handdator

Visa fullständig version : Thaiboxning + gym


Walleman999
2008-12-16, 22:16
Tjenare..

Är så att om ungefär en månad kommer jag börja på thaiboxning, och har lite frågor till kanske folk som gymmar och utövar denna sport.

Tjänar man på att försöka träna upp sin kondition så mycket man hinner innan man börjar?

Ger det bra träning att både gymma och utöva denna sport?

Är det helkropps träning som gäller eller är det några speciella muskelgrepp man borde träna lite mer?


Tack på förhand.

Black Star Abyss
2008-12-16, 22:21
Du får bra kondition medan du håller på men ju mer du tränar själv desto bättre så klart.

Klart det är bra träning för kroppen, men vad jag förstått är det inte optimalt för att bygga massa.

Lägg till mycket nacke då det är viktigt att ha i clinchen.

Walleman999
2008-12-16, 22:23
Du får bra kondition medan du håller på men ju mer du tränar själv desto bättre så klart.

Klart det är bra träning för kroppen, men vad jag förstått är det inte optimalt för att bygga massa.

Lägg till mycket nacke då det är viktigt att ha i clinchen.


Okej :)

Njah menade inte redigt bygga så mycket, men en fit kropp :)

dared
2008-12-16, 23:24
Tjenare..

Är så att om ungefär en månad kommer jag börja på thaiboxning, och har lite frågor till kanske folk som gymmar och utövar denna sport.

Tjänar man på att försöka träna upp sin kondition så mycket man hinner innan man börjar?


Självklart, du klarar att ge mer och träna hårdare (dvs få ut mer av ett pass) Lättare att hålla koncentrationen uppe och således ta in olika saker du lär dig.


Ger det bra träning att både gymma och utöva denna sport?


Självklart, du bör både få kondition, styrka och smidighet då.


Är det helkropps träning som gäller eller är det några speciella muskelgrepp man borde träna lite mer?


Du bör träna hela kroppen tycker jag. Om du bör träna någon kroppsdel extra mycket är nog rätt individuellt. Hela kroppen används i teknikerna som finns.

Lycka till

Rahf
2008-12-16, 23:36
Styrketräning och thaiboxning funkar bra tillsammans. Helkroppspass funkar också. Just nu ligger jag personligen på tre helkroppspass + två sanshou/thai-pass i veckan. Det är på gränsen till vad jag klarar av men ännu är jag hyfsat hel ;). Lägga tonvikt på basövningar är min rekommendation.

Se till att vila tillräckligt, äta ordentligt och ge järnet när du tränar.

jonkel
2008-12-18, 17:47
förstår inte hur ni orkar köra hela kroppen på ett pass :P Skulle inte orka pumpa på min normalvikt på någon övning och därför bygger man ju inte så mkt eller?

jag ska börja i boxning igen efter ett uppehåll. just nu gymmar jag 5 gånger i veckan.

det är boxningsträningar 2 ggr veckan... så har tänkt att köra: Bröst, triceps. dag 2 rygg, biceps dag 3 axlar, mage.

sen har jag tänkt att lägga om det där att köra lite ben var tredje vecka exempelvis :P

Rahf
2008-12-18, 22:59
förstår inte hur ni orkar köra hela kroppen på ett pass :P Skulle inte orka pumpa på min normalvikt på någon övning och därför bygger man ju inte så mkt eller?

jag ska börja i boxning igen efter ett uppehåll. just nu gymmar jag 5 gånger i veckan.

det är boxningsträningar 2 ggr veckan... så har tänkt att köra: Bröst, triceps. dag 2 rygg, biceps dag 3 axlar, mage.

sen har jag tänkt att lägga om det där att köra lite ben var tredje vecka exempelvis :P

Klart som tusan man blir duktigt trött efter ett tag, därför lägger man övningar som kräver mindre fokus sent i passet. Däremot så tycker jag helt enkelt om att köra helkroppspass nuförtiden, lite starkare känner jag mig också eftersom jag höjt nivån på hur jag måste prestera på varje pass. Funkar faktiskt ganska bra när man överför det till thai/sanshou-träningarna. Det spelar väl inte så stor roll om man pumpar på sin normala träningsvikt i latsdrag? Huvudsaken är väl att när du har kört dina pass så har dina inriktade muskelgrupper fått sig en rejäl omgång och det kan jag lova att de får.

