handdator

Visa fullständig version : Behöver tips på Fantasylitteratur. (ej i serie)


Wilt the Stilt
2008-12-16, 23:08
Har egentligen aldrig läst ut en Fantasy-roman! (bekännelse)

Känns lite övermäktigt att ta sig an en lång bokserie.

Någon som kan rekommendera en Fantasy-roman som ej är del i en serie?

Vet inte riktigt vad för typ av Fantasy jag är ute efter.. men någon fristående Fantasy-roman ni kan rekommendera?

Finns det någon FantasyFantast på forumet?

EDIT: Krav är att boken finns att tillgå på svenska.

Wilt the Stilt
2008-12-17, 14:34
Ingen som har tips?

mjukglass
2008-12-17, 14:36
Conan?

Annars tycker jag att Ronja Rövardotter och Bröderna Lejonhjärta är nästan hur fina som helst. Bör sparas till högläsningstillfälle till yngre syskon eller avkomma dock.

frambogir
2008-12-17, 14:38
Jonathan Strange & Mr Norrell av Susanna Clarke. Finns på svenska.
Haruki Murakami har en del bra - Kafka på stranden t.ex.

Hemi
2008-12-17, 14:43
Den enda mer eller mindre fristående jag läst (fast det kanske den inte är) är "Bilbo" av Tolkien. Kanske bra att börja med? Om det nu ens är fantasy fast jag antar det.

Nordenator
2008-12-17, 14:43
Läste mycket fantasy på yngre dagar, så tagit mig igenom ett antal hundra böcker fantasymumbojumbo, men däremot i väg av enskilda böcker kan jag inte ge några vidare tips. De bästa böckerna brukar vara en del av en serie. Robin Hobb's serie "The Farseer Trilogy" är det absolut bästa jag läst. Även läst Liveship, Fool's och de andra böckerna, men de kan inte alls mäta sig.

Tycker du om satir kan jag rekommendera det enda i väg av "fantasy" jag fortfarande läser. Terry Pratchett. Alla hans böcker i Discworld-serien må hänga samman, men de är alla avslutande kapital som har få saker gemensamt förutom karaktärer och världen. Man kan börja läsa vilken bok man vill i serien. Jag är nu på bok nummer.. 22. Good shit.

Wilt the Stilt
2008-12-17, 14:50
Tack för tipsen; speciellt Haruki Murakamis böcker verkar intressanta. (De som fanns på svenska, på adlibris).

Wilt the Stilt
2008-12-17, 14:52
Hemi: Är av någon underlig anledning inte så sugen på att läsa Bilbo. Kan inte riktigt säga varför :/

Nordenator: Kanske får fundera på serie i alla fall.

LadyG
2008-12-17, 14:52
Terry Pratchett skriver underhållande, inte allt för långa böcker och man behöver inte läsa dem i kronologisk ordning om man inte vill eftersom alla är fristående delar.

Fast det kanske inte är den typen av fantasy du är ute efter?

Basil
2008-12-17, 15:05
Läste mycket fantasy på yngre dagar, så tagit mig igenom ett antal hundra böcker fantasymumbojumbo, men däremot i väg av enskilda böcker kan jag inte ge några vidare tips. De bästa böckerna brukar vara en del av en serie. Robin Hobb's serie "The Farseer Trilogy" är det absolut bästa jag läst. Även läst Liveship, Fool's och de andra böckerna, men de kan inte alls mäta sig.

Tycker du om satir kan jag rekommendera det enda i väg av "fantasy" jag fortfarande läser. Terry Pratchett. Alla hans böcker i Discworld-serien må hänga samman, men de är alla avslutande kapital som har få saker gemensamt förutom karaktärer och världen. Man kan börja läsa vilken bok man vill i serien. Jag är nu på bok nummer.. 22. Good shit.

+1. Riktigt bra böcker.
A Song of Ice and Fire är en annan jättebra serie, mycket mörkare än vanlig fantasy om man känner för det.

Neverwhere och Stardust är två ganska mysiga böcker som är fristående.

