handdator

Visa fullständig version : Kost intag när man inte tränar hela kroppen.

Smithh
2008-12-16, 10:40
Har funderat över en fråga gällande protein/kolhydrat/fett intag. När det gäller träning "ska" man ju så klart träna igenom hela kroppen. För att växa och vice versa, ska ju protein intag vara 2-3 gånger kroppsvikten.

Men hur är det egentligen om en person t.ex. bara tränar ben av en viss anledning. Eller en snubbe som bestämmer sig för att endast bygga upp större armar. Krävs det lika mycket mat som man behöver, jämfört med om man tränar hela kroppen? Om ni förstår vad jag menar.

Nu vill jag inte ha några påhopp eller kommentarer om varför man endast skulle träna en enda kroppsdel, då det inte är det som är frågan.

Mvh Smithh

King Grub
2008-12-16, 10:50
Kaloribehovet blir naturligtvis lägre, om man inte kompenserar med annan aktivitet i stället.

Smithh
2008-12-20, 11:20
Visst måste det väl vara så. Alltså. Tränar man te.x bara armar så borde ju kroppen känna att det är dit energin ska gå. Samtidigt som maten fördelas väl i hela kroppen.

Jag vill gärna ha lite kompletterade information om detta, tacksam för svar.

King Grub
2008-12-20, 11:23
Det handlar i mindre utsträckning om att "energin går" någonstans, utan om att styrketräningen sänder signaler för att nybildning av muskelprotein skall ske i den tränade muskulaturen. Då måste det finnas tillgång till essentiella aminosyror, men det är nivåerna i blodet som avgör.

Kaloriintaget måste vara tillräckligt totalt sett för anabolism, men det är inte fråga om att slussa vissa kalorier hit eller dit. Det är både ointressant och oövervakningsbart vilket öde ett visst energigivande gram får.