handdator

Visa fullständig version : Vardagsmysterium med vågen


Black Star Abyss
2008-12-14, 20:30
När jag står på vågen och lyftar hastigt på armarna så svänger den ner långt bortom 0, precis som om jag hoppade. Men jag har svårt att tro att jag lättar från marken bara för att jag rycker armarna uppåt. Någon med fysikkunskaper som kan förklara vad som händer?

Arf Pingvin
2008-12-14, 20:32
Du lättar från marken för att du rycker armarna uppåt.

Clarkolofsson
2008-12-14, 21:24
F=m x a. Du skapar ett momentum uppåt. Men att vågen skulle visa under 0kg, eller äns i närheten har jag svårt att tro ...

hahavaffan
2008-12-14, 21:26
Den får väl lite spel av att mätningen blir så hastigt förändrad. Digital antar jag?

Black Star Abyss
2008-12-14, 21:57
Inte digital. Sån där gammaldags med snurrskiva. Jag garanterar att den går till långt under 0, men det är väl som hahavaffan säger...

hoikka poika
2008-12-14, 23:16
När jag står på vågen och lyftar hastigt på armarna så svänger den ner långt bortom 0, precis som om jag hoppade. Men jag har svårt att tro att jag lättar från marken bara för att jag rycker armarna uppåt. Någon med fysikkunskaper som kan förklara vad som händer?

F=m x a. Du skapar ett momentum uppåt. Men att vågen skulle visa under 0kg, eller äns i närheten har jag svårt att tro ...

Nu tror jag att du har rört till det lite ... F = m*a är Newtons andra lag och definierar kraft. Momentum är engelska och heter rörelsemängd på svenska. Definieras som p=m*v. Där v är hastigheten på kroppen i fråga.

När du lyfter på armarna bör de resulterande krafterna trycka _ner_ vågen och du borde bli tyngre! Tänk på en vinöppnare med armar*, lyft upp armarna och observera vad som händer med "kroppen" ( den åker nedåt :) ).

Det är svårt ur din beskrivning att förstå förloppet, men min gissning är att du "trycker till" mekanismen i vågen och när den studsar tillbaka går den under noll.

* http://www.smartson.se/uploadedImages/Articles/Smartson_Test/vinoppnare_ahlens(1).jpg

Trance
2008-12-14, 23:28
Tänk på en vinöppnare med armar*, lyft upp armarna och observera vad som händer med "kroppen" ( den åker nedåt :) ).


Det är inte samma mekanism.

Prankie
2008-12-14, 23:41
När du lyfter/accelerera upp armarna så skapas det en lika stor kraft och trycker ner mot vågen. När armar sedan stanna i högsta läge behövs det lika mycket kraft för att stanna de så kroppen utsätter mindre tryck mot vågen. Eftersom det är en kraftig fjäder i vågen som spänns hårdare först och sedan bli lättare visa den en vikt som är inkorrekt.

zzzzzzzzzzzzz <- Fjädern med dig på
zzzzzzzzzzzzzzzzzzz <- Fjädern är du just börja lyfta armar.
zzzzzzzz <- Fjädern när armar är som högst upp.

hoikka poika
2008-12-15, 00:43
Det är inte samma mekanism.

Jag vet, varken halsens eller pittens längd är beroende av armarnas läge ;)

Jag försökte åskådliggöra vad jag menade med något som de flesta har sett och kunde relatera till.

Racso
2008-12-15, 01:16
F=m x a. Du skapar ett momentum uppåt. Men att vågen skulle visa under 0kg, eller äns i närheten har jag svårt att tro ...

Kraft F=ma
Rörelsemängd (momentum) p=ma

Rätt formel, fel namn. :)

Edit: Pucktvåa

Racso
2008-12-15, 01:20
Nu tror jag att du har rört till det lite ... F = m*a är Newtons andra lag och definierar kraft. Momentum är engelska och heter rörelsemängd på svenska. Definieras som p=m*v. Där v är hastigheten på kroppen i fråga.

När du lyfter på armarna bör de resulterande krafterna trycka _ner_ vågen och du borde bli tyngre! Tänk på en vinöppnare med armar*, lyft upp armarna och observera vad som händer med "kroppen" ( den åker nedåt :) ).

Det är svårt ur din beskrivning att förstå förloppet, men min gissning är att du "trycker till" mekanismen i vågen och när den studsar tillbaka går den under noll.

* http://www.smartson.se/uploadedImages/Articles/Smartson_Test/vinoppnare_ahlens(1).jpg

Ja utan tvekan, det är inte kraften från accelerationen som är så stor. (Dessutom är den felriktad som du säger).

Det mest sannolika är att det uppstår en svängning. (det du troligtvis menar med studs.)

Edit: Sen så har det nog med vågens konstruktion att göra lite. Att visarplattan eller visaren själv pendlar.

Racso
2008-12-15, 01:25
Edittiden är för kort. Fast som trance sa så är det inte samma mekanism som med korköppnaren...