handdator

Visa fullständig version : ont i axeln


maximuscle
2008-12-15, 21:18
har fått ont inne i axelns framsida och neråt till biceps..
nån som har haft lika som vet vad det kan bero på och vad man kan göra åt det.:cryout:

väldigt tacksam för svar

hahavaffan
2008-12-15, 21:22
Hur länge har det gjort ont? Gör det ont hela tiden, eller bara vid vissa aktiviteter? Styrketränar du?

rapzidi
2008-12-15, 21:25
Sök och du skall finna. Axelproblem är inte precis en raritet.
Dra inte ut för länge på att gå till sjukgymnast eller naprapat bara, om problemen håller i.

maximuscle
2008-12-15, 21:27
Hur länge har det gjort ont? Gör det ont hela tiden, eller bara vid vissa aktiviteter? Styrketränar du?


kanske borde preciserat mig lite.

japp styrketränar...värst e det vid pressövningar...har haft lite smärta ett ganska bra tag men slog i den i en fotbollsmatch för ngr dar sen och idag på gymmet när jag körde bröst gjorde det riktigt ont. + att det känns lite smärta nästa hela tiden i axeln.

Martin Löwgren
2008-12-15, 22:13
Tja!

De finns massa axeltrådar på brädan så börja med att söka och hittar du inget ska jag försöka hjälpa dig.

/Axon

maximuscle
2008-12-15, 22:17
Tja!

De finns massa axeltrådar på brädan så börja med att söka och hittar du inget ska jag försöka hjälpa dig.

/Axon

hittar faktiskt ingen som har samma sorts smärta som jag har så du får gärna hjälpa mig...

Martin Löwgren
2008-12-15, 22:20
hittar faktiskt ingen som har samma sorts smärta som jag har så du får gärna hjälpa mig...
Bullshit :thumbup:

maximuscle
2008-12-15, 22:21
Bullshit :thumbup:


haha vad menar du...du får gärna länka :em:

maximuscle
2008-12-17, 09:14
va hos sjukgymnast idag och min högra trapezius var överbelastad/spänd så fick rekommendation att köra lättare vikter och vila trapezius ett tag och även käka ipren mot axeln, men annars va det bara att köra på.*flex*

zomban
2008-12-18, 08:15
va hos sjukgymnast idag och min högra trapezius var överbelastad/spänd så fick rekommendation att köra lättare vikter och vila trapezius ett tag och även käka ipren mot axeln, men annars va det bara att köra på.*flex*


Sa inte din sjukgymnast något om någon antiinflamatorisk salva du kan smörja in axeln med, eller något om nån form av lättare program för rehab?

maximuscle
2008-12-18, 10:18
inget om nån salva...men fick sex olika övningar jag kunde köra...

zomban
2008-12-18, 10:30
okej, gjorde nämligen illa axeln för typ 1 år sedan och då fick jag en salva som hette Orudis om jag inte minns fel. Skulle tro att det är same shit som typ iprensalva eller voltaren. Det hjälpte iaf tillfrisknaden en bra bit på vägen enligt min uppfattning :thumbup:

obesogen
2008-12-18, 10:33
okej, gjorde nämligen illa axeln för typ 1 år sedan och då fick jag en salva som hette Orudis om jag inte minns fel. Skulle tro att det är same shit som typ iprensalva eller voltaren. Det hjälpte iaf tillfrisknaden en bra bit på vägen enligt min uppfattning :thumbup:

Visst kan man prova någon salva, men det brukar sällan handla om någon regelrätt inflammation. Salvan oftast heller inte tillräckligt djupt och smärtan brukar sitta hyfsat lednära.

zomban
2008-12-18, 10:53
Visst kan man prova någon salva, men det brukar sällan handla om någon regelrätt inflammation. Salvan oftast heller inte tillräckligt djupt och smärtan brukar sitta hyfsat lednära.


