handdator

Visa fullständig version : Allergitest - Vårdcentralen


Tricklev
2008-12-15, 13:32
Tja kolozzeum peeps av alla kön, storlekar och personligheter.

Jag har nu ringt vårdcentralen för att boka ett Allergitest, något jag borde gjort för årsedan då jag misstänker diverse allergier, och fick en tid, om 2 månader, då uppenbarligen en läkare måste vara närvarande. Ska det behöva ta 2 månader för att göra något så simpelt som ett allergitest, jag trodde det skulle ta 20minuter och sedan vara över, med kanske en vecka väntetid max.

Uppenbarligen är jag väldigt naiv i hur väl vården i Sverige funkar.

Toel
2008-12-15, 13:37
Tja kolozzeum peeps av alla kön, storlekar och personligheter.

Jag har nu ringt vårdcentralen för att boka ett Allergitest, något jag borde gjort för årsedan då jag misstänker diverse allergier, och fick en tid, om 2 månader, då uppenbarligen en läkare måste vara närvarande. Ska det behöva ta 2 månader för att göra något så simpelt som ett allergitest, jag trodde det skulle ta 20minuter och sedan vara över, med kanske en vecka väntetid max.

Uppenbarligen är jag väldigt naiv i hur väl vården i Sverige funkar.

Det har alltså tagit år för dig att få tummen ur ***** och sedan så blir du sur för att du får vänta två månader? Det är rätt uppenbart att du inte verkar lida av din eventuella allergi, du blir inte heller högt prioriterat utan får vänta ett tag. Vad är det som är fel? :)

Tricklev
2008-12-15, 13:39
Haha, jag är bara purken.

Lider gör jag av allergin dock.

Tricklev
2008-12-15, 13:56
Egentligen var det inte menat som en gnälltråd, mer som ett "Wtf, 2 månader? :)".

Eldhroka
2008-12-15, 13:57
Byt vårdcentral då... nu när man själv får välja vilken läkare man vill gå till.
Kanske en annan VC har kortare kö....?

Scratch89
2008-12-15, 13:58
Grattis, du har drabbats av svenska sjukvården...

Konstigt dock att du behövde vänta så länge, när jag gjorde mitt allergitest så tog det bara en vecka eller något, men då gick jag iofs genom skolhälsovården, så det kanske går snabbare då? Kan du inte bara ringa till en annan vårdcentral? Vissa vårdcentraler har ju fasta läkare.

PowPow
2008-12-15, 14:14
Tja kolozzeum peeps av alla kön, storlekar och personligheter.

Jag har nu ringt vårdcentralen för att boka ett Allergitest, något jag borde gjort för årsedan då jag misstänker diverse allergier, och fick en tid, om 2 månader, då uppenbarligen en läkare måste vara närvarande. Ska det behöva ta 2 månader för att göra något så simpelt som ett allergitest, jag trodde det skulle ta 20minuter och sedan vara över, med kanske en vecka väntetid max.

Uppenbarligen är jag väldigt naiv i hur väl vården i Sverige funkar.

Nu var det förvisso ganska länge sedan jag gjorde något allergitest, men jag vill minnas att det tog ganska så lång tid. Man var tvungen att ge kroppen tid att reagera på de olika ämnen man utsatte den för. Jag vill minnas att jag låg inne nästan en hel dag (fast läkaren var såklart inte närvarande hela tiden).

Jag fick själv en remiss till yrkesdermotologiska kliniken i Malmö för någon månad sen, och då var det mer eller mindre akut, faktiskt. Det tog över 2 månader innan jag fick en tid. Förvisso lite mer meck, eftersom det är en större utredning med flera besök under en kort tidsperiod, specialläkare osv. Men det säger väl en del om hur hög press det är på vissa avdelningar, om ett fall som av en läkare anses vara akut ändå tar över 2 månader innan remissen går igenom och en tid fås.

Wain
2008-12-15, 16:14
Tja kolozzeum peeps av alla kön, storlekar och personligheter.

Jag har nu ringt vårdcentralen för att boka ett Allergitest, något jag borde gjort för årsedan då jag misstänker diverse allergier, och fick en tid, om 2 månader, då uppenbarligen en läkare måste vara närvarande. Ska det behöva ta 2 månader för att göra något så simpelt som ett allergitest, jag trodde det skulle ta 20minuter och sedan vara över, med kanske en vecka väntetid max.

Uppenbarligen är jag väldigt naiv i hur väl vården i Sverige funkar.

När jag beställde tid så var det ungefär det samma. Dock skickade de ett brev efter ca en vecka där det stod att den tiden kunde jag glömma och att de inte skulle ha tid inom "en överskådlig framtid".
*screwy*