handdator

Visa fullständig version : Äter jag tillräckligt?


Berntson
2008-12-17, 21:17
Tjenare! :)

Funderar lite på om jag äter tillräckligt så jag undrar ifall någon som är MYCKET insatt i kost och näring skulle kunna svara på min fråga? :)

Frukost vid halv 7 - 7 tiden: 2dl havregryn (gröt), 2-3dl mjölk, 3st kokta ägg med lite kaviar till.

Mellanmål på förmiddagen vid 9 - 10 tiden: 1 banan + 1dl whey 80 ( ungefär 35g protein i )

Lunch vid 12 tiden: Det beror på vad det är för mat som serveras ^^ Trycker oftast i mig så mycket jag orkar och det är mest kött, fisk eller kyckling på tallriken.

Mellanmål på eftermiddagen cirka 1 timme innan träning: 1 banan + 2dl Gainer ( 38g protein o en massa kolhydrater )

Efter träningen så fort som möjligt: Stort mål mat, oftast pasta, ris eller potatis... jaa någon med kolhydrater i. Till det så äter jag kött av något slag, kan vara allt från hemmagjorda köttbullar till kyckling, bara det är mycket proteiner på tallriken

Efter cirka 2-3 timmar: Havregrynsgrött 2dl (känns som man borde slänga in en burk kesella ist eller havregrynsgrött och en burk kesella tillsammans.

Någon halvtimme, timme innan läggdags så är det dags för nattprotein! :) tror det är ca 35g protein som utsöndras sakta under natten, lågt med kalorier är det också i det.

Skulle uppskatta lite bra svar från några kunniga! :)

Mvh! :cool:

userfriendly
2008-12-17, 21:22
Du verkar ju äta rätt bra och får säkert i dig tillräckligt med protein. Som du säger kan du säkert lägga till någon burk kesella eller nåt där 2-3 timmar efter middagen, men det totala proteinintaget är som sagt säkert bra. Kanske skippa gröten och käka lite nötter ist?
Om du får i dig rillräckligt mycket energi borde du väl märka på olika sätt - växer du?, går du upp/ner i vikt eller står du still? Är du hungrig?

*popcorn*

Berntson
2008-12-17, 22:13
Du verkar ju äta rätt bra och får säkert i dig tillräckligt med protein. Som du säger kan du säkert lägga till någon burk kesella eller nåt där 2-3 timmar efter middagen, men det totala proteinintaget är som sagt säkert bra. Kanske skippa gröten och käka lite nötter ist?
Om du får i dig rillräckligt mycket energi borde du väl märka på olika sätt - växer du?, går du upp/ner i vikt eller står du still? Är du hungrig?

*popcorn*

Går upp sakta men säkert :P Får blir en burk extra med kesella, men det som blir jobbigt är att jag måste äta mer och mer ju mer jag går upp =p Ligger redan nu ungefär 3000 - 3500 kcal om dagen, har en kompis som e väger 120 kg nästan och han måste trycka i sig över 6000 kalorier om dagen!!
Är inte hemma nu men tänkte skriva imorn när jag kommer hem, har räknat ut lite hur mycket proteiner jag får i mig om dagen samt kalorier. Har dock inte så stor koll på vad för mängd kolhydrater / kg kroppsvikt som rekommenderas?

Du vet föresten inget bra sida där man kan ha sin egna träningsblogg? :)

Mvh! :thumbup:

Onigiri
2008-12-17, 22:46
Du vet föresten inget bra sida där man kan ha sin egna träningsblogg? :)

Mvh! :thumbup:Kolozzeum.com verkar vara en bra site för träningsbloggar/journaler.

BigBuck
2008-12-17, 23:02
har en kompis som e väger 120 kg nästan och han måste trycka i sig över 6000 kalorier om dagen!!

Oj. Borde han verkligen göra det?
Om man tillåts generalisera lite så är de flesta 110+ :are sådana som borde lägga sig på ett kalorie-underskott ett tag snarare.

