handdator

Visa fullständig version : Förbättra en militärs fysik!


Pannben
2008-12-17, 02:10
Hej!

Även om detta är min första post med detta nick, har jag varit medlem på forumet tidigare, men dessvärre kommer jag varken ihåg mitt nick, lösenord eller den mejladress jag använde då, så en ny användare fick bli lösningen. Bara så vi kan undvika allt tjafs om att jag bara kommer hit, skiter i att läsa alla trådar, ställer dryga frågor, osv. :)

Tänkte dra en kortare bakgrund och berätta lite om min situation, innan jag mer konkret skulle vilja ha lite tankar och idéer om.

Träningsbakgrund

Spelade främst innebandy, men också ishockey och fotboll under den största delen av mina tonår (är faktiskt tjugo nu! *rolleyes*). Började styrketräna (extremt oregelbundet förvisso, tre månader i stöten, därefter månaders uppehåll osv). Avslutade nyligen 11 månaders värnplikt som var hyggligt fysiskt krävande.

Vad händer nu?

Jag har sökt till utlandsstyrkan och hoppas självklart på att bli antagen och om jag kommer med, startar utbildningen till sommaren och missionen lämnar Sverige till hösten, önskar jag hjälp med hur jag ska bibehålla (och naturligtvis förbättra) min allmäna fysiska status!

Vad vill jag göra och vad borde jag göra?

Jag har införskaffat gymkort och börjat gymma på nytt, förvisso har det blivit en del gymmande under lumpen, men långt ifrån så mycket man önskar att man gjort så här i efterhand. Väger in på måttliga 85 kg (förjävliga fältveckor så man tappar vikt! Försvarsmakten tycks inte förstå sig på bulkande byggare ;))

Känner mig i hyfsad form, maxade 110 i bänkpress en månad innan uttryck (trots att jag knappt klarade min egen kroppsvikt häromdagen *host host*), 12 "riktiga chins", "inofficella" kraven på 50 "riktiga" armhävningar, gjorde fältest på 9.43 (2 km, full stridsutrustning), 5 km på ca 21, milen runt 45, så normal till strax över normal kondis, enligt de flesta. (Vill absolut inte att detta ska uppfattas som någon kukmätar-tävling från min sida, vill bara förmedla vart jag står "idag", ifall någon uppfattar mig som en skrytig jävel)

Förutom att jag såklart vill bli snabbare och starkare, vill jag även bli segare. Orka mer, orka längre. Och fortsätta med kampsport! (som jag, förutom från lite judo som yngre, fick upp intresset av efter 50-60 timmars närkampslektioner under lumpen, mest krav maga inspirerat)

Så, hur göra?

Konditionen? Löpa länge ett par gånger per vecka? (Typ 30-45-60 minuter) Varva intervall löpning med längre löpning? Vad är "bäst"? Som tjugoåring vill man gärna tro att man vet så mycket, men jag känner att jag inte har någon koll hur man ska optimera för att kunna springa länge, samtidigt som man vill ha lite extra krut vid kortare ansträngningar (löpning med packning, utrustning etc)

Styrkan? Har alltid haft problem med att gymma "låg-intensivt" (dåligt ord, men klockan är faktiskt två på natten! ;)); köra X sets, få reps, mycket tyngd. Har alltid tyckt det varit lättare att köra på längre i grupp, många reps, jobba mer med kroppen (armhävningar, chins, situps, etc) men efter lumpen, har jag insett vikten av en stark bål (vilket man fick erfara ganska tidigt i utbildningen, tror de flesta här vet vad jag pratar om, långmarscher med tung packning :naughty:) så är basövningar the right way to go; mark, bänk, böj eller ska man falla i maskinfällan eller ska man jobba mycket med fria vikter? Som sagt, vill bygga en starkare, segare och sundare kropp, som ska klara av långa marscher, tunga sprintlopp, jobbiga fysiska påfrestningar och såklart, kampsport.

