handdator

Visa fullständig version : Fråga om muskelutveckling


Jacke89
2008-12-16, 15:04
Hallå.

Jag har en fråga som jag tänkt länge på, och undrar om någon vet svaret på den.

Om man säg, på ett bröst+tricepspass, kör först bänkpress, sen lutande bänkpress och sedan går över till att köra liggande tricepsextention så orkar jag kanske 3x10 på 25 kg.

Om jag däremot börjar med liggande tricepsextention, så kan jag orka 3x10 på 35 kg istället, dvs 10 kg mer.

Detta beror ju på att jag blivit trött i triceps av bänkandet, MEN, hade jag fått större triceps om jag börjat med att köra triceps när den är pigg, istället för att köra slut på triceps när dem redan är rätt trötta?

Oerhört tacksam för svar.

Arf Pingvin
2008-12-16, 16:49
Nej. Tror inte det.

Du kan hantera mer vikt i basövningarna när du är fräsh i kroppen vilket gör dem mer effektiva för att lägga på dig massa generellt. Om du då vill fokusera på triceps så avslutar du med tricepsextension för att få mer volym på den muskeln.

jaosef
2008-12-16, 17:22
Du har väll startat 2 såna här trådar redan?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=123151
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=123175

Jacke89
2008-12-17, 22:23
Du har väll startat 2 såna här trådar redan?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=123151
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=123175

Det har jag gjort, och anledningen att jag skapar en till är att jag helt enkelt inte fick mitt svar i dom förra och inte var sugen på att bumpa dem efter som det var så mycket text i dem och helt enkelt inte får svar på den frågan då den är långt ner. Har fått svar nu så det var bra och jag slipper göra fler.

Scratch89
2008-12-18, 00:29
Du stressar ju triceps mer, iom den höga belastningen, i bänkpress.

kalajset
2008-12-18, 01:40
Gäller att prioritera rätt muskelgrupper. Du kan teoretiskt sett faktiskt få bättre triceps om du tränar dom "när du är pigg", helt beroende på övningsval, intensitet, etc etc. Däremot gäller det som sagt att prioritera rätt. Om man tänker köra bröst/triceps under samma pass, finns det i 99% av fallen ingen anledning att börja med alla tricepsövningar, och sedan avsluta med bröstövningar. Triceps ska inte växa på bekostnad av bröstträningen. Generellt går helt enkelt alltid störst muskelgrupp först då stora muskelgrupper dels behöver mer aktivering än mindre, samt att de basövningar, som har sitt ursprung i just större muskelgrupper, helt enkelt är jobbigare att utföra än isolationsövningar rent fysiskt. En mycket bra grundregel som man inte bör tumma på utan särskilda skäl. I de flestas fall växer just triceps som i detta exempel på bra ändå, i om att den som nämts, (och som du också märkt), får jobba rätt rejält i de flesta pressövningar för bröstet.

Om man sedan känner att triceps släpar kan man helt enkelt kompensera på andra sätt än att lägga det före bröst, enkla metoder är såklart att t ex lägga till någon övning för triceps, höja set-antalen, (eller sänka för den delen, även om det hör till undantagsfallen), eller helt enkelt lägga triceps på en egen dag. Är inte helt ovanlig med "armdagar" bland byggare där endast biceps/triceps tränas. Halvsanningen om att det inte behövs någon separat träning för framförallt biceps, men ofta även triceps inkluderat, stämmer till viss del, för visst aktiveras dessa muskelgrupper i basövningar, men för "byggarsymmetri" behövs det i en klar majoritet av fallen extra träning. Hur man sedan lägger denna träning är upp till var och en i slutändan beroende på mål och kropp.

muffe85
2008-12-18, 09:58
Många jag känner fördelar setten mot basövningarna när man tränar t.ex. flera synergister på samma pass.

T.ex. 4set bänk, 3set sned bänk, 2set triceps. (Bänk är basövningen i detta fall när det gäller bröst/Triceps - Sned bänk är komplement ffa för ovansida bröst - 2 extra set triceps ifall man känner man släpar.)

Du behöver således inte köra 3 set triceps efter 7 set flerledsövning som tar mycket på triceps... tänk på saken :P

Handcuff
2008-12-18, 11:13
Det har jag gjort, och anledningen att jag skapar en till är att jag helt enkelt inte fick mitt svar i dom förra och inte var sugen på att bumpa dem efter som det var så mycket text i dem och helt enkelt inte får svar på den frågan då den är långt ner. Har fått svar nu så det var bra och jag slipper göra fler.

Man behöver ju inte bumpa. Du kan ju alltid ställa frågan igen i en av dina gamla trådar?