handdator

Visa fullständig version : Axelproblem, fördröjt.


Hejnomax
2008-12-14, 19:38
Ska försöka göra mitt bästa att beskriva mina symptom. Jag är 20 år, kille. Kört övningar för rotatorcuffen nån gång varannan vecka kanske.

Senaste månaden har jag tränat bänk sheikostyle dvs högvolym, med maxningar nu senaste veckan. Dessutom har jag slarvat otroligt med träningen för övre ryggen. Marklyft har dock körts en del.

För tre dagar sen, då jag tränade senast kände jag en viss sträckning som övergick i en utmattad känsla, inget som jag reagerade på skärskilt, förutom att jag tyckte passet sög, senare under dagen körde jag igenom hela kroppen rejält med militärpressar, frontböj(ovanligt för mig, dock lätta vikter 60kg) samt lite hantelpress. Efter passet hade jag lite ont på natten, och ont lite till på morgonen(beskriver smärtan mer utförligt senare). Sen dess har det börjat göra ondare på natten och hållt i sig längre. Inatt vaknade jag av att jag sov på den sidan, och det gjorde riktigt ont. Imorse sket jag nästan i att använda armen helt. Nu när det är kväll känns det itne alls så mycket. Så jag har försökt hitta vilka rörelser som triggar smärtan. Den rörelse som konsekvent gjort ont är början på en utåtrotation. Från naveln och ca två decimeter utåt, med armbågen vid sidan av torson.

Hittade detta på kollo angående en kille som hade problem att bänka.

Skrivet av lizard:
...en tendinit. Typiskt är då att du har smärta som är bestående och gärna tilltar nattetid (svårt att ligga på den sida som smärtar) och kan övergå i en inklämning.
I värsta fall, och tyvärr inte ovanligt för rotatorkuffen, så har du en ruptur, dvs delar av muskeln är avslitna. Symptomen är i stort identiska med en tendinit.


Borde jag gå till läkare med detta?

Hejnomax
2008-12-14, 19:42
Postar denna (http://www.getbodysmart.com/ap/muscularsystem/armmuscles/posteriormuscles/infraspinatus/tutorial.html) också här visas rörelsen jag har svårt med(klicka på laterarally rotates).

nyrjoh
2008-12-14, 20:19
Läkaren tillför(oftast) inte mycket mer än utskrivning av receptbelagd NSAID i ditt fall. Bättre att gå till sjukgymnast eller annan terapeut. För övrigt så kan det vara klokt att ta det lugnt med bänkandet ett tag. Troligtvis så är har du dragit på dig en överbelastningsskada i utåtroterarna i axeln, vilket inte är ovanligt vid mycket bänkande.

illitch77
2008-12-14, 21:51
Läkaren tillför(oftast) inte mycket mer än utskrivning av receptbelagd NSAID i ditt fall. Bättre att gå till sjukgymnast eller annan terapeut. För övrigt så kan det vara klokt att ta det lugnt med bänkandet ett tag. Troligtvis så är har du dragit på dig en överbelastningsskada i utåtroterarna i axeln, vilket inte är ovanligt vid mycket bänkande.

Skönt att du satte dit ett (oftast) i vart fall :)

I det här fallet låter det nog som att vila och receptfri NSAID är en bra början, eller receptfri paracetamol för den delen. Om problemen inte blir påtagligt bättre på 10-14 dagar låter väl sjukgymnast eller motsvarande som ett bra alternativ. Det kan kanske också vara på sin plats att fundera på träningsupplägg och teknik, stabilitet är svårt att få för mycket av vid bänkpress.

Hejnomax
2008-12-15, 16:03
Tack ska ni ha för svaren. Känns lite läskigt när det är just axlarna. Bör jag undvika ryggträning tills det känns helt bra, eller ska jag försöka träna runt skadan?

nyrjoh
2008-12-15, 18:49
Du kan prova latsdrag, sittande rodd mm, men vara extra noggrann med tekniken. Kan även vara klokt att inte köra för hög volym eller för hög vikt. Lite obehag eller lätt smärta så länge som det inte gör ondare dagen efter/på natten är ok. På en skala för smärta mellan 0-10 så är 2-3 ok, 4-5 så bör du minska belastningen. Över 5 är inte bra.

Martin Löwgren
2008-12-15, 22:15
Undvik pressövningar för axlar och bröst och latsdrag för rygg. Övriga övningar kan du köra men det ska vara smärtfritt.

Blir det inte bättre så uppsök naprapat/sjukgymnast.

/Axon

nyrjoh
2008-12-15, 22:18
Varför smärtfritt?

Martin Löwgren
2008-12-15, 22:20
Varför smärtfritt?

Varför smärta? Upp till VAS 5 kan man ju godkänna vid t.ex achillestendinos med mera där man vill ha smärta men med de symptom han beskriver förstår jag inte varför han inte ska lyssna på sin kropp och ta bort övningar som framkallar smärta i axelleden?

Hejnomax
2008-12-15, 22:57
Tack för alla svar! Men ni som är kunniga, är jag ute och cyklar när jag skriver tendenit? Och är det farligt?

Martin Löwgren
2008-12-15, 23:04
Tack för alla svar! Men ni som är kunniga, är jag ute och cyklar när jag skriver tendenit? Och är det farligt?

Tendinit är latin och betyder inflamation i senvävnad. Det är inte farligt men ska tas på allvar så att inte en tendinos utvecklas (kronisk irritation i senvävnad).

/Axon

nyrjoh
2008-12-16, 08:47
Varför smärta? Upp till VAS 5 kan man ju godkänna vid t.ex achillestendinos med mera där man vill ha smärta men med de symptom han beskriver förstår jag inte varför han inte ska lyssna på sin kropp och ta bort övningar som framkallar smärta i axelleden?

Nja, jag skriver ju att 2-3 är ok. Men rent generellt så är det min uppfattning det är ok med visst obehag smärta vid träning efter skada. Sen beror det även på hur pass känslig skadan är just nu osv. Men att ta bort allt som gör det minsta ont tror jag bara kommer förlänga läkningen.

Varför tycker du att latsdrag skall tas bort?

Martin Löwgren
2008-12-19, 09:43
Nja, jag skriver ju att 2-3 är ok. Men rent generellt så är det min uppfattning det är ok med visst obehag smärta vid träning efter skada. Sen beror det även på hur pass känslig skadan är just nu osv. Men att ta bort allt som gör det minsta ont tror jag bara kommer förlänga läkningen.

Varför tycker du att latsdrag skall tas bort?

Okej måste missat att du skrev de men då är vi överens, 2-5 anser jag vara okej.

Angående latsdrag och andra övningar där man arbetar med armarna ovanför horisontalplan är inget jag rekommenderar patienter att göra med strulande axlar (oavsett diagnos) i början av sin rehab.

/Axon