nä,sure..det är ju "bara" en salva, men ändå! körde iofs även ultraljud hos sjukgymnast typ 2ggr/vecka så bara det hjälpte ju jäkligt mycket

obesogen
2008-12-18, 10:58
nä,sure..det är ju "bara" en salva, men ändå! körde iofs även ultraljud hos sjukgymnast typ 2ggr/vecka så bara det hjälpte ju jäkligt mycket

Ultraljud också, där ser man. Vad hade du för skada?

zomban
2008-12-18, 11:16
Ultraljud också, där ser man. Vad hade du för skada?

har för mig att det var typ vävnaden runt en ledkapsel som hade fått rejält stryk. Jag körde bröstpress med 30kg hantlar åsså "försvann" i stort sett all kraft i vänster arm och jag hade ingen som passade. Dum som man var släppte jag inte direkt utan följde med hanteln i neråtrörelsen en bit. Det sprakade till ränt fint i axeln kan jag lova! *screwy*

obesogen
2008-12-18, 11:41
har för mig att det var typ vävnaden runt en ledkapsel som hade fått rejält stryk. Jag körde bröstpress med 30kg hantlar åsså "försvann" i stort sett all kraft i vänster arm och jag hade ingen som passade. Dum som man var släppte jag inte direkt utan följde med hanteln i neråtrörelsen en bit. Det sprakade till ränt fint i axeln kan jag lova! *screwy*

Låter mer som ett trauma och då är frågan om det inte läkt lika bra utan ultraljudet. Anledningen till att jag frågade var att det finns väldigt lite evidens för att ultraljud fungerar, det är färre och färre sjukgymnaster som använder sig av det som behandlingsmetod.

zomban
2008-12-18, 11:58
Låter mer som ett trauma och då är frågan om det inte läkt lika bra utan ultraljudet. Anledningen till att jag frågade var att det finns väldigt lite evidens för att ultraljud fungerar, det är färre och färre sjukgymnaster som använder sig av det som behandlingsmetod.


okej, ja jag vet ju inte hur lång tid det hade tagit att komma tillbaka om jag låtit det läka av sig själv. Men jag tyckte iaf att axeln kändes bättre på kvällen efter första ultraljudsbehandlingen jämfört med kvällen innan. But you're the doctor ;)

maximuscle
2008-12-18, 22:21
okej, gjorde nämligen illa axeln för typ 1 år sedan och då fick jag en salva som hette Orudis om jag inte minns fel. Skulle tro att det är same shit som typ iprensalva eller voltaren. Det hjälpte iaf tillfrisknaden en bra bit på vägen enligt min uppfattning :thumbup:


kör en voltaren kur tabltter nu + vila från gym 5 dar under kuren tänkte jag...
har du blivit bra och kan köra för fullt sen din skada?? va din smärta samma som min?

va på gymmet idag men vissa övningar gjorde skit ont så fick byta ut mina gammla övningar
:(

zomban
2008-12-19, 09:32
kör en voltaren kur tabltter nu + vila från gym 5 dar under kuren tänkte jag...
har du blivit bra och kan köra för fullt sen din skada?? va din smärta samma som min?

va på gymmet idag men vissa övningar gjorde skit ont så fick byta ut mina gammla övningar
:(



Jepp, jag är fullt återställd, men jag vilade mer än 5 dagar kan jag lova :) gick hos sjukgymnast 2-3ggr/vecka i ca 3 veckor plus salvan och övningarna på kvällen hemma. Styrketränade inte fullt ut på säkert 2 månader. Vänta hellre ett tag extra, bättre att bli fullt återställd istället för att komma igång så fort som möjligt, även om du är ivrig ;)

maximuscle
2008-12-19, 10:04
Jepp, jag är fullt återställd, men jag vilade mer än 5 dagar kan jag lova :) gick hos sjukgymnast 2-3ggr/vecka i ca 3 veckor plus salvan och övningarna på kvällen hemma. Styrketränade inte fullt ut på säkert 2 månader. Vänta hellre ett tag extra, bättre att bli fullt återställd istället för att komma igång så fort som möjligt, även om du är ivrig ;)

man blir ju lätt ivrig...*flex*

Martin Löwgren
2008-12-19, 10:14
Sa inte din sjukgymnast något om någon antiinflamatorisk salva du kan smörja in axeln med, eller något om nån form av lättare program för rehab?

