handdator

Visa fullständig version : Varför är jag piggare på gymmet efter träning före?


Hank
2008-12-15, 02:15
Jag tränar tennis 3 gånger i veckan på hög nivå, cirka 1 - 1,5 timmes pass och dessa äger rum cirka 2 timmar före mina gympass.
Jag hinner alltså hem och äta ett lätt mål före jag drar iväg och styrketränar.

Vad jag har märkt är att jag känner en större pigghet och ork och inbillar mig även att jag är starkare de dagar jag tränar tennis före passen.
Egentligen tycker jag det borde vara tvärtom?

Någon som vet vad detta kan bero på och om det vore mer optimalt för styrketräningen (som jag prioriterar) att inte träna tennis före ur ren muskelbyggande synvinkel?

Och juste, jag tar även rage som pwo produkt och det känns som denna kickar igång mig bättre än de dagar jag inte tränar före.. kan detta stämma?

Delerious
2008-12-15, 21:38
Så länge du ligger kcal plus så går du upp. Dock kanske du blir lättare övertränad om du spelar tennis innan (kanske, kanske inte)

creperiet
2008-12-15, 22:55
Jag upplever bättre prestationsförmåga om Pass B föregås fyra-fem timmar innan av ett lättare Pass A, där rörelserna är i stort sett samma men belastningen och intensiteten lägre. Pass A följs av en-två timmars vila.

Tror det finns en komplex förklaring med neural adaption, att musklerna "blir smörjda" osv.