handdator

Visa fullständig version : EsaPro med Whey-80, bra?


Danne80
2008-12-16, 19:14
En kompis visade mig produkten EsaPro och den fångade mitt intresse. Så nu undrar jag ifall det är bra att kombinera EsaPro med Whey-80. Ta EsaPro före träning och EsaPro + Whey-80 efter träningen. Sen undrar jag ifall man måste ta det på tom mage och hur lång tid efter/före måltiden?
Sen undrar jag ifall det finns en produkt som ni rekommenderar istället för EsaPro som ger bättre resultat. Berätta gärna om er erfarenhet av produkten, bra/dålig?

King Grub
2008-12-16, 19:30
Du behöver inte vassletproteinet tillsammans med EsaPro; det ger inget extra. EAA-intaget stimulerar proteinsyntesen till fullo av sig självt.

Danne80
2008-12-16, 21:28
Hur effektiv är esapro då? Vilken skulle du föredra, Whey-80 eller EsaPro?

King Grub
2008-12-16, 21:35
"Hur" effektiv? Ja, vad svarar man på det? 42? EAA stimulerar i alla fall proteinsyntesen mer än vassleprotein, vid alla tillfällen. Störst skillnad är det vid intag direkt före styrketräning, men även efter är EAA effektivare.

sz0
2008-12-16, 21:47
Skulle rekomendera http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=122301

Jocke77
2008-12-16, 21:54
"Hur" effektiv? Ja, vad svarar man på det? 42?

nu är du igång och är dryg igen grub =)

Handcuff
2008-12-16, 21:56
"Hur" effektiv? Ja, vad svarar man på det? 42?

nu är du igång och är dryg igen grub =)

Haha tycker jag absolut inte. Var ju kul :)

Hahaha :D

EDIT: Och sant ju..vad svarar man på det?

johan karlberg
2008-12-16, 22:11
"Hur" effektiv? Ja, vad svarar man på det? 42? EAA stimulerar i alla fall proteinsyntesen mer än vassleprotein, vid alla tillfällen. Störst skillnad är det vid intag direkt före styrketräning, men även efter är EAA effektivare.

säg att man är på diet, inte får i sej den mängd protein man vill under en dag, då kan man väl bättre på intaget med protein drink?
eller kan man skippa protein helt när man tar eaa?

Danne80
2008-12-16, 22:44
Störst skillnad är det vid intag direkt före styrketräning, men även efter är EAA effektivare.

Hur blir det då att ta EsaPro före träningen och Whey-80 efter träningen och sen dricka Esa innan man sover?

kalajset
2008-12-16, 23:45
säg att man är på diet, inte får i sej den mängd protein man vill under en dag, då kan man väl bättre på intaget med protein drink?
eller kan man skippa protein helt när man tar eaa?

S as skippa protein helt kan men ej göra bara för att man tar EAA, man måste fortfarande ha i sig vettig mängd i övrigt. Och så vitt jag minns kan man ej "räkna upp" proteinet från EAA på det sättet att t ex 5g EAA kompenserar 30g av annan sort, och liknande.

Jag står faktiskt själv inför valet mellan just EAA två ggr per dag eller vassleprotein två ggr per dag under deffen, och kommer nog trots allt välja vassle ifall inte någon övertygar mig om annat. Känner att jag gärna kommer upp i minst 2g protein per kroppskilo, och då känns 40g vassle fördelat på två tillfällen bättre för mina mål än t ex en vanlig dos av 16 g EAA även det fördelat på två tillfällen. Visst, hårklyverier egentligen, men vassle torde vara något mer ekonomiskt, om man är lagt åt det lite mer snåla hållet, samt dessutom kan man smaksätta t ex kvarg eller gröt med det=stor fördel tycker jag själv.

johan karlberg
2008-12-17, 06:30
S as skippa protein helt kan men ej göra bara för att man tar EAA, man måste fortfarande ha i sig vettig mängd i övrigt. Och så vitt jag minns kan man ej "räkna upp" proteinet från EAA på det sättet att t ex 5g EAA kompenserar 30g av annan sort, och liknande.

