handdator

Visa fullständig version : Ät som en Kines! Få ordning på Yin och Yang!


Mental
2008-12-17, 23:00
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article4010232.ab


Jag tycker det är härligt att Aftonbladet helt okritiskt publicerar totalt ovetenskapliga artiklar. Skönt att någon vågar ta ut svängarna lite och visa på en alternativ verklighet för oss som tröttnat på vetenskap.

Höjdpunkter:

Lorraine Clissold har gett sig ut på en upptäcktsfärd inom kinesisk matkultur och presenterar resultatet i sin nya bok Why the Chinese Don't Count Calories. Hon tar avstamp i frågan om varför kineser lyckas hålla sig smala, samtidigt som de äter stora portioner mat. Detta medan hon själv, och många med henne, försöker överleva på mager sallad och ändå inte lyckas gå ned i vikt. En upptäckt som Clissold gjorde under sin undersökning är att kineser konsumerar 30 procent mer kalorier än västbor, men ändå förblir 20 procent smalare.


Hon beskriver behovet av balans i kosten, balansen mellan yin- och yangmat och de fem smakerna: sött, salt, syrligt, bittert och beskt. Varje smak påverkar ett organ. Till exempel påverkar söta smaker mjälten och magen, medan bittra smaker påverkar hjärtat och tarmen.
– Rätt mängd av en smak ger positiva effekter på ett organ, för mycket kommer att skada organet, säger hon.

Scratch89
2008-12-18, 00:40
Jag menar, det kan ju inte vara deras kroppsarbete tolv timmar om dagen som håller dem i form. De som anammat västerländska livsstandarder är lika feta som oss.

Snorkelfarsan
2008-12-18, 00:56
Jag menar, det kan ju inte vara deras kroppsarbete tolv timmar om dagen som håller dem i form. De som anammat västerländska livsstandarder är lika feta som oss.

också min första tanke. synd bara att det flesta läsare inte inser det själva utan köper nån löjlig bok