(därmed inte inräknat de anatomiska & fysiologiska undantagen till muskelberg som faktiskt vandrar runt med 110+ kroppsvikt :D).


Din mat ser annars ganska mkt ut som min. Jag äter nog lite mindre måltider, men lite större mellanmål... men är också rätt nöjd med de långsamma ökningar jag gör.
Dessutom orkar jag inte pressa mer mat för tillfället.

Scratch89
2008-12-18, 00:38
Frukt? Grönsaker?

userfriendly
2008-12-18, 12:41
Frukt? Grönsaker?

Håller med. Och någon bra fettkälla.

Om du går upp sakta men säkert så behöver du kanske inte lägga på nåt mer?
Proteinet kan väl läggas på 1,5-2g/kg kroppsvikt, fettet kanske runt 1g/kg kroppsvikt (beroende på dietupplägg osv) och resten kolhydrater?

3000-3500 kcal /dag är ungefär vad jag också äter, det är ju fördelen med att träna ;) 6000 låter väldigt mycket, men väger man 120 så gör man ju det

BigBuck
2008-12-18, 12:49
Frukt? Grönsaker?

Jävla hype

:smokin:

Berntson
2008-12-18, 14:19
Tjenare igen :)

Frukt är väl ett par bananer om dagen o nått äpple kanske, har väldigt svårt att äta grönsaker -_- Skulle lyssnar på morsan när man va liten, men äter iallfall vitamintabletter.

Frukosten får jag i mig ungefär 35g protein, 605 kalorier.

Mellanmålet på förmiddagen blir 28g protein + en banan (vet inte hur mkt protein det är i en banan -_-) ungefär 300 kalorier

Lunchen har jag inte så stor koll riktigt på hur mkt protein och kalorier det är, men öser iallfall upp med så mkt proteinrik mat som går :) Och äter till jag blir mätt och lite till :)

Mellanmålet på eftermiddagen 29g protein och + en banan :) Ungefär 610 kalorier

Sen efter träningen en gainer 460kalorier och 29g protein

Och maten... jaaa... samma som lunchen, beror på vad det är som har lagats här hemma.

Sen tänkte jag slänga in en burk kesella på kvällen nån timme innan nattproteinet, nattproteinet är 166 kalorier och 36g protein.

Jag får sammanlagt i mig ungefär 160g protein och 2330 kalorier från frukost, mellanmålen, och nattproteinet ( alltså utan de stora måltiderna inräknat )

Jag funderar på om det verkligen räcker, väger ungefär 75kg.

Sådär! Nu ser ni lite hur mkt protein och kalorier det är.

Tack för svaren än så länge! :)

Mvh :P

Greg
2008-12-18, 15:36
Svårt att äta grönsaker? Bara att lära sig. Blanda sallad, cherrytomater, gurka, olika paprikor, majs, kidneybönor och massa annat i en skål. Mycket gott och fyllt med färg.

Du äter bra. Jag personligen skulle skippa dina shakes och bytat det mot kesella, keso eller något annat proteinrikt.

Berntson
2008-12-18, 16:32
Svårt att äta grönsaker? Bara att lära sig. Blanda sallad, cherrytomater, gurka, olika paprikor, majs, kidneybönor och massa annat i en skål. Mycket gott och fyllt med färg.

Du äter bra. Jag personligen skulle skippa dina shakes och bytat det mot kesella, keso eller något annat proteinrikt.

Får väl försöka trycka i mig grönsaker också -_- Får man fråga varför du skulle byta ut proteinshake mot kesella? :P

Mvh :)

Greg
2008-12-18, 19:02
Får väl försöka trycka i mig grönsaker också -_- Får man fråga varför du skulle byta ut proteinshake mot kesella? :P

Mvh :)

Jag tycker att shakes ska intages vid träning, och inte som ett mellanmål. Jag föredrar att tugga i mig mat istället för att blanda shakes.

