handdator

Visa fullständig version : Moralfråga: Onykter på arbetet


strimman
2008-12-17, 20:06
Jag funderar på en sak..

På en arbetsplats jag befinner mig på relativt ofta finns det en farbror som i princip varje arbetsdag är onykter. Det här är möjligt då han bor kvar i husvagn i anslutning till arbetsplatsen. Han är allmänt betraktad som ett svin, som skäller ut allt och alla för ingenting, och att han inte fått stryk än beror delvis på hans ålder, och delvis att han verkar ha haft tur med vilka han gapat m.m åt hittills.

Problematiken är, att han är nu 66 år gammal och är i princip den enda i det här landet som kan hantera de här maskinerna som han dagligen gör, så jag antar att det är därför cheferna inte kan skicka hem honom. De har letat efter ersättare ett bra tag, men utan framgång.

Jag har börjat irritera mig mer och mer på den här "gubbdjäveln", och nu har han även skrämt upp andra enormt snälla människor som inte törs säga ifrån, vilket gör mig fruktansvärt förbannad rent ut sagt. Sånt tål jag inte att se. Han försvårar även arbetet för alla utom han själv, och folk måste "arbeta i omvägar" pga han förstör rutiner och vägrar göra på något annat vis än vad han är van vid och vad han vill. Nu är han ju så gammal, så jag vill helst undvika att slå vett i honom, och att gå genom cheferna lär ju inte vara det lättaste, då dom försöker hitta ersättare som sagt.

Det är ju också så att det känns som ett tragiskt sätt att låta någon hamna i den situationen så att denne får sparken som avslutning på arbetslivet.

Tilläggas bör att jag inte jobbar på samma stora bolag som gubben, utan jag är underentreprenör, men ingen annan tar tag i det och hoppas bara att han snart ska gå i pension. Och som ni kanske vet så är byggbranschen svår att förnya, då många är gamla och vägrar ändra sina traditioner.

Vad gör man? Biter ihop som alla andra? :confused:

Wao
2008-12-17, 20:08
Om cheferna försöker hitta en ersättaren kanske det är bättre att låta honom vara, kanske säga något till honom om du märker att han skäller ut folk utan anledning.

Biceps
2008-12-17, 20:13
Är denne person viktig för din egen karriär? Annars tycker jag allt du kan skälla ut honom lite lagom

strimman
2008-12-17, 20:27
Om cheferna försöker hitta en ersättaren kanske det är bättre att låta honom vara, kanske säga något till honom om du märker att han skäller ut folk utan anledning.

Hmm.
Det är en svår sak att avgöra då han alltid anser att han har rätt att göra det, men hittills har jag inte hört någon som ansett att han har haft rätt. Det känns lite som att han är i sin egen värld, och tror att det är han som är Gud.

Men det är kanske så.. det är bara knyta näven i fickan och hoppas dom får tummen ur någon gång och betalar det som krävs för att få en ersättare. Men det är jobbigt att se och höra folk fara illa pga det här.

För försökt tala honom till rätta har många försökt, men det blir bara värre tydligen.

Allan
2008-12-17, 20:30
Är han onykter på arbetsplatsen är han en risk och ska inte finnas där. Vill inte ansvariga chefer göra nåt åt saken begår de tjänstefel. Gå förbi till högre instans. Idag har alla samordningsansvariga skyldighet att tillse att skyddsföreskrifter följs, och där ingår att man inte får kröka på jobbet. PMa om du behöver mer hjälp!

shadowfire
2008-12-17, 20:31
Jag ser det som tre problem här.

1) Du är underleverantör och inte anställd alltså? Du har mkt sämre möjlighet att påverka, du kan göra din åsikt hörd men ledningen i företaget och fackliga ombud osv brukar inte reagera på samma sätt generellt som om det är egna anställda som påtalar problem. Det finns inte några anställda där som kan driva frågan vidare?

2) Han är onykter på arbetet. Så otroligt fel, men det behöver nödvändigtvis inte bli ett avsked. Beror på deras personalpolitik. Bra företag erbjuder företagshälsovård etc och bemöter alkoholproblematiken med lösningsfokus. Sämre företag ger sparken. Det som oroar mig är dock om han arbetar med en maskin och är alkoholpåverkad? Hur är det med säkerheten för honom själv och andra vid maskinen? Kan han orsaka skada för företaget eller ännu värre för sig själv och andra människor? I sådana fall bör definitivt frågan lyftas till ledningen!

