handdator

Visa fullständig version : Vilken övning är den dåligaste du vet/har gjort


MangeByggarn
2008-12-17, 12:03
What the title says. :naughty:

Själv tycker jag donkey raises XD ser ju så löjligt ut(har aldrig vågat göra den, vet dock inte om den tar rejält).

Ants
2008-12-17, 12:04
Hmm.. skulle nog vara Liggande tricepextention.. Får ingen kontakt alls där.

pellepedal
2008-12-17, 12:05
What the title says. :naughty:

Själv tycker jag donkey raises XD ser ju så löjligt ut(har aldrig vågat göra den, vet dock inte om den tar rejält).

Donkeys är bra.
Är du rädd för at få nån typ av b ög-stämpel på dig för att du och din träningspolare sitter på varann?
Själv tycker jag resultatet av en övning är viktigare än hur det ser ut...


Edit: En av de övningar som jag tycker jag får ut minst av är kickbacks med hantel. Troligen jag som gör den fel, men den har bara inte funkat för mig...

PingPongPung
2008-12-17, 12:31
Kickbacks är nog den sämsta övningen, ever?

Hemi
2008-12-17, 12:38
När man fäster en vajer runt vristen stående och tränar ´insida lår´ är nog det värst jag gjort på ´gym´, innan jag visste bättre. Jag får fortfarande kväljningar när jag tänker på känslan jag fick i knäna .

JohnRick
2008-12-17, 12:46
Som tidigare sagt: Kickbacks för triceps är den överlägset mest värdelösa övningen ever invented. Noll rörelsebana med usel aktivering då det inte är någon flektion i axelled.
På andra plats hamnar ledigt sittande vadpress.

Sniggel
2008-12-17, 12:48
Kickbacks är nog den sämsta övningen, ever?

Japp

kaysim
2008-12-17, 12:53
Kickbacks är nog den sämsta övningen, ever?

jag tycker kickbacks funkar grymt bra! är helt slut i triceps efter jag kört ett par set.

kaysim
2008-12-17, 12:55
Alla former av underarms-övningar tycker jag är "dåliga". Beror mest på att jag redan är så trött i underarmarna så jag orkar inte köra underarmar separat.

MangeByggarn
2008-12-17, 16:43
High row ska jag också tilläga, antingen gör jag helt fel och tröttar armarna eller så suger den :<

Sniggel
2008-12-17, 16:45
jag tycker kickbacks funkar grymt bra! är helt slut i triceps efter jag kört ett par set.

Som vanligt är det hur slut man känner sig som avgör om det funkar bra eller ej.
Jag brukar köra maratonlopp efter 1 dags fasta och 3 timmars sömn, blir helt slut i hela kroppen, funkar bra!

värstingen
2008-12-17, 19:09
Håller med om att kickbacks är värdelös, eller så kan jag inte tekniken helt enkelt.

ceejay
2008-12-17, 19:13
hmm

Good mornings gillar jag inte
kickbacks ftl
Sida mage ståendes med hantel i ena handen, man lutar sig åt sidan etc, skitövning

Emil_Larsson
2008-12-17, 19:37
Utfall med hantlar: Känns som en rätt dålig övning som kräver greppstyrka. Utfall med skivstång tycker jag är bättre.

Kickbacks: Kan inte med den övningen.

Vanliga Crunches: Men likförbannat kör man den ändå då och då.

ceejay
2008-12-17, 19:48
Emil varför tycker du crunches är dåliga? de tar ju fan asbra!

Jurgs
2008-12-17, 20:14
Som tidigare sagt: Kickbacks för triceps är den överlägset mest värdelösa övningen ever invented. Noll rörelsebana med usel aktivering då det inte är någon flektion i axelled.
På andra plats hamnar ledigt sittande vadpress.

Kickbacks: Hur tänker du att flexion i axelleden skulle påverka tricepsaktiveringen? Se gärna fäste och ursprung här http://www.rad.washington.edu/academics/academic-sections/msk/muscle-atlas/upper-body/triceps-brachii
Utgångsläget är inte maximal flexion i armbågen däremot vilket jag kan hålla med om sänker kvalitéten.

