handdator

Visa fullständig version : Hur mkt ryggfäll i stångrodd?


shadowfire
2008-12-13, 17:32
Ny övning för min del.
Har nu sett 12378612356 olika utföranden, både på hur mkt man böjer knäna och går ner med benen/röven samt ryggfäll. Benen är väl det minsta bekymret, men hur mkt ska/bör man fälla (eller rentav undvika?) ryggen?

Diverse klipp på tuben med någon "stadium träningsskola" osv så fälls ryggen enormt mycket, nästan ner till 80-90 graders vinkel, rätt eller fel?

Klo
2008-12-13, 17:43
Detta är ett ok utförande skbtAwiYdIw

Stå gärna på en upphöjning för att kunna gå djupare!

Klein
2008-12-13, 17:47
Beror väl på vilken slags stångrodd du kör. Det finns klassisk stångrodd där stången ska ned i backen och det finns standard stångrodd där den ska ned just nedanför knäna. Sen finns det halvarter som inte ens passerar knäna. I den klassiska varianten måste ryggen fällas för att komma ned till fullt djup. I övriga varianter duger 45 grader utmärkt. Dock skall ju inte ryggen vara låst till en viss vinkel under utförandet i någon variant för då blir det mest bara en armövning. Ryggen ska vara med i lyftet och även benen till liten del för maximal muskelaktivering och rätt fart i lyftet.

Klo
2008-12-13, 18:39
För att klargöra lite: för komplett ryggutveckling ska du ha så lång rörelsebana som möjligt utan att kompromissa tekniken. Krumma inte korsryggen:whipped:

shadowfire
2008-12-13, 18:50
Mycket bra inlägg med konstruktiv info. Man tackar!

Anders The Peak
2008-12-13, 19:00
Jag tycker att Klo har en aning för mycket på stången och då kan man inte krama musklerna ordentligt. Men Klo kanske körde så innan han filmade övningen...

Anders The Peak
2008-12-13, 19:06
Jag tycker att Klo har en aning för mycket på stången och då kan man inte krama musklerna ordentligt. Men Klo kanske körde så innan han filmade övningen...
Ett tips Klo testa att köra med bara ryggmusklerna precis på samma sätt utan att du drar upp stången med armarna utan endast med Lats, trapezius osv.. Vid nästa pass 4*10-12. Kan ge bra ökningar om man har kört rowing på så sätt som du illustrerar övningen.
Dvs du kopplar bort biceps.

Klo
2008-12-13, 19:08
Jag tycker att Klo har en aning för mycket på stången och då kan man inte krama musklerna ordentligt. Men Klo kanske körde så innan han filmade övningen...

Jag kör sällan så att jag "kramar" musklerna så som du skriver, om jag förstått dig rätt? Explosivt upp med kontrollerad negativ fas är det som jag brukar utöva i de flesta övningar.

Anders The Peak
2008-12-13, 19:10
Jag kör sällan så att jag "kramar" musklerna så som du skriver, om jag förstått dig rätt? Explosivt upp med kontrollerad negativ fas är det som jag brukar utöva i de flesta övningar.
Jag menar mer att fästa den i slutläget högst upp och krama kvastarna
Ta mitt andra råd istället...

Klo
2008-12-13, 19:11
Ett tips Klo testa att köra med bara ryggmusklerna precis på samma sätt utan att du drar upp stången med armarna utan endast med Lats, trapezius osv.. Vid nästa pass 4*10-12. Kan ge bra ökningar om man har kört rowing på så sätt som du illustrerar övningen.
Dvs du kopplar bort biceps.

Utveckla gärna! Men biceps är omöjligt att "koppla ur" helt i en rodd.

nico
2008-12-13, 22:09
Ska stången dras till magen? stången till undersida bröst istället, eller blir det två olika övningar då?

