handdator

Visa fullständig version : Gå ner 5-6 kg på 2 månader


Qvintus
2008-12-17, 14:30
Jag är 24 år, väger 81kg och är 180cm.
Har lagt på mig lite på mage och på kärlekshandtagen på senaste året.

Nu ska skiten bort, jag tänkte att jag skulle gå ner lite i vikt, för att sedan börja träna ordentligt i april.
Jag vet ungefär vad som är bra och dåligt mat, men jag ingen koll på hur jag ska göra eller följa viktminskningen.

Tips på frukost, lunch och kvälls mat och hur jag ska göra för att veta hur mycket jag ska äta. Just nu äter jag ingen frukost och tänker faktiskt inte speciellt mycket på vad saker inehåller eller vad jag äter och det har ju också gjort att man ökat i fett på kroppen. Idrottar inget för tillfället, är det promenare en timme om dagen som gäller `?

Så någon hygglig själ som har tid och lust att hjälpa mig så jag kan lyckas med det här.

johan karlberg
2008-12-17, 14:50
läs denna: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

när jag gick ner i vikt så började jag räkna kalorier, räkna ut vad du ska ha å dra av en mängd för den takten du vill gå ner i.

jag gjorde så att jag åt samma sak i stort sett, vilket var köttfärssås på nötfärs med ris/potatis/pasta, då slapp jag väga en massa olika ingredienser hela tiden, men det är ju inte alla som pallar å käka samma sak hela tiden.

Vill man tillräckligt mkt så kan man göra det..

se till att läsa deffguiden

Lycka till

Qvintus
2008-12-18, 15:42
läs denna: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

när jag gick ner i vikt så började jag räkna kalorier, räkna ut vad du ska ha å dra av en mängd för den takten du vill gå ner i.

jag gjorde så att jag åt samma sak i stort sett, vilket var köttfärssås på nötfärs med ris/potatis/pasta, då slapp jag väga en massa olika ingredienser hela tiden, men det är ju inte alla som pallar å käka samma sak hela tiden.

Vill man tillräckligt mkt så kan man göra det..

se till att läsa deffguiden

Lycka till

Men hur ska jag räkna ut hur mycket mat jag ska äta och hur underskottet bör vara, är ju sånt som sätter käppar i hjulet för mig. Hur ofta bör jag äta etc etc.

Tips på måltider som är hyffsat lätta att göra osv..

Snobbe
2008-12-18, 16:03
Du läser deff guiden så ser du hru du räknar ut hur mycket du behöver äta. Sen tar du bort så mycket kcal från det som du vill gå ner i vikt (inte för mycket såklart) sen så räknar du och äter så.

Qvintus
2008-12-18, 18:43
Du läser deff guiden så ser du hru du räknar ut hur mycket du behöver äta. Sen tar du bort så mycket kcal från det som du vill gå ner i vikt (inte för mycket såklart) sen så räknar du och äter så.


Jag ska alltså äta 2000kcal om dagen för att gå ner i vikt efter vad JAG fått fram.
Kan man få tips på frukost, lunch, middag som skulle kunna ge mig dessa 2000kcal om dagen.

johan karlberg
2008-12-18, 19:34
vad som helst, kolla på www.slv.se gå till näringsinnehåll i livsmedel. där är det bara att söka på det som du vill/tycker om att äta.

sen får du väga/uppskatta hur mkt som behövs

ingen kan ju göra ett matschema till dej, eftersom alla inte tycker om samma saker.

lycka till

Qvintus
2008-12-18, 19:50
vad som helst, kolla på www.slv.se gå till näringsinnehåll i livsmedel. där är det bara att söka på det som du vill/tycker om att äta.

sen får du väga/uppskatta hur mkt som behövs

ingen kan ju göra ett matschema till dej, eftersom alla inte tycker om samma saker.

lycka till

Känns som jag ligger under dom 2000 kcal jämt förutom på helgerna när det blir öl.
Kanske är att jag äter med för stort mellanrum och hoppar över frukosten som gjort att jag inte går ner i vikt innan då ?

creperiet
2008-12-18, 19:54
Känns som jag ligger under dom 2000 kcal jämt förutom på helgerna när det blir öl.
Kanske är att jag äter med för stort mellanrum och hoppar över frukosten som gjort att jag inte går ner i vikt innan då ?

Grundbulten är energi in minus energi ut, dvs för att gå ner i vikt måste du äta mindre energi än vad du förbrukar. Att hoppa över frukosten är inte till din fördel, men det är inte huvudanledningen till att du inte har gått ner.