handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater/pasta/potatis nödvändigt i kosten?

broel
2008-12-18, 00:02
Hejsan, jag har tränat i 1 år nu. Lade ner pasta/potatis/ris förra julen och har vant mig att äta måltider utan det, funkar utmärkt. Jag har väll kört GI-varianten antar jag utan att direkt tänka på det, gick dessutom ner i vikt som önskat.

Min fråga:

Jag har fastnat bland mina vikter i tyngdlyftningen nu, och jag vill kunna öka i styrka. Är det så att jag MÅSTE ha pasta i mina måltider för att kunna komma över min tröskel, eller är det bara att äta MER av protein-målen?

Mina mål efter träning brukar innehålla protein-shake + ex: kycklingfile, bönor, linser, grönsaker/sallad. På vilodagar äter jag ungefär det samma, fast kyckling varvas med fisk och ibland kött och såklart tonfisk.

// Stark & deffad som vill bli lite lite större, men vill helst inte lägga på sig hull.

Scratch89
2008-12-18, 00:34
GI-metoden innebär inte att man ska utesluta kolhydrater.

Nej, kolhydrat är inte essentiellt, men det är ett enkelt, billigt och näringsrikt sätt att få i sig energin man behöver för att lyfta och växa. Att överäta protein är bara dyrt, onödigt och dåligt för miljön.

Eddie Vedder
2008-12-18, 06:41
Jag har fastnat bland mina vikter i tyngdlyftningen nu, och jag vill kunna öka i styrka. Är det så att jag MÅSTE ha pasta i mina måltider för att kunna komma över min tröskel, eller är det bara att äta MER av protein-målen?

Nej pasta och ris är inga krav. Äter du för lite mat kommer du få mer energi även av mer protein men det är ju simpelt att istället lägga till pasta om du nu inte har något emot det.

Det KAN ju ge en förbättrad prestationsförmåga, definitivt sannolikt att så kan bli effekten.

Mina mål efter träning brukar innehålla protein-shake + ex: kycklingfile, bönor, linser, grönsaker/sallad. På vilodagar äter jag ungefär det samma, fast kyckling varvas med fisk och ibland kött och såklart tonfisk.

Det där är ju tveklöst bra mat i alla fall. Om det sedan är energi lagom till en 10-årig skolflicka eller en 17-årig längdskidåkare på 80 kg kan man ju inte svara på.

Du äter ju dessutom linser och bönor, vill du inte käka ris och pasta men öka på kolhydratintaget så öka konsumtionen av linserna och bönorna då. Mer bönor, linser och kanske mer potatis t.ex.

Det finns inget sämre med det valet.