Wilt the Stilt
2008-12-17, 15:07
När jag tänker efter så är jag ute efter vad jag mest trott om Fantasy, "kampen mellan gott och ont".. "magi".. etc

Wilt the Stilt
2008-12-17, 15:08
Basil: Älskar Neil Gaiman's "Sandman", så tack för tipsen.

King Grub
2008-12-17, 15:09
Vilken typ av fantasy? High fantasy med alver, drakar, magiker som kastar eldbollar och sådant? Eller historier i vår värld men med fantastiska element?

Tigana och Lions of Al-Rassan av Guy Gavriel Kay.

Little, Big av John Crowley.

The Last Coin och The Paper Grail av James Blaylock.

The Little People av Charles de Lint.

Neverwhere och American Gods av Neil Gaiman.

Weaveworld av Clive Barker.

The War of the Flowers av Tad Williams.

A Boy's Life av Robert McCammon.

A Winter's Tale av Mark Helprin.

The Land of Laughs av Jonathan Carroll.

Några blandade och bra exempel på fristående fantasyverk.

grondahl
2008-12-17, 15:11
Murakami är väl fantasy på samma sätt som Kafka är fantasy.

Basil
2008-12-17, 15:11
När jag tänker efter så är jag ute efter vad jag mest trott om Fantasy, "kampen mellan gott och ont".. "magi".. etc

Men då måste du nog läsa en mastig serie så att det hinner bli tillräckligt episkt.

Wilt the Stilt
2008-12-17, 15:11
Nån som läst "Goda omen" av Terry Pratchett och Neil Gaiman?

Den tycker jag verkar intressant.

Manta
2008-12-17, 15:12
Murakami är väl fantasy på samma sätt som Kafka är fantasy.

Surrealism skulle jag kalla det.

Wilt the Stilt
2008-12-17, 15:12
King Grub: High Fantasy säger jag då. Tack för boktipsen.

Wilt the Stilt
2008-12-17, 15:21
The War of the Flowers av Tad Williams.


Blommornas krig (The War of the Flowers, 2003)
Sista avfarten till älvlandet
Det förlorade barnet

Två delar på svenska. Lite modernare, men lockar ändo mest just nu. Tack för tipset!

krebbe
2008-12-17, 15:27
Nån som läst "Goda omen" av Terry Pratchett och Neil Gaiman?

Den tycker jag verkar intressant.

Läst den.

Precis som alla andra Pratchett böcker så är det inga litterära mästervärk direkt, men ganska rolig och just denna sparkar lite på skräckfilms-genren.

Wilt the Stilt
2008-12-17, 15:29
Krebbe: Okej, tror jag satsar på Blommornas krig istället.

LadyG
2008-12-17, 15:39
Nån som läst "Goda omen" av Terry Pratchett och Neil Gaiman?

Den tycker jag verkar intressant.

Den är underhållande på samma sätt som Pratchetts böcker brukar vara underhållande. Är man bekant med skräckfilmer har man extra behållning av "Goda Omen" eftersom den driver en del med kända verk.

Fast en bok jag verkligen tycker du ska läsa är den här:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9132435029

"Eric utspelar sig i Skivvärlden och handlar förstås om Eric, Skivvärldens enda demonbesvärjande hackare. Allt han vill är att få tre önskningar uppfyllda. Inget märkvärdigt: att bli odödlig, att härska över världen och att världens vackraste kvinna ska bli dödligt kär i honom. Det gamla vanliga.

Tyvärr är han inte särskilt bra på sitt jobb."

Wilt the Stilt
2008-12-17, 15:42
Haha. Ericboken verkar hysterisk. :D Får ta med den osså i beställningen. Fantasyböckerna verkar vara billiga överlag.

Klein
2008-12-17, 15:46
I avdelningen för skräckfantasy:

H.P Lovecraft - The case of Charles Dexter Ward (sv. Gengångaren)

kalajset
2008-12-17, 16:15
I avdelningen för skräckfantasy:

H.P Lovecraft - The case of Charles Dexter Ward (sv. Gengångaren)

Jag läser inte böcker längre, (!), men jag måste hålla med, Lovecraft är nog det bästa jag läst överlag faktiskt. Fast jag tycker det finns bättre saker han skrivit, även om CDW naturligtvis är en klassiker.