Sittande vadpress: Kopplar ur m. gastroc nemius och får på så vis koncentrerad träning av m. soleus. Lite nyfiken på varför du väljer att dissa den? Ingen flexarmuskel direkt men övningen tycker jag uppfyller sitt syfte väl.

von huff
2008-12-17, 20:20
Donkeys är bra.
Är du rädd för at få nån typ av b ög-stämpel på dig för att du och din träningspolare sitter på varann?
Själv tycker jag resultatet av en övning är viktigare än hur det ser ut...


Edit: En av de övningar som jag tycker jag får ut minst av är kickbacks med hantel. Troligen jag som gör den fel, men den har bara inte funkat för mig...

det kan se ganska fjantigt ut...finns ju hur många andra vadpressövningar som helst.


dåliga övningar: kick-back, pec-dec och rodd i cc

z_bumbi
2008-12-17, 20:38
Kickbacks: Hur tänker du att flexion i axelleden skulle påverka tricepsaktiveringen? Se gärna fäste och ursprung här http://www.rad.washington.edu/academics/academic-sections/msk/muscle-atlas/upper-body/triceps-brachii
Utgångsläget är inte maximal flexion i armbågen däremot vilket jag kan hålla med om sänker kvalitéten.

Var exakt fäster de tre olika huvudena?

Emil_Larsson
2008-12-17, 20:52
Emil varför tycker du crunches är dåliga? de tar ju fan asbra!

När jag skrev vanliga crunches så menade jag crunches utan vikt och det tycker jag är en skitövning. Crunches utan vikt ser jag inga fördelar med att köra, man kan ju inte köra precis 8-12 reps och trötta ut sig med. Crunches med vikt är något bättre, dock tycker jag ändå inte crunches är en superbra övning. Skall jag köra den så gör jag den i slutet av passet då jag tömt magstyrkan av andra övningar före. Cablecrunches, dragonflags och magmaskin tycker jag bättre.

/Fred.

Jurgs
2008-12-17, 21:09
Var exakt fäster de tre olika huvudena?

Långa huvudet: tuberculum infraglenoidale: högt upp på yttre kanten av skulderbladet. Bakåtvrider och adducerar i skulderleden.
Laterala "yttre" huvudet: fascies posterior humeri: Ganska högt upp på baksidan av överarmens ben, humerus.
Mediala huvudet: Fäster nedanför / innanför laterala huvudet på baksidan av humerus.

Alla tre har sedan ett gemensamt fäste på olecranon, änden på ett av underarmens ben, det du känner på din armbåge. När du dra ihop muskeln blir alltså resultatet en sträckning av armbågen.

Allan
2008-12-17, 21:18
Bänkpress med huvudet neråt. Extrem skitövning för alla utom de allra bästa.
Cablecross från nedre trissan med nån slags drag uppåt. Värdelös som bröstövning men jättebra för att sabba axlarna

Yes
2008-12-17, 21:30
Hängande benlyft - inget motstånd i nedre delen av rörelsen
Stående rodd - känns inte snäll mot axlarna

z_bumbi
2008-12-17, 21:55
Långa huvudet: tuberculum infraglenoidale: högt upp på yttre kanten av skulderbladet. Bakåtvrider och adducerar i skulderleden.


Bingo.

kaysim
2008-12-17, 21:59
Som vanligt är det hur slut man känner sig som avgör om det funkar bra eller ej.
Jag brukar köra maratonlopp efter 1 dags fasta och 3 timmars sömn, blir helt slut i hela kroppen, funkar bra!

?? Jag menar att jag känner att kickbacks "tar" i triceps, och jag blir slut i armarna efter ett pass då jag tränar triceps och inkluderar kickbacks (dock inte favvoövningen men jag tycker den funkar bra!)

så exakt vad menar du förutom att vara dryg??:smash:

kalajset
2008-12-17, 22:06
French press i smith, som säkert är en bra övning egentligen, men jag lyckades då inte få en vettig rörelsebana, utan det gjorde snarare ont över i princip hela armarna.

Peck deck som redan nämts är en annan i mitt tycke "dålig" övning, kan orsaka viss smärta i axelområdet, och det känns liksom som man tröttar ut sig utan att något händer. "Kan inte" reppa tungt i den, utan kör jag den så blir det högreps.

Finns ganska gott om s.k dåliga övningar när man tänker efter. (Och då menar jag med tanke på allt att ifrån de gör ont att utföra för mig personligen, till att de är fruktansvärt omständiga).

bubbe
2008-12-17, 22:12
Mitt val går nog till kickbacks också, pga det mekaniskt är som allra tyngst i det läget där muskeln är som svagast och vikten är allra lättast i det läge där muskeln är som starkast.