Anders The Peak
2008-12-13, 22:20
Utveckla gärna! Men biceps är omöjligt att "koppla ur" helt i en rodd.
Ursäkta Klo att jag är något otydlig med vad jag menar. Egentligen är det ett rehab-protokoll jag pratar om SCAPULAR RETRACTION Men det är mycket effektivtnär det gäller att bygga en bra rygg. Du håller i stången eller hanteln med rak arm och lyfter endast med den samlade ryggmuskulaturen och drar ihop skulderbladen med ett litet drag bakåt.

z_bumbi
2008-12-13, 22:28
Varför ska Klo helt plötsligt köra rombrodd men kanske framför allt vilket protokoll (??) ska han köra??

Anders The Peak
2008-12-13, 22:30
Ska stången dras till magen? stången till undersida bröst istället, eller blir det två olika övningar då?
Stora ryggmuskeln fungerar mekaniskt som om du skulle klättra uppåt på ett rep.

Anders The Peak
2008-12-13, 22:31
Varför ska Klo helt plötsligt köra rombrodd men kanske framför allt vilket protokoll (??) ska han köra??
Det förklarade jag i posterna innan. Och det är endast en avart av ett protokoll.

pragmatist
2008-12-13, 23:58
För egen del är jag rätt förtjust i att sätta ned vikten på golvet (kort) mellan varje repetition och att vara noga med att inte räta på benen eller höften under lyftet utan hålla dessa konstant böjda. Övningen kallas då ibland för Pendlay Rows och är i mitt tycke överlägsen andra typer av skivstångsrodd. Det sägs att Ed Coan brukade göra Pendlay Rows med 225 kg på stången.

Mer info: http://stronglifts.com/how-to-perform-the-pendlay-row-with-correct-technique/

Kreh
2008-12-14, 00:21
För egen del är jag rätt förtjust i att sätta ned vikten på golvet (kort) mellan varje repetition och att vara noga med att inte räta på benen eller höften under lyftet utan hålla dessa konstant böjda. Övningen kallas då ibland för Pendlay Rows och är i mitt tycke överlägsen andra typer av skivstångsrodd. Det sägs att Ed Coan brukade göra Pendlay Rows med 225 kg på stången.

Mer info: http://stronglifts.com/how-to-perform-the-pendlay-row-with-correct-technique/

Pendlay Rows = vanlig PT-rodd?

Baan
2008-12-14, 00:49
Tycker Klos variant var rätt bra. Bättre än det mesta annat man ser. Mer fällning/lutning på ryggen än så blir det en extremvariant och päronvikter. Jag kör nog mindre fällning och lite tyngre men det är mest viktkåthet. Explosiviteten är ungefär samma, men tycker man kan sänka lite ibland för bättre kontakt. Sen vettefan om det är viktigt för muskelbyggandet för kontakt egentligen, men kan vara roligt om det tar mer i latsen ibland.

hasic
2008-12-14, 00:53
Pendlay Rows = vanlig PT-rodd?

Vanlig PT-rodd?

z_bumbi
2008-12-14, 11:04
Det förklarade jag i posterna innan. Och det är endast en avart av ett protokoll.

Du får gärna förklara igen. Jag ser inget om varför Klo behöver stärka området mellan skulderbladen med en rehab/prehabövning som rombrodd och inte heller varför/om han ska köra övningen istället för de stångroddarna han kör nu som ser bra ut.
Avart av vilket protokoll? Du har bara redovisat en övning.

Anders The Peak
2008-12-14, 11:09
Tycker Klos variant var rätt bra. Bättre än det mesta annat man ser. Mer fällning/lutning på ryggen än så blir det en extremvariant och päronvikter. Jag kör nog mindre fällning och lite tyngre men det är mest viktkåthet. Explosiviteten är ungefär samma, men tycker man kan sänka lite ibland för bättre kontakt. Sen vettefan om det är viktigt för muskelbyggandet för kontakt egentligen, men kan vara roligt om det tar mer i latsen ibland.

Problemet är ofta att det är svårt att använda de samarbetade musklerna på ett adekvat/rätt sätt därför är det oftast bättre att köra med en pyramid så att man börjar med en vikt som man kan hantera rätt och sedan gå sakta uppåt i vikt så löser man ofta det här problemet.