OT nu, men ett JÄKLIGT grymt PC-spel, baserat på Lovecraft's universum är: Call Of Cthulhu: Dark Corners Of The Earth. Svinbra i mitt tycke.

Klein
2008-12-17, 16:50
Jag läser inte böcker längre, (!), men jag måste hålla med, Lovecraft är nog det bästa jag läst överlag faktiskt. Fast jag tycker det finns bättre saker han skrivit, även om CDW naturligtvis är en klassiker.

OT nu, men ett JÄKLIGT grymt PC-spel, baserat på Lovecraft's universum är: Call Of Cthulhu: Dark Corners Of The Earth. Svinbra i mitt tycke.

Vad anser du vara hans främsta längre verk? At the mountains of madness är ju rätt så mäktig. Det finns ju mycket bra short stories också men det är ju lite off topic.

Annars betraktar jag "The Lurker at the Treshold" som bra grejer. Hur mycket som är Lovecraft och hur mycket som är Arthur Derleth är en annan femma.

Off Topic: Jag anser att Dark Corners of the Earth var för mycket mellansekvenser och för lite spel. Det bästa spelet som utspelas i Lovecraft's universum är "Alone in the Dark" från 1992.

frambogir
2008-12-17, 18:21
China Miéville är en av de mest prisade fantasyförfattarna under de senaste åren.
The Scar och Perdido Street Station är väl de främsta, eller åtminstone de mest uppskattade

frambogir
2008-12-17, 18:32
Murakami är väl fantasy på samma sätt som Kafka är fantasy.

Tillräckligt mycket fantasy för att vinna World Fantasy Award 2006 för just Kafka på stranden.

kalajset
2008-12-17, 19:33
Vad anser du vara hans främsta längre verk? At the mountains of madness är ju rätt så mäktig. Det finns ju mycket bra short stories också men det är ju lite off topic.

Annars betraktar jag "The Lurker at the Treshold" som bra grejer. Hur mycket som är Lovecraft och hur mycket som är Arthur Derleth är en annan femma.

Off Topic: Jag anser att Dark Corners of the Earth var för mycket mellansekvenser och för lite spel. Det bästa spelet som utspelas i Lovecraft's universum är "Alone in the Dark" från 1992.

"The Lurker At The Treshold" tycker även jag själv är riktigt bra, bland det absolut bästa, trots att den fått utstå en del kritik. Har hört att alltifrån "stora delar" till ca 20% mer eller mindre skulle ha varit skrivit av Lovecraft själv. Oavsett vilket är ju grunderna hans, och boken är fenomenal såvitt jag minns. Var nog snart 10 år sedan jag läste den nu, dags igen känner jag då jag inte ens minns namnen på flertalat av de texter jag gillat bäst. (Just hans noveller håller förövrigt riktigt hög klass, många guldkorn där).

Har ej spelat de äldre Alone In The Dark-spelen alls, (och endast ett eller två av de nyare ytterst lite), men det är alltså dags att se vad man kan göra åt sen saken ser jag, tack för tipset!.

Klein
2008-12-17, 20:32
Har ej spelat de äldre Alone In The Dark-spelen alls, (och endast ett eller två av de nyare ytterst lite), men det är alltså dags att se vad man kan göra åt sen saken ser jag, tack för tipset!.

Originalspelet är väl ganska fult och kantigt med dagens mått mätt men det vinner stort vad avser stämning. Den ryckiga stilen och de oklara detaljerna sätter press på spelarens nerver. Alla skrifter, dagböcker och anteckningar man kommer över är fantasieggande och paranoian växer. Musiken är kronan på verket.

Jag glömde förresten bort Quake från 1996 som också utspelas i Lovecraft's universum. Fortfarande den bästa First Person Shootern efter 12 år.

Men åter till ämnet:

A song for Arbonne av Guy Gavriel Kay

Wain
2008-12-18, 07:43
Man missar iof en stor del av det roliga om man läser Pratchet på svenska.
*spy*