handdator

Visa fullständig version : Tips på träningsupplägg för förbränning


v8a
2008-12-15, 20:23
Jag har bestämt mig för att gå ner ca 7-10 kg och tina fram musklerna lite :D
Det jag behöver lite hjälp med, som jag inte kan bestämma själv är: vilken som är den bästa tiden på dagen för mig att köra förbränningsträning.

Förbränningsträningen som jag kör är snabb gång eller mycket lätt jogging (för att få lite högre puls än gången) i ca 30-60min.

Efter jobbet går jag direkt och kör ett styrketräningspass på gymmet, sen kommer frågan, vad är bäst för fettförbränningen samt att behålla så mycket muskler som möjligt?

Att gå/jogga direkt efter gymmet utan att äta nått? Här är jag rädd att bryta ner musklerna ännu mer och hämna återhämtningen/uppbyggnaden, men fettförbränningen är ju som störst på tom mage...

Att ta protein/druvsocker blandning innan promenaden? Bättre mot muskelnedbrytningen men här kommer jag väll till mestadels bränna druvsockret som är ute i blodet när jag går/joggar? Kanske bara en proteindrink utan druvsocker är bättre än ingenting alls?

Att åka hem, ta en proteindrink, middag och vänta några timmar innan promenaden/joggingen? Mycket bra för muskeluppbyggnaden/återhämtning men sämre för fettförbränningen?

Det är dom här frågorna jag inte riktigt kan besvara själv vilket som ger den bästa kompromissen mellan uppbyggning och fettförbränningen.

Käket har jag bra koll på, vill bara komplettera med lite förbränningsträning. OCH jag vet att det optimalaste är morgonpromenader på tom mage men några sånna blir det inte nu utan jag vill veta vad ni tycker är det bästa lösningen på situationen!

TjeckRacer
2008-12-15, 22:09
Fettförbränningen under en viss tidsperiod spelar ingen roll. Kcal in/ut.

Onigiri
2008-12-15, 22:15
Skit i det "optimalaste", träna det du vill träna och ät det du vill äta. Se till att du får nog med protein bara och ligg inte på för stort kcal-underskott så ska det nog gå bra :)

Scratch89
2008-12-16, 00:20
Att gå/jogga direkt efter gymmet utan att äta nått? Här är jag rädd att bryta ner musklerna ännu mer och hämna återhämtningen/uppbyggnaden, men fettförbränningen är ju som störst på tom mage...
Det beror när du åt senast. Om du hade lunch inom rimlig tid (säg, 4-5 timmar) så behöver du inte oroa dig, om det var en vanlig blandkost du åt. EAA-supplementering direkt innan passet skulle kanske vara något.

Att ta protein/druvsocker blandning innan promenaden? Bättre mot muskelnedbrytningen men här kommer jag väll till mestadels bränna druvsockret som är ute i blodet när jag går/joggar? Kanske bara en proteindrink utan druvsocker är bättre än ingenting alls?
Om du nu känner att du måste ta något, testa lite BCAA- eller EAA-tillskott. Det ena är de tre grenade aminosyrorna, det andra alternativet är alla essentiella aminosyrorna, som är betydligt billigare och smidigare att portionera.

Att åka hem, ta en proteindrink, middag och vänta några timmar innan promenaden/joggingen? Mycket bra för muskeluppbyggnaden/återhämtning men sämre för fettförbränningen?

Det är dom här frågorna jag inte riktigt kan besvara själv vilket som ger den bästa kompromissen mellan uppbyggning och fettförbränningen.

Käket har jag bra koll på, vill bara komplettera med lite förbränningsträning. OCH jag vet att det optimalaste är morgonpromenader på tom mage men några sånna blir det inte nu utan jag vill veta vad ni tycker är det bästa lösningen på situationen!
Det som jag tror att du missar rent generellt är att det inte spelar någon större roll om du bränner fett eller kolhydrat under själva aktiviteten; en stor kolhydratsförbrukning under passet kommer leda till att fett förbrukas senare under dagen (eller natten), för att kompensera. Hur man än trixar, kommer det att leda till att det ena eller andra substratet kompenserar. Om du går morgonpromenader för att bränna mer fett, kommer din kolhydratoxidation under dagen att bli större istället.

v8a
2008-12-16, 21:59
Scratch89, bra svar! Lite sånt jag ville veta/höra. Bra info. Tackar för det!

Som jag sa resten är inga problem.

Det enda jag vill veta är vad som är bäst av alternativen ovan.

Om det ENDAST är alternativen ovan som gäller, vad skulle ni välja?

Scratch89
2008-12-16, 23:59
Alternativ 1. Konditionsträning på fastande mage, men styrketräning senare, med mat i magen.

josu
2008-12-17, 08:36
Lånar tråden lite.

Jag ska på en resa till Malaysia-området i februari.
Jag väger just nu 90 kg och är 188cm lång och en fettprocent på ca. 27%.
Tränar styrketräning ca 3-4 ggr per vecka och konditionsträning 1 gång per vecka.

Jag skulle vilja ligga på 19% i fettprocent inom 8 veckor. Någon som har tips på upplägg? Jag behöver alltså tappa 8% fett på 8 veckor.

Ska jag börja redan nu med -500 kcal per dag eller vad tycker ni?
Jag funderar på att antingen köra Atkins för att få en rivstart på förbränningen, eller att jag börjar med HIIT nu alternativt tänker mer på vad jag äter och går långpromenader innan frukost med ECA-stack.

Scratch89
2008-12-17, 09:44
Det blir alltså knappt ett kilo per vecka. Ligg på lite högre underskott (om du har 27 % BF så ska du klara det) och försök att motionera en hel del.