Kosten känner jag att jag har ganska bra koll på. Hur man ska äta, när man ska äta, osv. Samma sak med vikten av vila. Och jag inser, när jag läser igenom mitt inlägg, att det kan lätt uppfattas som en lite väl ambitiös utveckling, men har tränat regelbundet (läs de flesta dagar i veckan i flera år och speciellt under det senaste året) så jag tror att det inte kommer bli mer träning nu än tidigare, däremot är det i ett halvår jag själv som är "ansvarig" för min fysiska status (lätt att luta sig mot ett befäl som säger åt dig att träna, "ja, kapten") och därför känner jag att det är dags att be om lite nya, fräscha ögon att hjälpa mig.

Hoppas jag varit någorlunda tydlig med vad jag vill och jag ser framemot spännande tankar och idéer! Om Du tar dig tid att svara, tveka inte att fråga om det är något du är fundersam över! Jag är väldigt tacksam för alla svar!

Mvh

Pannben

Pannben
2008-12-17, 02:23
1. Hittar inte någon form av "edit post"? *gah!*

2. BRAKen, är det en bra idé att börja varje dag med? Fått för mig att det är ganska bra sätt att starta dagen på, men om det på något sätt är kontraproduktivt med resterande träning, så är det ju inte alltför svårt att sluta med den "ovanan". :)

Mental
2008-12-17, 02:38
BRAK är bra då man kan köra den med en grupp människor och det kräver ingen utrustning. Men som träning är det inget speciellt med den.

stybb
2008-12-17, 09:49
Hej..

Har gjort två vändor utomlands och kan säga att du behöver inte lägga nån speciell vikt på träningen med inriktning militär om det är en vanlig tjänst i en av de vanliga missionerna (afghanistan/kosovo).

Oftast jobbar du otroligt mkt eller otroligt lite i utlandsstyrkan, den lediga tiden tränar du. Det är rätt lätt att både dramatiskt förbättre samt försämra sin fysik.. Men tjänsterna som kräver en fysik över det normala är inte många..
Lumpen är jobbigare fysiskt..

Du har ju jättefina resultat både i styrka och kondition.. ligg kvar där du och satsa på det du tycker är kul..

Vad är det för tjänst du vill ha?

z_bumbi
2008-12-17, 10:32
Ett förslag, räknat på 7-8 dagar

Två styrkepass med kondition
Basövningar med låga reps och lång vila som inledning, gå över till högreps med kroppsvikt med kortare vila. Basövningarna är det som dominerar tidsmässigt och kroppsvikten blir några set på slutet.
Avsluta med någon form av konditionsträning i ganska högt tempo t ex 10-15 minuter. Vilken form det är spelar ingen större roll men att variera sig mellan passen kan vara en bra idé, rodd, hopprep, simning, löpning osv.

1 pass långdistans för konditionen
Löpning i relativt lugnt tempo ca 60-90 min.

The fun stuff - uthållighet och agility
Varva kroppsviktsövningar med att springa olika banor som har sicksack, kullerbyttor, låga hopp osv. Här beror det mycket på vad som finns tillgängligt men meningen är att på något sätt likna det springade på korta sträckor som du har gjort under lumpen- Alla moment måste iofs inte vara hardcoremilitära utan det gäller också att ha kul. Några exempel på "övningar" som kan ingå.
Armhävningar (den civila varianten) följt av korta ruscher, avsluta med en kullerbytta. En kullerbytta följt av 10 upphopp, avsluta med situps. Sen kombinerar man ihop det så det blir ca 30-40 minuter total tid.
Det här är nog det som är svårast att sätta ihop om man inte är van men just nu kommer jag inte på någon bra sida som har färdiga förslag.

