handdator

Visa fullständig version : funkadr denna kost för träningen?

BigDwarf
2008-12-16, 19:38
Jag styrketränar och går ca 50min efter varje pass. Mitt mål är att gå ner i fett% å kanske få lite definitioner på musklerna. Tror jag hamnar på ett ganska stort kcal-underskott med denna kost, kanske för mkt?

tillskott: Omega3, Thermonex (förbränningspiller), onlyone!

Morgon.
En proteindrink, samt lite lite kolhydratpulver.

Efter passet.
Kyckling (1 och en 1/2 filé) och lite fullkornsris, nån kcalsnål sås. En proteindrink direkt efter pass.

Kvällen.
Keso å grönsaker.

Alla portioner är ganska normala, inte för stora inte för små :)

King Grub
2008-12-16, 19:40
Mängden mat ser ut att passa en rullstolsbunden pensionär rätt bra, utan att veta några exakta mängder av det du äter.

BigDwarf
2008-12-16, 19:43
:( vad borde jag adda isf?

BigDwarf
2008-12-16, 19:48
Här är en portion iaf, inte mätt men ni ser kanske ungefär...har jämtför med en disksvamp :)
http://i44.tinypic.com/wqor2w.jpg

creperiet
2008-12-16, 19:48
:( vad borde jag adda isf?

Mat! Mer av allt som gör dig och din kropp gott. Ät normal husmanskost men dra bort typ 1/5 av portionerna som du äter för att hålla din vikt, och träna bra, så är det bara tiden som avgör.

Varför kolhydratpulver? Du har att välja mellan potatis, pasta, bröd, gröt.. ja du kan den där listan. Mättar säkerligen mer och bidrar med näring.

BigDwarf
2008-12-16, 19:51
Mat! Mer av allt som gör dig och din kropp gott. Ät normal husmanskost men dra bort typ 1/5 av portionerna som du äter för att hålla din vikt, och träna bra, så är det bara tiden som avgör.

Varför kolhydratpulver? Du har att välja mellan potatis, pasta, bröd, gröt.. ja du kan den där listan. Mättar säkerligen mer och bidrar med näring.

Tar det precis innan passet när jag vaknat, king grub sa att det kanske hjälper orken å koncentrationen lite så jag använder lite sånt tillsammans med whey80. Det pulvret som innehåller kolhydrater heter instant mass och inehåller också protein.

enzodiac
2008-12-16, 19:52
är ditt mål att gå ner i vikt ? Annars kanske du bör satsa på en stadigare frukost i form av havregryn, mjölk, ägg osv
Men även under deff är det där mindre mat än en 10-årig flicka äter...

BigDwarf
2008-12-16, 19:55
är ditt mål att gå ner i vikt ? Annars kanske du bör satsa på en stadigare frukost i form av havregryn, mjölk, ägg osv
Men även under deff är det där mindre mat än en 10-årig flicka äter...

Mitt mål är att förlora underhudsfettet och få fram rutor å definitioner på musklerna. Har tränat i ca 3 månader nu och fått bra resultat enligt mig men tycker förbränningen på fettet går lite långsamt. Jag vet att jag klarar mig mättnadsmässigt på denna kost så det är inga problem. Vad är det som blir lidande då om jag kör detta program? Jag varierar självklart kolhydrat å proteinkällorna efter passet..

Jag väger idag 71 kg och är 1,78 lång. Jag väger nog ganska lite för att jag har smal benstomme (liten stjärt, smala ben, smala underarmar osv.)

creperiet
2008-12-16, 19:57
Tar det precis innan passet när jag vaknat, king grub sa att det kanske hjälper orken å koncentrationen lite så jag använder lite sånt tillsammans med whey80. Det pulvret som innehåller kolhydrater heter instant mass och inehåller också protein.

Jo visst, det är absolut inte fel att innan morgonträning inta protein + kolhydrat, för att efter träning äta dagens största mål. Men vad händer med helheten? Det spelar ingen roll om din mat före+efter träning är optimal, om dagsintaget blir för lågt blir träningen kontraproduktiv ändå (om vi pratar om muskelbevarande).

BigDwarf
2008-12-16, 20:01
Jo visst, det är absolut inte fel att innan morgonträning inta protein + kolhydrat, för att efter träning äta dagens största mål. Men vad händer med helheten? Det spelar ingen roll om din mat före+efter träning är optimal, om dagsintaget blir för lågt blir träningen kontraproduktiv ändå (om vi pratar om muskelbevarande).

dvs att jag bara blir smal å klen? :/

creperiet
2008-12-16, 20:06
dvs att jag bara blir smal å klen? :/

Även om maten och träningen säg de första 12 timmarna efter passet skapar en positiv proteinbalans, så kommer du under det dygnet att gå ner i muskelmassa om de följande 12 timmarna innebär en större negativ proteinbalans. Jag skulle säga att med det matintaget på den vikten är risken överhängande för det.