Vad skulle en antiinflamatorisk salva göra för ett problem som inte alls är av inflamatorisk art?

zomban
2008-12-19, 10:40
Vad skulle en antiinflamatorisk salva göra för ett problem som inte alls är av inflamatorisk art?



Går ju efter vad som funkade för mig vid en liknande skada. Min skada uppkom också av en "olycka", det var ingen inflamation som var mitt problem, men använde ändå salvan som sjukgymnasten jag hade tipsade mig om, och som sagt så tyckte jag att den hjälpte till att lindra smärtan och hjälpa till på bättringsvägen.

Martin Löwgren
2008-12-19, 10:57
Går ju efter vad som funkade för mig vid en liknande skada. Min skada uppkom också av en "olycka", det var ingen inflamation som var mitt problem, men använde ändå salvan som sjukgymnasten jag hade tipsade mig om, och som sagt så tyckte jag att den hjälpte till att lindra smärtan och hjälpa till på bättringsvägen.

Ta då alvedon istället. Skonsamma för magen eftersom det inte är någon inflamation även 1a handsvalet.

/Axon

zomban
2008-12-19, 11:33
Ta då alvedon istället. Skonsamma för magen eftersom det inte är någon inflamation även 1a handsvalet.

/Axon


Ja,absolut håller jag med om det! men det jag menar är att om man har riktigt ont så kanske inte en alvedon hjälper. Vet inte vad det finns för andra alternativ i ett sånt fall, vare sig det är en salva eller tablett. :confused:

Martin Löwgren
2008-12-19, 17:25
Ja,absolut håller jag med om det! men det jag menar är att om man har riktigt ont så kanske inte en alvedon hjälper. Vet inte vad det finns för andra alternativ i ett sånt fall, vare sig det är en salva eller tablett. :confused:
Har man riktigt ont är inget av dom alternativ något bra utan då finns det annat men avseende smärtlindring är de likvärdiga i effekt (NSAID vs Paracetamol)

Alex9219
2009-01-02, 15:29
Jag kan säga med lång erfarenhet av axel skador att gör det ont under en lång tid, sök hjälp med det! När jag hade smärtor i min axel fick jag under en lång tid kompinera min styrke träning med stabilitet!

Martin Löwgren
2009-01-03, 15:08
Jag kan säga med lång erfarenhet av axel skador att gör det ont under en lång tid, sök hjälp med det! När jag hade smärtor i min axel fick jag under en lång tid kompinera min styrke träning med stabilitet!
Det är min erfarenhet med. Axlar är inget roligt problemområde för varken tränande eller kirurg/naprapat/sjukgymnast.

Det är så himla mycket som kan vara skadat att utan fullgod manuell och eventuell radiologisk undersökning är omöjligt att utala sig (och även då blir det ibland fel).

/Axon

isglass
2009-01-03, 16:45
kanske borde preciserat mig lite.

japp styrketränar...värst e det vid pressövningar...har haft lite smärta ett ganska bra tag men slog i den i en fotbollsmatch för ngr dar sen och idag på gymmet när jag körde bröst gjorde det riktigt ont. + att det känns lite smärta nästa hela tiden i axeln.

Låter exakt som det jag hade, gjorde mest ont när man körde bänkpress. Gjorde även ont efteråt när man lyfte upp armen åt sidan och dagen efter. Men jag körde på även fast det gjorde ont , är bara smärtan som gör så man tror man är svag. Efter några pass var det borta . Bara kämpa på så kommer du se att det försvinner.

saab900
2009-01-03, 20:36
Isglass:

Det var nog ta mej fan det sämsta rådet jag någonsin läst på detta forum...

isglass
2009-01-03, 22:10
Saab900:

varför då?

Anton Fräs
2009-01-04, 00:38
Herre jävlar Islgass, rent ut sagt oansvarigt av dig att ge ett sådant råd. Tror inte TS är så dum att han följer det men tänk om han skulle göra det och totalt köra sönder sig? När du får ont så försöker kroppen säga dig något, då ska du inte bara "köra på."

saab900
2009-01-04, 02:19
Det får du ta och räkna ut själv...

/före detta rotatorcuffskadad

isglass
2009-01-04, 09:58
Anton: varför ska jag bry mig?. Jag ger mina råd och livshändelser till forumet för att andra ska kunna ta lärdom , forumet är ju ett ställe där folk byter tankar, exakt som ett bibliotek där folk skriver ner sina tankar för framkommande generationer. Kroppen säger ingenting, är medvetandet som gör det och medvetandet har inte alltid rätt.

Saab900: kör lättare lyft eller byt övning, hur svårt kan det vara .

saab900
2009-01-04, 11:15
Isglass skrev:

"Saab900: kör lättare lyft eller byt övning, hur svårt kan det vara . "

"Låter exakt som det jag hade, gjorde mest ont när man körde bänkpress. Gjorde även ont efteråt när man lyfte upp armen åt sidan och dagen efter. Men jag körde på även fast det gjorde ont , är bara smärtan som gör så man tror man är svag. Efter några pass var det borta . Bara kämpa på så kommer du se att det försvinner. "

Jaha, ser du någon skillnad i råden du ger till två personer med samma symptom, smärta i axeln? Låt gå för att det gick bra för dig, kanske var en tillfällig överansträngning eller så, men risken är skulle jag säga stor att dra på sig mer eller mindre återkommande axelproblem om man inte lyssnar på kroppen.

Jag drog på mig problem med rotatorkuffarna i lumpen som yttrade sig i smärta vid pressövningar och när armen lyftes framåt och uppåt och hade tur som klarade mig med enbart uppehåll från styrketräning i tre månader.

Det finns många orsaker till smärta i axlar och du kan inte bara utan eftertanke vräka ur dig saker som "bara att köra på, kroppen försöker lura dig". Risken finns ju, hur obetydlig den än är, att någon som älskar att träna över allt annat går in här att han fått ont i axeln, och hittar din post, som säger precis vad den personen vill höra, och sedan får kroniska problem.

Varför tror du att sjukgymnaster/naprapater/kiropraktorer på det här forumet ställer så mycket frågor och är så försiktiga med att ge råd, och i första hand föreslår att man söker vård?

isglass
2009-01-04, 12:18
så länge det går att lyfta så får det göra hur ont det vill för jag bryr mig inte om smärta.
Jag bryr mig inte om folk vill ta del av min lärdom eller inte . Är inte kroppen som lurar en utan det är medvetandet, många har en svag anda och lidelse och smärta är något dom inte klarar av mentalt.

Tolkia
2009-01-04, 20:40
så länge det går att lyfta så får det göra hur ont det vill för jag bryr mig inte om smärta.
Jag bryr mig inte om folk vill ta del av min lärdom eller inte . Är inte kroppen som lurar en utan det är medvetandet, många har en svag anda och lidelse och smärta är något dom inte klarar av mentalt.
Det är frågan om inte det där var det mest pubertalt överspända jag någonsin läst i skadeforumet. Se lite mindre Rambofilm.

Anton Fräs
2009-01-04, 21:30
Det är frågan om inte det där var det mest pubertalt överspända jag någonsin läst i skadeforumet. Se lite mindre Rambofilm.

Du skrev vad jag tänkte Tolkia, +1 *cupid*

isglass
2009-01-04, 21:41
högmodig ,naiv och fördomsfull. Jisses!