Marchträning
Det är meningen att bygga upp kroppen så öka försiktigt både vad gäller belastning och sträcka. Att gå ut och gå i skogen några timmar utan någon tyngre packning är ett utmärkt sätt att börja på och på 6 månader finns det ganska gott om att tid att lägga på mer vikt. Däremot ser jag inte någon större mening med att smacka på väldigt tung packnnig utan håll det på en rimlig nivå och lägg denna gärna lägre än vad du är van vid från lumpen. Det är betydligt viktigare att kroppen hunnit anpassa sig och att du har en bra kondition än att du kan bära så tungt som möjligt.

Pannben
2008-12-17, 11:31
Hej..

Har gjort två vändor utomlands och kan säga att du behöver inte lägga nån speciell vikt på träningen med inriktning militär om det är en vanlig tjänst i en av de vanliga missionerna (afghanistan/kosovo).

Oftast jobbar du otroligt mkt eller otroligt lite i utlandsstyrkan, den lediga tiden tränar du. Det är rätt lätt att både dramatiskt förbättre samt försämra sin fysik.. Men tjänsterna som kräver en fysik över det normala är inte många..
Lumpen är jobbigare fysiskt..

Du har ju jättefina resultat både i styrka och kondition.. ligg kvar där du och satsa på det du tycker är kul..

Vad är det för tjänst du vill ha?

Hej! Tack för ditt svar! 2 vändor? Respekt! Har sökt skyttesoldat, spaning & eskort (förare) i Afghanistan (FS18). :)

Ett förslag, räknat på 7-8 dagar

Två styrkepass med kondition
Basövningar med låga reps och lång vila som inledning, gå över till högreps med kroppsvikt med kortare vila. Basövningarna är det som dominerar tidsmässigt och kroppsvikten blir några set på slutet.
Avsluta med någon form av konditionsträning i ganska högt tempo t ex 10-15 minuter. Vilken form det är spelar ingen större roll men att variera sig mellan passen kan vara en bra idé, rodd, hopprep, simning, löpning osv.

1 pass långdistans för konditionen
Löpning i relativt lugnt tempo ca 60-90 min.

The fun stuff - uthållighet och agility
Varva kroppsviktsövningar med att springa olika banor som har sicksack, kullerbyttor, låga hopp osv. Här beror det mycket på vad som finns tillgängligt men meningen är att på något sätt likna det springade på korta sträckor som du har gjort under lumpen- Alla moment måste iofs inte vara hardcoremilitära utan det gäller också att ha kul. Några exempel på "övningar" som kan ingå.
Armhävningar (den civila varianten) följt av korta ruscher, avsluta med en kullerbytta. En kullerbytta följt av 10 upphopp, avsluta med situps. Sen kombinerar man ihop det så det blir ca 30-40 minuter total tid.
Det här är nog det som är svårast att sätta ihop om man inte är van men just nu kommer jag inte på någon bra sida som har färdiga förslag.

Marchträning
Det är meningen att bygga upp kroppen så öka försiktigt både vad gäller belastning och sträcka. Att gå ut och gå i skogen några timmar utan någon tyngre packning är ett utmärkt sätt att börja på och på 6 månader finns det ganska gott om att tid att lägga på mer vikt. Däremot ser jag inte någon större mening med att smacka på väldigt tung packnnig utan håll det på en rimlig nivå och lägg denna gärna lägre än vad du är van vid från lumpen. Det är betydligt viktigare att kroppen hunnit anpassa sig och att du har en bra kondition än att du kan bära så tungt som möjligt.

Låter väldigt vettigt! Gillade speciellt "the fun stuff", fan, varför kommer man aldrig på sådant själv? :smash: Stort tack för kommenterar! Nu ska jag försöka få ner några vettiga riktlinjer hur jag ska lägga upp min träning!

På återseende,

pannben

Rackham
2008-12-17, 13:41
Harres test tycker jag är en bra "fun stuff"-övning. Man får snickra lite ställningar (om man inte har det så lyxigt att man kan komma åt höjdhoppsställningar eller motsv) men inget svårt och sen är det bara att köra.

Kör man det i 30-40 minuter känns det iaf i mina ben dagen efter.

http://moduler.sandviken.se/talangutveckling/harres.htm