BigDwarf
2008-12-16, 20:08
Även om maten och träningen säg de första 12 timmarna efter passet skapar en positiv proteinbalans, så kommer du under det dygnet att gå ner i muskelmassa om de följande 12 timmarna innebär en större negativ proteinbalans. Jag skulle säga att med det matintaget på den vikten är risken överhängande för det.

Ok,, kan du tipsa om nåt jag bör lägga till el ändra så gör jag det bums! :)
Och ta i beaktning att jag hellre går ner i fett än att bygger volym så kcal-underskottet känns viktigast här, minst 500kcal om dagen.

creperiet
2008-12-16, 20:14
Som jag sa tidigare:

Ät normal husmanskost men dra bort typ 1/5 av portionerna som du äter för att hålla din vikt, och träna bra, så är det bara tiden som avgör. Om du vill kan du räkna kcal, men du behöver inte.

I deffguiden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881) finns förslag på näringsrik mat.

3 månaders träning är ingenting i det sammanhanget att du vill se ordentliga resultat. Låt det ta sin tid och träna hårt framför allt.

Jacksatan
2008-12-16, 20:18
Ok,, kan du tipsa om nåt jag bör lägga till el ändra så gör jag det bums! :)
Och ta i beaktning att jag hellre går ner i fett än att bygger volym så kcal-underskottet känns viktigast här, minst 500kcal om dagen.

lägg till ett mål med någorlunda mkt kolhydrater innan träningen åtminstone.

BigDwarf
2008-12-16, 20:21
lägg till ett mål med någorlunda mkt kolhydrater innan träningen åtminstone.

Det jobbiga här är att det tar ganska mkt tid. Har hört att det går att använda energin från maten man åt dagen innan så därför tar jag en proteindrink när jag vaknar å går å tränar 30minuter senare ungefär. Känns inte som jag har tid att äta maten å sen vänta på att smälta den för att sedan gå å pumpa, tyvärr....annars hade jag gjort det med nöje då jag brukar orka mkt mer då.

Eddie Vedder
2008-12-16, 20:23
Känns inte som jag har tid att äta maten å sen vänta på att smälta den för att sedan gå å pumpa, tyvärr....annars hade jag gjort det med nöje då jag brukar orka mkt mer då.

Det spelar ingen roll. Huvudsaken är ju att du äter mer. Äter du en extra måltid varje dag få du i dig mer energi varje dag och det är ju det primära.

kelk
2008-12-16, 20:37
Lite fett skulle nog inte skada.

BigDwarf
2008-12-16, 20:46
ok, om jag lägger till en frukost på ca 50 grams havregrynsgröt med mjölk å lite sylt? ser programmet någorlunda bra ut då?

Kan börja använda lite milda culinesse i såserna till maten för att få lite extra fett.

Eddie Vedder
2008-12-16, 20:52
Det skulle se mindre dåligt ut i alla fall. Eftersom det plötsligt blir lite mer mat. Men likväl är det ju väldigt lite och enbart du kan avgöra för hur pass minimalt med näring du vill ge din kropp.

Lägg till två kokta ägg per dag och ta åtminstone 2dl havregryn med 2dl mellanmjölk eller så till frukost. Bara exempel men plötsligt ökar både näringstätheten och energimängden till mer rimliga nivåer.

Du ska ju må bra också.:)

BigDwarf
2008-12-16, 21:02
Det skulle se mindre dåligt ut i alla fall. Eftersom det plötsligt blir lite mer mat. Men likväl är det ju väldigt lite och enbart du kan avgöra för hur pass minimalt med näring du vill ge din kropp.

Lägg till två kokta ägg per dag och ta åtminstone 2dl havregryn med 2dl mellanmjölk eller så till frukost. Bara exempel men plötsligt ökar både näringstätheten och energimängden till mer rimliga nivåer.

Du ska ju må bra också.:)

Hehe ja du har rätt.
Jag är inte stor i maten så har i princip ätit såhär hittils när jag tränat :/
Kan man inte byta ägg mot whey80? el behöver man själva fastheten å massan som mat ger för att mätta magen el vad?

Herregud det här är en djungel, men man måste ju ta sig igenom all information för att uppnå optimalitet och nå sina mål snabbare när man tränar.

Men då blir det

Frukost
Havregrynsgröt (2dl med 2dl mjölk och sylt) 1 kokt ägg

Efter träning
Whey 80. Kycklingfilé ris å nån sås med lite fett i

Kvällsmål
Keso, grönsaker å ett kokt ägg

what about diiiis era jävlar :)

Eddie Vedder
2008-12-16, 21:05
Kan man inte byta ägg mot whey80?

