handdator

Visa fullständig version : Ägg - Kolesterol.

Kapten A
2008-12-14, 00:13
Går det bra att äta 4-5 ägg per dag utan att behöva oroa sig över kolesterolet?

Kapten A

Anton Fräs
2008-12-14, 00:35
Det går bra.

Kapten A
2008-12-14, 00:45
Vid vilket intag går gränsen?

Kapten A

Andreas Lelli
2008-12-14, 01:52
Är väldigt oklart vart gränser går, om du söker här i forumet så kan du få svar på allt mellan 1-10 ägg per dag. Men jag tycker inte det är något du ska lägga vidare eftertanke på, ägg är bra :)

Arfenhouse
2008-12-14, 02:17
Det jag skulle kunna tänka mig är väl ifall man vräker i sig egg.. Ett fåtal, kanske 10-12st är nog okej, men om vi snackar 20+.. Isåfall gillar du troligen egg lite väl mycket.. (Chansar bara, har noll koll om detta ämnet. :P)

Eddie Vedder
2008-12-14, 07:24
Det finns officiella rekommendationer men de skulle jag personligen inte ens skänka en tanke. Jag tror Livsmedelsverket föreslår högst ett ägg om dagen men något bra stöd för det har i alla fall aldrig jag sett. När du sökte hittade du antagligen massa trådar och där såg du ju själv att mycket studier finns som inte visar att det skulle vara farligt.

Sverker
2008-12-14, 07:29
4 - 5 ägg per dag blir i snitt 6 st per dag när man räknar in det ägg som finns i övriga maten.

Vad som händer är att man trycker ut en större mängd kolesterol som snurrar runt i blodet. Minns att King Grub har något abstrakt liggan de här någonstans kring detta.

Den springande punkten är ifall kolesterolet lämnar partiklarna i blodet och istället sätter sig i blodkärlens väggar.
Så länge vi tränar och är aktiva, ligger i kaloribalans och har hyffsad balans på fettsyrorna Omega-6 och Omega-3 så är högre nivåer av kolesterolet i blodet inga problem.

Anders The Peak
2008-12-15, 19:39
Är det verkligen kolesterol som är boven? I allafall när det gäller det vi stoppar i oss. Är det inte mer mindre en förkastad teori i dagsläget?

-Även om den fortfarande lever sitt liv där ute bland oss.

A.Steinbach
2008-12-15, 20:39
Är det verkligen kolesterol som är boven? I allafall när det gäller det vi stoppar i oss. Är det inte mer mindre en förkastad teori i dagsläget?

-Även om den fortfarande lever sitt liv där ute bland oss.

Förkastad är den ju inte men det beror ju på vilket läger man lyssnar på.

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10963

Anders The Peak
2008-12-15, 21:00
Antagligen är det här ämnet väldigt tungt laddat för de flesta hjärtläkare efter Seven Countries Study och the Finnish Mental Hospital Study
Båda studierna har brister som forskarna ha tonat ned. Visst kan människor under medicinska behandlingar få höga blodfetter som kan kopplas till födointaget men troligen kan det lika gärna kan vara en effekt av tunga psykofarmaka.

Fast min kommentar var inte riktigt av den graden utan mer att kroppen under normala förhållanden hanterar kolesterol som kommer från näringen. Precis som Sverker säger. Problem blir det vid sjukdomstillstånd som diabetes, metabola syndromet, vid kraftig övervikt och vid genetisk betingad hyperkolesterolemi, en ärftligt autosomalt dominant sjukdom .