handdator

Visa fullständig version : Pannkaka...


FisaLisa
2008-12-16, 22:23
Är inget jag direkt avgudar eller anser vara en anständig lunch, men i den försvarsmakt som jag tillhör så är detta alltid torsdagens ena beståndsdel. Den andra består ju som ni alla vet av ärtsoppa men det går inte att få ner. (Tro mig, jag har testat)

Mitt problem ligger i att få ihop det till en vettig måltid.

Jag serveras 5 pannkakor med sylt och grädde. Salladsmöjligheterna jag har till är vanlig grönsallad, tomat, gurka, majs och om jag har tur lite bönor som legat i någon vidrig vitlöksmarinad sedan måndagen. Självklart har jag även knäckebröd och mjölk tillgängligt.

Vad gör jag? Hur komponerar man ihop en måltid av detta för att undvika att hamna i pannkakskoman efteråt?

Kanske ska tillägga att jag innan denna lunch alltid har ett fyspass som är drygt en timme långt och kan vara allt från hinderbanelöpning till skytte.

Spene
2008-12-16, 22:28
1. Ät pannkakorna med sylt och grädde.
2. Drick mjölk.
3. Ät grönsaker och bönor.
4. Ät knäckebröd om du fortfarande är hungrig.

Låter som en bra måltid efter ett hårt träningspass. Gott också.

ceejay
2008-12-16, 23:40
Brukar unvika koman genom att äta FLER pannkakor ! :D:D
mer är alltid bättre

Snorkelfarsan
2008-12-17, 00:17
Om ni nyss har fysat kan ju kroppen lättare tillgodose sig av pannkakorna och sylten med mera. Är det någon gång det är ok med sån mat är det ju trots allt efter ett hårt fyspass. Så det bör inte ge nån "pannkakskoma"(blodsockerfall efter måltiden antar jag), men det är väl kanske individuellt.

och även om ärtsoppan är vidrig till en början så kan man lära sig att äta i princip vad som helst. Oftast handlar det bara om en mental spärr, man har smakat det nån enstaka gång och inte gillat smaken och/eller konsistensen och därefter bestämt att man inte tycket om dert. Om du tar lite ärtsoppa med en massa senap och testar att trycka i dig det varje torsdag i några veckor så bör du till slut vänja dig och efter ett tag lära dig att tycka om det:). Se det som en utmaning!

Lycka till och njut av lumpartiden - den är över innan du vet ordet av det!

TheGredde
2008-12-17, 10:45
Spene verkar som en vettig person - ät det som serveras.

Men nu när du inte gillar det, borde du gå över till den andra beståndsdelen som består av soppa. Den är god enligt mig, men kan i flertalet fall vara lite för stabbig/krämig, så späd ut den med mjölk eller vatten. Men lättast verkar det som att du bara måste lära dig äta pannkakorna, du verkar tycka om det mer än ärtsoppa, men vägrar tycka att det är en värdig lunch, fixa inställningen och lär dig tycka om pannkaka till lunch, men avnjut den utan grädden, den gör pannkakan mindre god och magen mer orolig, speciellt i kombination med fysisk anstränging.

Tabbe
2008-12-17, 11:12
Pannkakor är ju mjölk,ägg,mjöl. Perfekt efter ett hårt pass.
Komplettera med lite mjölk så blir det opti! :D

Jag hade iofs ätit sylten men grädde är jag inte så förtjust i.

martikainen
2008-12-17, 11:47
Jag måste ju hålla med om att torsdagar i grönkläder kan vara jobbigt om man inte kan få ner ärtsoppan, pannkakor mättar då inte direkt länge..

stolpskott
2008-12-17, 12:06
Brukar unvika koman genom att äta FLER pannkakor ! :D:D
mer är alltid bättre

Man får inte hur många man vill i lumpen. Bara 5 i det här fallet. Om jag förstått det rätt.

Troll
2008-12-17, 12:12
Ärtsoppa som är så gott!!

Jag brukar byta ut grädden med kvarg, men det kanske inte är ett alternativ i det militära..

johan karlberg
2008-12-17, 12:15
Man får inte hur många man vill i lumpen. Bara 5 i det här fallet. Om jag förstått det rätt.



ja ni ser, finanskrisen gör sig påmind i alla kretsar,

men inte fan mättar ärtsoppa någon längre tid heller?
men man kanske får äta mer av den varan :)

Elfsberg
2008-12-17, 14:19
Pannkakor är bra. Tänk pasta med mjölk och ägg.

Sen sylt och grädde. :virro:

RoDien
2008-12-17, 15:09
Jag hoppas ni skojar med mig, jag fick för inte så länge sen reda på att jag sak rycka in. Stämmer det att man får ärtsoppa till lunch ?

Alfred Nobel
2008-12-17, 15:11
Jag hoppas ni skojar med mig, jag fick för inte så länge sen reda på att jag sak rycka in. Stämmer det att man får ärtsoppa till lunch ?

Det tror jag man får på torsdagar och är det verkligen hela världen? Gott, gratis och nyttigt. Ta vara på möjligheterna istället.

LindaS
2008-12-17, 15:13
Jag hoppas ni skojar med mig, jag fick för inte så länge sen reda på att jag sak rycka in. Stämmer det att man får ärtsoppa till lunch ?Varje torsdag. Det är skrivet i sten. Har du tur så finns det en god fisksoppa som alternativ. Lycka till!

Baboom
2008-12-17, 15:25
Jag hoppas ni skojar med mig, jag fick för inte så länge sen reda på att jag sak rycka in. Stämmer det att man får ärtsoppa till lunch ?

Du brukar ju på pannkakor till :)

Elfsberg
2008-12-17, 22:31
Små barn, tänk vilka underverk det kommer göra när ni inte längre kan gnälla på mammis om att få stuvade makaroner varje dag.

:D

Alfred Nobel
2008-12-17, 22:45
Små barn, tänk vilka underverk det kommer göra när ni inte längre kan gnälla på mammis om att få stuvade makaroner varje dag.

:D

Den maträtten har serverats en gång i mitt hus :D

Elfsberg
2008-12-17, 22:58
Inte undra på att du är en sån finsmakare. :) Gratulerar.