Skulle du vilja det så visst. Ett helt ofattbart val i mina ögon men vi är ju inte samma person. Ägg är i mina ögon det kanske mest otpimala livsmedlet som finns. Och det är mer än man kan säga om proteinpulver.

BigDwarf
2008-12-16, 21:33
Skulle du vilja det så visst. Ett helt ofattbart val i mina ögon men vi är ju inte samma person. Ägg är i mina ögon det kanske mest otpimala livsmedlet som finns. Och det är mer än man kan säga om proteinpulver.

Ne jag älskar ägg så det är lungt, tänkte bara på att det tar lite längre tid.
Hur länge bör man vänta med träningen efter frukosten där?

johan karlberg
2008-12-16, 22:04
tror ägget står sig till i morgon bitti om du kokar/steker det ikväll..

Snorkelfarsan
2008-12-17, 00:38
glöm inte att du måste få i dig makronutirenter m.m, dvs vitaminer och mineraler. inte bara kolhydrater och protein. Och det får du inte från pulver. riktigt mat ska alltid vara grundstommen, diverse protein-tillskott m.m kan alltid tas som ett komplement till träning eller som mellanmål, men bör inte ersätta riktig mat. Tänk på det.

Om jag tränar på morgonen tar jag alltid några gram EAA (men det funkar lika bra med vassleprotein) innan träningen och äter sedan en rejäl frukost efteråt. det är dock inget som säger att den måste bestå av havregryn och sylt med mjölk, utan du kan gott äta kyckling med ris och grönsaker om du hellre vill det.

Eddie Vedder
2008-12-17, 06:13
glöm inte att du måste få i dig makronutirenter m.m, dvs vitaminer och mineraler. inte bara kolhydrater och protein.

Vänd på det.;) Makronutrienter är fett, protein och kolhydrater. Vitaminer och mineraler är mikronutreienter. Makro- som prefix betyder alltid det större och mikro- den mindre. Makroomgivning och mikroomgivning t.ex.

tror ägget står sig till i morgon bitti om du kokar/steker det ikväll..

+1

Så gör jag. Nästan varje kväll kokar jag mina frukostägg och på morgonen behöver jag bara skala dom. Samma sak om jag vill äta ägg efter träning, då kokar jag innan jag drar. Då gäller det ju dessutom bara kanske två timmar på sin höjd så då skalar jag ibland i förväg också. Det kan vara en fördel när fingrarna tappat all känsel efter löpning i kylan t.ex.:D

zomban
2008-12-17, 08:23
[QUOTE=BigDwarf;3375312]Har tränat i ca 3 månader nu och fått bra resultat enligt mig men tycker förbränningen på fettet går lite långsamtQUOTE]

Ge det tid, 3 månader är trots allt inte så länge! Bättre att ta det i ett lugnt,sunt tempo än att ligga på så lågt kcalunderskott (som du lär göra med den lilla mat du får i dig).

Snorkelfarsan
2008-12-17, 09:11
Vänd på det.;) Makronutrienter är fett, protein och kolhydrater. Vitaminer och mineraler är mikronutreienter. Makro- som prefix betyder alltid det större och mikro- den mindre. Makroomgivning och mikroomgivning t.ex.

...jag vet :). Jag borde läst igenom mitt inlägg innan jag postade. Självklart menade jag mikro, det var det jag tänkte när jag skrev det!

dannegavle
2008-12-17, 10:16
Kokta ägg håller sig åtskilliga dagar i kylskåpet. Brukar själv koka ett 12-pack på söndag kväll och då har jag så det räcker fram till onsdag eller torsdag. Varken smak eller konsistens påverkas under de första 5 dagarna.

Sniggel
2008-12-17, 11:02
Hehe ja du har rätt.
Jag är inte stor i maten så har i princip ätit såhär hittils när jag tränat :/
Kan man inte byta ägg mot whey80? el behöver man själva fastheten å massan som mat ger för att mätta magen el vad?

Herregud det här är en djungel, men man måste ju ta sig igenom all information för att uppnå optimalitet och nå sina mål snabbare när man tränar.

Men då blir det

Frukost
Havregrynsgröt (2dl med 2dl mjölk och sylt) 1 kokt ägg

Efter träning
Whey 80. Kycklingfilé ris å nån sås med lite fett i

Kvällsmål
Keso, grönsaker å ett kokt ägg

what about diiiis era jävlar :)

Det ser helt klart bättre ut än ditt första. Ät gärna rejäla grönsaker till varje måltid under diet (t ex morötter, broccoli, blomkål) då de mättar bra, ej ökar kalorimängden nämnvärt, och kompletterar med mikronutrienter resten av livsmedlen kan vara låga på.