handdator

Visa fullständig version : Hur mycket ska man egentligen äta?

sloshed
2008-12-14, 14:56
Hej, jag läste igenom det där MAX-OT programmet många brukar prata om och så fastnade jag på en riktigt skum del som handlade om näringslära, enligt MAX-OT så ska en 90kg styrketränande människa äta enligt följande:

Här är en repetition för vikten 200 lbs (90 kg).

* Kalorier: 3120
(200 x .65) 24 = 3120

* Protein: 413 gram (1654 kalorier, 53%)
(3120 x .53)/4 = 413

* Kolhydrater: 289 gram (1156 kalorier, 37%)
(3120 x .35)/4 = 289

* Fett: 35 gram (315 kalorier, 10%)
(3120 x .10)/9 = 35

Det jag inte riktigt förstår mig på är, varför så mycket protein, lite kolhydrater och fett? bryter man inte ner sina muskler på det här sättet, eftersom att man inte får i sig tillräckligt med kolhydrater? och samtidigt så undrar jag, hur mycket av allt ska man engeltigen äta? finns det några konkreta bevis eller är allting bara en simpel gissning? , tacksam för seriösa svar..

King Grub
2008-12-14, 15:03
Varför så mycket protein? Antagligen därför att AST tjänar pengar på att sälja proteinpulver.

Det finns inga belägg för påståenden att man behöver mer än 1.6 - 2.0 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn under en uppbyggnadsperiod, och då räknas alla källor in i den siffran.

Jag tycker du skall glömma allt som står på AST:s sida gällande näringslära. Allt är vinklat och formulerat enbart för att marknadsföra egna produkter.

sloshed
2008-12-14, 15:12
Det är just det jag inte förstår, AST säger att protein är "byggaren" av alla celler. Protein är finns i varje organ i din kropp. Protein är nödvändigt för blod, hormon, och enzymproduktion. Protein är också nödvändigt för optimalt immunförsvar och att Styrketräning sätter en mycket större krav på protein för din kropp och ju mer muskler du utvecklar desto mer protein behöver du och att det är därför 53% av dina kalorier ska komma från protein? sen varför man ska få i sig så lite kolhydrater & fett förstår jag absolut inte.

King Grub
2008-12-14, 15:14
Visst är det så, att det är aminosyrorna i proteinet som bygger muskler. Kolhydrat stimulerar inte någon nybildning av muskelprotein. Och det är så, att "ju mer protein, desto mer muskler". Men! Inom mänskliga fysiologiska gränser! Och det finns som sagt inte några belägg för påståenden att dom ligger högre än siffrorna jag nämnde, absolut inte i närheten av siffrorna AST plockar fram ur... ja, varifrån då, tro?

Och håller du proteinintaget på vettigare siffror än vad AST rekommenderar, finns det också mer plats i kaloriintaget för bättre energikällor, dvs kolhydrat och fett.

sloshed
2008-12-14, 15:19
Jaha okej, tack så mycket för ditt seriösa svar, men hur mycket kolhydrater och fett ska man ungefär ligga på dagligen? och samtidigt kalorier för att växa i muskelmassa och så lite fett som möjligt?

King Grub
2008-12-14, 15:28
Ett kaloriöverskott på runt 500 kcal över +-0 kan vara lämpligt.

Om du siktar på 2 gram protein per kilo kroppsvikt blir det kg x 2 x 4 kcal. Varje gram protein ger 4 kcal.

0.5 - 1 gram fett per kilo kroppvikt är en bra siffra. Vi säger 1 för enkelhetens skull. kg x 1 x 9. Varje gram fett ger 9 kcal.

Resten blir då kolhydrat (som ger 4 kcal per gram).

Alla siffror är avrundade, och rekommendationerna är inte huggna i sten, utan man får prova sig fram och se om man trivs bäst med en kost som ger mer kolhydrat och lite mindre fett, eller tvärtom. Det finns ingen "måste-fördelning" som passar alla. Någon som har ett fysiskt krävande arbete kanske behöver mer bra bränsle (kolhydrat) än någon som sitter i skolbänken hela dagen, t ex.

Inte heller måste man ligga på samma fördelning varje dag. Täcker du ditt kaloribehov och når önskat överskott med en normal blandkost och tajmar proteinintag nära i samband med träning (gärna före och efter) behöver du inte räkna gram fett och kolhydrat och protein på vissa klockslag.

sloshed
2008-12-14, 15:32
Ja men då kanske jag kan bygga upp ett litet kost schema utöver detta, hursomhelst, tack så mycket för dina svar, jag uppskattar verkligen din hjälp.

Eddie Vedder
2008-12-14, 16:00
Den här texten har jag skrivit och den kanske kan vara till hjälp för om du vill ha koll på hur mycket energi du eventuellt gör av med (och således behöver lägga upp kosten efter).

http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/

tigerofsweden
2008-12-14, 17:07
Den här texten har jag skrivit och den kanske kan vara till hjälp för om du vill ha koll på hur mycket energi du eventuellt gör av med (och således behöver lägga upp kosten efter).

Bra artikel vedder :thumbup:

C.E.J.
2008-12-14, 17:22

En annan är dum nog att inte ha börjat läsa eran blogg *screwy* *Lägg till i Favoriter*