handdator

Visa fullständig version : Kost vid morgonsträning?


Lakrits
2003-07-12, 06:28
Hejhej!

Jag tänkte börja köra styrketräning på morgonen, innan jobbet. Gymmet öppnar halv 7 och då tänkte jag vara där - träna en timme - och sedan gå till jobbet vid 8-tiden. Planen är att rulla ur sängen vid 6-tiden. Vad ska jag käka på kvällen innan och på morgonen innan/efter för att det ska bli "så bra som möjligt"....? :sleep:

tack och hej!

Bobbokrull
2003-07-12, 06:58
Ska du träna tidigt på morgonen så rekommenderar jag havregrynsgröt som frukost....och då snackar vi mängder av gröt!! Riv ner ett äpple, på med lite kanel och njut!!!! Gärna ett par ägg (vitor) och en skiva fullkornbröd med skinka på vid sidan om detta.
Det är även viktigt att du får i dig kolydrater "kvällen före" också, så ta gärna lite långsamma kolisar i samband med sänggåendet.

Personligen så har jag slarvat med att äta kolisar i samband med mitt kvällsmål då jag ska träna morgnen efter och det har straffat sig. Jag tar slut mycket snabbare än normalt så det är bara att ladda som tusan så att du orkar lyfta lite vikter!

Efter träningen så är det ju som vanligt en gainer som gäller och en timme efter det är ska du ju äta ett stadigt mål mat så kroppen blir nöjd :) Ta med dig en pastalåda eller dyl. till jobbet som du kan mumsa på......

GhostFace
2003-07-12, 07:48
Få se 630- gymmet öppnar
600- killen går upp.
När ska han hinna äta en havregrynsgrötfrukost?

För att få i sig den bör han åtminstone gå upp 530-540 för att kunna få tid att laga iordning + äta frukosten och hinna lagom att påbörja matsmältningen.

Skippa frukosten före träning 0630 och ät ordentligt med mat kvällen före träning och ladda upp med koffein (läs; kaffe) precis före. Ät sedan mkt ordentligt med mat när du kommer hem, alternativt sippa på en kolhydratrik dryck under tiden du tränar.

Beroende givetvis på var du står i din träning och vad du är villig att satsa, beundrar jag de som kan och vill träna så tidigt ! ;)

Lakrits
2003-07-12, 08:02
För vetskap är killen tjej och jag håller med om att det verkar mäkta jobbigt att äta STORA portionen gröt INNAN träningen - speciellt då jag har svårt att äta mycket direkt efter "sänguppgång".

Att äta lite mer på kvällen passar mig bättre. Mitt mål är att behålla den muslkelmasa jag har, samt förbättra mig något. Idealet är väl inte att köra direkt på morgonen men tidsmässigt passar det mig bättre.

Kaffe före och mycket mat efter låter som ljuv musik i mina öron.....:)

hejsvej!

King Grub
2003-07-12, 10:49
Massvis med mat kvällen innan som sagt, men skippa inte frukosten helt. Ät något som stabiliserar blodsockernivåerna och dessutom innehåller protein, så du tvingas använda muskelprotein som bränsle. Några flerkornsmackor med makrill på t ex tar inte lika stor plats i magen som gröt och går snabbt att sätta i sig. Eller en tallrik All-Bran och en vassledrink. :eating:

*Flash*
2003-07-15, 22:11
Om man kör styrketräning så funkar det väl att äta precis innan men om man kör konditionssaker så funkar det inte, eller inte för mig iaf.
Jag kan inte äta mat senare än ungefär två timmar innan jag tränar konditionssaker om jag vill behålla maten och inte få håll..
Vad är bäst att stoppa i sig då när jag inte kan få i mig mer än två pyttesmå mackor på sin höjd?

JJ
2003-07-16, 08:11
MIn frukost består av mjölk, havregryn, proteinpulver, psylliumfrön, krossade linfrön. Mixa allt och drick. Tar ett par minuter.:)

subliminal
2003-07-16, 09:34
Tränar också på morgonen. Kör också med en drinkvariant till frukost. Jag brukar mixa ihop mjölk, havregryn, banan och vasslepulver till en drink. Går ner lättare än gröt på morgonen när man har bråttom. Kan dock kännas ganska segt vissa träningspass men det tror jag snarare beror på att jag kör så tidigt (kl 7) och sover för lite än att jag får i mig för lite näring.