Jag står faktiskt själv inför valet mellan just EAA två ggr per dag eller vassleprotein två ggr per dag under deffen, och kommer nog trots allt välja vassle ifall inte någon övertygar mig om annat. Känner att jag gärna kommer upp i minst 2g protein per kroppskilo, och då känns 40g vassle fördelat på två tillfällen bättre för mina mål än t ex en vanlig dos av 16 g EAA även det fördelat på två tillfällen. Visst, hårklyverier egentligen, men vassle torde vara något mer ekonomiskt, om man är lagt åt det lite mer snåla hållet, samt dessutom kan man smaksätta t ex kvarg eller gröt med det=stor fördel tycker jag själv.


okej, ,menade självklart inte att man inte skulle inta något protein över huvud taget, det jag menade om man hade ett mål på säg 150 g/KV och hade fått i sig 130 av någon anledning.
Så antar jag att det inte är helt fel å ta en protein drink då för att komma upp i 150 g, om man nu inte har någon mat tillgängligt what so ever.

Scratch89
2008-12-17, 08:12
säg att man är på diet, inte får i sej den mängd protein man vill under en dag, då kan man väl bättre på intaget med protein drink?
eller kan man skippa protein helt när man tar eaa?
Du får ju fixa intaget av protein först, och sedan fortsätta dosera med EsaPro runt träningen.

Angående skippa protein helt, antar jag att du menar i pulverform? Ja, du borde kunna skippa det helt, om du uppfyller proteinkravet från vanlig mat. Det borde inte vara några svårigheter, särskilt inte om du äter lagat mat nån gång under dagen.

Hur blir det då att ta EsaPro före träningen och Whey-80 efter träningen och sen dricka Esa innan man sover?
Hellre EsaPro före och efter träning, och Whey-80 innan du ska sova. Dock skulle jag hellre se till att få i mig en kaseinblandning innan jag skulle sova, eller helt enkelt äta lite mer proteinrik mat, som kvarg eller keso.


S as skippa protein helt kan men ej göra bara för att man tar EAA, man måste fortfarande ha i sig vettig mängd i övrigt. Och så vitt jag minns kan man ej "räkna upp" proteinet från EAA på det sättet att t ex 5g EAA kompenserar 30g av annan sort, och liknande.

Jag står faktiskt själv inför valet mellan just EAA två ggr per dag eller vassleprotein två ggr per dag under deffen, och kommer nog trots allt välja vassle ifall inte någon övertygar mig om annat. Känner att jag gärna kommer upp i minst 2g protein per kroppskilo, och då känns 40g vassle fördelat på två tillfällen bättre för mina mål än t ex en vanlig dos av 16 g EAA även det fördelat på två tillfällen. Visst, hårklyverier egentligen, men vassle torde vara något mer ekonomiskt, om man är lagt åt det lite mer snåla hållet, samt dessutom kan man smaksätta t ex kvarg eller gröt med det=stor fördel tycker jag själv.
20 gram hit eller dit är inte direkt svårt att kompensera. EAA före och efter träning skulle jag valt i alla lägen. Det är bara att du dricker ett glas mjölk extra, eller vad som helst.

kalajset
2008-12-17, 12:06
20 gram hit eller dit är inte direkt svårt att kompensera. EAA före och efter träning skulle jag valt i alla lägen. Det är bara att du dricker ett glas mjölk extra, eller vad som helst.

Nej, som sagt inte sådär jättesvårt att kompensera, men jag äter inte en "otroligt" proteinrik kost naturligt, så vill jag komma upp i 2g protein per kroppskilo under deff får jag tänka till litet, och då kan faktiskt dryga 20g vara en hel del. Räknade på det igår litet och kom fram till att 0.6 dl mellanmjölk per dag skulle kompensera bortfallet hyffsat, och då jag inte kommer äta så mycket övriga mjölkprodukter under deff. (förutom kvarg), får det nog bli EAA iaf, med en påse vassle i skafferiet för de ggr jag vill blanda ut t ex just kvarg med något.