handdator

Visa fullständig version : Den hjälpsamma pojkvännen :)


QarlzzoN
2008-12-15, 15:47
tjo!

Min tjej spelar fotboll på elit nivå men har dragit på sig skador.
Började med att korsbandet gick av, men det fick hon inte reda på förän efter 1sesong då läkarna från början inte hittat nåt fel, så hon spelade på.
Efter att korsbandet var fixat så låste sig knäet hela tiden, vissade sig att misken inte satt som den skulle. Nu är det fixat men rehab läkaren verkar inte bry sig ett skit. Hon har inte tränat nu på 7månader och vikten börjar gå upp, så jag har tagit mig ann att hjälpa henne.
Hon kör nu styrketräning med egen kropp + hantlar 3-4 gånger i veckan.

Varje morgon innan frukost 40min promenad.
I stort sätt varje dag blir det även 40 min jogging på kvällen.

Ex på en dag ser ut:

05:30 40min promenad

06:30 1potion havregrynsgröt, 2st solrosbröd med leverpastej, 1glas mjölk.

11.30 1/2 potion köttsoppa, 2 mackor, sallad

17.00 styrketräning i hemmet ca 40-60min

18.00 2 Potatisar, 1 laxfile, bön sallad.

20.00 Jogging 40min

Nu är det så att jag inte har nå vidare höga kunskaper av kost osv, men jag försöker hålla hon till mer nyttig mat och undvika mejeri produkter. Vad tycker ni om programet? vad kan ändras ? vad är bra, vad är dåligt ?

Sen undrar jag om den bästa motionen för viktnedgång ?
Finns det nån slags motion som är bätre ? tex sprinta 2min, promenad 2 min sprinta osv ?

Hon har en bok där hon skriver ner all träning och vad hon äter, som jag tänkt man kan utvärdera 1 gång i veckan ungefär, även tagit mått osv på kroppen för att se resultat och hålla hennes motivation uppe.

mini
2008-12-15, 16:43
Är det bara jag som tycker att det ser ut som väldigt lite mat? Ofta blir väldigt tuffa scheman svåra att hålla och man misslyckas. Hur stor skillnad är det där mot hur hon äter och motionerar idag? Vad gör hon på dagarna? Längd/vikt?

Morty
2008-12-15, 16:47
Mejeriprodukter är optimalt!

QarlzzoN
2008-12-15, 17:05
alså det där är vad hon gör idag. Hon går skola så blir vel rätt mycket sittande på dagarna. jag är inte helt hundra men nånstans kring 165cm/77kg

Snobbe
2008-12-15, 17:09
Det du får göra e o räkna kalorier på maten antar jag. Det är inte direkt svårt det jag tycker du borde ändra e väl mackorna till mer soppa kanske? Skulle iaf hellre själv vilja ha så. Dock tycker jag de e väldigt lite mat om hon tränar som du skriver. Även utan träning skulle jag nog se det där som ganska lite.

Langster
2008-12-15, 17:10
alså det där är vad hon gör idag. Hon går skola så blir vel rätt mycket sittande på dagarna. jag är inte helt hundra men nånstans kring 165cm/77kg

Låter väldigt konstigt att hon skulle väga så pass mycket med de kostvanorna och runt 2 timmar träning om dagen.

Tiina
2008-12-15, 17:14
Hon verkar gå ut hårt med sin viktnedgång, det där blir inte mycket kalorier på en dag med tanke på hur mycket hon tränar. Att springa varje dag är väl att ta i med tanke på tidigare knäskador. Hon kan variera löpträningen med simning, skidåkning eller cykling.

QarlzzoN
2008-12-15, 17:18
Har bara hållit på sen i torsdags.

Okej får ta och stoppa i henne lite mer käk. Lunchen där med soppan var bara ett ex hon äter ju på skolan då, men hon ser till att käka halva tallriken med sallad.

QarlzzoN
2008-12-15, 17:21
Vet inte om alla förstod det men alså programet där är det nya som vi började med i torsdags. Tidigare har hon käkat pizza hamburgare godis godis pizza osv och det i samband med att hon slutat träna har gjort att hon gått upp i vikt.

Hur mycke kcal per dag skulle ni rekomendera ?

Langster
2008-12-15, 17:23
Har bara hållit på sen i torsdags.

Okej får ta och stoppa i henne lite mer käk. Lunchen där med soppan var bara ett ex hon äter ju på skolan då, men hon ser till att käka halva tallriken med sallad.

OK, fick på något sätt för mig att det var så en normal dag sett ut och att ni nu ska göra förändringar.

Alltså, klarar hon sig på den där mängden mat och går ner i vikt så är det bara att köra på tycker jag. Det kommer nog gå snabbt. Men mängden träning kommer nog bli mer slitsam än vad den ger resultat.

Men mejeriprodukter måste man inte undvika om man inte vill.