Mitt förslag var egentligen ett sätt att komma runt det hela och få en extra skjuts i muskelutvecklingen.
Pragmatist förslag tycker jag är ett bra förslag på hur man kan variera rodden ibland.

Anders The Peak
2008-12-14, 11:12
Du får gärna förklara igen. Jag ser inget om varför Klo behöver stärka området mellan skulderbladen med en rehab/prehabövning som rombrodd och inte heller varför/om han ska köra övningen istället för de stångroddarna han kör nu som ser bra ut.
Avart av vilket protokoll? Du har bara redovisat en övning.
Ja visst man kan ju tolka som man vill.
Jag sa inte att rodden var dålig på något sätt utan mer att han inte får ihop skulderbladen och därav får han inte heller maximal rörelseomfång på lats och övriga muskler.

Anders The Peak
2008-12-14, 11:13
Du får gärna förklara igen. Jag ser inget om varför Klo behöver stärka området mellan skulderbladen med en rehab/prehabövning som rombrodd och inte heller varför/om han ska köra övningen istället för de stångroddarna han kör nu som ser bra ut.
Avart av vilket protokoll? Du har bara redovisat en övning.
Ja visst man kan ju tolka som man vill.
Jag sa inte att rodden var dålig på något sätt utan mer att han inte får ihop skulderbladen och därav får han inte heller maximal rörelseomfång på lats och övriga muskler.
Så här menar jag att man bör få ihop del hela för att det ska bli en bra rodd...
http://stronglifts.com/wp-content/uploads/pendlay-row-glenn-2.jpg

actiwe
2008-12-14, 11:37
kör man med 90grader jobbar ju i stortsett bara baksida axlar?

Anders The Peak
2008-12-14, 13:10
kör man med 90grader jobbar ju i stortsett bara baksida axlar?
Sista bilden var bara en illustration av att dra ihop skulderbladen.
Om du pratar M. latissimus dorsi som har sin infästning så här. Då kan du se att det är en klättermuskel dvs klättra uppåt med rep osv....
http://www.fitness-magazine.com/oktober02/gifs/m._lat38.jpg

Men för att få en komplett rygg krävs det en del till:
http://www.wheelessonline.com/image4/back.jpg

Därav är ihopdragningen av skulderbladen viktig och då kanske helst i den vinkel som Klo visar i sin instruktionsfilm.

Anton Fräs
2008-12-14, 13:29
Pendlay rows såg riktigt intressant ut måste jag säga :)

actiwe
2008-12-14, 14:01
jag har aldrig sett någon köra stångrodd sådär iaf

bigtraps
2008-12-14, 14:28
:)Därimot så verkar det ju vara rätt vanligt med killar som kör rodd på 130-140 kg nuförtiden. Någon typ av lite framåtlutande shrugs. Något jag aldrig förstått vitsen med:)

Klo
2008-12-14, 14:35
Anders The Peak: Vad gäller rörelseomfång är jag övertygad om att det är viktigare att sträcka ut skulderbladen ordentligt. Och för att vara helt ärlig använder jag hellre en ordentlig vikt än att stå och dutta och finlira. Använder du tillräckligt många ryggövningar i olika vinklar varav en del med lite lättare vikt på slutet av passet med bra utförande aktiveras hela ryggen. Välj bra basövningar som marklyft, chins, smala chins, stångrodd, hantelrodd (här går det verkligen att komma långt bak med strikt utförande), t-bar mm...
Målet ska naturligtvis också vara att föra armbågarna så långt bak som möjligt för att klämma ihop ryggen.

kalajset
2008-12-14, 14:48
En stilla undran, lite OT men: Jag är knappast Mr. Fena på anatomi, men jag har "lärt mig" att man så att säga inte behöver dra bak armbågarna mer än 90 grader i varken sittande rodd, och hantelrodd, (antar detta tankesätt är menat att appliceras till all rodd?). Har alltid tyckte det har varit lite märkligt, då det känns som "kontakten", (detta förhatliga ord), försvinner till stor del, hur mycket vikt man än drar på med. Följdaktligen har jag kört någon slags mellanväg, där jag går strax bakom 90 grader, men inte heller så längt bak med armarna jag kommer. Detta tillvägagångsätt, att dra bak armbågarna något mer än 90 grader, är alltså inte särskilt tokigt ändå, oavsett roddmoment, om jag förstår flertalet i denna tråd rätt?

