handdator

Visa fullständig version : EAA vs Gainer - näringstiming, optinojan slår till.


Pompere
2008-12-15, 20:12
Tjenare!
Som vanligt vill man vara så opti som man kan vara kring sin träning. Därav har jag funderat om jag ska lägga ner min Gainer Pro och ist satsa på EAA före samt direkt efter träning.

Scenario 1:
10:00 Frulle
14:00 EAA
14:05 - 15:00 Styrketräning
15:05 EAA
16:00 Lunch (bestående av "riktig" mat)
20:00 Middag

Scenario 2:
10:00 Frulle
12:00 - 13:00 Styrketräning
13:05 Gainer Pro
14:00 Riktig mat
osv.


När är det mest opti att äta "riktig" mat efter sitt styrketränings-pass om man har intagit EAA innan samt direkt efter träningen? Behövs det kolhydrater direkt efter träning ifall man äter ett ordentligt mål när man anländer hem 1 timme efter träningen?


Vad för skillnad på proteinsyntesen är det mellan dessa två olika Scenarios?
Vilket skulle ni föredra?
Har ni ett eget scenario som NI tycker funkar väldigt bra för er? Tell me about it!


Hoppas det inte blev allt för flummigt, isf förklarar jag det mer ifall det behövs!

Tack på förhand

Frillan
2008-12-15, 20:33
Tycker ut som du får i dig förlite näring :< Men men, OT.

Kör på Shotgun V3, inehållande EAA.

Kör den innan träning, och försöker få i mig en måltid, 20 - 40 min efter passet.. Oftast bestående av Ungtuppsfilé och ris, el dylikt. Ett tag efter det, Protein + malto.

King Grub
2008-12-15, 20:35
Essentiella aminosyror stimulerar proteinsyntesen mer än proteinet i gainern. Bara du ser till att täcka upp energibortfallet du får om du skippar gaintern genom att äta något annat, bör det vara effektivare, även om du antagligen inte lär få någon aha-upplevelse att oj så fort du plötsligt börjar öka av en sådan förändring.

Pompere
2008-12-15, 22:13
Essentiella aminosyror stimulerar proteinsyntesen mer än proteinet i gainern. Bara du ser till att täcka upp energibortfallet du får om du skippar gaintern genom att äta något annat, bör det vara effektivare, även om du antagligen inte lär få någon aha-upplevelse att oj så fort du plötsligt börjar öka av en sådan förändring.

Så en måltid 1 timme efter styrketräningen räcker för att täcka upp energibortfallet jag får om jag skippar gainern?

Scenario 1:
10:00 Frulle
14:00 EAA
14:05 - 15:00 Styrketräning
15:05 EAA
16:00 Lunch (bestående av "riktig" mat)
20:00 Middag



Måste denna Lunch vara en enooorm portion nu när jag skippar gainern eller kan jag köra som min vanliga portion (130g pasta 300g fisk/fågel/kött typ)?

Sniggel
2008-12-18, 17:37
Tjenare!
Som vanligt vill man vara så opti som man kan vara kring sin träning. Därav har jag funderat om jag ska lägga ner min Gainer Pro och ist satsa på EAA före samt direkt efter träning.

Scenario 1:
10:00 Frulle
14:00 EAA
14:05 - 15:00 Styrketräning
15:05 EAA
16:00 Lunch (bestående av "riktig" mat)
20:00 Middag

Scenario 2:
10:00 Frulle
12:00 - 13:00 Styrketräning
13:05 Gainer Pro
14:00 Riktig mat
osv.


När är det mest opti att äta "riktig" mat efter sitt styrketränings-pass om man har intagit EAA innan samt direkt efter träningen? Behövs det kolhydrater direkt efter träning ifall man äter ett ordentligt mål när man anländer hem 1 timme efter träningen?


Vad för skillnad på proteinsyntesen är det mellan dessa två olika Scenarios?
Vilket skulle ni föredra?
Har ni ett eget scenario som NI tycker funkar väldigt bra för er? Tell me about it!


Hoppas det inte blev allt för flummigt, isf förklarar jag det mer ifall det behövs!

Tack på förhand

Tycker det ser ut att vara på tok för lång tid mellan träningen och riktig mat i Scenario 1, 2 timmar, med enbart EAA däremellan. Nog för att EAA är bra på att stimulera proteinsyntesen, speciellt i anslutning till träning, men det är inte undersökt hur effekten blir vid flera intag än 1 och då "chansar" jag hellre på något beprövat där mat eller iaf något rejälare (gainer, som följs av riktig mat 1 timme efter träning) tas nära efter träning.

Sniggel
2008-12-18, 17:42
Så en måltid 1 timme efter styrketräningen räcker för att täcka upp energibortfallet jag får om jag skippar gainern?

Scenario 1:
10:00 Frulle
14:00 EAA
14:05 - 15:00 Styrketräning
15:05 EAA
16:00 Lunch (bestående av "riktig" mat)
20:00 Middag



Måste denna Lunch vara en enooorm portion nu när jag skippar gainern eller kan jag köra som min vanliga portion (130g pasta 300g fisk/fågel/kött typ)?

Styrketräning tar oftast inte så mycket energi att utföra, dock kanske du har en hög energiförbrukning och har svårt för att tillgodose den. Så det som gäller är helt enkelt att äta tillräckligt, om det innebär att äta en enorm portion efter träning, flera rejäla portioner (2-3) under en 4-7 timmarsperiod efter träning eller om det är gainer efter träning + mat 1 timme senare (som du redan föreslagit) beror ju på om du kommer upp i rätt energimängd eller inte. Men visst det är smart att ha en större del av ens dagliga kalori-intag timmarna efter träning, speciellt den första timmen.

Pompere
2008-12-24, 13:00
Så det mest optimala är att inta EAA strax innan träning och därefter inta en Gainer precis efter avslutat styrketräningspass, sedan käka 1 timme senare?

eller....

Eaa innan och direkt efter styrketräning, hem och käka 1 timme senare efter träning?



hur stor skillnad är det i optifrågan egentligen, vad är det som skiljer dessa scenarios åt (proteinsyntes o allt sånt kul)?

Excite!
2008-12-24, 14:59
Det senare alternativet har jag börjat köra efter att ha läst runt här. Fast med 2-3tsk maltodextrin också. Om just det är opti får nån annan svara på.

God Jul, nu börjar Kalle Anka!