3) Att han skäller o är en sur gubbe får du nog leva med. Du kan nog inte lära gammal hund sitta, inte i detta fall och inte i din position.

strimman
2008-12-17, 20:33
Är denne person viktig för din egen karriär? Annars tycker jag allt du kan skälla ut honom lite lagom

Njaaaae måste jag nog svara. ;)

Den här arbetsplatsen "ägs" av ett stort bolag. På platsen huserar 3st dotterbolag till det här storbolaget, varpå jag utför jobb åt bolag nr 1&2, och gubben är anställd av bolag nr3. Så någon direkt påverkan kan jag inte se, ens om jag försöker se i omvägar vad som skulle kunna tänkas hända med mina jobb. Men man kan ju aldrig veta. Jag är ganska hemtam där, då jag mer eller mindre har varit där i 6 år nu, och den här typen endast 2.

Allan
2008-12-17, 20:34
Jag ser det som tre problem här.

1) Du är underleverantör och inte anställd alltså? Du har mkt sämre möjlighet att påverka, du kan göra din åsikt hörd men ledningen i företaget och fackliga ombud osv brukar inte reagera på samma sätt generellt som om det är egna anställda som påtalar problem. Det finns inte några anställda där som kan driva frågan vidare?



Den som har samordningsansvaret är skyldig att tillse just det du nämner. Folk som är på fyllan på arbetet ska väck.

Allan
2008-12-17, 20:34
Jag är ganska hemtam där, då jag mer eller mindre har varit där i 6 år nu, och den här typen endast 2.

Sjöstaden?? Järla???

3eo
2008-12-17, 20:35
Jobbar du ute i högsbo industriområde?. Sitter någon udda person där ibland utanför en husvagn får el från "verkstaden". Vi e några som diskuterat varför företaget tillåter detta:). Har inte sett mannen som bor i husvagnen nykter en enda ggn=)

strimman
2008-12-17, 20:49
Är han onykter på arbetsplatsen är han en risk och ska inte finnas där. Vill inte ansvariga chefer göra nåt åt saken begår de tjänstefel. Gå förbi till högre instans. Idag har alla samordningsansvariga skyldighet att tillse att skyddsföreskrifter följs, och där ingår att man inte får kröka på jobbet. PMa om du behöver mer hjälp!

Nu när vi börjar prata om att gå till högre instanser såg jag plötsligt jobben flyga iväg.*rolleyes*

Nu vart det rörigt på hjärnkontoret.

Få se nu...

Om jag går till högre instans måste jag nog gå rejält mycket högre för att träffa ett säkert kort, som inte bara ser till att göra sig av med mig. Om det ens finns något sådant säkert kort, vilket kanske är tveksamt. Jag tänker på det att jag vill få bort en av få som klarar av att sköta om maskinerna i fråga, och jag kan tänka mig att ett eventuellt driftsstopp kan få enorma (likvida) konsekvenser för både moderbolaget och kunder. Nu är det lite svårt att beskriva, då jag försöker undvika att skriva ut vilken bransch vi talar om. Det är allmänt känt att det mörkats och varit kartellverksamhet inom branschen tidigare.

Jag bör ta mig en längre funderare känner jag. Tack. :)

Allan
2008-12-17, 20:56
Nej. Grejen är att om du anmäler saken blir det TOTALT omöjligt för dem att kicka iväg dig. Idag finns det mycket hårt tvingande lagstiftning - arbetsmiljölagen - som också noga reglerar eventuella repressalier och konsekvenser för den som anmäler missförhållanden. Dessutom, om det nu är den sorts bransch jag tror det är, finns det folk i högre instanser som kommer hålla dig om ryggen, hellre än att låta en underlydande påve sparka undan ditt kontrakt. Storbolagen funkar så. Och om karln bor permanent på arbetsplatsen ska det hur som helst anmälas till kommunen, som har tillsynsansvar för sånt, och de kommer inte lägga fingrarna emellan. En sån anmälan kan du göra anonymt.

strimman
2008-12-17, 20:59
Jag ser det som tre problem här.

1) Du är underleverantör och inte anställd alltså? Du har mkt sämre möjlighet att påverka, du kan göra din åsikt hörd men ledningen i företaget och fackliga ombud osv brukar inte reagera på samma sätt generellt som om det är egna anställda som påtalar problem. Det finns inte några anställda där som kan driva frågan vidare?

2) Han är onykter på arbetet. Så otroligt fel, men det behöver nödvändigtvis inte bli ett avsked. Beror på deras personalpolitik. Bra företag erbjuder företagshälsovård etc och bemöter alkoholproblematiken med lösningsfokus. Sämre företag ger sparken. Det som oroar mig är dock om han arbetar med en maskin och är alkoholpåverkad? Hur är det med säkerheten för honom själv och andra vid maskinen? Kan han orsaka skada för företaget eller ännu värre för sig själv och andra människor? I sådana fall bör definitivt frågan lyftas till ledningen!

3) Att han skäller o är en sur gubbe får du nog leva med. Du kan nog inte lära gammal hund sitta, inte i detta fall och inte i din position.

1. Stämmer, jag är enbart underleverantör, ej anställd.
Det är vida känt, men ingen som vill ha hans hemgång på sitt samvete verkar det som. Ärligt talat förstår jag det inte, för alla skyr honom som pesten.