Sen finns det en massa övningar jag aldrig kommer överens med, men det har mer med bristande motivation att träna upp kroppen för detta (typ alla biceps och vadövningar).

obesogen
2008-12-17, 22:14
Stående dubbel bicepscurl i cablecrossen från övre trissorna. Sittande vadpress. Stående Hantellyft framåt med tummen nedåt. Knäböj med ryckfattning på bobathboll.

Guddi
2008-12-17, 23:04
situps med benen i luften, särskilt när man inte går hela vägen ner med överkroppen i marken. Blir något slags juckande med en väldigt flekterad rygg och kort rectus abdominis.

Fast knäböj med ryckfattning på boll är svår att toppa :)

z_bumbi
2008-12-17, 23:14
Fast knäböj med ryckfattning på boll är svår att toppa :)

Chek har gjort mycket dumt på en boll så om man letar kan man säkert hitta något. :D

Övningar som inte är lämpliga för den person som utför den är nog det värsta, både för egen del och för andra. Sen spelar det ingen roll om det är pga risker, att de underpresterar eller försöker sig på övningar som de inte alls har möjlighet att lära sig utan att träna något annat under en längre period.
Ex cablecross för nybörjare, frivändningar för ej styrketränande blinda, ryck för de flesta som inte är tyngdlyftare osv.

Greg
2008-12-17, 23:16
Allt jag gjort med en pilates-boll.

Brooklyn
2008-12-17, 23:59
Noll rörelsebana med usel aktivering då det inte är någon flektion i axelled.


det är väl tur det. viktigaste är ju extensionen i armbågsleden...

Scratch89
2008-12-18, 00:24
Uppifrån och ner:

Shrugs med skivstång: Tar i snoppen, skaver, gör ont.
Flyes: Gör ont i axlarna, bicepsfästet får mer stryk än bröstet.
Scottcurl: Top-tre-övning som ger det mest ofördelaktiga vridmomentet.
Smalbänk: Gör ont i handlederna.
Torsoböj med hantel: Känns mer i höften än i obliquerna.
Hacksquat: Obehaglig för knäna.
Vadpress DC-style: Mina supinerade fötter med höga fotvalv gillade den inte alls.

obesogen
2008-12-18, 00:28
Kickbacks: Hur tänker du att flexion i axelleden skulle påverka tricepsaktiveringen? Se gärna fäste och ursprung här http://www.rad.washington.edu/academics/academic-sections/msk/muscle-atlas/upper-body/triceps-brachii
Utgångsläget är inte maximal flexion i armbågen däremot vilket jag kan hålla med om sänker kvalitéten.

Det långa huvudet är i aktiv insufficiens när armbågarna är linje med överkroppen, det behövs en flexion, typ som i en frenchpress, för att få med det långa huvudet ordentligt.


Sittande vadpress: Kopplar ur m. gastroc nemius och får på så vis koncentrerad träning av m. soleus. Lite nyfiken på varför du väljer att dissa den? Ingen flexarmuskel direkt men övningen tycker jag uppfyller sitt syfte väl.

Jag svarade också sittande vadpress. Anledningen till att det är "onödigt" att träna enbart soleus är att den består av mycket typ 1 fibrer och verkar svara extremt dåligt på styrketräning. mer om det här :http://traningslara.se/blogg/vaderna

delta_mats
2008-12-18, 00:35
Alla bålrotationer.

L-Sami
2008-12-18, 01:12
Hacksquat och sidebends med hantel gillar jag inte. Får ont i knäna av den första och den andra aktiverar verkligen obliques bra, som verkar växa rätt så bra på mig utan den övningen. Vill inte ha så stora obliques heller.

grunt_grunt
2008-12-18, 02:00
kickbacks, som resten av tråden.

OT: Varför har ingen klagat på rubriken?

xarizma
2008-12-18, 06:17
Hacksquat ogillar jag.

Sedan gillar jag heller inte Stångrodd , Militärpress , Flyes och Liggande tricepsextention.

JohnRick
2008-12-18, 08:24
det är väl tur det. viktigaste är ju extensionen i armbågsleden...

Jag förutsätter att du kollat resten av inläggen i tråden nu (kom några efteråt). Syftar på full aktivering av triceps långa givet dess fäste.