Klo
2008-12-14, 14:52
kalajset: gå så långt fram och så långt bak du kan utan att ostbåga upp vikten. Det är inte fel att arbeta i hela rörelseomfånget, tvärtom!

kalajset
2008-12-15, 03:38
Tack Klo, det låtter vettigt.

ceejay
2009-01-18, 22:38
Nu bumpar jag en gammal tråd :)


Hur stor skillnad skulle det bli om jag kör med omvänt grepp istället för det vanliga? Nu utgår jag ifrån att jag fäller fram ryggen 90grader

Scratch89
2009-01-18, 23:02
Ingen större skillnad. Ett omvänt grepp (alltså, supinerat, med tummarna ut) borde göra så att man får bättre kontakt med ryggen, eftersom det är lättare att få in armbågarna bakom kroppen.

ceejay
2009-01-18, 23:15
Då fortsätter jag nog med det omvända :) tycker faktiskt också att det tar bättre på ryggen!

Scratch89
2009-01-18, 23:30
Det tycker jag också. Jag brukar variera rätt så bra. Nu har jag ingen rygg att skryta med, så jag ska väl egentligen vara tyst, men det är fortfarande anatomi det handlar om.

nmanradnävna
2010-02-07, 21:03
När jag kör så anser jag att jag har en ganska bra form men jag tycker alltid det är ansträngt att hålla den formen för den allra nedersta delen av ryggen. Känns inte obehagligt alls eller så bara att det är ansträngade känns jobbigt liksom.. det är helt i sin ordning eller? jag håller ryggen i fin kurvatur hela tiden osv

Scratch89
2010-02-08, 01:13
Hur pass långt fram/ned står du? Jag har, som visats i många klipp i många trådar, gått ifrån att stå still med ryggen, och det har tagit bort all slags smärta och obehag.

Anton Fräs
2010-02-08, 07:39
En viss rörelse i ryggen "måste" man ha. Annars känner jag också av ett visst obehag och det känns inte alls som ett naturligt rörelsemönster.

Så här ser mina (snortunga för mig) roddar ut:

p4j0Ivd9gsk

nmanradnävna
2010-02-08, 13:52
Jag tror mitt problem är att jag antingen går ned för långt med ryggen, försöker ha den nästan parallellt i början av rörelsen. Men då har jag benen lite för böjda för att det ska gå att dra stången i en enda riktning upp mot magen, om ni förstår..

Skulle testa lite olika former nu men jag var så jävla stel i kroppen efter marklyften så gick fan inte :D

Anton dom såg jävligt fina ut. En enda rak rörelsebana som jag vill ha hehe.. vad gör greppet för skillnad? sliter det mindre på biceps eller nåt sånt?

Martin Löwgren
2010-02-08, 13:58
En viss rörelse i ryggen "måste" man ha. Annars känner jag också av ett visst obehag och det känns inte alls som ett naturligt rörelsemönster.

Så här ser mina (snortunga för mig) roddar ut:

p4j0Ivd9gsk

10/10 på de roddarna!

nmanradnävna
2010-02-08, 14:03
Just det, jag är inte stilla med ryggen utan rör den upp och ner. Och jag får inget obehag som ni verkar tro heller :P ..Det är en ansträngande känsla men inget obehag på något sätt, känns mer som att ryggen arbetar av å vara i den riktningen mer, det känns som att det kommer från jobbet att hålla ryggen rak när man är så framåtböjd..

Anton Fräs
2010-02-08, 15:07
10/10 på de roddarna!

*cupid*

Martin Löwgren
2010-02-08, 15:32
*cupid*

:thumbup: