett svenskt flyktingområde i Irak...

Mental
2008-12-18, 14:50
Jag förstår inte hur någon kan tycka att nolltolerans mot brott är fel.

Hah, right, med den ståndpunkten blir du poppis.
Nästan alla bryter mot lagar och regler de själva inte gillar.
Ex TV licens, piratkopiering, fortkörning och dylikt.
Det handlar bara om vad man själv vill följa för lagar, det är otroligt få som vill ha nolltolerans mot brott.

Alexlindgren
2008-12-18, 14:53
Släng ut packet ur landet, enda lösningen.

Ja, jag är seriös.

Mental
2008-12-18, 14:54
Släng ut packet ur landet, enda lösningen.

Ja, jag är seriös.

De är infödda svenskar? Villket land ska man slänga till?

Krampus
2008-12-18, 14:54
Släng ut packet ur landet, enda lösningen.

Ja, jag är seriös.

Var ska vi slänga ut packet till?

elo_
2008-12-18, 15:04
Var ska vi slänga ut packet till?

Finland!

Vi har så djävla glest med folk och bebyggelse här på landsbygden ändå, så det gör inget om något hus brinner upp, det sprider sig dåligt.. sedan är det kanske inte är riktigt lika coolt att springa omkring med converseskor på en lerig åker o kasta sten runt omkring sig o tutta eld på grannens traktor.. speciellt inte när man vet att han är beväpnad.

skämt åsido.. ;)

Krampus
2008-12-18, 15:07
Finland!

Vi har så djävla glest med folk och bebyggelse här på landsbygden ändå, så det gör inget om något hus brinner upp, det sprider sig dåligt.. sedan är det kanske inte är riktigt lika coolt att springa omkring med converseskor på en lerig åker o kasta sten runt omkring sig o tutta eld på grannens traktor.. speciellt inte när man vet att han är beväpnad.

skämt åsido.. ;)

Du har helt sonika löst problemet! :D

Deceiver85
2008-12-18, 15:17
Lägg ner integrationen, återinför assimilationen...

Exdiaq
2008-12-18, 15:37
AFA-pack..

Kan inte föräldrarna uppfostra skitungarna får rättsväsendet göra det. Otacksamma kräk som inte inser hur sanslöst bra de har det i Sverige jämfört med större delen av mänskligheten. Jag verkligen hatar de här personerna som ska förstöra andras egendom och riskera liv bara för att föra fram sina idiotiska "åsikter".

Trance
2008-12-18, 15:53
Men är det här våldsamma återfallsbrottslingar det handlar om?
Läste för några sekunder sedan att utav 19st omhändertagna är endast 3st ifrån Rosengård.
Varje individ ska straffas efter det brott den utfört efter gällande strafftariff. Att generellt utfärda hårdare straff för minderåriga, speciellt om de är förortsungdomar som vissa förespråkar i tråden, tror jag inte på. Än mindre låta Rosengård brinna till grunden... Va fan är det för jävla rasistiskt korkat utryck Tys0n? I Sverige ska alla vara lika inför lagen. Det är en ganska sund regel.


När man tar itu med dessa problem bör man ta del av studier som visar effekten av olika typer av vad lagändringar inneburit för ett samhälle, som tex hårdare straff.
Får en lagförändring inte ett önskat utslag är den ju värdelös eller kan rent av vara skadlig. Hur mycket avsky vi känner när idioter kastar sten på brandmän.

Jag vet inte om detta är våldsamma återfallsbrottslingar, det är nog inte helt orimligt att anta att de AFA-ledare (självklart har de ledare) som styrde upp detta har viss erfarenhet.

Men mycket handlar om att visa att samhället har kontroll, ökad polisnärvaro och hårdare straff för att få bort så mycket kriminalitet som möjligt i t.ex. Rosengård är den totala motsatsen till att "låta det brinna".

saab900
2008-12-18, 16:08
Någon tog upp thailand och kina som exempel på länder med låg brottslighet och låg BNp per capita. Min personliga uppfattning om asiater ö. h. t. efter att ha delat studentkorridor med några stycken är att de har väldigt mycket, ja vad ska man säga, RESPEKT för sina medmänniskor, något som verkar bli allt ovanligare i Sverige för varje generation.

Jag är född -83 och jag kommer ihåg att vi respekterade äldre när jag började skolan, det var inget tjafs i onödan i klassrummet, man reste sig för gamla på bussen, och så vidare. Runt 85-87 hände någonting, helt plötsligt verkade alla småungar tappa respekten för samhället, pangade rutor på skolan, svor åt lärare etc.

Har föräldrar generellt missat någonting i uppfostran, kanske förväntas skolan sköta den biten?

När allt fler individer förlorar respekten för samhället, aldrig får insikten att samhället består av oss alla, då händer tråkiga saker.

stevebc
2008-12-18, 16:10
Finland!

Vi har så djävla glest med folk och bebyggelse här på landsbygden ändå, så det gör inget om något hus brinner upp, det sprider sig dåligt.. sedan är det kanske inte är riktigt lika coolt att springa omkring med converseskor på en lerig åker o kasta sten runt omkring sig o tutta eld på grannens traktor.. speciellt inte när man vet att han är beväpnad.

skämt åsido.. ;)Du har faktiskt en fantastiskt bra poäng. Lite samma princip som jag har. Håller på att skissa på en ny världsordning som ska rädda människosläktet. Det gäller främst alla sorters miljöproblem och överkonsumtion.

Krampus
2008-12-18, 16:13
[QUOTE=saab900;3378646]Någon tog upp thailand och kina som exempel på länder med låg brottslighet och låg BNp per capita. Min personliga uppfattning om asiater ö. h. t. efter att ha delat studentkorridor med några stycken är att de har väldigt mycket, ja vad ska man säga, RESPEKT för sina medmänniskor, något som verkar bli allt ovanligare i Sverige för varje generation.
QUOTE]

De kommer inte sällan från Buddistiska traditioner.

saab900
2008-12-18, 16:15
Stämmer bra, samtliga var buddhister, mycket trevliga och ödmjuka människor.

kavalen
2008-12-18, 16:18
http://sydsvenskan.se/malmo/article399706/16-omhandertagna-efter-upplopp.html

"Det brinner på flera ställen men brandkåren åker inte dit om de inte får poliseskort då de är rädda för att utsättas för stenkastning. Polisen låter istället bränderna brinna ut."

Det måste ju verkligen sända rätt signaler till förortsgängen, sätt eld på saker hur mycket ni vill, låt det sen brinna ut, för att vi ger ändå efter för hot och stenkastning.

Bakgrunden till det hela är visst att en källarmoske på Rosengård var tvungen att stängas ner då hyresvärden sa upp kontraktet. Hur löser man det här då?
Jo, ringer AFA och tänder eld på Malmö. Lysande! Det måste väl vara det absolut mognaste sättet för att få sin vilja igenom i ett civiliserat samhälle :thumbup:

"En person har gripits under kvällen, misstänkt för förberedelse till misshandel. 16 har omhändertagits för våldsamt upplopp. Enligt polisen så är det flera AFA-aktivister som deltagit."

Bara jag som känner att det är dags gå högre upp i straffskalan när brott delas ut och att minderåriga, i 12-15 årsåldern, ska kunna stå till svars för sina handlingar? Jag tror inte att våra nuvarande lagar och regler var utformat för sånt här. Det är nya tider, det borde vara dags för hårdare tag också.


Ska man börja kriminalisera yngre personer får man också se till att sänka myndighetsåldern. Många har aggretioner för att de inte kan tjäna pengar själva eller att de inte får vara ute hur länge de vill på kvällarna etc. Ska man straffa dessa så får man se till att sänka myndighetsåldern till typ 15 år och göra så att dessa kan ta körkort, börja jobba och ta hand om sin egen ekonomi i ett tidigt stadium. Ungdomar i den här ålderna har ingen rättighet att typ göra någonting oc hdå blir det lätt att de tar ut aggretionerna på någonting, de är inte mindre smarta än vuxna bara mindre världsvana men det bygger på erfarenhet.

Krampus
2008-12-18, 16:23
Jag vet inte om detta är våldsamma återfallsbrottslingar, det är nog inte helt orimligt att anta att de AFA-ledare (självklart har de ledare) som styrde upp detta har viss erfarenhet.

Men mycket handlar om att visa att samhället har kontroll, ökad polisnärvaro och hårdare straff för att få bort så mycket kriminalitet som möjligt i t.ex. Rosengård är den totala motsatsen till att "låta det brinna".

Ökad polisnärvaro har jag inga problem med.
Men hur mycket ska vi höja straffen för skadegörelse, försök till misshandel (antar det kan bli fråga om det brottet när det kommer till stenkastningen) och våldsamt upplopp samt vilka positva följder kan man bevisa att det kommer att få i ett svenskt samhälle om man gör det?

saab900
2008-12-18, 16:26
Ungdomar har i alla tider saknat möjlighet att ta körkort och jobba heltid innan 18 års ålder, och inte bränt ned stadsdelar för det. Att man inte har något att göra ursäktar inte ett kriminellt liv.

Det är dessutom en befängd tanke att en 15-åring skulle kunna ges samma rättighter som en myndig person. Man är inte tillräckligt mogen helt enkelt.

Herr Oberst
2008-12-18, 16:33
Ska man börja kriminalisera yngre personer får man också se till att sänka myndighetsåldern. Många har aggretioner för att de inte kan tjäna pengar själva eller att de inte får vara ute hur länge de vill på kvällarna etc. Ska man straffa dessa så får man se till att sänka myndighetsåldern till typ 15 år och göra så att dessa kan ta körkort, börja jobba och ta hand om sin egen ekonomi i ett tidigt stadium. Ungdomar i den här ålderna har ingen rättighet att typ göra någonting oc hdå blir det lätt att de tar ut aggretionerna på någonting, de är inte mindre smarta än vuxna bara mindre världsvana men det bygger på erfarenhet.

Men då är det ju 9-10 åringar som hamnar utanför istället när det ser hur grabbarna på 15 kör bil och då rimligtvis gangstrarna på 12 får köra moped och vara ute sent. Då kommer dagisen tömmas och det blir vild revolution.
Nä då är det lättare att radera "Värnlösa barns dag" ur kalendern och anamma Herodes jakt på nyfödda istället.

Exdiaq
2008-12-18, 16:59
Ska man börja kriminalisera yngre personer får man också se till att sänka myndighetsåldern. Många har aggretioner för att de inte kan tjäna pengar själva eller att de inte får vara ute hur länge de vill på kvällarna etc. Ska man straffa dessa så får man se till att sänka myndighetsåldern till typ 15 år och göra så att dessa kan ta körkort, börja jobba och ta hand om sin egen ekonomi i ett tidigt stadium. Ungdomar i den här ålderna har ingen rättighet att typ göra någonting oc hdå blir det lätt att de tar ut aggretionerna på någonting, de är inte mindre smarta än vuxna bara mindre världsvana men det bygger på erfarenhet.



Jag tyckte också att man borde sänka myndighetsåldern när jag var runt 15. Nu när jag är 18 tycker jag verkligen inte det då jag inte hade varit mogen alls för det. Vet inte ens om jag är mogen för det nu. Och jag har ändå nästan alltid varit mogen för min ålder.

Så nej, jag tycker verkligen inte att man ska sänka myndighetsåldern. Och att de skulle förstöra p.g.a. uppbyggda aggressioner som direkt resultat av att vara omyndig ser jag bara som en sanslöst dålig ursäkt för att kunna leva rövare utan konsekvenser.

X-ecuter
2008-12-18, 17:27
Bränn o förstör allt som har med AFA att göra... Och riv områderna där mycket problem uppstår... lämna folket till att svälta... Förbjud Religion och riv kyrkor, moskér och synagogor.

// X

xeym
2008-12-18, 17:34
Jag tror på hårdare tag från polisen. Kastar någon sten mot polis/sjukvården skjut dom i bena. Hårt mot hårt.

Trance
2008-12-18, 17:44
Ökad polisnärvaro har jag inga problem med.
Men hur mycket ska vi höja straffen för skadegörelse, försök till misshandel (antar det kan bli fråga om det brottet när det kommer till stenkastningen) och våldsamt upplopp samt vilka positva följder kan man bevisa att det kommer att få i ett svenskt samhälle om man gör det?

Min tanke är inte att man behöver låsa in en 15-årig kille som kastar en sten i 10 år eller något sådant. Vad jag däremot anser är att en attitydsförändring och förhindrandet av situationen uppstår börjar med att få bort de som inspirerar, leder och rekryterar. Med andra ord de som ofta har brottsregister som ser ut som en lång lista av våldsamma brott av olika slag men som för tillfället inte är allvarligt nog för att de skall tas bort från samhället en längre tid.

Om någon upprepade gånger begår personrån och misshandlar folk så bör man reagera hårdare.

Angående följder så vet jag ärligt talat inte hur det skulle bli. I dessa debatter brukar det rabblas statistik hit och USA dit. Man jämför ofta väldigt olika situationer, t.ex. Washington under crack-åren är inte samma sak som Malmö nu så om en sak fungerar där så är det inte säker det fungerar här. Så vem vet, jag tror bara att det skulle göra ganska mycket för tryggheten, speciellt för de som bor i problemområden.

JockeKillen
2008-12-18, 18:09
För att folk förtjänar en andra chans?

Självklart ska ett brott bestraffas, om det är det du menar med nolltolerans. Men jag tycker liksom inte att det bör vara som så många förespråkar, begår du ett brott, vad som helst, spärras du in och nyckeln kastas bort.

Precis det jag menar. jag missuppfattade nog det du skrev då du skrev att nolltolerans är fel då det just nu tolereras stenkastning på räddningspersonal.

Krampus
2008-12-18, 18:12
Min tanke är inte att man behöver låsa in en 15-årig kille som kastar en sten i 10 år eller något sådant. Vad jag däremot anser är att en attitydsförändring och förhindrandet av situationen uppstår börjar med att få bort de som inspirerar, leder och rekryterar. Med andra ord de som ofta har brottsregister som ser ut som en lång lista av våldsamma brott av olika slag men som för tillfället inte är allvarligt nog för att de skall tas bort från samhället en längre tid.

Om någon upprepade gånger begår personrån och misshandlar folk så bör man reagera hårdare.

Angående följder så vet jag ärligt talat inte hur det skulle bli. I dessa debatter brukar det rabblas statistik hit och USA dit. Man jämför ofta väldigt olika situationer, t.ex. Washington under crack-åren är inte samma sak som Malmö nu så om en sak fungerar där så är det inte säker det fungerar här. Så vem vet, jag tror bara att det skulle göra ganska mycket för tryggheten, speciellt för de som bor i problemområden.

Men man blir hårdare dömd om man är en återfallsförbrytare. Sådant är rättsystemet. Ja, uppviglare ska ha sitt straff, absolut. Men det är ju inte ett lagstiftandeproblem, det finns redan straff för det. Vilka som bär ansvaret för att hitta de som inspirerar och pådriver saker som tex stenkastning mor brandmän, är närpolis, socialarbetare och skola (och så klart moraliskt sett vi ALLA). Så det är kanske där man bör sätta in dessa drastiska ändringar som folk förespråkar i tråden istället. Så att man kan bli bättre på att ta bort både orsaker och enskilda element som ligger till grund för dessa saker tidigt.

JockeKillen
2008-12-18, 18:14
Hah, right, med den ståndpunkten blir du poppis.
Nästan alla bryter mot lagar och regler de själva inte gillar.
Ex TV licens, piratkopiering, fortkörning och dylikt.
Det handlar bara om vad man själv vill följa för lagar, det är otroligt få som vill ha nolltolerans mot brott.

Som tur var så är det ju inte min plats att agera lagväktare eller ens invända då ett brott begås. 2/3 av dina exempel gör jag mig ofta skyldig till och tänker fortsätta med. Det jag menade var att polisen ska ha nolltolerans och att jag inte tycker att allt står rätt till om dom inte har det. Eller iofs, vid närmare eftertanke så är nog inte nolltolerans det effektivaste varje gång heller. Ibland räcker det faktiskt med en varning.

CiCoro
2008-12-18, 18:20
Man märker på kommentarerna att ingen här på på rosengård eller är ungdom. Bor typ 10 min gång därifrån (centrum) och ni får fatta att dessa "miljonprojekt" inte finns där. E själv där rätt så ofta och det enda som finns där är någon fritidsgård och gräs/träd.. någon fotbollsplan också på flera tusen ungdomar. Skolorna är där och alla som bor där spenderar 95 % av sin tid i området, uttråkade och deras föräldrars enda "nöje" läggs ner, klart då att ungdomarna ser ett läge att hitta på något kul. Är självklart emot det också men man kan inte bara säga "ut me packen" osv..vafan ska de göra där förutom att sitta och snacka, finns fan inget. Bygga en fotbollsplan där 10 ungdomar i taget kan vara räcker inte :S..

backflash
2008-12-18, 19:18
Man märker på kommentarerna att ingen här på på rosengård eller är ungdom. Bor typ 10 min gång därifrån (centrum) och ni får fatta att dessa "miljonprojekt" inte finns där. E själv där rätt så ofta och det enda som finns där är någon fritidsgård och gräs/träd.. någon fotbollsplan också på flera tusen ungdomar. Skolorna är där och alla som bor där spenderar 95 % av sin tid i området, uttråkade och deras föräldrars enda "nöje" läggs ner, klart då att ungdomarna ser ett läge att hitta på något kul. Är självklart emot det också men man kan inte bara säga "ut me packen" osv..vafan ska de göra där förutom att sitta och snacka, finns fan inget. Bygga en fotbollsplan där 10 ungdomar i taget kan vara räcker inte :S..

Jag hade väldigt svårt att förstå vad du vill säga, men då jag såg ordet fritidsgård så kan jag gissa. Det hela handlar om att planera fram ett bättre, fungerande, samhälle. Helst genom att se på hur det har varit för att se hur det ska bli.

Uppenbarligen har ungarna något annat att göra, eftersom det är just det de gör nu. Är fritidsgårdar något som krävs för att just de här barnen inte ska begå dessa handlingar (i det här fallet stenkastning och raketskjutning på brandmän(!!!)) eller gäller det alla barn på området? Jag förstår faktiskt att man generaliserar dessa ungar till alla ungar på området (minus de 10 som kan vara på fotbollsplanen), eftersom den sociala planeringen självklart ska, och måste, omfatta dem alla och inte bara de väldigt få som agerar och agiterar.

Jag undrar vad de andra ungarna gör? Det finns ju fan inget att göra. Ser du något problem med att tillskriva den enorma majoriteten av ungarna som inte agerar så här, att detta är vad som händer, eftersom de inte har något att göra?

Har förresten bott där *kjam*

Exdiaq
2008-12-18, 19:21
Man märker på kommentarerna att ingen här på på rosengård eller är ungdom. Bor typ 10 min gång därifrån (centrum) och ni får fatta att dessa "miljonprojekt" inte finns där. E själv där rätt så ofta och det enda som finns där är någon fritidsgård och gräs/träd.. någon fotbollsplan också på flera tusen ungdomar. Skolorna är där och alla som bor där spenderar 95 % av sin tid i området, uttråkade och deras föräldrars enda "nöje" läggs ner, klart då att ungdomarna ser ett läge att hitta på något kul. Är självklart emot det också men man kan inte bara säga "ut me packen" osv..vafan ska de göra där förutom att sitta och snacka, finns fan inget. Bygga en fotbollsplan där 10 ungdomar i taget kan vara räcker inte :S..



Frågan är då varför de inte flyttar därifrån om det är så överdjävligt och tråkigt? Det går säkerligen att hitta lägenheter en liten bit utanför Malmö som är i samma prisklass som de i Rosengård.

Det fanns inte mycket att göra där jag växte upp heller men så fan heller attackerade jag och mina polare polis och brandkår med fyrverkerier, stenar o.s.v. På sin höjd ringde vi på folks ytterdörrar och sprang därifrån, men inte mycket mer än så. Tycker fortfarande att det bara är dåliga ursäkter för att leva rövare.

Trance
2008-12-18, 19:31
Men man blir hårdare dömd om man är en återfallsförbrytare. Sådant är rättsystemet. Ja, uppviglare ska ha sitt straff, absolut. Men det är ju inte ett lagstiftandeproblem, det finns redan straff för det. Vilka som bär ansvaret för att hitta de som inspirerar och pådriver saker som tex stenkastning mor brandmän, är närpolis, socialarbetare och skola (och så klart moraliskt sett vi ALLA). Så det är kanske där man bör sätta in dessa drastiska ändringar som folk förespråkar i tråden istället. Så att man kan bli bättre på att ta bort både orsaker och enskilda element som ligger till grund för dessa saker tidigt.

Att återfallsförbrytare får hårdare straff säger ingenting om hur hårt det är. Jag förespråkar att man höjer de straffen, framför allt för våldsbrott.

Jag är nyfiken vad annars skulle göras (och inte gör nu) och vilka orsaker och enskilda element som avses.

Allan
2008-12-18, 20:07
Det fanns inte mycket att göra där jag växte upp heller men så fan heller attackerade jag och mina polare polis och brandkår med fyrverkerier, stenar o.s.v. På sin höjd ringde vi på folks ytterdörrar och sprang därifrån, men inte mycket mer än så. Tycker fortfarande att det bara är dåliga ursäkter för att leva rövare.

Nu har vi inte ett juridiskt system som baseras på hur majoriteten beter sig. Därför är det ointressant hur de ordentliga lever när man ska diskutera hur man ska bemöta sånt som inte är så ordentligt. Laglydiga människor skräms av straff, andra människor både provoceras av det, och skräms inte alls.

brobban
2008-12-18, 21:09
Nu har vi inte ett juridiskt system som baseras på hur majoriteten beter sig. Därför är det ointressant hur de ordentliga lever när man ska diskutera hur man ska bemöta sånt som inte är så ordentligt. Laglydiga människor skräms av straff, andra människor både provoceras av det, och skräms inte alls.Vilket duktigt svar, tyvärr så var ditt svar inte riktigt på samma ämne enligt min åsikt. Tycker Exdiag har en utmärkt poäng. Där jag är uppväxt finns inte ett skit att göra för ungdomar, finns inga jobb för de unga och allmän misär men inte fan springer folk runt och bränner bilar och kastar sten på polisen för det. Kan vi inte i den här tråden komma till kärnan i vad det handlar om? En aggressiv arabkultur som tillåts härja fritt tack vare det naiva och mjäkiga svenska systemet(som fungerar rätt bra med etniska svenskar) och med stöd av diverse vänstersekter.

Och någon nämnde SÄPO, att de skulle göra något är väl lika troligt som att gestapo skulle ha agerat mot SA.

Allan
2008-12-18, 21:20
Bra jobbat Brobban - en fullständigt förutsägbar analys av nåt som inte finns, men det kunde man väl bara förvänta sig av din sort (generaliserar du så generaliserar jag). Bara så du vet, det finns massor med andra araber som inte heller kastar sten eller hotar polisen. Och detta även i Rosengård. Jag skiter väl i om du var laglydig - vad de laglydiga skräms av är ointressant om man ska prata prevention. Det finns inte heller nåt som visar att kortsiktigt myndighetsvåld skulle ge bestående positiva effekter. Det skapar bara ytterligare konflikter.

Trance
2008-12-18, 21:26
Allan, jag är nyfiken på vad du anser vara lösningen för områden som Rosengård (förutsatt att du anser att det finns ett problem till att börja med)?

Allan
2008-12-18, 21:38
Allan, jag är nyfiken på vad du anser vara lösningen för områden som Rosengård (förutsatt att du anser att det finns ett problem till att börja med)?

Återkommer om det. Men det är inga enkla lösningar. Närmast kan man titta på hur man jobbar (eller inte jobbar) i Londons eller Paris förorter. De ljuspunkter som finns där beror inte på ännu hårdare tag.

Trance
2008-12-18, 21:45
Återkommer om det. Men det är inga enkla lösningar. Närmast kan man titta på hur man jobbar (eller inte jobbar) i Londons eller Paris förorter. De ljuspunkter som finns där beror inte på ännu hårdare tag.

Om vi ändå tittar på andra städer så finns ju även Harlem i New York (och resten av staden) efter 90-talet.

Coldsmith
2008-12-18, 21:51
Men det kommer inte bli bättre ändå.

Jag tycker inte att jag ser minskad brottslighet i länder som har värre fängelsen/straff.

Ryssland t ex?

Som i usa? Där man har mycket lägre våldbrottslighet än i sverige till exempel. Men du ser ingen minskad brottslighet? Jämfört med sverige som har ständigt ökad våldsbrottslighet. Istället för minskad som i usa. Intressant :).

Baserar du dina uttalanden på statistik eller nåt du får för dig? :)

Herr Oberst
2008-12-18, 22:03
Alla säger att ungdomar inte har något att göra.
Jag undrar, vad vill dom göra då? Vad önskar dom?

När jag va grabb fanns det heller inte så mycket att göra, så man fick använda sig av sin fantasi. Vi spelade innebandy i någon källare eller i polarens farsas garage, landhockey på nån vändplats, fotboll på en gräsplätt, wrestling i nån sandlåda, cykeltävlingar på en cykelstig, nintendo/sega med gänget eller vad fan som helst.
Inte heller då fanns det nån laserdoom, soft airgun-bana, bungyjumpställning, Liseberg eller fritidsgård runt hörnet.

Dagens ungar är bortskämda och korkade, troligtvis därför dom är uttråkade

stevebc
2008-12-18, 22:07
New York har gjort ett förträffligt arbete i färre mord och säkrare gator. Vet inte riktigt hur, men det innefattade väl bl a mer resurser till polisväsendet?

Hillheim
2008-12-18, 22:10
...så det gör inget om något hus brinner upp, ;)

"This is my sauna!"

joriice
2008-12-18, 22:11
Det är jävligt att man kan attackera människor, individer på det sättet, oavsett levnadsstandard.

Djuriskt rent ut sagt. Sådana bör man inte hjälpa.

De borde se mer Disneyfilmer som unga, jag tror det är lösningen faktiskt.

stevebc
2008-12-18, 22:12
Här: http://en.wikipedia.org/wiki/Broken_windows#New_York_City står det en del intressant faktiskt.

Trance
2008-12-18, 22:19
Man skall dock tänka på att crack-epidemin dog ut runt där också och det bidrog förmodligen en del. Men visst tror jag mindre tolerans mot brottslighet faktiskt hjälper mot brottslighet.

elo_
2008-12-18, 22:23
"This is my sauna!"

...and this is my gun, this is for bathing and this is for fun...

Upptaget
2008-12-18, 22:33
Låt skiten brinna ned och bygg fan aldrig upp skräpet mer! sedan alla jävla 18 pers som omhändertogs utvisas ur landet direkt!!

Men vänta? det kanske är svenskar som håller på såhär?

Blir så förbannad, iaf jag vill inte ha hit deras jävla ap beteénde som att kasta sten som ena jävla missfoster, åk ner till Irak och kasta sten där det hör hemma!

Nu var jag inte politiskt korrekt och nämner invandrare så banna mig / varna mig men jag blir så jävla trött på sådant!

Trance
2008-12-18, 22:34
Låt skiten brinna ned och bygg fan aldrig upp skräpet mer! sedan alla jävla 18 pers som omhändertogs utvisas ur landet direkt!!

Men vänta? det kanske är svenskar som håller på såhär?

Blir så förbannad, iaf jag vill inte ha hit deras jävla ap beteénde som att kasta sten som ena jävla missfoster, åk ner till Irak och kasta sten där det hör hemma!

Ingen av de som omhändertogs var från Rosengård utan vara AFA, alltså extremvänster. Fortfarande så säker på din sak?

Upptaget
2008-12-18, 22:40
Ingen av de som omhändertogs var från Rosengård utan vara AFA, alltså extremvänster. Fortfarande så säker på din sak?

Läste inte längre än när jag såg namnet rosengård då jag bara blir förbannad, tog det ganska förgivet då det inte är första gången precis!

enzodiac
2008-12-18, 22:41
vad ligger som grund för dessa ungdomars beteende ? Låter helt surrealistiskt att dom kastar sten på brandmän som försöker rädda liv...

elo_
2008-12-18, 22:42
Ingen av de som omhändertogs var från Rosengård utan vara AFA, alltså extremvänster. Fortfarande så säker på din sak?

När börjar det riktigt vara dags att sätta en terroriststämpel på AFA? Jag är ingen stor fan av fascism heller, men det som AFA håller på med har jag inte varit riktigt imponerad av på senaste tiden heller. *screwy*

JustinCredible
2008-12-18, 23:00
Diggar killen i Debbatt som sa typ "och så får dom inte vara i lokalerna längre och står på gatan så vad ska dom då göra.." Vad sägs om ingenting? Eller rättare sagt; vad som helst förutom att börja förstöra. Är dom så rastlösa verkligen? Chilla bara. Spela basket eller se på film. Starta ett band.

Trance
2008-12-18, 23:11
Det billigast i längden vore självklart att sponsra laptops och introducera WoW till alla ungdomar i Rosengård, är hyfsat säker på att brottsligheten skulle störtdyka.

stevebc
2008-12-18, 23:12
Diggar killen i Debbatt som sa typ "och så får dom inte vara i lokalerna längre och står på gatan så vad ska dom då göra.." Vad sägs om ingenting? Eller rättare sagt; vad som helst förutom att börja förstöra. Är dom så rastlösa verkligen? Chilla bara. Spela basket eller se på film. Starta ett band.Seriöst, ge dom en dator, internetuppkoppling och WOW.

Jag är seriös!

PowPow
2008-12-18, 23:14
Jag vet ju inte riktigt vilken bild av Rosengård resten av Sverige har. Men jag kan meddela eventuella oroliga att såväl Internet som datorer och wow har kommit dit också.

Trance
2008-12-18, 23:16
Jag vet ju inte riktigt vilken bild av Rosengård resten av Sverige har. Men jag kan meddela eventuella oroliga att såväl Internet som datorer och wow har kommit dit också.

Men inte som en aktiv satsning.

Krampus
2008-12-18, 23:26
Men inte som en aktiv satsning.

:laugh:

Kan säga att shit goes down där just nu.
Väktare tillåts inte åka fram till sina larmande objekt, polisen anser att det i nuläget är för farligt.

backflash
2008-12-18, 23:30
:laugh:

Kan säga att shit goes down där just nu.
Väktare tillåts inte åka fram till sina larmande objekt, polisen anser att det i nuläget är för farligt.

Samma för brandkåren, fast jag tror att brandingenjören har fått säga sitt först i det fallet.

stevebc
2008-12-18, 23:30
Det funkade för mig. Jag var värsta gangstahn ey yo len men nu är jag passiv datanörd/snel hest :/

PowPow
2008-12-18, 23:30
Hela jäkla Amiralsgatan var visst avstängd på Rosengårdshållet också.
Vilket jävla meck, alltså.

Herr Oberst
2008-12-18, 23:35
Bygg en mur runt skiten

PowPow
2008-12-18, 23:37
Jag tycker man ska vara lite återhållsam med uttal som "låt skiten brinna ner" och liknande, som jag läste tidigare i tråden, och istället försöka se vad som händer.

Det känns som om det blivit en bild av det hela som går ut på att Rosengård på något sätt går bärsärkargång på grund av att en Islamisk förening förlorar sina lokaler.

Det hela började så, och då inledde de en vanlig, fredlig protest.
http://sdsmedia.sydsvenskan.se/archive/00164/ockupuff_384_164071a.jpg

Sen har allting eskalerat till något slags allmänt slagfält. Och här är det nog viktigt att inse att Rosengård faktiskt har omkring 22 000 invånare, varav säkerligen 21950 är fly förbannade över vad som händer. Tänk själv om det hade varit i ditt eget bostadsområde.

Ett gäng proffsdemonstranter och (antagligen) ett gäng rötägg som själv bor i Rosengård går amok. Det är alltså inget allmänt uppror från Rosengårdsborna (det enda de har gemensamt är att de bor i ett jäkligt otrevligt område ikväll), lika lite som demonstrationerna i Lund häromsisten var något slags uppror som representerade Lundabornas vilja, även om många i Lund ogillar nazister (precis som många på Rosengård ogillar att källarlokalen måste stängas).

stevebc
2008-12-18, 23:40
Tack gode gud för ett nyanserat och förnuftigt inlägg!!!

rAjj
2008-12-18, 23:46
Detta får mig att tänka på "fitna" av någon anledning. Någon som sett den?

http://video.google.com/videosearch?q=fitna&emb=0&aq=f#

Khyron_
2008-12-18, 23:52
Här finns en privatblogg med bilder och en video om vad som händer i Malmö.
http://minatankar68.wordpress.com/


---
Under 16 år har en islamisk kulturförening idkat moskéverksamhet i en lokal i Rosengård som av bl a brandtekniska skäl inte bedöms vara skick för detta.
Därför måste de lämna lokalen


Kommunalrådet Ilmar Reepalu har också uttryckt att moskéverksamheten inte passar in i områdets nya profil. :thumbup:


Till bilden
" Den som har rättigheter har också skyldigheter "
Som att tex följa svensk lag

backflash
2008-12-18, 23:53
Det känns som om det blivit en bild av det hela som går ut på att Rosengård på något sätt går bärsärkargång på grund av att en Islamisk förening förlorar sina lokaler.

Det hela började så, och då inledde de en vanlig, fredlig protest.
http://sdsmedia.sydsvenskan.se/archive/00164/ockupuff_384_164071a.jpg



Givetvis började den så, fast å andra sidan sköts det mot polisen redan samma kväll, och det var rätt tryckt stämning när de kom. Och senare samma kväll mot brandkåren. Lokalerna förlorades redan för ca 2 år sen på grund av att de inte användes i enlighet med avtalet, men Contentus har trots detta gett dem uppskov efter uppskov. Det hjälper inte heller föreningens, eller ungarnas, sak att ordföranden har väldigt svårt att förena sig med detta faktum. Istället tar man lagen i egna händer, kopierar nycklar hejvilt, och generaliserar precis så som man inte vill att andra gör. http://www.newsmill.se/artikel/2008/12/18/beslutsfattarna-vagrar-samarbeta-med-oss-muslimer

PowPow
2008-12-18, 23:56
Givetvis började den så, fast å andra sidan sköts det mot polisen redan samma kväll, och det var rätt tryckt stämning när de kom. Och senare samma kväll mot brandkåren. Lokalerna förlorades redan för ca 2 år sen på grund av att de inte användes i enlighet med avtalet, men Contentus har trots detta gett dem uppskov efter uppskov. Det hjälper inte heller föreningens, eller ungarnas, sak att ordföranden har väldigt svårt att förena sig med detta faktum. Istället tar man lagen i egna händer, kopierar nycklar hejvilt, och generaliserar precis så som man inte vill att andra gör. http://www.newsmill.se/artikel/2008/12/18/beslutsfattarna-vagrar-samarbeta-med-oss-muslimer

Ja. Du säger ju inte emot mig precis.

Trance
2008-12-18, 23:58
Meh, religion och Islam i fattiga förorter är inte ett bra recept för framgång. Blir lätt att det blir radikalare och radikala ju mer utanför de blir. Vilket man kan se i andra länder.

Shakemynuts
2008-12-19, 00:01
Som i usa? Där man har mycket lägre våldbrottslighet än i sverige till exempel. Men du ser ingen minskad brottslighet? Jämfört med sverige som har ständigt ökad våldsbrottslighet. Istället för minskad som i usa. Intressant :).

Baserar du dina uttalanden på statistik eller nåt du får för dig? :)

Läs om mitt inlägg så ser du att jag då inte baserade det på någon statistik och ett gäng frågetecken hade jag med.

Edit: ett frågetecken just i den posten. Men jag har fler här är jag ganska säker på.

backflash
2008-12-19, 00:03
Ja. Du säger ju inte emot mig precis.

Jag tror inte att det var tänkt så heller :)

pragmatist
2008-12-19, 00:20
Det billigast i längden vore självklart att sponsra laptops och introducera WoW till alla ungdomar i Rosengård, är hyfsat säker på att brottsligheten skulle störtdyka.

Seriöst, ge dom en dator, internetuppkoppling och WOW.

Jag är seriös!

Kanske inte så bra idé att ge folk presenter för att de kastar sten på brandkåren. Skickar liksom en lite konstig signal till andra ungdomar. ;)

porja
2008-12-19, 00:42
Utvisning av yrkes demonstranterna

är det muslimska extremister som verkar i landet så skall de utvisas direkt.
Vi vill inte ha de i den svenska samhället.

Mkt dålig integration när många arbetslösa invandrade bor i förorter.
många talar dålig svenska, lever på socialbidrag,
Antalet bara ökar mer och mer ...ca 100 000 invandrade kommer in i landet varje år(men största grupen sägs vara återvändande svenskar sägs det enligt SVT) Men ändå det kommer in för många från Mellanöstern, nu Ryssland, romer, andra nationaliter med falska berättelser att de är förföljda, eller handikappade.

Sverige kan inte ta emot alla förutom återvändande svenskar och de som behövs för olika arbetsbrist områden. NU ÄR DET LÅGKONJUNKTUR, DÄRMED KOMMER UTANFÖRSKAPET OCH BROTTSLIGHETEN KOMMER ATT ÖKA,

INGEN POLITIKER TAR TAG I DETTA FÖR ATT DE ÄR RÄDDA FÖR ATT KALLAS RASIST.
Sverigedemokraterna kommer därmed få många röster....

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1351576&lid=senasteNytt_275214&lpos=rubrik_1351576

saab900
2008-12-19, 00:49
Jag är inte av den uppfattningen att jag har rasistiska tendenser, men det ligger ju någonting i det. Man kan inte ta in obegränsat med människor i ett litet land och betala försörjningsstöd, så att säga importera arbetslöshet. Ju fler som ska försörjas av en allt mindre skara skattebetalare, desto mer ohållbar blir ju situationen, integration eller ej. Kanske är det så att våra nordiska grannländer inser det orimliga i Sveriges hålling i frågan?

porja
2008-12-19, 01:07
sätt vänsteraktivisterna i häkte utan mat, tv, o sånt så de inte gör det igen...

TYVÄRR SÅ ÄR SVENSK RÄTTSVÄSENDE I BOTTEN.... Det kommer att bli ännu värre under lågkonjukturen, det är bara början.....

Krampus
2008-12-19, 01:10
sätt vänsteraktivisterna i häkte utan mat, tv, o sånt så de inte gör det igen...

TYVÄRR SÅ ÄR SVENSK RÄTTSVÄSENDE I BOTTEN.... Det kommer att bli ännu värre under lågkonjukturen, det är bara början.....

Tror du verkligen att det hjälper?

Nej, svenskt rättsväsende är inte botten.
Rödebyfallet fick ett mycket bra slut tex. På vilket sätt menar du att hela rättsväsendet är skräp?

KniveN
2008-12-19, 01:16
Jag tycker man ska vara lite återhållsam med uttal som "låt skiten brinna ner" och liknande, som jag läste tidigare i tråden, och istället försöka se vad som händer.

Det känns som om det blivit en bild av det hela som går ut på att Rosengård på något sätt går bärsärkargång på grund av att en Islamisk förening förlorar sina lokaler.

Det hela började så, och då inledde de en vanlig, fredlig protest.
http://sdsmedia.sydsvenskan.se/archive/00164/ockupuff_384_164071a.jpg

Sen har allting eskalerat till något slags allmänt slagfält. Och här är det nog viktigt att inse att Rosengård faktiskt har omkring 22 000 invånare, varav säkerligen 21950 är fly förbannade över vad som händer. Tänk själv om det hade varit i ditt eget bostadsområde.

Ett gäng proffsdemonstranter och (antagligen) ett gäng rötägg som själv bor i Rosengård går amok. Det är alltså inget allmänt uppror från Rosengårdsborna (det enda de har gemensamt är att de bor i ett jäkligt otrevligt område ikväll), lika lite som demonstrationerna i Lund häromsisten var något slags uppror som representerade Lundabornas vilja, även om många i Lund ogillar nazister (precis som många på Rosengård ogillar att källarlokalen måste stängas).

Men när dom ockuperar lokalen så är det väl inte en fredlig protest? Ägaren till lokalen måste väl ha rätt att göra vad denne vill med sin egendom?

porja
2008-12-19, 01:34
Tror du verkligen att det hjälper?

Nej, svenskt rättsväsende är inte botten.
Rödebyfallet fick ett mycket bra slut tex. På vilket sätt menar du att hela rättsväsendet är skräp?


låga mjuka straff mm...

avlyssningslagens extrema låga kvalitet, den är ju för landets säkerhet.

mm....

det finns nog 100 tals nyhetsinslag på aftonbladet, expressen o svt som jag har läst senaste 9 åren som har gett min syn på den sv. rättsväsendet. Jag har redan sagt det i början av de här åren.
Senaste åren har de börjat fatta, moderaterna har gjort en del saker, men inte så mkt....

porja
2008-12-19, 01:36
De här extrema muslimerna borde varit kvar i sina hemländer med sina SHARIA-lagar och odemokratiska, omänskliga lagar.....

Jag var själv muslim i mitt gamla hemland. DE TRYCKTE IN RELIGIONEN I VÅRA SKALLAR.

Krampus
2008-12-19, 02:28
De här extrema muslimerna borde varit kvar i sina hemländer med sina SHARIA-lagar och odemokratiska, omänskliga lagar.....

Jag var själv muslim i mitt gamla hemland. DE TRYCKTE IN RELIGIONEN I VÅRA SKALLAR.

Det här handlar inte om några extrema muslimer. Du är helt snett på det nu.
Det handlar om en källarlokal som några personer (som råkar vara muslimer) har tyckt sig ha rätten att ockupera.
De är ganska korkat med tanke på att de är brandmyndigheten som stängt lokalen. Och varför då? Jo, för att förhindra att folk dör i en eventuell brand.
Men hur som helst, man använder situationen för att få igång bråk. Hur det på något sätt ska gynna någon part ser jag inte. Enda anledningen som jag ser det är att utrycka missnöje. Så, då var det gjort. Ni kan sluta nu..
Men det rinner till aktivister som häller bensin på elden..

Var kommer de extrema muslimerna in?

Flygplan
2008-12-19, 03:46
Media igång igen.... "Fotbollshuliganer" och andra våldsverkare är det visst som tar tillfället i akt, enligt aftonbladet. Självklart måste budskapet om att det inte är de skötsamma busfröna från rosengård som är i farten sändas ut till folket.

På AB:s förstasida:
"Polisens indikationer: Flera orosmakare är kända fotbollshuliganer."
”Jag tror upploppet drivs av professionella våldsverkare”.

Från person på plats:

"I diskussioner mellan folk på plats förstod man inte de uppgifter om att det var folk utanför Rosengård som stod för upploppet. Inget tydde på att det var så under kvällen/natten. Man kunde peka ut stenkastarna med namn!

Rapporten att det bara var icke Rosengårdsbor som blev tagna under gårdagens kravaller berodde på att de utomstående inte, till skillnad från Rosengårdsborna, kunde retirera tillbaka och gömmas sig i källare och lägenheter när polisen kom.

När det gäller polisens och medias utpekningar om vilka som ligger bakom kaoset så är det historieförfalskning. Man förstorar och försöker få det att låta som om det mestadels är utomstående. Så är inte fallet!"

http://minatankar68.wordpress.com/2008/12/19/sverige-2008/

Under en kort stund på aftonbladets förstasida under kvällen fanns det en artikel med en rubrik i stil med "Integrationens misslyckande".
Jag blev förvånad att de kunde gå så rakt på sak. Men det visade sig visst att det blev för mycket. Den finns inte längre länkad. Nu har man ändrat spår helt och försöker övertyga Sverige om att det upploppen till den större delen beror på fotbollshuliganer, vilket givetvis inte är något annat än en lögn.

Jag har sedan länge inget förtroende för svensk mediarapportering och är egentligen inte ett dugg förvånad över det här heller. Staden brinner, upplopp, poliser attackeras, total kaos och laglöshet men trots detta ska media förljuga sanningen om att det här är inget annat än ett direkt resultat av en totalt misslyckad integration.

Krampus
2008-12-19, 03:54
Media igång igen.... "Fotbollshuliganer" och andra våldsverkare är det visst som tar tillfället i akt, enligt aftonbladet. Självklart måste budskapet om att det inte är de skötsamma busfröna från rosengård som är i farten sändas ut till folket.

På AB:s förstasida:
"Polisens indikationer: Flera orosmakare är kända fotbollshuliganer."
”Jag tror upploppet drivs av professionella våldsverkare”.

Från person på plats:

"I diskussioner mellan folk på plats förstod man inte de uppgifter om att det var folk utanför Rosengård som stod för upploppet. Inget tydde på att det var så under kvällen/natten. Man kunde peka ut stenkastarna med namn!

Rapporten att det bara var icke Rosengårdsbor som blev tagna under gårdagens kravaller berodde på att de utomstående inte, till skillnad från Rosengårdsborna, kunde retirera tillbaka och gömmas sig i källare och lägenheter när polisen kom.

När det gäller polisens och medias utpekningar om vilka som ligger bakom kaoset så är det historieförfalskning. Man förstorar och försöker få det att låta som om det mestadels är utomstående. Så är inte fallet!"

http://minatankar68.wordpress.com/2008/12/19/sverige-2008/

Under en kort stund på aftonbladets förstasida under kvällen fanns det en artikel med en rubrik i stil med "Integrationens misslyckande".
Jag blev förvånad att de kunde gå så rakt på sak. Men det visade sig visst att det blev för mycket. Den finns inte längre länkad. Nu har man ändrat spår helt och försöker övertyga Sverige om att det upploppen till den större delen beror på fotbollshuliganer, vilket givetvis inte är något annat än en lögn.

Jag har sedan länge inget förtroende för svensk mediarapportering och är egentligen inte ett dugg förvånad över det här heller. Staden brinner, upplopp, poliser attackeras, total kaos och laglöshet men trots detta ska media förljuga sanningen om att det här är inget annat än ett direkt resultat av en totalt misslyckad integration.

Ja, då är det väll dags att vi försöker att få till en lyckad integration i stället.
Att det skulle vara hårdare straff som leder till den lyckade integrationen tror jag fortfarande inte på.

KniveN
2008-12-19, 04:17
Det här handlar inte om några extrema muslimer. Du är helt snett på det nu.
Det handlar om en källarlokal som några personer (som råkar vara muslimer) har tyckt sig ha rätten att ockupera.
De är ganska korkat med tanke på att de är brandmyndigheten som stängt lokalen. Och varför då? Jo, för att förhindra att folk dör i en eventuell brand.
Men hur som helst, man använder situationen för att få igång bråk. Hur det på något sätt ska gynna någon part ser jag inte. Enda anledningen som jag ser det är att utrycka missnöje. Så, då var det gjort. Ni kan sluta nu..
Men det rinner till aktivister som häller bensin på elden..

Var kommer de extrema muslimerna in?

När en av ledarna för mosken/föreningen inte tar avstånd från Bin Laden är man iaf inne på gränsen...

D Andersson
2008-12-19, 09:35
Återkommer om det. Men det är inga enkla lösningar. Närmast kan man titta på hur man jobbar (eller inte jobbar) i Londons eller Paris förorter. De ljuspunkter som finns där beror inte på ännu hårdare tag.

Det finns enkla lösningar som inte är politiskt korrekta, menar du att vi ska hämta inspiration från London och Paris förorter, i vilka avseenden?

Problemet är välfärdsstat i kombination med kravlöshet/snällism. Vill man ha kvar välfärdsstaten får man alltså plocka bort kravlösheten/snällismen. För att tala klarspråk - de som inte är laglydiga ska sitta på anstalt/ungdomsanstalt, det ska aldrig råda något tvivel om att det är polisen som bestämmer och brottslingarna ska vara förvissade om att de har långa fängelsestraff framför sig om de begår brott. Upprätthållande av lag och ordning ska och måste få kosta, det handlar om principer. Som någon var inne på får man aldrig någonsin skicka signaler som att skadegörelse, våld och upplopp lönar sig på något sätt. Förstår man inte eller missar dessa signaler ska man sitta inne, väldigt enkelt.

Miiix
2008-12-19, 10:00
WMZdA-b2Vdw

D Andersson
2008-12-19, 10:21
...

Precis, man måste göra sig av med attityden att någon annan (staten) ska hitta på och bekosta roliga saker att göra/lokaler att vara i för ungdomar.
Det i kombination med attityden att om staten inte gör det kommer klotter, skadegörelse och våld att öka för att ungdomarna inte har något att göra. Det är feltänkt från början och det finns mer än tillräckligt många exempel för att kunna avfärda det som traditionellt vänsterflum.

LoTiX
2008-12-19, 10:43
Bilderna är ju helt jävla overkliga. Lilla Sverige!

http://gfx.aftonbladet.se/multimedia/dynamic/00812/19s16-upplopp-389_j_812442a.jpg

http://www.svd.se/multimedia/dynamic/00414/roseng_rd-fre_414273c.jpg

martikainen
2008-12-19, 10:52
Fast nu är ju inte rosengård som resten av Sverige, det är väl ett av några få ställen i Sverige där man skulle kunna undra om man faktiskt fortfarande är i Sverige

(nu får ni tolka det som ni vill, bara min åsikt om hur läger ser ut just nu, har inget med rasism eller liknande att göra)

Kurash
2008-12-19, 10:54
Bilderna är ju helt jävla overkliga. Lilla Sverige!



Lite eld och en polis med hjälm? Ja, helt jävla overkligt. Det där kommer du se i varenda svensk stad på nyår om inte annat.

LoTiX
2008-12-19, 10:57
Lite eld och en polis med hjälm? Ja, helt jävla overkligt. Det där kommer du se i varenda svensk stad på nyår om inte annat.

Ja det här var visst vardagsmat, så vi ignorerar det!

*Och nej jag har själv aldrig varit i närheten av att bevittna något som ens kan liknas vid sådant som händer i Rosengård då och då.

porja
2008-12-19, 11:51
När en av ledarna för mosken/föreningen inte tar avstånd från Bin Laden är man iaf inne på gränsen...

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?a=1352727&d=34858

Herr Oberst
2008-12-19, 12:40
Ja det här var visst vardagsmat, så vi ignorerar det!

*Och nej jag har själv aldrig varit i närheten av att bevittna något som ens kan liknas vid sådant som händer i Rosengård då och då.

Den dagen det där räknas som vardagsmat vill jag inte vara med längre.
Och nej, inte heller jag har under mina år bevittnat krigsscener som dessa.

Kurash, du verkar något avtrubbad och likgiltig.
Sorgligt

Avesta
2008-12-19, 13:17
Nu pratar inte jag om Rosengård, utan om förorter i helhet.

Framför allt måste man få bort brottsligheten från dessa område, kriminella och våldsvekare härjar där, sitter inne några år och samma visa igen med höga kostnader för samhället som följd. Hur ofta får man höra att dessa människor avvisas från landet? Begår man grova brott har man förverkat sin rätt till att vistas här i landet (nu pratar jag om icke medborgare).

Ska man försöka komma åt dessa slödder till föräldrar som låter sina ungar hålla på så är det bäst att se till att det känns. Socialkontoret och kommunen bör få mer att säga till om saken i familjer där omyndiga upprepade gånger begår brott. Exempelvis minska på bidragsdelen, och kräva flytt för fortsatt försörjningsstöd.

Jag tycker för övrigt att man tar vatten över huvudet, det är för stor inströmning av människor än vad man kan hantera och kan integrera. Man packar in människor i dessa områden och hoppas på att de någon gång ska bli integrerade och lära sig språk, lagar, seder och bruk.

Det krävs även att man redan från början, när folk anländer hit som flyktingar, ser till att få spridning av boendeort överallt i landet, istället för erbjuda Rinkeby eller Tensta som val. Folk måste komma i kontakt med det svenska språket och samhällslivet på riktigt för att någon gång kunna leva och verka i det.

Alter Schwede
2008-12-19, 13:24
Det främsta problemet är att polisen har för lite resurser. Polisen jobbar hårt, modigt och målmedvetet men de hinner helt enkelt inte med att förfölja all brottslighet.

Jag är själv brottsling så jag vet vad jag snackar om. Har under hösten varit jagad av Polisen och verkligen fått känna på en tjänstenit och ett hjältemod som får en att känna sig stolt att vara Svensk.

Inte mindre än fyra (4) gånger har två (2) poliser varit hemma hos min åttiotreåriga (83) gamla mor för att med lögner och hot få tag på mig och/eller min vistelseort. Kärringen är ganska pigg för sin ålder så det får nog anses som modigt och oegennyttigt resurssparande att rycka ut utan insatsstyrkan.

I en omvärld fylld av terror och andra hemskheter kan det kännas tryggt att veta att Polisen har resurser till gediget spanings- och detektivarbete, till och med i internationellt samarbete. Jag hade gått under jorden utomlands, men man lyckades trots det spåra upp mig och genomföra ett telefonförhör.


Nu undrar ni kanske vilken sorts brottsling jag är och vilka brott jag begått?


Mitt brott tynger som tusan på samvetet och jag tror det kan vara läkande för själen om jag biktar mig och bekänner mina synder.

Måste erkänna att jag är ny på det här med brottslighet och visste inte riktigt hur man bäst kommer igång. Hade funderat på gå ut lätt med att mörda barn, men hittade inga bra instruktioner på nätet så det fick bli något betydligt värre: fortkörning!!

Efter lite mentala förberedelser, uppvärmning och stretching drog jag ut på den första (och hittills enda) delen av min brottsvåg. Plats och tidpunkt var nogrrant utvalda: en enslig landsväg söder om Kalmar, 05:30 en solig julimorgon. Min första, alldeles egna brottsplats! Med sammanbitna tänder trycktes gaspedalen mot durken, dieselmotorn vrålade och för ett ögonblick stod tiden stilla - med 76 kilometer i timmen vrålade vi förbi fartkameran på denna 70-sträcka. Sex (6) kilometer för fort! Djävulens tal 666!

Adrenalinet rusade genom kroppen och pulsen sköt i höjden - äntligen kriminell! Förebilder som John Dillinger, Charles Manson och Yngsjömörderskan passerade revy för det inre ögat.

Sen kommer oron och ångesten - kommer jag undan? Horisonten skannas efter blåsljus och öronen står på helspänn efter sirener. Allt verkade gått vägen och eftersom bilen var lånad började ett lugn sprida sig genom kroppen. Inte bara brottsling, utan framgångsrik brottsling! För tidigt skulle det visa sig...

Med bildanalys i körkortsregistret och lite detektivarbete blev man identifierad och misstänkt.

Låt detta bli en varning till alla er som funderar på en kriminell karriär:

1. Underskatta inte Polisen.

2. Använd mask.


Såhär i efterskott inser man att det är fel att begå brott och det känns befogat med en offentlig ursäkt till alla ärliga samhällsmedmänniskor. Speciellt vill jag be om ursäkt till alla boende "en bit söder om Kalmar", ni kan sova lugnt - brottet är uppklarat.

Framför allt vill jag be om ursäkt till de boende i Rosengård. Jag inser att mitt brott tagit upp viktiga Polisresurser som kunde använts till brottsförebyggande åtgärder hos er istället.

Sorry

D Andersson
2008-12-19, 13:31
Stenkastning mot bussar, brand- och polisbilar och ambulanser är tyvärr inget nytt utan har pågått i flera år. 2005 beskjöts polishuset i Södertälje med automatvapen, brandkåren attackerades när malmömoskén brann både 2003 och 2005, o.s.v. Det visar på ett utpräglat vi- och dom tänkande och det är uppenbart att man provoceras av polisen på samma sätt som AFA, Reclaim the Streets och annat drägg, även om "allt" är "frid och fröjd" så länge man inte gör något som uppfattas som fel i deras ögon.

Denna utveckling är väntad när foten aldrig sätts ner, daltandet fortsätter och snart har vi fullskaliga upplopp.

Ungdomarna i rosengård måste lära sig att detta inte är mellanöstern, det finns regler. Som vanligt frågar man sig var föräldrarna är.

Xealswe
2008-12-19, 13:50
http://sydsvenskan.se/malmo/article399706/16-omhandertagna-efter-upplopp.html

"Det brinner på flera ställen men brandkåren åker inte dit om de inte får poliseskort då de är rädda för att utsättas för stenkastning. Polisen låter istället bränderna brinna ut."

Det måste ju verkligen sända rätt signaler till förortsgängen, sätt eld på saker hur mycket ni vill, låt det sen brinna ut, för att vi ger ändå efter för hot och stenkastning.

Bakgrunden till det hela är visst att en källarmoske på Rosengård var tvungen att stängas ner då hyresvärden sa upp kontraktet. Hur löser man det här då?
Jo, ringer AFA och tänder eld på Malmö. Lysande! Det måste väl vara det absolut mognaste sättet för att få sin vilja igenom i ett civiliserat samhälle :thumbup:

"En person har gripits under kvällen, misstänkt för förberedelse till misshandel. 16 har omhändertagits för våldsamt upplopp. Enligt polisen så är det flera AFA-aktivister som deltagit."

Bara jag som känner att det är dags gå högre upp i straffskalan när brott delas ut och att minderåriga, i 12-15 årsåldern, ska kunna stå till svars för sina handlingar? Jag tror inte att våra nuvarande lagar och regler var utformat för sånt här. Det är nya tider, det borde vara dags för hårdare tag också.

Min arbetskamrat Frank är en stor och tuff tysk man. Han brukar berätta historier om den tyska insatsstyrkan och att när någonting ska rensas upp, då rensas det upp. Att det i tyskland minsann inte är några mesfasoner som i Sverige ;)

Kanske vi här borde förstå att vi är rätt ensamma i världen med vårt mesiga synsätt? Man släcker givetvis inte eld med bensin, men definitivt inte med vattenpistol heller

Herr Oberst
2008-12-19, 13:55
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?a=1352727&d=34858

Japp.
Det är egentligen där värsta av allt. Anledningarna till att man stängt denna lokal är helt felaktiga. Man borde bommat igen långt tidigare med tanke vad det är för individer som vistas där. Det är riktiga jävla drägg som t.o.m många muslimer själva verkar ta avstånd ifrån.
Får dessa personer som dom vill kommer Hitler, Stalin med flera framstå som ganska anonyma herrar om några år.

Kurash
2008-12-19, 14:06
Kurash, du verkar något avtrubbad och likgiltig.
Sorgligt

Inte då. Att de skulle vara "helt jävla overkliga" är en grov överdrift. Jag tror nog de skulle kunna få mycket värre bilder från incidenterna om det försökte.
Vad ska vi annars använda för kraftuttryck när vi får se bilder på en polis som verkligen har nåt mer att göra än att titta på en eldsvåda?
Jag försöker inte förminska incidenten på något sätt, tycker bara bilderna inte är särskilt radikala.

D Andersson
2008-12-19, 14:56
..det är uppenbart att man provoceras av polisen på samma sätt som AFA, Reclaim the Streets och annat drägg, även om "allt" är "frid och fröjd" så länge man inte gör något som uppfattas som fel i deras ögon...

Spinner vidare, man verkar tro att det finns utrymme för förhandling med polis efter ett beslut, något som säkert inte är alls ovanligt eller omöjligt i korrupta mellanösterndiktaturer, eller att demokrati= fritt fram att göra vad som helst inkl. attackera polisen och att det är en möjlig väg att gå.

stevebc
2008-12-19, 15:11
Men när dom ockuperar lokalen så är det väl inte en fredlig protest? Ägaren till lokalen måste väl ha rätt att göra vad denne vill med sin egendom?Precis som demonstrationen i Lund den 30:e november var våldsam. Det betyder inte att det var en majoritet som stod för det olagliga/våldsamma, men det var ändå det som präglade hela demonstrationen. Tragiskt nog!

the_cube
2008-12-19, 15:11
Visst är det så att de etablerade i samhället ser ner på nyanlända eller folk som sticker ut ur mängden, men även om vi nu kan konstatera att det är så - vad är då lösningen? Att undvika alienering. Och hur gör man det? Man integrerar och låter det ta sin tid... med detta sagt så borde man kanske strypa allt flyktingmottagande/invandring från tredje världen tills vidare. Först när folkgrupperna från dessa områden kan visa på bra statistik angående sysselsättning, kriminalitet - först då är de integrerade och då kan man överväga att återuppta invandringen från dessa områden.

Och nej det är inte bara AFA-indivder som står och kastar sten i Rosengård, vad i helvete tror ni egentligen? Körde förbi igår och det är ungdomsgängen som står för det mesta. Tro inte på allt som står i tidningen. Ni blir jävligt bortfintade.

Ignatius72
2008-12-19, 15:58
Och nej det är inte bara AFA-indivder som står och kastar sten i Rosengård, vad i helvete tror ni egentligen? Körde förbi igår och det är ungdomsgängen som står för det mesta. Tro inte på allt som står i tidningen. Ni blir jävligt bortfintade.

Så polisen står och ljuger i TV när de säger att stenkastarna är identiska med de som gjorde samma sak på ESF-spektaklet?

the_cube
2008-12-19, 16:03
Det är säkert en del AFA-folk där, men inte majoriteten...

Flygplan
2008-12-19, 16:08
Så polisen står och ljuger i TV när de säger att stenkastarna är identiska med de som gjorde samma sak på ESF-spektaklet?

Hej mr. bortfintad. Media väljer noggrant ut det videomaterial som får oss att tro att det här inte har någonting med misslyckad integration att göra. Den stora bilden och det riktiga problemet ska vi svenskar inte få ta del av. Det kan ju skapa spänningar och debatt och den invandringspolitik som media och våra politiker har bestämt att vi ska ha här i Sverige, utan att egentligen fråga folket om. Det skulle ju nästan bli demokratiskt.

Det är inte bara jag och the_cube som reagerat på den vinklade mediarapporteringen om Rosengårdskravallerna, en uppsjö av bloggar har också tagit upp det här. Jag har inte själv varit på plats, men vänner med invandrarbakgrund har bekräftat det här - det är nästan uteslutande rosengårsungdomar som står för kaoset.

Corpobal
2008-12-19, 16:18
Urspårat att tala om yrkeskriminella i samband med den här utvecklingen, det är knappast dessa personer som leder till den här pöbel-verksamheten. Dom har fullt upp med att fräsa omkring i sina dyra bilar och krama pistoler innanför västarna. Vad säger ni som tycker man ska ta i med "hårdare tag" när det visar sig att inblandat i gängen är personer som inte är i närheten av myndig ålder, ibland har dom inte ens nått tvåsiffrigt. Jag har själv som boende i Malmö mycket att säga inte bara om den här tillfälliga situationen utan om den verklighet som finns här med en social utveckling som ligger som en matta över hela staden. Etnicitet är en stor faktor i utvecklingen men så länge makthavare (framför allt den nya första makten, massmedia) är genomstigmatiserade med sitt tabu-tänkande kring detta ämne så kommer missnöjet fortsätta att pyra.

Ignatius72
2008-12-19, 16:29
Hej mr. bortfintad. Media väljer noggrant ut det videomaterial som får oss att tro att det här inte har någonting med misslyckad integration att göra. Den stora bilden och det riktiga problemet ska vi svenskar inte få ta del av. Det kan ju skapa spänningar och debatt och den invandringspolitik som media och våra politiker har bestämt att vi ska ha här i Sverige, utan att egentligen fråga folket om. Det skulle ju nästan bli demokratiskt.

Det är inte bara jag och the_cube som reagerat på den vinklade mediarapporteringen om Rosengårdskravallerna, en uppsjö av bloggar har också tagit upp det här. Jag har inte själv varit på plats, men vänner med invandrarbakgrund har bekräftat det här - det är nästan uteslutande rosengårsungdomar som står för kaoset.

Det är väl ingen människa som missat att det är invandrarungdomar ivrigt påhejade av äldre moskétrogna män som står bakom det mesta. Det är som att proklamera att AIK klacken höll på AIK under matchen. Det intressanta är ju att de professionella stenkastarna från vänsterkanten i vanlig ordning dyker upp när det skall förstöras saker, allt under fanan om världsförbättring där de nog knappast själva kan förklara logiken.

D Andersson
2008-12-19, 16:41
Vad säger ni som tycker man ska ta i med "hårdare tag" när det visar sig att inblandat i gängen är personer som inte är i närheten av myndig ålder, ibland har dom inte ens nått tvåsiffrigt.

Ungdomsanstalt om utvisning inte är möjligt, ute i samhället har man inte att göra iaf. Och lägg ansvaret på föräldrarna, det finns många sätt att lösa det på.


Det är väl ingen människa som missat att det är invandrarungdomar ivrigt påhejade av äldre moskétrogna män som står bakom det mesta.

Jag undrar det, media är fantstiskt när det gäller vinklade skildringar av dylika händelser. Vet inte hur många inslag och artiklar jag hört/läst de senaste dagarna där man i förbifarten väldigt snabbt skyndar förbi att rosengårdsungdomar fanns bland de våldsamma och istället lägger all fokus på att det minsan fanns AFA-aktivister på plats, samt på polisens kängor, hundar, kravallutrustning och allmänt våldsamma beteende.

PowPow
2008-12-19, 17:00
Men när dom ockuperar lokalen så är det väl inte en fredlig protest? Ägaren till lokalen måste väl ha rätt att göra vad denne vill med sin egendom?

Protesten i fråga var efter att polisen hade utrymt lokalen från ockupanterna (alla 3).

Men fredlig var kanske fel ord i alla fall. Ickevåldsam, är väl ett bättre.

Exdiaq
2008-12-19, 18:27
Att kasta sten på poliser och annan uniformerad personal och tända bränder är inget nytt fenomen i Rosengård. Men det har aldrig tidigare skett i den omfattningen som natten till fredagen.

- Om inte bråkmakarna från Afa hade dykt upp "för att hjälpa till" hade det aldrig blivit några bråk, säger Andreas Konstantinides när han står utanför de spräckta rutorna på Rosengårds polisstation. De autonoma gruppernas enda syfte är att slåss mot samhället och allt som går i uniform.

Polisen säger samma sak.

- Vi hade inte haft den aggressiva upptrappningen om det inte varit för Afa, säger Charley Nilsson, polisens presstalesman. Deras enda syfte är att bråka med polisen. Och när de väl kommit i gång drar de med sig en del av de unga killarna på Rosengård.

AFA ÄR EN förkortning Antifascistisk front.

- Vi har inte sett några Afa från Danmark än, men om bråken fortsätter är risken stor för att de dyker upp, säger Charley Nilsson.

Den 17-åring som greps för våldsamt upplopp natten till fredagen bor inte på Rosengård.

- Att tillverka slangbomber är heller inget som våra ungdomar gör, säger Andreas Konstantinides. Det är typiskt för Afa.

Under natten slängde vandalerna drygt tjugo slangbomber mot poliserna. Bomberna består av en bit tjock trädgårdsslang som fylls med svartkrut. De detonerar med en fruktansvärd knall. Många barnfamiljer med traumatiska krigsupplevelser blev skräckslagna när bomberna ekade mellan höghusen.

- DET VAR FÖRFÄRLIGT, säger Haidar Mohammed från Irak. Mina barn blev livrädda och låste in sig i sovrummet. Jag har ringt till socialen i dag och sagt att vi måste få hjälp att flytta. Vi kan inte bo kvar här.

Haidar Mohammed förstår att folk i Rosengård blev upprörda över den stängda moskén.

- Men då får man prata om saken, inte ta till våld. Det är samma mentalitet som göra att folk dödar varandra i Irak.

Han tycker att polisen borde agera mycket kraftigare mot bråkmakarna.

- Riksdagen måste ändra lagarna så att polisen även får låsa in personer som är under 18 år.

Den första bråkiga natten grep polisen sjutton Afa-anhängare. Vid upptrappningen nästa natt deltog många unga från Rosengård. Det har Andreas Konstantinides har ingen riktigt förklaring till.

- MEN DET FINNS EN machokultur både bland unga och en del äldre här. När killarna då ser att polisen inte griper in mot bråkmakarna får polisen ingen respekt. Det triggar en del unga att gå med i bråken.

Natten till fredagen använde polisen samma taktik som under bråken i september när Reclaim the streets gatufest urartade: Att hålla sig utom synhåll så mycket som möjligt för att inte med sin blotta närvaro provocera fram mer våld.

- Vi får se om vi använder samma taktik natten till lördagen, säger Charley Nilsson. Det beror på hur det hela utvecklar sig.

Mari Hendra är verksamhetschef för ungdomsverksamheten i Rosengård. Hon har heller inget svar på varför en del unga killar i Rosengård kastar sten på poliser och brandmän.

- DET ÄR HELT obegripligt. Två av våra fältassistenter arbetar i ett forskningsprojekt som ska försöka hitta ett svar. Vi skulle verkligen behöva den kunskapen.

Ramadan Fakharo är 20 år och har bott hela sitt liv i Rosengård. Han arbetar med ett musikprojekt för ungdomar i Herrgården, den mest utsatta delen i Rosengård.

- De som bråkar vet nog inte ens själva varför de gör det, säger han. De har så mycket i sig som måste komma ut. Man måste också komma ihåg att det är några få som ställer till bråk. Om Rosengårds alla 8.000 ungdomar varit ute och bråkat, då kunde man talat om kravaller.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=866048

Zetor99
2008-12-19, 19:09
Det är verkligen synd hur folk ska tvingas fly undan kaos i sitt hemland bara för att hamna i en motsvarande situation i mottagarlandet, som trots allt i teorin borde vara ett fungerande samhälle. Kanske vore det dags för polisen att ändra sin "låt dem leka"-attityd och visa att våld och förstörelse är brott även då de sker på en stor skala och bevisa att de har mod nog att återskapa ordningen.

De våldsamma snorungarna under fängelseålder bör absolut tas om hand av socialen, föräldrarna har uppenbart ingen kontroll över dem, vilket på sitt sätt är förståeligt, det är knappast lätt att uppfostra bångstyriga ungdomar i en ny kultur.

Flygplan
2008-12-19, 19:24
Haidar Mohammed förstår att folk i Rosengård blev upprörda över den stängda moskén.

- Men då får man prata om saken, inte ta till våld. Det är samma mentalitet som göra att folk dödar varandra i Irak.

Han tycker att polisen borde agera mycket kraftigare mot bråkmakarna.

- Riksdagen måste ändra lagarna så att polisen även får låsa in personer som är under 18 år.

Han har så rätt så. I princip alla invandrare tycker själva att det ska vara hårdare tag. Det här drabbar de skötsamma nysvenskarna mest. Tragiskt.... Det finns väl inget att diskutera? Det finns inga argument längre för att köra på samma linje som satt oss i skiten. Att köra mer av samma är det dummaste vi kan göra. Jag tror att folket och våra politiker börjat inse det här nu, det gäller bara att först bryta ner den politiskt korrekta spärren först så att alla, inte bara invandrare kan göra sånna här uttalanden så vi kan få ett hälsosamt debattklimat.

Om jag kommit till ett nytt land, fått bostad och pengar utan motprestation, läser krönikor i tidningarna med rubriker som "Invandrare är bäst" och andra liknade rubriker, om jag sett de infödda tycker det är skamligt att bära sitt lands färger, att de inte vågar sjunga nationalsången och hela tiden försöker anpassa sig efter mig... Varför skulle jag då överhuvudtaget ha en tanke på att integrera mig och ha respekt för mitt nya land? Det är väl självklart att det här är dömt att misslyckas. Professionella tyckare och media verkar dock vara av annan åsikt och lever fortfarande för hoppet om att allting plötsligt ska ta en vänding nu efter 20 år, fast situationen bara blir värre år för år.

Om det är någonting USA är bra på så är det integration av legala invandrare. Om man har medborgarskap är man amerikan. En stolt amerikan. Man vill göra rätt för sig. Det görs väldigt klart för invandrarna att om man inte gillar läget och inte anpassar sig så har man inte heller där att göra. De flesta invandrare i USA, även om de bara bott där i ett par år är väldigt stolta medborgare. Alltså, raka motsatsen till vår integration. De har en stark sammanhållning - vi har ingen samanhållning. Varför är det så svårt för folk att inse att det här daltandet är extremt destruktivt?

Commando1980
2008-12-19, 19:39
in med dem i fängelse. även om de är 12-15 år. massiv och våldsam polisinsats, snabbt bort med dom från platsen.

Allan
2008-12-19, 20:03
Om det är någonting USA är bra på så är det integration av legala invandrare. Om man har medborgarskap är man amerikan. En stolt amerikan. Man vill göra rätt för sig. Det görs väldigt klart för invandrarna att om man inte gillar läget och inte anpassar sig så har man inte heller där att göra. De flesta invandrare i USA, även om de bara bott där i ett par år är väldigt stolta medborgare. Alltså, raka motsatsen till vår integration. De har en stark sammanhållning - vi har ingen samanhållning. Varför är det så svårt för folk att inse att det här daltandet är extremt destruktivt?

Där kan jag hålla med dig. har man medborgarskap är man svensk. Men situationen är annorlunda i USA. De tar emot extremt lite krigsflyktingar, de har en social struktur där i stort sett alla minns hur det var att vara nyanlända, men man ska också komma ihåg att rasism och diskriminering är mycket vanligt där. Men framförallt tar de emot folk som vill komma dit, inte de som mer eller mindre åker på måfå.
Hemvändarkulturen är också mycket mer ovanlig där, dvs att man när en dröm om att kunna åka tillbaka. Den lever förmodligen mest bland exilkubanerna, som numer tagit över t ex Miami, och där man knappt klarar sig utan att tala spanska. På samma vis finns det stora kolonier arabisktalande flyktingar som inte alls integrerar sig. För att inte tala om kineserna.
De ryms inom den amerikanska nationen men det handlar då inte om att de ska tillgodogöra sig alla amerikanska traditioner. De tillåts vara polsk-amerikaner, judar, irländare etc
Men nåt säger mig att det inte riktigt är den sortens integration du menar

shadowfire
2008-12-19, 20:49
...Jag undrar det, media är fantstiskt när det gäller vinklade skildringar av dylika händelser. Vet inte hur många inslag och artiklar jag hört/läst de senaste dagarna där man i förbifarten väldigt snabbt skyndar förbi att rosengårdsungdomar fanns bland de våldsamma och istället lägger all fokus på att det minsan fanns AFA-aktivister på plats, samt på polisens kängor, hundar, kravallutrustning och allmänt våldsamma beteende.

Jag har av någon konstig anledning mer förståelse för stenkastande invandrarbarn pga något moskétjafs, än vad jag har för AFA som passar på att nyttja situationen till att vandalisera ännu mer.

Klart som fan Rosengårdsungdomar är på plats där o gör sitt till stacken, men de är också 8000st totalt läste jag någonstans. Tack och lov är det dock inte 8000st ute o lever rövare, då hade vi nog haft både hemvärn, artilleristöd och napalm till hjälp.

Om det är totalt 20st stenkastande människor varav 17st är rosengårdsbarn och 3st är AFA, så är det av någon anledning de tre AFA jag stör mig mest på. De har inte ett enda jävla skit där att göra och borde fan kamma luggen.

Herr Oberst
2008-12-19, 20:51
De är lika goda kålsupare allihopa. Finns ingenting som rättfärdigar deras beteende

Flygplan
2008-12-19, 20:53
Där kan jag hålla med dig. har man medborgarskap är man svensk.

Lustigkurre där. Frågar du ungdomarna med svenskt medborgarskap som har invandrarbakgrund i förorterna hur svenska de känner sig så kommer de flesta säga dig att de inte är ett dugg svenska, även de som mer eller mindre bott här hela sina liv. Så är det Allan, det går inte skämta bort.

Men situationen är annorlunda i USA. De tar emot extremt lite krigsflyktingar, de har en social struktur där i stort sett alla minns hur det var att vara nyanlända, men man ska också komma ihåg att rasism och diskriminering är mycket vanligt där. Men framförallt tar de emot folk som vill komma dit, inte de som mer eller mindre åker på måfå.
Hemvändarkulturen är också mycket mer ovanlig där, dvs att man när en dröm om att kunna åka tillbaka. Den lever förmodligen mest bland exilkubanerna, som numer tagit över t ex Miami, och där man knappt klarar sig utan att tala spanska. På samma vis finns det stora kolonier arabisktalande flyktingar som inte alls integrerar sig. För att inte tala om kineserna.
De ryms inom den amerikanska nationen men det handlar då inte om att de ska tillgodogöra sig alla amerikanska traditioner. De tillåts vara polsk-amerikaner, judar, irländare etc
Men nåt säger mig att det inte riktigt är den sortens integration du menar

Du drar upp extrema exempel, som Miami. Det roliga är ju, trots att staden till större delen består av minoriter är det en mycket trevlig stad att vistas i. Visst, brottsligheten i Miami är högre än snittet, men så är det i de flesta amerikanska storstäder. Men det handlar knappast om 300-400% överrepresentation för våldsbrott bland invandrare som i Sverige. Det är en helt vanlig storstad, men där man mycket riktigt ibland inte kan göra sig förstådd på engelska.

Förekommer det raskravaller mot "amerikanarna" i Miami? Nej, knappast. Sanningen är att det är en stor smältdeg där alla, oavsett ursprung är stolta amerikanare. Miami är snarare ett exempel på hyffsat lyckad mångkultur som bekräftar att det amerikanska sättet att integrera invandrare är överlägset Sveriges.

Exdiaq
2008-12-19, 21:02
Särskilt utbildade poliser från Göteborg och Stockholm kom på fredagen till Malmö för att möta oroligheterna som flera dygn skakat Rosengård med förstörda polisbilar, brinnande släp och slangbomber mot polisen.


- VI TROR JU INTE att det är över ännu. Vi tror att det kommer att fortsätta och måste vara beredda på att jobba dygnet runt nu. Vi måste ha en beredskap för att klara oroligheter, skadegörelser, bränder och liknande, säger Charley Nilsson, informationsansvarig för Skånepolisen.

Ett stort antal människor har varit inblandade i kravallerna, men natten till fredagen greps bara en person misstänkt för våldsamt upplopp. Ytterligare en person omhändertogs för störande av ordning.

I stenkastningarna och bränderna förstördes släpkärror och bilar, en bensinmack fick fönstren krossade och samtliga polisfordon som användes skadades. Men ingen människa kom till skada.

Lokaltrafiken ställde in bussarna i området och Amiralsgatan, som går från Malmös centrum förbi Rosengård, stängdes av.

Först vid tretiden på natten kunde polisens beredskap återgå till normalläge.

DET RÅDDE ETT lugnt men spänt läge tidigt på fredagskvällen i Rosengård. Enstaka mindre bränder togs om hand och släcktes av polisen.

- Vi har poliser som är specialutbildade för det. Men poliser ska ju inte användas till att släcka bränder, säger Eva-Gunn Westford.

Vid 20-tiden sattes en bil i brand i bostadsområdet Herrgården.

Malmöpolisen har mer än fördubblat bemanningen inför helgen och förstärkts med runt 70 specialutbildade poliser från Göteborg och Stockholm, poliser vana att arbeta med demonstrationer och upploppssituationer.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=866058

Exdiaq
2008-12-19, 21:10
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=866058



Där kan ni också kolla på ett kort inslag i högerkanten under "Multimedia".

Avesta
2008-12-19, 21:50
Lustigkurre där. Frågar du ungdomarna med svenskt medborgarskap som har invandrarbakgrund i förorterna hur svenska de känner sig så kommer de flesta säga dig att de inte är ett dugg svenska, även de som mer eller mindre bott här hela sina liv. Så är det Allan, det går inte skämta bort.

Därför att det inte existerar en etniska "amerikansk" grupp. Italienaren där måhända kallar sig för amerikan och det går inte att påstå att personen inte är det heller så länge personen pratar perfekt engelska. Här skulle samma person troligen svara annorlunda därför att det finns en majoritet etniska svenskar som har "ensamrätt" på härkomsten svensk. Vi och amerikaner menar två olika saker när vi hänvisar till landet vi kommer ifrån.

Men jag förstår att du gärna vill plocka billiga poäng.

Flygplan
2008-12-19, 22:50
Därför att det inte existerar en etniska "amerikansk" grupp. Italienaren där måhända kallar sig för amerikan och det går inte att påstå att personen inte är det heller så länge personen pratar perfekt engelska. Här skulle samma person troligen svara annorlunda därför att det finns en majoritet etniska svenskar som har "ensamrätt" på härkomsten svensk. Vi och amerikaner menar två olika saker när vi hänvisar till landet vi kommer ifrån.

Men jag förstår att du gärna vill plocka billiga poäng.

I Sverige 2008 är det verkligen inte en nödvändighet att man ska vara blond och blåögd för att vara svensk. Alla som vill vara svenskar i det här landet blir också bemötta som svenskar. Ditt påstående är en snudd på rasitiskt, i ordets rätta bemärkelse och jag tror inte att det svenska folket delar din uppfattning om att vi svenskar inte kan se folk med annat ursprung som riktiga svenskar.

Att det ska förklara skillnaderna mellan vår katastofala integration och USA:s tror jag inte ett dugg på.

Svaret är enklare än så.

Det handlar om att de flesta av våra invandrare inte har någon vilja att vara del av ett samhälle som är självhatande, där man inte ens får bära sitt lands färger, där man får betee sig hur som helst utan bestraffning. Vi är "mesar" - det går inte hem hos folk från hederskulturer.

Men jag förstår att du vill försöka plocka billiga PK poäng här. Men tyvärr, att försöka försvara svensk integrationspolitik, eller vad nu syftet med ditt inlägg var, går inte i tider som det här.

Hemi
2008-12-19, 23:06
...Om det är någonting USA är bra på så är det integration av legala invandrare. Om man har medborgarskap är man amerikan. En stolt amerikan. Man vill göra rätt för sig. Det görs väldigt klart för invandrarna att om man inte gillar läget och inte anpassar sig så har man inte heller där att göra[...]

På ett sätt håller jag med dig men inte till fullo. Du är orättvis mot amerikanarna nu. Tvärt om är de, som liksom än mer kanadensarna, öppnare än oss europeer till andra kulturer. I Europa har vi gamla mer homogena kulturer med en stark uppfattning och rot i kultur historia osv. Det har tagit mig lång tid att acceptera, (ja det är bara vad jag tycker) detta.

I Sverige 2008 är det verkligen inte en nödvändighet att man ska vara blond och blåögd för att vara svensk. Alla som vill vara svenskar i det här landet blir också bemötta som svenskar. [...]


Och det är betydligt snävare (att bli svensk) än vad som gäller för att bli amerikan, och bemött som en sådan.

Men, det är bara vad jag känner just nu.

Allan
2008-12-19, 23:59
Nej, jag skämtar inte. Har man fått medborgarskap och uppbär alla rättigheter och skyldigheter som infödda har så är man svensk. Det var länge sen man kunde göra en distinktion baserad etnicitet för att bestämma svenskhet.
Din okunskap om hur USA fungerar manifesteras av att du tror det finns nåt som heter integration där. Det finns det inte. Du kan inte ens tala om "amerikaner" och om kravaller mot "amerikaner". I USA finns det ursprungliga nationella arvet kvar som en mycket viktig del i identiteten, och den som skulle vilja radera ut det till förmån för nån slags ur-amerikansk identitet blir betraktad som tokstolle. Man får vara ryss och amerikan och tala skitdålig engelska, likväl som man får vara av annan etnisk härkomst. I begreppet amerikan ryms alla de nationaliteter som byggt landet, och det är man stolt över.

De kravaller vi primärt talar om när vi talar om USA rör sig istället om de svarta, som ofta har djupare rötter på den amerikanska kontinenten än de flesta andra som kan kalla sig amerikaner. Vilket bara stärker åsikten att det är socio-ekonomiska orsaker som ligger bakom, istället för eventuella rasliga skäl.
Och jag vill åter peka på faktumet att USA sluppit undan det mesta av den flyktingmigration som stora delar av världen drabbats av.

Evolus
2008-12-20, 00:37
Det påpekades tidigare att det satsas massor med pengar till ingen nytta på tex fritidsgårdar...
Min erfarenhet är att fritidsgårdarna ploppar upp när det varit stökigt ett tag, minskar ner problemen såpass att det går att blåsa faran över. Då är första tanken "vad bra nu har vi inga problem längre, då tar vi bort fritidsgårdarna och asfalterar om en gata istället". Sen 5 år senare så undrar alla hur fan det kunde gå så snett när allting eskalerar igen...
I min gamla hemkommun så ligger cyklerna på ungefär 5 år, de som är 2 år äldre än mej knivhotade lärare och skolan fick stängas. Min årskull var ovanligt stor och hur lugn som hellst. När jag hängde på fritidsgårdarna så fanns det 4-5 och det var någon av dom öppen alla kvällar i veckan. Nu, ytterligare 3-4 år senare finns det en kvar och har öppet 2 kvällar i veckan...
(Om dom inte har hunnit öppna de gamla ställena igen dvs :p)
Nu undrar alla ännu en gång varför det är ungdomar ute å driver på gatorna

Flygplan
2008-12-20, 00:37
Nej, jag skämtar inte. Har man fått medborgarskap och uppbär alla rättigheter och skyldigheter som infödda har så är man svensk. Det var länge sen man kunde göra en distinktion baserad etnicitet för att bestämma svenskhet.


Ja, men nu var inte det min frågeställning. Jag frågade dig hur svenska invandrarna i förorterna känner sig. Det jag ville komma fram till var att många varken känner sig eller vill bara svenskar. Den här vinklingen var verkligen något över det normala, att vända det här till att jag inte ser dom som svenskar visar ju verkligen att du har slut på argument. Helt otroligt.


Din okunskap om hur USA fungerar manifesteras av att du tror det finns nåt som heter integration där. Det finns det inte. Du kan inte ens tala om "amerikaner" och om kravaller mot "amerikaner".


Det var kanske rimligtvis därför jag skrev amerikaner inom citationstecken. Jag vet inte hur länge du levt i USA, eller vad du nu grundar din expertis och rätt att dumförklara mig på, men jag törs påstå att mina erfarenheter är större än dina, till att dömma av att du uppenbarligen tycker att Sveriges integration är bättre än det amerikanska systemet. Att det inte finns någon verklig integrationspolitik i USA tror jag att alla vet om, det är också det som är hela min poäng. Det sker naturligt, genom patriotism, samanhållning och har gett väldigt goda resultat. Till skillnad från vårt daltande, som kostat oss enorma summor pengar, men som ändå gett katastrofalt resultat. Hajar du var jag vill komma?


I USA finns det ursprungliga nationella arvet kvar som en mycket viktig del i identiteten, och den som skulle vilja radera ut det till förmån för nån slags ur-amerikansk identitet blir betraktad som tokstolle. Man får vara ryss och amerikan och tala skitdålig engelska, likväl som man får vara av annan etnisk härkomst. I begreppet amerikan ryms alla de nationaliteter som byggt landet, och det är man stolt över.


Det är ju jättebra att det är så.


De kravaller vi primärt talar om när vi talar om USA rör sig istället om de svarta, som ofta har djupare rötter på den amerikanska kontinenten än de flesta andra som kan kalla sig amerikaner. Vilket bara stärker åsikten att det är socio-ekonomiska orsaker som ligger bakom, istället för eventuella rasliga skäl.
Och jag vill åter peka på faktumet att USA sluppit undan det mesta av den flyktingmigration som stora delar av världen drabbats av.

Att det finns motsättingar mellan svarta och vita i USA har ingenting med deras moderna invandring att göra, det ligger längre tillbaka i tiden. Jag förstår inte varför du tycker att det är nödvändigt att dra upp det här.

Jag kan ärligt talat inte förstå hur någon överhuvudtaget kan argumentera för Sveriges integrationpolitik, speciellt när vi jämför med ett land som har haft lysande resultat. Våra 5000-10.000 flyktingar/år kan knappast ha haft en avgörande naturlig roll till varför vi misslyckats och USA lyckats. Om du är av en åsikten, att den här gruppen indirekt orsakat så mycket bekymmer, så förstår jag inte varför du överhuvudtaget förspråkar invandring. Invandrare i Sverige idag står för ca hälften av alla mord, våldtäkter och rån och förstör därmed utan tvekan fler liv i Sverige än antalet flyktingar vi räddar per år. Så, visst, du har en poäng. Men jag personligen vägrar att tro att det är den lilla andel flyktingar vi hjälper varje år som gjort att det ser ut så här.

Sedan är ju nyfiken på vad du menar med det här:

"Vilket bara stärker åsikten att det är socio-ekonomiska orsaker som ligger bakom"

Menar du att det är socioekonomiska orsaker som ligger bakom situationen i Sverige, eller i USA?

Avesta
2008-12-20, 00:43
Det handlar om att de flesta av våra invandrare inte har någon vilja att vara del av ett samhälle som är självhatande, där man inte ens får bära sitt lands färger, där man får betee sig hur som helst utan bestraffning. Vi är "mesar" - det går inte hem hos folk från hederskulturer.



Majoriteten av våra invandrare är väl fungerande individer ute i samhällslivet som uppbär lika mycket ansvar som du gör och är välintegrerade. Därför har jag svårt att förstå vad du menar med att " de flesta av våra invandrare inte har någon vilja att vara del av samhället". En stor del av våra invandrare är från nordiska länder, och överväldigande majoritet är från Europa. Eller är det något annat du egentligen vill säga?

Flygplan
2008-12-20, 00:52
Majoriteten av våra invandrare är väl fungerande individer ute i samhällslivet som uppbär lika mycket ansvar som du gör och är välintegrerade. Därför har jag svårt att förstå vad du menar med att " de flesta av våra invandrare inte har någon vilja att vara del av samhället". En stor del av våra invandrare är från nordiska länder, och överväldigande majoritet är från Europa.

Att citera någon korrekt är A och O i en debatt.

Här har du hela citatet:

"Det handlar om att de flesta av våra invandrare inte har någon vilja att vara del av ett samhälle som är självhatande, där man inte ens får bära sitt lands färger, där man får betee sig hur som helst utan bestraffning. Vi är "mesar" - det går inte hem hos folk från hederskulturer."

Det här stycket är inget påhopp på våra invandrare, det är ett påhopp på vår politik. Det tycker jag framgår ganska tydligt. Att kapa en mening på mitten och ändra några ord på slutet är ajabaja.


Eller är det något annat du egentligen vill säga?


Tja, typ... lär dig grundläggande argumentationsregler på teh web.

Avesta
2008-12-20, 00:55
Att citera någon korrekt är A och O i en debatt.

Här har du hela citatet:

"Det handlar om att de flesta av våra invandrare inte har någon vilja att vara del av ett samhälle som är självhatande, där man inte ens får bära sitt lands färger, där man får betee sig hur som helst utan bestraffning. Vi är "mesar" - det går inte hem hos folk från hederskulturer."

Det här stycket är inget påhopp på våra invandrare, det är ett påhopp på vår politik. Det tycker jag framgår ganska tydligt. Att kapa en mening på mitten och ändra några ord på slutet är ajabaja.



Tja, typ... lär dig grundläggande argumentationsregler på teh web.
Låt vara att det inte är något påhopp, men fortfarande pratade du om de flesta av våra invandrare som inte har någon vilja att vara del av samhället. Eller gjorde inte du det?

Exdiaq
2008-12-20, 01:07
Ett stort polisuppbåd bevakade Malmöstadsdelen Rosengård under fredagskvällen. Ett spänt lugn rådde - med vissa våldsamma avbrott - efter de senaste dygnen av vandalism och bränder. Polisen prövade även en ny strategi - dialog.


INLEDNINGSVIS FÖREKOM stenkastning mot polisen, en slangbomb kastades, en bil sattes i brand och en person greps.

Senare slängdes en brandbomb mot Värner Rydénskolan i Rosengård. Branden kunde dock släckas av polisen.

ETT 30-TAL MEDLEMMAR från Islamiska föreningen var på eget initiativ ute och sökte kontakt med ungdomar och boende i området, ett inslag som bidrog till det relativa lugnet, enligt polisen.

- De vandrade på egen hand, utan vår medverkan. Men vi visste att föreningsmedlemmarna skulle komma ut, något vi är mycket tacksamma för, sade Eva-Gun Westford, informatör vid Skånepolisen, till DN.se vid midnatt.

Skånepolisen fick under fredagen förstärkning från Västra Götalands län och Stockholm. Omkring 70 specialutbildade poliser fanns på plats i Malmö, totalt var 200 poliser engagerade i insatsen. I kraft av att ordningsmakten var betydligt resursstarkare på fredagen, jämfört med tidigare i veckan, så prövade man en ny strategi; dialog.

- Vi har försökt föra dialog med ungdomarna. Det har väl inte gått så bra, de vill helt enkelt inte prata med polisen, summerade Eva-Gun Westford.

MEN ENLIGT WESTFORD ska man gå vidare på dialoglinjen - tre "dialogpoliser" från Stockholm fanns på plats under kvällen för att bland annat bekanta sig med området. Under fredagen ska de i förebyggande syfte på nytt bege sig ut och mer systematiskt söka föra samtal.

- Vi vill ta ett bredare ansvar, tillsammans med Malmö stad och boende i området, sade Westford, som betraktar det som drabbat Rosengårdsborna som "förfärligt".

VID MIDNATT HADE sammanlagt fem personer gripits misstänkta för brott; två för ringa narkotikabrott, en för våldsamt upplopp, en för våld mot tjänsteman samt en intagen till förhör om händelserna på torsdagskvällen.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=866087

Flygplan
2008-12-20, 01:08
Låt vara att det inte är något påhopp, men fortfarande pratade du om de flesta av våra invandrare som inte har någon vilja att vara del av samhället. Eller gjorde inte du det?

Klart att det inte är ett påhopp. Det här är ju hela mitt argument. Jag har förståelse till varför det är så här. Det är givetvis inte invandrarna det är fel på. Vår politik och medias puttenuttande är roten till det här.

För att övertyga dig... Så här skrev jag i ett inlägg på förra sidan:

Om jag kommit till ett nytt land, fått bostad och pengar utan motprestation, läser krönikor i tidningarna med rubriker som "Invandrare är bäst" och andra liknade rubriker, om jag sett de infödda tycker det är skamligt att bära sitt lands färger, att de inte vågar sjunga nationalsången och hela tiden försöker anpassa sig efter mig... Varför skulle jag då överhuvudtaget ha en tanke på att integrera mig och ha respekt för mitt nya land?

Jag skulle inte heller tycka att det skulle vara så kul att ta del av ett sånt här samhället vars befolking inte vågar känna stolthet. Det är enkel psykologi, det finns liksom ingenting som lockar till att bli en del i ett ryggradslöst samhälle. Speciellt inte för folk som kommer från delar av världen där heder går först.

Hillheim
2008-12-20, 01:11
Där kan jag hålla med dig. har man medborgarskap är man svensk.

Och jag blir japan om jag får japanskt medborgarskap? Enligt min åsikt blir man svensk när man väljer att bli en del av det svenska samhället och accepterar dess grundläggande värderingar. Däremot behöver man inte ge upp sin kulturella identitet eller religion så länge man inte kränker eller skadar någon annan.

Exempel på saker som inte är kompatibla: Hederskultur, kvinnoförtryck, kvinlig omskärelse, könssegregering i skolor/badhus osv. Om man vill ägna sig åt dessa saker pga sin kultur eller religion ser jag inte hur den personen kan kallas för svensk oavsett medborgarskap

Hillheim
2008-12-20, 01:23
Det handlar om att de flesta av våra invandrare inte har någon vilja att vara del av ett samhälle som är självhatande, där man inte ens får bära sitt lands färger, där man får betee sig hur som helst utan bestraffning. Vi är "mesar" - det går inte hem hos folk från hederskulturer.

Nu skiter jag iofs i vad som går hem hos folk från diverse hederskulturer, men jag håller med om att den svenska ryggradslösa hållningen är ett problem.

Avesta
2008-12-20, 01:31
Klart att det inte är ett påhopp. Det här är ju hela mitt argument. Jag har förståelse till varför det är så här. Det är givetvis inte invandrarna det är fel på. Vår politik och medias puttenuttande är roten till det här.

För att övertyga dig... Så här skrev jag i ett inlägg på förra sidan:



Jag skulle inte heller tycka att det skulle vara så kul att ta del av ett sånt här samhället vars befolking inte vågar känna stolthet. Det är enkel psykologi, det finns liksom ingenting som lockar till att bli en del i ett ryggradslöst samhälle. Speciellt inte för folk som kommer från delar av världen där heder går först.

Du besvarade inte frågan. Du pratade om de flesta, jag anmärkte på det, och nu ältar du i PK-snack. Prata inte om de flesta och deras ovilja om du inte menar det.

Vad gäller resten så förstår jag vad du menar och även jag har mina åsikter om att fegande och radering av nationella symbol i samhället stjälper mer än vad hjälper. Respekt för lagar och ordningsmakten är det första folk ska lära sig, då skulle man inte få för sig att en lokal som man har hyrt ett bra tag plötsligt är ens egen.

Och tyvär är det så att så länge man inte vågar prata om hårdare krav och utvisningar för den skara som inte sköter sig vinner främlingsfientliga partier med diffusa mål en massa missnöjesröster.

Flygplan
2008-12-20, 02:06
Du besvarade inte frågan. Du pratade om de flesta, jag anmärkte på det, och nu ältar du i PK-snack. Prata inte om de flesta och deras ovilja om du inte menar det.



Jag besvarde din fråga korrekt. Jag skrev "de flesta", mycket riktigt. Min tanke med det var att jag inte ville generallisera. Det finns alltid undantag. Varför du nu tror att jag inte menar vad jag skriver förstår jag inte.

Det känns lite som att du vill spela besserwisser genom att märka ord, men du träffar liksom inte rätt. Samma sak med felciteringen.
Att säga att jag ältar politiskt korrekta åsikter måste vara dagens skämt. Ingen av mina åsikter i den här frågan överrensstämmer med medias.

Hela ditt meningsutbyte med mig har varit väldigt märkligt...

Avesta
2008-12-20, 03:13
Jag besvarde din fråga korrekt. Jag skrev "de flesta", mycket riktigt. Min tanke med det var att jag inte ville generallisera. Det finns alltid undantag. Varför du nu tror att jag inte menar vad jag skriver förstår jag inte.

Lägg ner nu. De flesta var ju redan integrerade och välfungerande så varför pratar du nu om att de är undantag? De är inte undantag, de är majoritet, du hade fel. Punkt slut.

Flygplan
2008-12-20, 04:32
Lägg ner nu. De flesta var ju redan integrerade och välfungerande så varför pratar du nu om att de är undantag? De är inte undantag, de är majoritet, du hade fel. Punkt slut.


Men, snälla var har jag skrivit att majoriteten av våra invandrare inte är integrerade? Majoriteten av våra invandrare säkert integrerade.
Det här är integration:

"I svensk politik och debatt används ordet ofta för att beteckna den ömsesidiga process där invandrare etablerar sig i det svenska samhället, och där det svenska samhället anpassas efter den förändring i befolkningssammansättningen som invandringen innebär."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Integration_(samh%C3%A4lle)

Så här skrev jag:

"Det handlar om att de flesta av våra invandrare inte har någon vilja att vara del av ett samhälle....."

Jag tror att större delen av våra invandrare antagligen är integrerade så ett eller annat sätt, men samtidigt har de oftast (ja, de flesta) ett osunt förhållande till landet Sverige och den svenska befolkningen. Vilket är precis vad jag menade med det textstycket. Vilket är, som jag redan skrivit flera gånger innan direkt resultat av vår poltik och sneda media.

För att vara en del av det svenska samhället räcker det inte enligt mig verkligen inte att man bara är etablerad i Sverige. Man ska känna sig svensk.

Notera att jag ibland skriver jag tror, det här är liksom ingen exakt vetenskap. Du och jag debatterar. Men ännu en gång drog du en helt egen felaktig slutsats om det jag skrivit. Eller du kanske inte visste vad intregration betyder och trodde att det är synonymt med att vara en del av ett samhälle? Vad vet jag! Hur som helst så har hela den här grejen med "du hade fel" och "Punkt slut" samma låga nivå som din felcitering. Extra ironiskt är det nu när det visade sig ännu en gång inte har en susning vad du snackar om. Det här är nog det sämsta och minst givande meningsutbytet jag någonsin haft på ett nätforum. Snälla, både för min och din skull försök inte igen... Du kommer bara missa!

Avesta
2008-12-20, 06:33
Men, snälla var har jag skrivit att majoriteten av våra invandrare inte är integrerade? Majoriteten av våra invandrare säkert integrerade.
Det här är integration:

"I svensk politik och debatt används ordet ofta för att beteckna den ömsesidiga process där invandrare etablerar sig i det svenska samhället, och där det svenska samhället anpassas efter den förändring i befolkningssammansättningen som invandringen innebär."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Integration_(samh%C3%A4lle)

Så här skrev jag:

"Det handlar om att de flesta av våra invandrare inte har någon vilja att vara del av ett samhälle....."

Jag tror att större delen av våra invandrare antagligen är integrerade så ett eller annat sätt, men samtidigt har de oftast (ja, de flesta) ett osunt förhållande till landet Sverige och den svenska befolkningen. Vilket är precis vad jag menade med det textstycket. Vilket är, som jag redan skrivit flera gånger innan direkt resultat av vår poltik och sneda media.

För att vara en del av det svenska samhället räcker det inte enligt mig verkligen inte att man bara är etablerad i Sverige. Man ska känna sig svensk.

Notera att jag ibland skriver jag tror, det här är liksom ingen exakt vetenskap. Du och jag debatterar. Men ännu en gång drog du en helt egen felaktig slutsats om det jag skrivit. Eller du kanske inte visste vad intregration betyder och trodde att det är synonymt med att vara en del av ett samhälle? Vad vet jag! Hur som helst så har hela den här grejen med "du hade fel" och "Punkt slut" samma låga nivå som din felcitering. Extra ironiskt är det nu när det visade sig ännu en gång inte har en susning vad du snackar om. Det här är nog det sämsta och minst givande meningsutbytet jag någonsin haft på ett nätforum. Snälla, både för min och din skull försök inte igen... Du kommer bara missa!
Jasså, nu blev det att de flesta har ett osunt förhållande till landet Sverige och den svenska befolkningen trots att de är integrerade och välfungerande. Det märks när man har gjort bort sig och försöker slingra sig ur. Flygplan, dags att nödlanda. Du är förlåten.

Allan
2008-12-20, 09:32
Vad jag vet finns det inga särskilda regler för hur man ska debattera på internet. Vi har specifika regler på Kolozzeum, men de innebär inte att man ska tjafsa om hur folk debatterar. Får du mothugg här så är det bara att svälja och ge tillbaka, istället för att försöka förkasta folks debattekniker. Detta om detta. Mina kunskaper om USA är tillräckligt goda för att jag ska kunna ta för mig, det har jag dessutom gjort många gånger förrut på Kolo och på andra ställen.
Jag vidhåller att jämförelsen mellan USA och Sverige är ointressant i ett eventuellt integrationsperspektiv. Det är skillnad på att ta emot ekonomiska invandrare och att ta emot flyktingar. Det visar våra egna erfarenheter, där man fortfarande länge setat fast i ett 70-talstänkande, då SAAB åkte med buss till Dalmatien och värvade arbetskraft.
Därför är det riktigare att jämföra sig med andra europeiska länder, istället för med USA. Eller varför inte Japan.

skaparn
2008-12-20, 13:06
Den här incidenten i Rosengård får mig att tänka på en sak; Om jag vore Sverigedemokraternas chefsstrateg, skulle jag överväga att anställa AFA. De gör ett utmärkt jobb för dem de säger sig vilja motverka. Lite förbannad blir man.

Nitrometan
2008-12-20, 13:23
Den här incidenten i Rosengård får mig att tänka på en sak; Om jag vore Sverigedemokraternas chefsstrateg, skulle jag överväga att anställa AFA.
Du tror inte att det redan har hänt?

Trance
2008-12-20, 14:20
http://sydsvenskan.se/kultur/article85856.ece
http://sydsvenskan.se/kultur/article86232.ece

http://sydsvenskan.se/sverige/article141430/Flickor-hotas-av-muslimska-asiktspoliser.html

http://sydsvenskan.se/malmo/article141425/Fundamentalister-far-bidrag-av-ABF.html

http://sydsvenskan.se/system/topicRoot/Haram_-_f_rbjudet_enligt_islam/

Oavsett vilken utsträckning det sker så kan man inte hjälpa att bli lite trött när man läser dessa artiklar. Att tillåta att en liten del isolerar sig med hjälp av bidrag och svarta pengar för att leva efter lagar som blivit förbjudna för längesedan i Sverige är tragiskt.

Att åsiktspoliser börjar styra upp vad folk skall äta och framför allt vad kvinnor skall ha på sig och när de får vara ute är inte en bra väg att vandra. Paris fattigaste förorter bör inte vara en förebild.

Trance
2008-12-20, 14:30
Källarmoskén i fråga var väl visst en som spred wahhabistisk islam. Det är ungefär samma som ..nazism om någon känner sig beredd att känna sympati för att de inte får vistas i en brandfarlig lokal.

http://www.newsmill.se/artikel/2008/12/20/konflikten-i-rosengard-ar-aven-en-konflikt-mellan-muslimska-grupper

skaparn
2008-12-20, 14:50
Tackar för länkar! Jag fastande för den här och undrar om inte en stor del av lösningen finnes här

http://sydsvenskan.se/sverige/article142005/Arabiska-nationalister-ska-inte-fa-lagga-beslag-pa-islam-.html

Det kan iofs vara naivt, men ändå vill jag att samhället försöker med en väg som handlar om dialog med de krafter inom Islam som verkar för något gott, istället för att vi urskiljningslöst tillämpar hårdare tag. Med det dock inte sagt att hårda tag inte skall vara fallet vid upplopp av de senaste dagarnas slag.

D Andersson
2008-12-20, 17:34
Källarmoskén i fråga var väl visst en som spred wahhabistisk islam. Det är ungefär samma som ..nazism om någon känner sig beredd att känna sympati för att de inte får vistas i en brandfarlig lokal.

http://www.newsmill.se/artikel/2008/12/20/konflikten-i-rosengard-ar-aven-en-konflikt-mellan-muslimska-grupper

Tackar för länkar! Jag fastande för den här och undrar om inte en stor del av lösningen finnes här

http://sydsvenskan.se/sverige/article142005/Arabiska-nationalister-ska-inte-fa-lagga-beslag-pa-islam-.html

Det kan iofs vara naivt, men ändå vill jag att samhället försöker med en väg som handlar om dialog med de krafter inom Islam som verkar för något gott, istället för att vi urskiljningslöst tillämpar hårdare tag. Med det dock inte sagt att hårda tag inte skall vara fallet vid upplopp av de senaste dagarnas slag.

Tyvärr har vi ju med åren gång på gång märkt att "de goda krafterna" inom islam är i hopplöst underläge här, och samma sak gäller i princip överallt i världen där det finns extrem islamism - den vinner så länge den inte hålls tillbaka med det enda den förstår - våld och allmänt hårda tag. Människor som hatar demokrati och frihet och är beredda att ta till våld för att få sin vilja igenom går helt enkelt inte att resonera med. Ändlöst daltande förklätt till "tolerans" har skapat dagens situation, vi ligger inte alls långt efter Paris.

Hillheim
2008-12-20, 18:25
Det är svårt att inte bli förbannad av sån läsning. Jag ser det som en självklarhet att sverige skall ta emot människor som behöver hjälp och att de självklart skall behandlas med respekt och inte skall behöva känna sig som andra klassens medborgare, men människor som missbrukar den gästfriheten på det sätt som beskrivs i artiklarna genom att motarbeta det samhälle som föder dem har inget i landet att göra. Det finns människor som uppskattar hjälpen, såvarför inte lägga pengarna på dem istället.

skaparn
2008-12-20, 18:47
Det är svårt att inte bli förbannad av sån läsning. Jag ser det som en självklarhet att sverige skall ta emot människor som behöver hjälp och att de självklart skall behandlas med respekt och inte skall behöva känna sig som andra klassens medborgare, men människor som missbrukar den gästfriheten på det sätt som beskrivs i artiklarna genom att motarbeta det samhälle som föder dem har inget i landet att göra. Det finns människor som uppskattar hjälpen, såvarför inte lägga pengarna på dem istället.

Du slår, vad gäller det principiella, in öppna dörrar. Svårigheten är ju hur man ska omsätta det i praktiken. Hur väljer vi ut dem vi ska "lägga pengarna på"?

Hillheim
2008-12-20, 19:04
Du slår, vad gäller det principiella, in öppna dörrar. Svårigheten är ju hur man ska omsätta det i praktiken. Hur väljer vi ut dem vi ska "lägga pengarna på"?

Till att börja med måste vi som samhälle vara överens om att det finns ett problem. Sen har vi på något sätt lyckats skapa lagar och regler runt andra saker i samhället, så varför skulle det vara svårare att reglera vad som skall gälla för flyktingar? Varför inte börja med att personen får skriva kontrakt som innebär att personen accepterar vissa grundläggande värderingar, (tex att hederskultur, könsstympning och kvinnoförtryck inte är ok) och att kontraktsbrott får konsekvenser som i längden kan innebära utvisning.

Tolkia
2008-12-20, 19:09
Det handlar om att de flesta av våra invandrare inte har någon vilja att vara del av ett samhälle som är självhatande, där man inte ens får bära sitt lands färger, där man får bete sig hur som helst utan bestraffning. Vi är "mesar" ...
Med tanke på hur ofta man hör det här argumentet - både här och i andra sammanhang - så undrar jag vilka det egentligen är som utgör den stora massan av självhatande mesar som inte vågar hissa flaggan på dotterns födelsedag eller sjunga med i nationalsången för att de är rädda för att stämplas som rasister som det refereras till? Det kan ju inte gärna vara de som klagar. Men de är ju så många att åsikten avgjort förtjänas att stämplas som "PK" i den nedsättande mening som de flesta numera väljer att ge begreppet. Att slå sig själv för bröstet och som den ende med mod nog att uttrycka sådant som är obekvämt när man upprepar en åsikt som hörs vid fikabordet på random arbetsplats så fort ämnet Sverige kommer på tal (eller för den delen i varje tråd på Kolozzeum där ordet "invandrare" nämns) är avgjort mer mainstream än opportunistiskt.

Hillheim
2008-12-20, 19:16
Med tanke på hur ofta man hör det här argumentet - både här och i andra sammanhang - så undrar jag vilka det egentligen är som utgör den stora massan av självhatande mesar som inte vågar hissa flaggan på dotterns födelsedag eller sjunga med i nationalsången för att de är rädda för att stämplas som rasister som det refereras till? Det kan ju inte gärna vara de som klagar. Men de är ju så många att åsikten avgjort förtjänas att stämplas som "PK" i den nedsättande mening som de flesta numera väljer att ge begreppet. Att slå sig själv för bröstet och som den ende med mod nog att uttrycka sådant som är obekvämt när man upprepar en åsikt som hörs vid fikabordet på random arbetsplats så fort ämnet Sverige kommer på tal (eller för den delen i varje tråd på Kolozzeum där ordet "invandrare" nämns) är avgjort mer mainstream än opportunistiskt.

Men problemet finns ändå kvar. Hur skulle du beskriva fenomenet som innebär att vi i vissa fall inte ens får ha tröjor med svenska flaggan på skolfoton, eller torshammare, men att islamistiska extremister får utrymmet att öppet motarbeta landet de lever i?

Exdiaq
2008-12-20, 19:33
Men problemet finns ändå kvar. Hur skulle du beskriva fenomenet som innebär att vi i vissa fall inte ens får ha tröjor med svenska flaggan på skolfoton, eller torshammare, men att islamistiska extremister får utrymmet att öppet motarbeta landet de lever i?



Det är dock i enstaka fall skulle jag tro. Har också börjat reagera på det Tolkia skrev.

Exdiaq
2008-12-20, 23:28
- Kravallerna här i Rosengård beror på arbetslöshet och trångboddhet i eländiga lägenheter, men också på grupper som kommer utifrån och uppviglar våra ungdomar.

ADRIAN KABA ÄR en ung socialdemokratisk Malmöpolitiker i stadsdelsnämnden som DN träffar i Herrgården i Rosengård, där oroligheterna mellan ungdomar och polis rasat den senaste veckan.

Adrian Kaba är 27 år och bor själv i Rosengård, "hemma hos mina föräldrar för jag får ingen lägenhet".

Han ger sin bild av vilka som deltagit i de senaste nätternas kravaller, som Skånepolisen har beskrivit det:

- Här finns de små extremreligiösa grupperna, som tycks ha ett intresse av att ställa det svenska samhället mot det muslimska. Sedan har det kommit ungdomsgrupper utifrån, närmast opolitiska med tvivelaktig bakgrund, som har en stor del av ansvaret för bränderna och upploppen.

- Dessutom har det kommit invandrargrupper från andra delar av Malmö som ser sin chans att bråka med polisen. De uppviglar naturligtvis våra ungdomar här.

UTANFÖR DEN STÄNGDA moskén på Ramels väg, som blivit den tändande gnistan till den senaste veckans oroligheter, träffar DN två pojkar, Ibrahim Elmoughrabi som är 17 år med bakgrund i Libanon och Ilber Fejeulovski vars föräldrar kommer från Kosovo. Båda är med i Islamic Youth Center som anser sig vara den förening som blivit utslängd från lokalen som använts som moské.

- Om inte polisen hade kommit hit från andra delar av landet och gått in i lokalen med hundar så hade detta aldrig hänt, säger Ibrahim Elmoughrabi. Det här är bara ett sätt för det svenska samhället att förtrycka muslimer.

Både Ibrahim och Ilber anser att bråken huvudsakligen handlar om lokalen, där polisen nu ställt upp containrar för att förhindra en ny ockupation. Adrian Kaba anser inte att det är så enkelt:

- Hade det inte varit den här lokalen så hade det handlat om något annat. Här trängs folk i eländiga lägenheter som ingen underhåller, och ingen får jobb. Då är det klart att människor anser sig diskriminerade, det är inte ett människovärdigt sätt att ta emot människor som kommer till Sverige.

ADRIAN KABA ÄR SJÄLV ett exempel på hur svår bostads- och arbetssituationen för invandrare är i Malmö. Han har läst statskunskap på universitetet, uttrycker sig väl och har politiska meriter:

- Men jag får inga jobb, bara "tack för visat intresse". Jag har kanske fel namn. Det finns ingen arbetsmarknad för invandrare i Malmöområdet.

När välutbildade personer som Adrian Kaba inte får jobb så är det närmast omöjligt för andra ungdomar i Rosengård med sämre utbildning och sämre språkkunskaper.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=866473&rss=554


Hur många jobb finns det för de som läst statsvetenskap egentligen och är det inte rätt hård konkurrens om de här jobben? Är det arbetsgivare som är fördomsfulla eller snackar Kaba bara skit och drar upp rasistkortet?

Exdiaq
2008-12-20, 23:34
Shellmacken i Malmöstadsdelen Rosengård är fortfarande stängd sedan vandaliserande gäng i torsdags kväll satt eld på de nio släpvagnar som fanns där och därefter försökte krossa de neddragna järnjalusierna med gatstenar. Macken ligger i Herrgården, det på alla sätt mest utsatta området i Rosengård.

DET ÄR I HERRGÅRDEN som trångboddheten är värst, arbetslösheten högst liksom andelen boende med utländsk bakgrund. Det är här den stängda källarmoskén ligger, eller låg. Moskéns ideologiska inriktning kallas salafi, den mest hårdföra, puritana och västfientliga tolkningen av islam. Den riktiga moskén med kupol och minareter ligger en kilometer österut.

I hela Rosengård har 86 procent utländsk bakgrund, i Herrgården 96 procent. I hela Rosengård har 38 procent arbete, i Herrgården 15 procent.

Herrgården byggdes för 3.000 människor, nu är 5.000 skrivna här. Men polisen uppskattar det verkliga antalet till 8.000. Orsaken till trångboddheten är Ebo, eget boende, vilket innebär att asylsökande själva får välja var de vill bo. Det finns inga lediga lägenheter så det egna boendet innebär att man flyttar in hos någon släkting.

När den asylsökande sedan får uppehållstillstånd kommer hans familj efter. Då blir det trångt.

ILAMAR REEPALU, kommunstyrelsens ordförande i Malmö, har förgäves försökt få både den förra socialdemokratiska regeringen och den nuvarande borgerliga att avskaffa Ebo.

- Svenskar som flyttar till Spanien få bosätta sig var de vill, då är det inte mer än rätt att invandrare som kommer hit får bo var de vill, sade Mona Sahlin om kravet.

- Vi kan inte ha ett system med kommunarrest, har statsminister Fredrik Reinfeldt sagt om Reepalus krav.

DE FLESTA I Rosengård arbetar hårt för att bli integrerade i Sverige med hjälp av områdets hängivna lärare, arbetsförmedlare och socialarbetare. Men många lever kvar i utanförskap. Rosengårds förra stadsdelschef Roger Nikleewski sade till Dagens Nyheter:

- Jag möter människor som varit här i både tio och tjugo år där jag fortfarande måste anlita tolk när jag ska tala med dem. Det måste vara något fel. Det är ett rimligt krav att man lär sig svenska, både för sin egen och för barnens skull.

Endast cirka 60 procent av Rosengårds skolbarn får godkänt i kärnämnena när de slutar nian (vilket kan jämföras med genomsnittet för hela Malmö inklusive Rosengård: 80 procent).

I MALMÖS PLAN "Välfärd för alla" står det:

"Vi kan inte acceptera att 500 ungdomar varje år lämnar grundskolan utan godkända betyg. Barn till invandrare är överrepresenterade i denna grupp. Forskare pekar på att dessa unga kan få stora svårigheter att komma in på arbetsmarknaden, till och med större än deras föräldrar. Anledningen är att många saknar förebilder med föräldrar som arbetar. Men även att de hamnat mellan två kulturer, med svårigheter att identifiera sig och finna sig till rätta i någon av dem."

Rosengårds socialchef Inger Leite sade för en tid sedan till Dagens Nyheter:

- Jag är pessimistisk om Rosengårds framtid. Jag vet faktiskt inte vad man ska göra.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=866321

Hillheim
2008-12-21, 01:55
Det är dock i enstaka fall skulle jag tro. Har också börjat reagera på det Tolkia skrev.

Jag hoppas verkligen att du har rätt.

CiCoro
2008-12-21, 05:05
idag träffade min mamma 2 13 åriga araber (nästan grannar, bor typ våningen under några dörrar åt vänster) som hade fullt med raketer, tändare osv..och så frågade hon de vad de skulle göra med det, så svara de att de skulle till herrgården (ligger i rosengård) och kämpa..:) vet nog inte ens vf men de ser en möjlighet till att ha roligt..

Exdiaq
2008-12-21, 06:31
Sex bilar sattes i brand i Rosengård tidigt på söndagsmorgonen. I övrigt har natten varit lugn i Malmöstadsdelen.

INGEN UPPGES HA skadats i samband med bränderna. Ett tiotal poliser och räddningstjänst kallades till Bennets väg i Rosengård där de upptäckte att sex personbilar brann. I närheten av bilbränderna stod ett ungdomsgäng.

- Men det gick lugnt till väga. Det förekom inget våld mot polis eller räddningstjänst, säger Peter Martinsson, länsvakthavande befäl vid polisen i Skåne, till DN.se.

Bilbränderna utbröt vid fyratiden. Polisen rubricerar det hela som skadegörelse, men har inte gripit någon misstänkt för dådet.

I ÖVRIGT HAR NATTEN varit lugn i Rosengård, som de senaste dagarna har skakats av våldsamma upplopp. Ungdomsgäng har sammandrabbats med polis vid flera tillfällen. En massiv polisinsats har satts in för att stävja upploppen.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=866516


Det känns som det bara blir värre och värre. Jag menar, 6 bilar?!

Exdiaq
2008-12-21, 06:34
idag träffade min mamma 2 13 åriga araber (nästan grannar, bor typ våningen under några dörrar åt vänster) som hade fullt med raketer, tändare osv..och så frågade hon de vad de skulle göra med det, så svara de att de skulle till herrgården (ligger i rosengård) och kämpa..:) vet nog inte ens vf men de ser en möjlighet till att ha roligt..



Hoppas de smäller av händerna på varandra, jävla skitungar.

shadowfire
2008-12-21, 11:07
Egentligen borde Sverige samla ihop en klassisk lynchmob (med både ursprungssvenskar och nysvenskar som normalt sköter sig, o såväl män som kvinnor) och åka ner o ge vandalerna så mkt stryk att de aldrig mer törs ställa till med djävelskap.

Bara för att statuera ett exempel på vad Sverige som nation inte tycker är ok, skitsamma om det är muslimer eller AFA-pack som mobben får tag på.

Ja, jag vet, jag har sett på för många westernfilmer, men fan den som jävlades med fel stad på den tiden... då var det inte bylingen som var det farliga. ;)

Allan
2008-12-21, 11:15
Som om det skulle funka. Shadowfires mobb skulle få så mycket spö att de aldrig skulle ta sig hem igen, och vilken nytta hade det då gjort? Uppviglarna ska tas om hand av polisen och få konsekvenser. Det gäller de andra som bråkat också, men det kommer knappast att lösa frågan på lång sikt. Utan andra insatser kommer det att brinna igen, även om man skulle hota med hårdare straff och mer repressalier

martikainen
2008-12-21, 11:15
Varför rubricerar polisen bränderna som skadegörelse? Vad jag fått lära mig rent grovt så klassas alla bränder där det KAN finnas möjlighet att människor skadas som, Mordbrand. Vad skiljer sig dessa bilar från tex ett uteskjul på en skolgård en lördagnatt kl2..

shadowfire
2008-12-21, 11:18
Som om det skulle funka. Shadowfires mobb skulle få så mycket spö att de aldrig skulle ta sig hem igen, och vilken nytta hade det då gjort? Uppviglarna ska tas om hand av polisen och få konsekvenser. Det gäller de andra som bråkat också, men det kommer knappast att lösa frågan på lång sikt. Utan andra insatser kommer det att brinna igen, även om man skulle hota med hårdare straff och mer repressalier
Jo, givetvis är det en tanke som är mer lockande i teorin än praktiskt genomförbar.

Nackdelen är att polisen håller sig därifrån just för att deras blotta existens provocerar fram ännu mer våld o skadegörelse.

Så det är en kriminell zon där man får göra precis vad fanstyg som helst. Lagens långa arm har ju lätt förlorat denna dust, nu vet ligisterna om att bara de tillför tillräckligt mkt våld o vandalism så håller sig polisen borta.

Mescreant
2008-12-21, 11:23
Skicka in Snake Plissken.

KlopFer
2008-12-21, 11:28
Ring gunvald larsson, han fixar biffen.

Exdiaq
2008-12-21, 22:07
Lugnet hade långsamt börjat återvända i Rosengård när sex bilar tidigt på söndagsmorgonen blev helt utbrända av ungdomar.

BILARNA STOD PÅ EN parkeringsplats i området Örtagården som ligger granne med Herrgården, där de flesta konfrontationerna mellan ungdomar och polis skett den senaste veckan.

Strax efter klockan 04 på söndagsmorgonen såg vittnen hur ett gäng med yngre pojkar tände eld på någonting mitt på parkeringsplatsen:

- Jag satt och jobbade sent vid datorn när jag ser hur ungarna sparkar in elden under en av bilarna och sedan sticker, säger ägaren till den nästan nya Mercedes som blev helt utbränd.

Han vill inte säga sitt namn.

- Jag ringde SOS och sprang sedan ner till bilarna. Ett par av dem brann kraftigt med stora lågor men min hade ännu inte börjat brinna.

- JAG VÅGADE INTE starta den och köra undan, men jag önskar nu att jag hade försökt, säger han bredvid sin helt utbrända bil.

Stefan Sarközi är lika upprörd som alla andra som samlats för att titta på förödelsen:

- Varför gör ungarna så här mot oss, vi bor ju här i området precis som dom gör.

En boende nära parkeringsplatsen, som inte heller vill förekomma med namn, berättar att hon vaknade av billarmen som började tjuta när elden spred sig i de sex bilarna:

- Det brann ganska länge innan brandkår eller polis kom och började släcka, jag skulle nästan säga provocerande lång tid.

Polisen betraktar bilbranden som "skadegörelse genom brand":

- DET VERKAR JU SOM om man bara har satt en bil i brand och sedan har elden spridit sig till övriga bilar, även om resultatet blev sex utbrända bilar, säger Skånepolisens talesman på söndagen Charley Nilsson till DN.

Några större förhoppningar om att kunna gripa gärningsmännen förefaller polisen inte ha:

- Det är ju nästan ogörligt när det inte finns några bra vittnen till vad som hände, säger Nilsson.

Bilbranden och en brinnande madrass i en trappuppgång är de allvarligaste incidenterna i Rosengård under lördagsnatten och söndagen.

DE STORA sammandrabbningarna mellan poliser och hundratals ungdomar, som inträffade vid den stora rondellen med bensinmackarna på Amiralsvägen i mitten av veckan, hade i helgen upphört helt.

Under kvällarna drar det omkring grupper med ungdomar som kastar fyrverkeripjäser på passerande som råkar komma i närheten, eller på fönster och bilar. Poliserna försöker prata med de ungdomarna som man stöter på. I området finns också civilklädd dialogpolis, bland annat från Stockholm.

På söndagskvällen var den polisiära närvaron massiv i olika delar av Rosengård, även kring den stora centrumanläggningen.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=866516


Jag blir bara mer och mer irriterad på de här ungdomsgängen som härjar relativt fritt.

Coldsmith
2008-12-21, 22:17
Kan man inte bura in dom en efter en på långa straff, till slut så finns det ju inga kvar som kan jävlas.
Sen när dom kommer ut så skickar man tillbaka dom till länderna dom kom ifrån.
För om jag sätter mig in i situationen själv att jag kommer till ett land sen håller jag på sådär, då förväntar jag mig ju inte att jag får stanna kvar. Helt sjukt ju.
Ge dom en prövotid på 5-10 år, jävlas dom så blir det tillbakaskick med första buss/flyg/båt. Inte svårare än så.

I usa måste man kämpa för medborgarskapet, här verkar det räcka med att bränna bilar.

Coldsmith
2008-12-21, 22:20
we need dirty harry.

Allvarligt talat, att hålla på fjompa sig med såna här grupperingar tror jag inte funkar. Sätt in insatsstyrkan och ta i med hårdhandskarna. BIG time.

Exdiaq
2008-12-21, 22:46
Kan man inte bura in dom en efter en på långa straff, till slut så finns det ju inga kvar som kan jävlas.
Sen när dom kommer ut så skickar man tillbaka dom till länderna dom kom ifrån.
För om jag sätter mig in i situationen själv att jag kommer till ett land sen håller jag på sådär, då förväntar jag mig ju inte att jag får stanna kvar. Helt sjukt ju.
Ge dom en prövotid på 5-10 år, jävlas dom så blir det tillbakaskick med första buss/flyg/båt. Inte svårare än så.

I usa måste man kämpa för medborgarskapet, här verkar det räcka med att bränna bilar.


Lite väl extremt när det för det mesta gäller personer under 18. Jag tror dessutom att en stor del av dessa är födda i Sverige och därmed är svenska medborgare. Däremot tycker jag att det är väldigt konstigt att deras föräldrar inte tar hand om sina skitungar då de vet vilken tur de har som får växa upp i Sverige. Istället för att kanske som de, växa upp med krig och misär ständigt närvarande.

Tycker däremot att det ska kännas för det här packet som lever rövare att det inte är acceptabelt uppförande.

Herr Oberst
2008-12-22, 01:03
Behövs inga insatsstyrkor för att ta hand om detta slödder. Problemet är ju att polisen knappt får göra något.
Min kompis är själv där nere och "tittar på", men får inget göra. Detsamma när AFA-dräggen kravallade i Lund och tidigare i Malmö också. Oavsett vad aktivit-fascisterna gör så får polisen inte ingripa.
Det är minsann inte lätt att vara polis idag

Exdiaq
2008-12-22, 01:27
Behövs inga insatsstyrkor för att ta hand om detta slödder. Problemet är ju att polisen knappt får göra något.
Min kompis är själv där nere och "tittar på", men får inget göra. Detsamma när AFA-dräggen kravallade i Lund och tidigare i Malmö också. Oavsett vad aktivit-fascisterna gör så får polisen inte ingripa.
Det är minsann inte lätt att vara polis idag



Varför skulle de inte få göra det?

Mental
2008-12-22, 02:07
Varför skulle de inte få göra det?


Kidsen känner sig provocerade då, och då är det polisens fel att det blir bråk.
Polisens nya taktik är helt enkelt att hålla sig utom synhåll hela tiden, på så sätt undviker man konflikt.

Den enda lilla nackdelen med den här taktiken är att kidsen kan göra som de vill med stadsdelen, men det är de boendes problem.

Exdiaq
2008-12-22, 02:13
Kidsen känner sig provocerade då, och då är det polisens fel att det blir bråk.
Polisens nya taktik är helt enkelt att hålla sig utom synhåll hela tiden, på så sätt undviker man konflikt.

Den enda lilla nackdelen med den här taktiken är att kidsen kan göra som de vill med stadsdelen, men det är de boendes problem.



OK, helt vrickat taktik enligt mig. Härliga signaler det sänder ut: För tillräckligt mycket väsen och förstör tillräckligt så lämnar vi er ifred.

D Andersson
2008-12-22, 09:10
Utan andra insatser kommer det att brinna igen, även om man skulle hota med hårdare straff och mer repressalier

Och precis som vanligt lyser t.o.m. förslag på andra insatser med sin totala frånvaro, när ska vi få höra dina lösningar på problemen?

PowPow
2008-12-22, 17:08
Men försöker polisen verkligen hålla sig undan? Jag har nog aldrig sett så många polisbilar på Rosengård som de senaste dagarna. Inte idag kanske, men på bussen igenom i lördags natt såg jag säkert 6 piketbussar. Och då var det ändå halv storm, och så gott som ingen var utomhus.

Vinter
2008-12-22, 17:50
Tja det är bara att lista ut vad man gör fel i Malmö som man gör rätt i tex Tensta och Rinkeby mm. Har nog ganska mycket med jobb och framtidsutsikter att göra...

Honken
2008-12-22, 18:24
Kidsen känner sig provocerade då, och då är det polisens fel att det blir bråk.

Polisen rycker inte ut utan anledning. Ifall kidsen börjar med något skit så är det ju klart att de förtjänar lite smisk av fabror polis.

frutte
2008-12-22, 20:42
we need dirty harry.

Allvarligt talat, att hålla på fjompa sig med såna här grupperingar tror jag inte funkar. Sätt in insatsstyrkan och ta i med hårdhandskarna. BIG time.

Skit i Dirty Harry! Här behövs Charles Bronson. finns ingen som har dödat så många "punks" på film som i deathwish filmerna *mini

Khyron_
2008-12-22, 23:31
Det sprider sig?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4057986.ab
Ett stort gäng ungdomar i Tensta i nordvästra Stockholm går till attack mot såväl privatpersoner som räddningstjänst

Exdiaq
2008-12-22, 23:33
Och så sprider det sig..

Ungdomsgäng anlade på måndagskvällen flera bränder i Tensta i nordvästra Stockholm. Brandkårens utryckningsfordon utsattes för stenkastning under släckningsarbetet.

ETT STORT ANTAL polispatruller är vid 22.30-tiden på plats i Tensta. Drygt två timmar tidigare ringde en privatperson och varnade för att ungdomar planerade att tända eld på bildäck- några minuter senare brann däck och papperskorgar vid Tenstaplan, i närheten av tunnelbanestationen i stadsdelen.

- De ska också försökt tända eld på en bil men inte lyckats, säger Björn Engström vid Stockholmpolisens länskommunikationscentral.

- Brandkårens utryckningsfordon utsattes för stenkastning.

Räddningstjänsten drog sig dragit sig tillbaka och hade då lyckats släcka bränderna. Enligt polisen ska stenkastningen ha varit massiv.

Vid 21.49 kom ett nytt larm: en container på Tenstagången hade stuckits i brand. Tidigare under kvällen har ungdomar i Tensta slängt smällare mot personer som passerat.

Läget bedöms som tämligen lugnt vid 22.30-tiden. Ingen har gripits och polisen ser ännu ingen direk orsak till kvällens händelser i Tensta eller någon koppling till oroligheterna i stadsdelen Rosengård i Malmö.

Men polis finns på plats för att ha situationen under uppsyn.

- Vi blir kvar så länge vi behövs, säger Björn Engström.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=867157

flesh
2008-12-22, 23:42
Jävla svin som beter sig på det här sättet mot vår poliskår.

Gillar man inte beslutet som tagits av de som äger lokalerna protesterar man fredligt. Så gör vi i Sverige.

Jag kan bara hoppas att folk får upp ögonen för hur skruvad vår invandringspolitik är efter det här.

Och nämn inte ens AFA, de är knappt hälften av dom som gör uppror i malmö just nu.

skaparn
2008-12-22, 23:45
Och nämn inte ens AFA, de är knappt hälften av dom som gör uppror i malmö just nu.

Jaha, bara "knappt hälften"? Verkligen orättvist att tala illa om AFA i sådana fall.

Exdiaq
2008-12-22, 23:47
Jävla svin som beter sig på det här sättet mot vår poliskår.

Gillar man inte beslutet som tagits av de som äger lokalerna protesterar man fredligt. Så gör vi i Sverige.

Jag kan bara hoppas att folk får upp ögonen för hur skruvad vår invandringspolitik är efter det här.

Och nämn inte ens AFA, de är knappt hälften av dom som gör uppror i malmö just nu.



Hade du läst artiklarna hade du sett att det var hyfsat fredliga protester i början. Sedan kom AFA-anhängare och börja egga upp ungdomar som såg sin chans att ha lite kul och förstöra utan konsekvenser.

Det som händer nu tror jag inte har ett dugg med källarmoskén utan det är skitungar som vill förstöra och leva rövare.

flesh
2008-12-22, 23:49
Hade du läst artiklarna hade du sett att det var hyfsat fredliga protester i början. Sedan kom AFA-anhängare och börja egga upp ungdomar som såg sin chans att ha lite kul och förstöra utan konsekvenser.

Det som händer nu tror jag inte har ett dugg med källarmoskén.

Jag ha läst i princip allting, även från mindre källor där man slipper censur och kan försäkra dig om att det BÖRJADE med att muslimska vuxna män schasade på sina yngre att bete sig respektlöst mot polisen.

Vem som kastade den första stenen eller startade den första branden lär vi alldrig få veta.

flesh
2008-12-22, 23:50
Jaha, bara "knappt hälften"? Verkligen orättvist att tala illa om AFA i sådana fall.

Ok, visst, jag har inget emot att slänga skit på AFA, men de är inte de som är det grundläggande problemet i den här situationen.

Exdiaq
2008-12-22, 23:50
Jag ha läst i princip allting, även från mindre källor där man slipper censur och kan försäkra dig om att det BÖRJADE med att muslimska vuxna män schasade på sina yngre att bete sig respektlöst mot polisen.

Vem som kastade den första stenen eller startade den första branden lär vi alldrig få veta.


Tar mer än gärna del av de här mindre och "ocensurerade" källor!

flesh
2008-12-22, 23:56
Tar mer än gärna del av de här mindre och "ocensurerade" källor!

Fria Nyheter är en. Är du intresserad så hittar du nog fler.

skaparn
2008-12-22, 23:58
Fria Nyheter är en. Är du intresserad så hittar du nog fler.

Att en källa är ocensurerad är inte samma sak som att den är bra eller trovärdig.

flesh
2008-12-22, 23:59
Att en källa är ocensurerad är inte samma sak som att den är bra eller trovärdig.

Nej. Men i det här fallet är den det.

Avesta
2008-12-22, 23:59
I Tensta nu också..., dessa små k*ksugare.

Exdiaq
2008-12-23, 00:04
Fria Nyheter är en. Är du intresserad så hittar du nog fler.



Anser inte att det är upp till mig att leta upp källor som stödjer det du säger. Så skriv direkta adresser till de artiklar och den information du grundar dina uttalande på.

Exdiaq
2008-12-23, 00:04
Nej. Men i det här fallet är den det.



Hur kan du vara så säker på det?

flesh
2008-12-23, 00:11
Anser inte att det är upp till mig att leta upp källor som stödjer det du säger. Så skriv direkta adresser till de artiklar och den information du grundar dina uttalande på.

Det är inte mitt problem att du inte är mer intresserad av sanningen än att du orka leta den.

Det är AFA och invandrare som gör våldsamt uppror i malmö. Tvivlar du på det ska du nog ta och läsa lite mer runt händelsen.

Exdiaq
2008-12-23, 00:45
Det är inte mitt problem att du inte är mer intresserad av sanningen än att du orka leta den.

Det är AFA och invandrare som gör våldsamt uppror i malmö. Tvivlar du på det ska du nog ta och läsa lite mer runt händelsen.



OK, alltså snackar du bara skit.

Ja, det var ju ungefär det jag sa från början. Det jag sa emot var den bakomliggande orsaken.

flesh
2008-12-23, 00:48
OK, alltså snackar du bara skit.

Ja, det var ju ungefär det jag sa från början. Det jag sa emot var den bakomliggande orsaken.


Nej, det är du som snackar skit här. Det är det ingen tvivel om.

Exdiaq
2008-12-23, 00:56
Nej, det är du som snackar skit här. Det är det ingen tvivel om.



Som jag sa innan, jag tar mer än gärna del av information som visar att jag snackar skit!

porja
2008-12-23, 00:58
1. Stoppa den okontrollerbara invandringen...


2. Låt bara välutbildade invandrare och de som behövs inom olika sektorer med stort behov av arbetskraft komma in i landet.


SVERIGE har tappat kontrollen.

Krampus
2008-12-23, 01:01
1. Stoppa den okontrollerbara invandringen...


2. Låt bara välutbildade invandrare och de som behövs inom olika sektorer med stort behov av arbetskraft komma in i landet.


SVERIGE har tappat kontrollen.

Du är ju för fan inte klok!
Ska vi inte ta emot krigsflyktingar?

Krampus
2008-12-23, 01:05
Du är ju för fan inte klok!
Ska vi inte ta emot krigsflyktingar?

Men dra åt helvete nu blev jag förbannad!
Du ska fan i mig inte bli polis i Sverige Porja din jävla facist!

flesh
2008-12-23, 01:20
Det här påminner mig om en av de många våldamma händelser som skett i malmö och jag vill bara dela av mig lite grann

Klipp från reportage av FOX om rosengård
http://www.youtube.com/watch?v=K_uNTDRyYjE&feature=related

En massa klipp från våldsamheter, mord upplopp osv

http://exilen.eu/showthread.php?tid=4207

flesh
2008-12-23, 01:26
Men dra åt helvete nu blev jag förbannad!
Du ska fan i mig inte bli polis i Sverige Porja din jävla facist!

Det är väl snarare sådana poliser vi behöver fler av.

Du måste ju vara förvirrad. Du lägger ihop att han vill ha minskad invandring med att han är fascist, när man med facit i hand kan se att i invandrartäta städer som tex malmö där är brottslighet i form av våld, rån skadegörelse etc vardag.

Så du kanske borde använda miniräknare nästa gång du summerar.

Att kalla någon fascist är ett jädra påhopp.

Krampus
2008-12-23, 01:27
Det är väl snarare sådana poliser vi behöver fler av.

Du måste ju vara förvirrad. Du lägger ihop att han vill ha minskad invandring med att han är fascist, när man med facit i hand kan se att i invandrartäta städer som tex malmö där är brottslighet i form av våld, rån skadegörelse etc vardag.

Så du kanske borde använda miniräknare nästa gång du summerar.

Att kalla någon fascist är ett jädra påhopp.

Absolut. Jag står för det.
har vi någon moderator vaken?

burre
2008-12-23, 01:36
Absolut. Jag står för det.
har vi någon moderator vaken?

Du var alltså allvarlig. (lol).
Ett problem jag kan se med folk som trycker för hög invandring och vägrar se problemen det leder till är att de ofta bor i innerstaden och inte engagerar sig det minsta i integration på någon nivå. Flytta till rosengård om det nu inte finns något problem, du tjänar säkert en rejäl slant.

Det är inte rimligt att ta in folk till landet när de som invandrar knappt får en förbättring i sin livssituation. I samma veva får Sverige betala höga kostnader för att blåsa upp bubblan. Som för eller senare kommer att spricka.

Krampus
2008-12-23, 01:52
Du var alltså allvarlig. (lol).
Ett problem jag kan se med folk som trycker för hög invandring och vägrar se problemen det leder till är att de ofta bor i innerstaden och inte engagerar sig det minsta i integration på någon nivå. Flytta till rosengård om det nu inte finns något problem, du tjänar säkert en rejäl slant.

Det är inte rimligt att ta in folk till landet när de som invandrar knappt får en förbättring i sin livssituation. I samma veva får Sverige betala höga kostnader för att blåsa upp bubblan. Som för eller senare kommer att spricka.

Originally Posted by porja
1. Stoppa den okontrollerbara invandringen...


2. Låt bara välutbildade invandrare och de som behövs inom olika sektorer med stort behov av arbetskraft komma in i landet.


SVERIGE har tappat kontrollen.

1: Invandringen är långt ifrån okontrollerbar. Ju fler vi tar in i landet som jobbar - Ju fler skattebetalare, ju högre välfärd. Problemet ligger inte i hur många vi tar in, utan hur många vi kan sätta i arbete.

2. Nej, i Sverige hjälper vi krigsflyktingar. Man ska inte sortera folk i nöd efter deras yrekskompetens.

Att folk som flyr ett krigsland inte får en förbättrad livssitutaion i Sverige stämmer inte.
Jag har bott i Skärholmen och i Hagsätra på gränsen till Rågsved. Jag har bott i bostadsrätt i centrala Sthlm och i centrala Malmö.
Jag jobbar just nu i Malmös södra innerstad och sitter i skrivade stund på gränsen till Rosengård.
Mitt engagemang är på en personlig nivå. Just nu jobbar jag bland hemlösa och alkoholister och tunga missbrukare. Vissa av dem är invandrare.
Jag är tredje generationens invandrare. Min farafar flydde en revolution 1956 och även om hans åsikter ligger närmre Porjas än mina om dagens invandring så gör jag vad jag kan på ett personligt plan både i mitt yrke och privat. ALTTID ett personligt plan, för jag tror på att där kan man göra de första förändringarna.

Krampus
2008-12-23, 01:56
Alltid stavas alltid med två "l"...:/

Khyron_
2008-12-23, 02:25
Krampus dags att du utbildar dig endast 5% av de 100000 som kom till Sverige föra året är "riktiga flyktingar" resten är anhöriginvandring och de flesta kommer från tredje världen (MÖ och Afrika) på vilket sätt tror du att det bidrar till Sveriges välfärd att man importerar analfabeter?

Danmark har en invandring på ca28000 iår och de har tagit imott lite flyktingar men resten är utbildade människor som direkt har jobb när de anländer till Danmark de kommer att bidra till Danmarks välfärd från dag 1.
Medan man kan läsa i svenska tidningar att det tar 7 år för invandrade män och 10år för kvinnor att komma in i det svenska arbetslivet.

Krampus
2008-12-23, 02:31
Krampus dags att du utbildar dig endast 5% av de 100000 som kom till Sverige föra året är "riktiga flyktingar" resten är anhöriginvandring och de flesta kommer från tredje världen (MÖ och Afrika) på vilket sätt tror du att det bidrar till Sveriges välfärd att man importerar analfabeter?

Danmark har en invandring på ca28000 iår och de har tagit imott lite flyktingar men resten är utbildade människor som direkt har jobb när de anländer till Danmark de kommer att bidra till Danmarks välfärd från dag 1.
Medan man kan läsa i svenska tidningar att det tar 7 år för invandrade män och 10år för kvinnor att komma in i det svenska arbetslivet.

Då får vi väll utbilda dem bättre. Mycket tryckta känslor som kommer fram här idag.

Exdiaq
2008-12-23, 02:44
Då får vi väll utbilda dem bättre. Mycket tryckta känslor som kommer fram här idag.



Och om de inte vill utbilda sig? Och om de inte har någon som helst utbildning från början och därmed måste gå i skolan i ett antal år för att lära sig grundläggande saker? Detta handlar om personer som inte är flyktingar så du vet.

Flyktingar ska få möjlighet att komma in i Sverige. Men då tycker jag att de ska kunna bevisa på något sätt att de inte kan återvända. Ja, jag inser att detta kan vara svårt.

Wintermute
2008-12-23, 02:48
Tja det är bara att lista ut vad man gör fel i Malmö som man gör rätt i tex Tensta och Rinkeby mm. Har nog ganska mycket med jobb och framtidsutsikter att göra...
Vi har liknande problem i just de stlhms förorter du just nämnde, stenkastning och raketskjutning hör inte direkt till ovanligheterna.

Krampus
2008-12-23, 02:52
Och om de inte vill utbilda sig? Och om de inte har någon som helst utbildning från börjar och därmed måste gå i skolan i ett antal år för att lära sig grundläggande saker?

Detta handlar om personer som inte är flyktingar. Flyktingar ska få möjlighet att komma in i Sverige, men inte bosätta sig var som helst anser jag (även bli belönade på något sätt om de bosätter sig någon annanstans).

Hur många är de i verkligheten? Det kastas siffror hit och dit i tråden och det görs jämförelser med andra länder. Nu handlade ju inte tråden om huruvida vi ska ta in folk i Sverige under olika kriterier, även om det är intressant. Men vad handlar det om? Det här inlägget störde mitt kvittrande natthumör: 2. Låt bara välutbildade invandrare och de som behövs inom olika sektorer med stort behov av arbetskraft komma in i landet
Och då har vi löst problemet med svenskfödda ungar som bränner saker i Rosengård?

porja
2008-12-23, 03:05
Integrationen i storstädernas invandrarförorter har misslyckats totalt.
Nu när arbetslösheten ökar och att fler invandrare kommer in i landet
kommer det bara bli värre........

Jag är själv f.d. invandrare och vet många som kommit hit genom anhöriginvandring
och falska berättelser.

Oj vad många aggressiva vänsteraktivister som växer i landet....
Jag säger inte det för att jag är mot vänstern, utan jag tycker om en del av deras ståndpunkt.

"nästan allt jag förutspått i inrikes och utrikespolitik de senaste 8 åren har suttit rätt " ;)

Krampus
2008-12-23, 03:07
Integrationen i storstädernas invandrarförorter har misslyckats totalt.
Nu när arbetslösheten ökar och att fler invandrare kommer in i landet
kommer det bara bli värre........

Jag är själv f.d. invandrare och vet många som kommit hit genom anhöriginvandring
och falska berättelser.

Oj vad många aggressiva vänsteraktivister som växer i landet....
Jag säger inte det för att jag är mot vänstern, utan jag tycker om en del av deras ståndpunkt.

"nästan allt jag förutspått i inrikes och utrikespolitik de senaste 8 åren har suttit rätt " ;)

Vad har du för recept för en förändring?
Spar inte på krutet nu, det är dags att du skriver hur vi ska lösa detta på ett utförligt sätt.

porja
2008-12-23, 03:09
mkt viktig nu när arbetslösheten kulminerar att flyktingpolitiken/integrationen fungerar annars kommer SD och extrem nationalister få många röster/anhängare...

Krampus
2008-12-23, 03:14
mkt viktig nu när arbetslösheten kulminerar att flyktingpolitiken/integrationen fungerar annars kommer SD och extrem nationalister få många röster/anhängare...

No shit Gun-Britt?
Du har mycket att klaga på, men vad gör vi åt problemen i Rosengård? Skickar tillbaka folk som inte är faller inom din ram för vad som är en duglig svensk?

porja
2008-12-23, 03:22
Stopp på den okontrollerbara invandringen, INFÖR SAMMA INVANDRINGSLAGAR SOM DANMARK, FINLAND OCH NORGE. Sverige kan inte ta emot alla....

fler bostäder/hyresrätter, helst utspridda när det gäller storstäderna.

bort med moderaterna bostadspolitik där bostadsrättsmarknaden ökar...

alla kommuner skall ta emot flyktingar, flyktingarna skall spridas i landet, hur, kan jag inte säga nu(trött) det är politikernas jobb att undersöka och komma med förslag....

diskrimingerngslagarna följs, kanske förbättringar..
........

här var några av mina förslag i alla fall......
fler förslag ???

porja
2008-12-23, 03:26
No shit Gun-Britt?
Du har mycket att klaga på, men vad gör vi åt problemen i Rosengård? Skickar tillbaka folk som inte är faller inom din ram för vad som är en duglig svensk?


poltikernas ansvar....

satsa mer i förorterna helt enkelt...

Krampus
2008-12-23, 03:32
Stopp på den okontrollerbara invandringen, INFÖR SAMMA INVANDRINGSLAGAR SOM DANMARK, FINLAND OCH NORGE. Sverige kan inte ta emot alla....

fler bostäder/hyresrätter, helst utspridda när det gäller storstäderna.

bort med moderaterna bostadspolitik där bostadsrättsmarknaden ökar...

alla kommuner skall ta emot flyktingar, flyktingarna skall spridas i landet, hur, kan jag inte säga nu(trött) det är politikernas jobb att undersöka och komma med förslag....

diskrimingerngslagarna följs, kanske förbättringar..
........

här var några av mina förslag i alla fall......
fler förslag ???


Nu låter det lite bättre och det ger ju inte riktigt samma känsla som de två paroller du basunerade ut tidigare.
Men det här "Den okontrollerbara invandringen"? Vad är det?
Det rabblar du som ett mantra. Företräder du någon politisk organistation?

Ignatius72
2008-12-23, 08:09
1: Invandringen är långt ifrån okontrollerbar. Ju fler vi tar in i landet som jobbar - Ju fler skattebetalare, ju högre välfärd. Problemet ligger inte i hur många vi tar in, utan hur många vi kan sätta i arbete. 2.

Om detta kan förmodligen alla utom den mest inbitna rasist hålla med om. men eftersom ekvationen måste skrivas "ju fler vi tar in desto fler arbetslösa får vi" så har vi ett problem. vad är ditt recept till att lösa detta?

poltikernas ansvar....

satsa mer i förorterna helt enkelt...

Har du någon aning om hur mycket som satsas och har satsats i förorterna?

Vinter
2008-12-23, 08:20
Om detta kan förmodligen alla utom den mest inbitna rasist hålla med om. men eftersom ekvationen måste skrivas "ju fler vi tar in desto fler arbetslösa får vi" så har vi ett problem. vad är ditt recept till att lösa detta?


Kanske tänka lite mer som en ekonom, ju fler invånare sverige har dest större potential finns det för köpkraft och ekonomisk expansion. Synsättet att vi tar emot ett problem vs en möjlighet.

Har själv bollat med en föetagside där invandrare med olika bakgrund och språkfärdigheter är en vital del. Det finns för lite visionärer i sverige.