handdator

Visa fullständig version : Kylpasta på piggarna


Durre
2008-12-15, 21:04
Hej, har råkat kladda kylpasta på några av piggarna under cpun, är inget uppe på piggarna utan just i "golvet", är det något jag bör ta bort? Det är en vit kladdig pasta. Och i så fall hur tar jag bort det, med papper?

ceejay
2008-12-15, 21:06
Något säger mig att du borde ta bort det

Mental
2008-12-15, 21:07
jag skulle nog försöka tvätta med kemisk ren bensin (köps billigt på apoteket) eller någon ren alkohol

Durre
2008-12-15, 21:08
Går inte papper bra? vill sätta igång den genast :(

Mental
2008-12-15, 21:09
testa om det blir rent? Jag tvivlar.
Det är dina prylar, brinner det så brinner det, bara att köpa nytt :)

King Grub
2008-12-15, 21:10
Som sagt, kemiskt ren bensin fixar det.

Durre
2008-12-15, 21:10
testa om det blir rent? Jag tvivlar.
Det är dina prylar, brinner det så brinner det, bara att köpa nytt :)

Men kan kylpastan kortsluta då, alltså leder den ström?
Tack iaf för svaren!

Frillan
2008-12-15, 21:14
Hur torkar man bort det om det sitter emallan pinnarna :<? Var väldigt försiktig bara :)

Jazen
2008-12-15, 21:14
kopierat från sweclockers:

Kylpasta kan vara besvärlig att ta bort om du gör på fel sätt. Ett sätt är att skaffa dessa två saker: Örontopsar samt ett borttagningsämne. Det är viktigt att ämnet du använder INTE har olja i sig! Följande ämnen kan användas:

Kemiskt ren aceton
Kemiskt ren bensin
T-sprit
Röd etanol (T-röd, funkar utmärkt med 99% avfettande kemikalier)
Spolarevätska (T-blå, innehåller isopropanol men också tvållösningar, vilket man vill undvika)
Isopropanolakohol
Förgasarevätska (K-sprit, består av isopropanol & etanol)
OKQ8:s spolarevätska (upp till 90% isopropanol & resten etanol)

Mr.Cosybear
2008-12-15, 21:44
Men kan kylpastan kortsluta då, alltså leder den ström?
Tack iaf för svaren!

Beror på kylpastan, länge sedan jag sysslade med sådant men för några år sedan innehöll flera olika kylpastor silver för att leda värme bättre. Så jag kan faktiskt tänka mig att kylpastor kan vara elektriskt ledande även den inte är enorm.

Rekomenderar det som Jazen skriver över, dock skulle jag undvika både papper och örontopps om du ska tvätta bort pasta från piggarna, kan lossna lite delar som inte är allt för trevliga att ha där under.

Durre
2008-12-16, 00:38
Ivrig som man är så slängde man på den endå, kommer in till skrivbordet ibland men den startas om och ibland bara till windows laddningsskärmen. Kan inte vara fel på CPUn då, hade pastan lett ström hade den inte funkat alls, eller? Aja iaf så tippar jag på att kanske minnen eller något är det fel på men dem fungerade bra i min dator.