Erik__
2008-12-18, 08:30
Stående dubbel bicepscurl i cablecrossen från övre trissorna. Sittande vadpress. Stående Hantellyft framåt med tummen nedåt. Knäböj med ryckfattning på bobathboll.

Haha bara för att du har dålig balans :D:D:D:D

Hacklift ogillar jag, men det är bara för att det gör ont i knäna, bränner riktigt fint i låren annars

Kischen
2008-12-18, 08:37
Ingen aning om vad övningen heter, men vi kallar den Bamse, världens starkaste björn.

Man står i mitten av cablecrossen med en vajer i var hand och pumpar som en double biceps typ.

Ser aslöjligt ut.

kalajset
2008-12-18, 12:10
Ingen aning om vad övningen heter, men vi kallar den Bamse, världens starkaste björn.

Man står i mitten av cablecrossen med en vajer i var hand och pumpar som en double biceps typ.

Ser aslöjligt ut.

Ser måhända löjlig ut, men är riktigt rolig att uföra själv. :thumbup: (Vilket man aldrig gör ändå, eftersom det känns ungefär som den ger noll och ingenting).

/discomannen

Annars verkar folk ha ungefär samma åsikter, även jag får ont i knäna av hacklift, tycker torsoböj med hantel känns för mycket i höften etc etc. Dock har jag aldrig provat kickbacks, får nog ta och göra det bara för att se om den är så usel som den framställs i denna tråd.

wwraver
2008-12-18, 12:23
Tycker att det är svårt att egentligen rangordna övningar, annat än att man verkligen vet vad de gör. Vissa övningar, som liggande tricepsextensions, tyckte jag inte alls tog på triceps på samma sätt som french press eller dips, men fler muskler kanske aktiveras istället och blir till en bra helhet tillsammans med andra övningar.

Men generellt sett måste jag hålla med om kickbacks. Kan vara jag som inte kan stabilisera upp ordentligt, men jag kan inte hitta en bra och strikt rörelsebana.

Jurgs
2008-12-18, 12:49
Det långa huvudet är i aktiv insufficiens när armbågarna är linje med överkroppen, det behövs en flexion, typ som i en frenchpress, för att få med det långa huvudet ordentligt.

Jag har lite svårt att greppa det här. Aktiv insufficiens i typ palmarflexorer är på något sätt lättare att förstå. Det vore kalas om någon ville ta sig tid att utveckla hur det fungerar i just nämnda fallet.

Tack för länken ang vadträning Obesogen.

Sniggel
2008-12-18, 15:22
?? Jag menar att jag känner att kickbacks "tar" i triceps, och jag blir slut i armarna efter ett pass då jag tränar triceps och inkluderar kickbacks (dock inte favvoövningen men jag tycker den funkar bra!)

så exakt vad menar du förutom att vara dryg??:smash:

Förlåt om jag var dryg men jag menade att hur mycket det känns i musklerna inte nödvändigtvis är förknippat med hur stor träningseffekt man får. Om jag ska göra en jämförelse så får jag en jäkla mjölksyra i axlar och trapezius av att bära hem kassar från ICA, har alltid fått (kanske ännu mer nu än när jag var yngre) men axlar och trapezius har aldrig vuxit av sådana strapatser. Sen finns det många övningar jag kör på gymmet som inte känns alls i vissa av de involverade musklerna men likförbannat växer de musklerna som ogräs iaf. T ex första gången jag körde knäböj, de första månaderna exploderade framsida lår i utveckling, men jag kände nästan ingenting i låren när jag tränade och mycket träningsvärk fick jag inte heller (däremot i rumpa).
Om du lagt till kickbacks i ditt träningsschema och kört i några månader och märker att triceps helt plötsligt började växa eller att du blivit starkare i triceps generellt (inte bara i just övningen kickbacks utan andra övningar som t ex bänkpress) då hade jag nog kunnat förstå om man tycker kickbacks är en bra övning.

obesogen
2008-12-18, 15:50
Jag har lite svårt att greppa det här. Aktiv insufficiens i typ palmarflexorer är på något sätt lättare att förstå. Det vore kalas om någon ville ta sig tid att utveckla hur det fungerar i just nämnda fallet.

Tack för länken ang vadträning Obesogen.

