handdator

Visa fullständig version : Axelproblem...


rapzidi
2008-12-17, 20:24
Hej. Skadat axeln för ett par månader sedan, mycket på grund av att jag började köra bänkpress för första gången seriöst och höjde lite för fort antar jag.
Nämnas bör kanske att jag testa bänkpress tidigare och fått känningar i axeln och därför struntat i det och fortsatt med hantelpressar som gick hur bra som helst.
Har läst en hel del och testat en del rehabövningar lite tafatt tills för ett tag sen när det fick vara nog och jag begav mig till en sjukgymnast (och en läkare dagen efter som egentligen bara sa att det inte verkade så allvarligt men att jag ska fortsätta gå till sjuktgymnasten) som masserade lite och föreslog lite saker som kan vara fel för att sen vid nästa besök gå igenom en del övningar lite mer konkret.

Kände inte någon smärta vid nån av rörelserna som sjukgymnasten och läkaren testade (gamla vanliga, de höll emot och jag tryckte) utan känner endast smärt vid alla bröstpressar (vilket väl egentligen
var den enda rörelsen de inte testade, kändes det som men jag har självklart sagt det) ink. dips.
Möjligen också vid marklyft om jag rullar tillbaka axlarna i toppläget.
T ex shrugs och sidolyft går bra dock och självklart alla dragövningar. Har t o m axelpressat en del men där kan smärta uppstå om jag lutar mig för mycket bakåt.

Hursomhelst, sjukgymnasten tipsade om att träna nedre trapezius genom att t ex sitta i en latsdragmaskin och bara dra ner axlarna medans man håller armarna raka och även att träna övre trapezius genom att
t ex göra shrugs i smith medans man står framför stången och lutar sig framåt så att armarna tvingas bakåt.
Axelpress och latsdrag bakom nacken med lätta vikter medans man tänker (extra noga...) på att hålla ner axlarna och skulderbladen föreslogs även.

Nu undrar jag 2 saker.

1. Kan massage hjälpa mycket/någonting i såna här lägen? Då jag passade på att boka in en ny tid om ca 1 vecka på vilken han sa att det enda han kan göra nu är väl att massera egentligen och funderar nu på om det är värt det eller om man bara ska fokusera på rehabövningar nu.
(Det som säger emot är väl stulen tid från min ynkla semester, kostar (jätte)lite och att det knappast är skönt :P)

2. Vad sägs om övningarna han föreslog? Går ju ifrån en del från "kör mer baksida axlar och rotator cuffar" som man så ofta ser rekommenderas.

Tack på förhand!
Sorry att den blev så satans lång.

obesogen
2008-12-18, 10:40
Jag tycker du ska gå på återbesöket. Fråga om lite fler övningar och dubbelkolla så att du gör övningarna rätt. Ta lite massage också det kan påskynda läkningen något. Annars verkar sjukgymnasten vara inne på rätt spår, baksida axlar och rotatorcuff är något som kommer senare i rehabiliteringen. Först muskulaturen runt skulderbladet, och då ffa nedre trapz serratus anterior och det verkar vara övningar för detta som du fått.