2. Ok. Ja, då det här är ett av Sveriges större bolag inom bygg m.m, så antar jag att dom måste ha någon hälsovårdslösning då? Vilken jag gissar på att inte fungerar i praktiken? Ang. maskinen så är den stationär, och jag är inte så insatt i dess fuktioner, men tämligen säker på att det kan innebära fara för främst andras hälsa, eventuellt hans egen om man ska räkna in att han kan behöva gå upp på höga höjder.

3. *grr*

strimman
2008-12-17, 21:05
Sjöstaden?? Järla???

Nej.

Jobbar du ute i högsbo industriområde?. Sitter någon udda person där ibland utanför en husvagn får el från "verkstaden". Vi e några som diskuterat varför företaget tillåter detta:). Har inte sett mannen som bor i husvagnen nykter en enda ggn=)

Nej, högsbo känner jag inte till. :)
Jo, det är väl relativt vanligt med sånt nu för tiden antar jag.
Är kanske någon stackars själ som får hjälp av en snäll verkstadsägare. :)

Personen i mitt fall tjänar riktigt bra med pengar och har allt han behöver, minst sagt. Har hört ett rykte om att han inte hade någon fru att åka hem till på kvällarna, därför sov han kvar så han kunde festa på kvällarna.

strimman
2008-12-17, 21:12
Nej. Grejen är att om du anmäler saken blir det TOTALT omöjligt för dem att kicka iväg dig. Idag finns det mycket hårt tvingande lagstiftning - arbetsmiljölagen - som också noga reglerar eventuella repressalier och konsekvenser för den som anmäler missförhållanden. Dessutom, om det nu är den sorts bransch jag tror det är, finns det folk i högre instanser som kommer hålla dig om ryggen, hellre än att låta en underlydande påve sparka undan ditt kontrakt. Storbolagen funkar så. Och om karln bor permanent på arbetsplatsen ska det hur som helst anmälas till kommunen, som har tillsynsansvar för sånt, och de kommer inte lägga fingrarna emellan. En sån anmälan kan du göra anonymt.

Men det är ändå till bolaget i fråga jag ska anmäla det här till, eller är det arbetsmiljöverket?

Det är i husvagn, och vad jag vet enbart måndag-fredag. Kan kolla upp om han bor där över helgerna också.

Du är till stor hjälp ska du veta. :cheers:

Allan
2008-12-17, 21:29
Den som ska ta tag i det är den som har samordningsansvaret (vid byggnadsarbete ska det finnas en sådan utsedd, och dennes skyldigheter är hårt reglerade, och kan dessutom bestraffas med fängelse vid försumlighet). Om han inte gör det lär det finnas en arbetsmiljöchef eller motsvarande högre upp i hierarkin - han har ett övergripande ansvar, och står till svars för styrelse (och t o m aktieägare om det skulle behövas). Nonchalans eller försumlighet från hans sida innebär viten från Arbetsmiljöverket (och det rör sig alltid om sexsiffriga belopp). Plus att han är den som råkar illa ut om du skulle drabbas av någon typ av repressalier från lägre chefer.
Du kan dels ta kontakt med Arbetsmiljöverket om du inte litar på samordningsansvarige, dels med kommunen. Miljökontoret har tillsynsansvar för tillfälliga bostäder i kommunen, och dit räknas t ex husvagnsuppställning. Bolaget får inte alls upplåta p-plats åt en husvagn under längre tid hur de vill, för det kan finnas andra risker med det än de som bolaget funderar på. Anmäl på.

strimman
2008-12-17, 21:53
Den som ska ta tag i det är den som har samordningsansvaret (vid byggnadsarbete ska det finnas en sådan utsedd, och dennes skyldigheter är hårt reglerade, och kan dessutom bestraffas med fängelse vid försumlighet). Om han inte gör det lär det finnas en arbetsmiljöchef eller motsvarande högre upp i hierarkin - han har ett övergripande ansvar, och står till svars för styrelse (och t o m aktieägare om det skulle behövas). Nonchalans eller försumlighet från hans sida innebär viten från Arbetsmiljöverket (och det rör sig alltid om sexsiffriga belopp). Plus att han är den som råkar illa ut om du skulle drabbas av någon typ av repressalier från lägre chefer.
Du kan dels ta kontakt med Arbetsmiljöverket om du inte litar på samordningsansvarige, dels med kommunen. Miljökontoret har tillsynsansvar för tillfälliga bostäder i kommunen, och dit räknas t ex husvagnsuppställning. Bolaget får inte alls upplåta p-plats åt en husvagn under längre tid hur de vill, för det kan finnas andra risker med det än de som bolaget funderar på. Anmäl på.


Mkay.. Då ska jag rådgöra lite med mig själv nu.

Tusen tack!