1684_
2008-12-18, 19:57
du äter ju nästan som mig :D

Elfsberg
2008-12-19, 00:00
Pyttelite mitt på dagen: en frukt, nån macka, ett stycke protein
Skitmycket på kvällen, i omgångar: nån frukt, nån påse potatis, en massa kött

Berntson
2008-12-20, 11:38
Funderar lite på vad jag ska äta på mina vilodagar =p Några tipps? :) Behövs ju inte precis lika mycket kalorier på vilodagarna :)

Mvh :) *kissass*

King Grub
2008-12-20, 11:39
Det är ingen skillnad på vad man "ska" äta på en vilodag jämfört med en träningsdag. Mindre mängd, bara (om du vill - har du inget emot en större viktökning bygger du inte sämre om du äter lika mycket på vilodarna).

Cidersson
2008-12-20, 15:52
På min första vilodag, Onsdagen, äter jag minst lika mycket som annars då jag alltid har ett tungt benpass på tisdagen. Lördagen samma visa, äter mycket för att orka det tunga ryggpasset som väntar på fredagen.

Verkar vara vanligt att folk tror kosten bara är som viktigast precis runt träningen och/eller på själva träningsdagarna?

Berntson
2008-12-20, 17:46
Ska fasen köpa in ett kartong med kesella nu... blir så dyrt om jag ska dricka shakes på vilodagarna också =P Så ska väl försöka få i mig lika mycket proteiner ändå! :)

Mvh! :D

Cidersson
2008-12-20, 17:52
Ska fasen köpa in ett kartong med kesella nu... blir så dyrt om jag ska dricka shakes på vilodagarna också =P Så ska väl försöka få i mig lika mycket proteiner ändå! :)

Mvh! :D

Det är väl ändå billigare med shakes jämfört med kesella?

Beroende på vilket proteinpulver du använder så kostar en portion bara några kronor, jämfört med 250g lättkesella (tex) som ligger på 10~ kr/st.

Raggis
2008-12-20, 17:59
Det är väl ändå billigare med shakes jämfört med kesella?

Beroende på vilket proteinpulver du använder så kostar en portion bara några kronor, jämfört med 250g lättkesella (tex) som ligger på 10~ kr/st.

Därför man inhandlar sin kvarg på LIDL ^^. 11:90 för 500g. Förvisso är kaseinpulver fortfarande billigare (sett till de billigaste alternativen).

Note: var inte menat som en tillrättavisning, cidersson. Ville främst förstärka din ståndpunkt.

Cidersson
2008-12-20, 19:03
Därför man inhandlar sin kvarg på LIDL ^^. 11:90 för 500g. Förvisso är kaseinpulver fortfarande billigare (sett till de billigaste alternativen).

Note: var inte menat som en tillrättavisning, cidersson. Ville främst förstärka din ståndpunkt.

Jag får väl skylla mig själv som aldrig satt min fot på lidl helt enkelt! :)

Det blir ju en del kostnader om man äter 1-2 lättksesella á 10-12 kronor varje dag året om... Får ta en tripp till lidl imorn helt enkelt! :)

Är det någon direkt smakskillnad/kvalitetsskillnad på kvarg beroende på tillverkare etc?

Raggis
2008-12-20, 19:04
Jag får väl skylla mig själv som aldrig satt min fot på lidl helt enkelt! :)

Det blir ju en del kostnader om man äter 1-2 lättksesella á 10-12 kronor varje dag året om... Får ta en tripp till lidl imorn helt enkelt! :)

Är det någon direkt smakskillnad/kvalitetsskillnad på kvarg beroende på tillverkare etc?

Tror det enda som skiljer lättkesella och milbona kvarg är fettprocentshalten (milbona har lägre fetthalt). Rent kvalitetsmässigt, så bör de vara likvärdiga. Jag har då aldrig läst eller hört något ont om milbonas kvarg. Vet dock att deras mjölk är mer pastöriserad.

Ja, det tycker jag helt klart att du skall göra :) Blir helt klart en del pengar om man äter kvarg ofta.