QarlzzoN
2008-12-15, 17:30
okej. Jo hon klarar sig än så länge, men kommer nog kanske ta ut sig i längden.

okej får ta och sänka träningen lite, kanske jogging varanan dag bara då och köra en kvälls promenix där istället.

mini
2008-12-15, 19:56
Jag tror personligen att det där är att gå ut för hårt och göra viktnedgången tråkig och jobbig.
Om hon har ätit mycket skräp kan hon ju bara börja med att begränsa intaget av godis till max en gång i veckan, skippa pizzan och den andra allra värsta flottiga snabbmaten, äta ordentligt med sallad till varje mål, sluta dricka läsk, ta en morgonpromenad ett par dagar i veckan och kanske jogga om hennes knän håller två dagar i veckan. Det är ju en förändring av vanor det handlar om, inte något man gör under en viss tid och sedan går tillbaka till samma skräpmatsätande.

Skulle det visa sig att det går för långsamt så får hon förändra något mer, steg för steg, men bättre att gå ut lite mjukt och öka än att gå ut i 110 och inte orka fram till målet. Ju mindre uppoffringar man känner att man tvingas göra ju lättare kommer det att gå, både att gå ner i vikt och att behålla den.

obesogen
2008-12-16, 19:14
kanske offtopic då det är i deffdelen, men det vore bra om någon tog en ordentlig titt på knäet. Ett opererat korsband och en opererad menisk behöver lång rehab för att undvika recidiv eller andra skador.

QarlzzoN
2008-12-16, 20:18
menisken har vilats i 2 månader nu. och hon känner inte av nåt.

Läkarna sa att efter 3månader fick hon börja om med fotbollen igen.

Så länge hon inte känner av knäet nåt så tycker jag hon kan jogga

QarlzzoN
2008-12-16, 20:19
läkarna tyckte hon hade så bra muskelatur och att läkningen gott så bra, därför får hon träna även nu, men som sagt 3månader innan den tunga fotbolls träningen

Neco
2008-12-16, 20:33
med 7 månader utan träning så har hon inte kvar den muskulaturen... Om läkaren inte bryr sig se till att få tag på en ordentlig sjukgymnast gärna i samråd med en privat ortoped. Är korsbandet inte ersatt med ett nytt (samt genomför 6-12 mån rehabträning) är det ÄNNU viktigare med kontinuerlig styrketräning.

Jag tycker absolut att 40 min löpning varje dag med skadad menisk verkar vara lite mycket, jag håller med om att variation är att föredra. Och det där ÄR lite mat. Är det inte bättre att ni äter samma mat (alldeles vanlig mat), börjar räkna lite kalorier och bara anpassar era portionsstorleker sinsemellan (tex genom olika stora tallrikar).

Juliet
2008-12-16, 20:37
"Får stoppa i henne lite mer käk", är det bara jag som undrar vad tjejen själv säger? Låter mer som att du tycker att hon ska gå ner i vikt och säger åt henne vad hon ska göra. Om inte så är det jättebra att du stöttar henne. Vi som bantat ett antal ggr vet dock att det inte funkar att träna massor och äta lite. Kanske ett tag men man tröttnar. Är det inte bättre att ändra de som jag förstår, relativt nya vanorna med skräpmat och komma tillbaka till ett mer aktivt liv? Det viktigaste är ju att hon orkar hålla på och göra nåt roligt, som en vana. Tro mig när jag säger att det aldrig funkar om man inte hittar ett bra sätt, håller själv på o försöker hitta mitt sätt. Det sämsta är ju om hon bara gör det för din skull.

QarlzzoN
2008-12-17, 12:44
Neco: Det är sjukgymnasten som inte bryr sig, men hon har ju endå kommit god väg och hon är sugen på fotbollen snart igen.
Vet inte exakt men de tog nåt från hennes lår och byggde ett nyt korsband.
Hennes menisk har ju läkt, nu ska hon bara komma tillbaka in i träningen.

Juliet: Det är hon själv, hon gråter ofta och är jätte ledsen över att hon gått upp i vikt. Hon är inte tjock men hon har gått upp i vikt. Och hon mår inte bätre av att hennes mamma springer och gnäller om hur fet hon är osv. Så jag tog tag och försöker hjälpa henne. Jag bryr mig inte om hur hon ser ut, bara hon mår bra själv.

Grejen är att hon vägrar äta ibland, får tvinga i henne. Sitta vid köksbordet som om hon var ett barn och verkligen se till att hon stoppar i sig.

smürfpücko
2008-12-23, 17:44
Då låter det ju i alla fall som att du är rätt ute, som vill hjälpa henne för hennes egen skull och inte som hennes mor, som verkar vara en rätt märklig människa.

Uppdatera gärna med hur det går för er/henne!

GLC
2008-12-23, 18:12
Ser bra ut, men håller med Mini totalt. Viktigt att skapa något som håller i det långa loppet, det där blir att gå ut alldeles för hårt. Dra ned lite på kolhydrater (i det stora hela, inte från det där matschemat) och lägg in några kvällspromenader. Om hon har gått upp många kilon i vikt uppskattar nog inte hennes knän att börja springa skulle jag tro. Börja med att lägga om kosten och ta promenader tills hon tappat lite i vikt, sedan blir det lättare att springa också, och bättre för knäna.