Bygger massa gör man säkert, om man bygger lika mycket som ett split-program vågar jag inte svara på. Det är helt enkelt inte mitt gebit att jämföra eftersom jag inte själv kört någon träning på år med strikt inriktning, hypertrofi.

För övrigt: Var-är-den-riktiga-benträningen? Finns det någon motivation till att du inte vill träna benen lika mycket som allt annat?

vovlo
2008-12-18, 23:56
Jag kör thai och gym och jag känner att gymmandet har hjälp mig mycket för att jag ska orka med passen och det har gett mig bättre koncentration, min kondition är inte bra alls så den måste förbättras för att orka med lite sparring m.m.
Om man inte är jätteseriös så behöver man kanske inte träna så mycket kondition, man får ju en del från träningen men jag säger att det skulle nog hjälpa väldigt mycket iallafall.

och som andra sagt träna hela kroppen inte bara överkropp!

PS: ett litet tips, träna inte bara typ 8 reps och andra låga reps antal. man behöver uthålligheten, så armpressa hellre så många du kan än att köra maxat på bänken.

Mina 5 öre

Elfsberg
2008-12-19, 00:02
Du borde lägga fokus på ben istället för överkropp. I stort sett så rätar man på armen och slår med arslet.

regus
2008-12-19, 00:09
Du borde lägga fokus på ben istället för överkropp. I stort sett så rätar man på armen och slår med arslet.

Jag säger inte emot dig, mycket kraft kommer från arslet. Men jag tror inte det är en slump att folk med ganska grova och starka armar oftast slår förbannat hårt.

Träna allt, lägg fokus på dina svagheter.

kaer
2008-12-19, 13:25
Är så att om ungefär en månad kommer jag börja på thaiboxning, och har lite frågor till kanske folk som gymmar och utövar denna sport.

Tjänar man på att försöka träna upp sin kondition så mycket man hinner innan man börjar?

Man tjänar såklart på att ha en bra kondition, men det är verkligen inget måste. Många tänker 'jag ska bara träna upp mig sen ska jag börja med thai', det är helt fel, bara börja och låt det komma i den takt du vill.


Ger det bra träning att både gymma och utöva denna sport?

Absolut, om man hinner. Generellt sett skulle jag säga att man har mer nytta av bra kondition än att vara stark. Särskilt om man är nybörjare.
Mer cardioträning skulle absolut göra mer för mig än att lyfta vikter, men jag gillar att lyfta vikter, därför gör jag det.


Är det helkropps träning som gäller eller är det några speciella muskelgrepp man borde träna lite mer?

Jag har precis gått över till helkroppspass, för att jag inte hinner köra 4split och samtidigt köra några pass thai i veckan. Samtidigt så är det kul att läsa in sig på och köra något nytt.
Spontant skulle jag säga att det är bra att ha starka ben, medans andra tycker att man får nog med benträning på thaiboxningen och väljer att fokusera på andra delar. Så det råder delade meningar, jag tränar hela kroppen.

Walleman999
2008-12-19, 13:30
Tack för alla bra svaren :)

Elfsberg
2008-12-19, 18:34
Jag säger inte emot dig, mycket kraft kommer från arslet. Men jag tror inte det är en slump att folk med ganska grova och starka armar oftast slår förbannat hårt.

Träna allt, lägg fokus på dina svagheter.

Visst är det så.

Men det är i nästan alla fall korkat så innihelvete att utesluta benträning i tron om att man blir stark av att sparka på en säck.

Vad jag menar är att man bör lägga fokus på marklyft och knäböj och bygga sina pass runt dessa övningar och låta bänkpress, militärpress och chins komma i andra hand och låta dem bli vad de blir. Självklart ska man träna överkroppen, men den kommer de facto att utvecklas iallafall något så länge man tränar den kontinuerligt.

vovlo
2008-12-19, 19:19
hårda slag och sparkar kommer oftast från bra teknik, mycket muskler och noll teknik kan bli hårda slag men oftast med rallarsving.

min tränare är väll inte världens grövsta men hans sparkar däckar nästan mig iallafall (han har bra teknik)