Här har Guddi skrivit en del om aktiv insufficiens:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2789813&postcount=15
Aktiv insufficiens sker såklart i alla muskler och inte bara palmarflexorerna. Jag kan skriva ner en snabb halvpedagogisk förklaring så kanske det blir klarare:
Tänk dig exempelvis en liggande bencurl, hamstrings är som starkast nära 0 läge och blir svagare och svagare ju närmre höften du kommer med hälen, när du curlar upp en lite för tung vikt i bencurlen och börjar närma dig höften så kommer du börja svanka. Varför? Jo för att i och med att du svankar förlänger du hamstrings något och förbättrar alltså momentet då hamstrings hamnar i ett läge där muskeln är starkare.

edit: hittade en tråd redan från 2004 där Arne kommenterar sittande vadpressen
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=33314

ChrisDEFC
2008-12-19, 14:50
hehe, smaken är som baken ser jag. många riktigt sköna övningar som nämnts men det va ju inte frågan om dåliga övningar generellt utan bara personliga åsikter så jag lägger min röst på goodmornings!

ceejay
2008-12-19, 16:45
Absolut chris, gillar inte den heller!

Kross
2008-12-19, 17:21
Här tänkte man vara originell och säga kickbacks. Synd att hela forumet nämnt det också. Värsta skiten jag provat på iaf, sen var "stångcurl" i cablecrossen ingen höjdare heller.

skaparn
2008-12-20, 15:26
Alla vadövningar. Tycker inte jag blev starkare och hade någon nytta av den när jag utförde den. Tycker heller inte att jag blivit svagare, eller lidit av det sen jag slutade. Den enda skillnaden är att jag inte har träningsvärken från helvetet som nästan hindrade mig i min övriga träning på grund av alla tårar.

spoonchest
2008-12-21, 08:34
Bänkpress med huvudet neråt. Extrem skitövning för alla utom de allra bästa.


Vet inte hur det skulle se ut. Det kanske är lika bra, men har du lust att beskriva lite närmare vad du menar?

Bahir
2008-12-21, 09:23
Kickbacks, som sagt. Gillar ej heller upright rows, smalbänk med rak stång (EZ går bra), axelövningar i maskin, skivstångsrodd med "curlgrepp".

Jorgen
2008-12-21, 09:28
Finns inga dåliga övningar.

Elfsberg
2008-12-21, 09:54
Enhands pushdowns i CC brukar jag se lite titt som tätt.

Yankeee
2008-12-21, 10:21
Finns inga dåliga övningar.

Naturligtvis gör finns det dåliga övningar, precis som det finns dåliga saker av allt annat.

enzodiac
2008-12-21, 10:41
Flyes är kassa. Även smalbänk med fria vikter.

Allan
2008-12-21, 11:00
Vet inte hur det skulle se ut. Det kanske är lika bra, men har du lust att beskriva lite närmare vad du menar?


Vet du inte vad decline presses är????
http://kbierek.powweb.com/shapefit-pics/chest-exercises-decline-barbell-bench-press.gif

Bahir
2008-12-21, 11:03
Nackdelen med decline presses som jag ser det är att vid vanlig bänkpress - med rätt axelposition, svank och luft i bröstet - så är man redan i en sån position att nedre delen av pecsen kommer att ta en stor del av lastet, och därför är övningen kanske inte så användbar för många.

Allan
2008-12-21, 11:07
Den största nackdelen är att blodet rinner ner i skallen, och förkortar den effektiva tid man kan använda den. Funkar jättebra för folk som kör 1-3 reps (gissa vilka) men inte för andra. Anledningen att den fortfarande är i ropet är missuppfattningen att det skulle ta på undre delen av bröstet (vilket alltså inte existerar)...

Scratch89
2008-12-21, 12:11
Den största nackdelen är att blodet rinner ner i skallen, och förkortar den effektiva tid man kan använda den. Funkar jättebra för folk som kör 1-3 reps (gissa vilka) men inte för andra. Anledningen att den fortfarande är i ropet är missuppfattningen att det skulle ta på undre delen av bröstet (vilket alltså inte existerar)...

Hur kan den då vara bra för de allra bästa?

actiwe
2008-12-21, 12:14
jag tycker också declinepress en dålig övning, både med hantlar eller stång

sen tycker jag att köra i en flyes maskin är värdelös, dom som ser ut så här:

http://www.sti.nu/Matrixstrenght/Nya%20bilder/MX-S12_l.jpg