handdator

Visa fullständig version : A kassa


Odd
2008-12-12, 18:36
Ni kanske kan hjälpa mig få mina frågor besvarade.
Har försökt flera gånger få tag i min a-kassa så jag kan ställa frågor men antingen är det upptaget eller så ringer jag för sent-

-Om man har varit medlem i A-kassan i 9 månader och blir uppsagd, vad har man för förutsättningar? Kan man få en viss peng eller inget alls? Om inte varför?

- Om man blir uppsagd och har varit i a-kassan i 9 månader och fortsätter betala av a-kassan när man väl är arbetslös, räknar de där månaderna också?Alltså 9+3månader så är det 12månader man har varit med så får man full ersättning? Eller kollar de bara på injobbad tid.

- Vad är KAS? Många som pratar om det på min arbetsplats ingen verkar veta vad det är på tanken att man få höra olika versioner.

- Om man blivit uppsagd och har varit medlem i 9 månader kan man få nån slags dispans tills man får ett nytt jobb och fortsätta på sina månader så man inte behöver börja på 0 igen?

- Den här frågan kanske ni inte kan besvara på. Jag jobbar som en byggnadslärling på ett företag. Jag har blivit varslad och ska bli uppsagd i Januari. Har vi en nån slags anställningsskydd? Kanske varierar på vilket byggföretag man är på. Försökte få tag i min personal chef också. Det var ju ingen ide heller.

Hur som helst jag ska ringa upp de igen tidigt på måndag både a-kassan och personalchefen på måndag. Få se om jag får tag i de.

Men ni kanske kan besvara några frågor ändå. Kanske kommer upp nya frågor.

LindaS
2008-12-12, 18:43
Du ska ha varit medlem i a-kassan i ett år innan du har rätt till ersättning, sedan räknas den på hur du har jobbat de senaste sex månaderna. Så var det iaf förut. I vilket fall måste du vara inskriven som arbetssökande på arbetsförmedlingen, så dit går du din första arbetslösa dag.

Jag tror inte att KAS har funnits på iaf 10 år.

Allan
2008-12-12, 20:27
http://www.byggnads.se/53,akassan.cs

Nej, du har inget särskilt skydd som lärling. Ta kontakt med facket, så kan de reda ut det. Vilken avdelning? Och jag hoppas du varit med i facket, och inte bara i a-kassan, så du omfattas av inkomstförsäkringen.

Odd
2008-12-13, 00:16
http://www.byggnads.se/53,akassan.cs

Nej, du har inget särskilt skydd som lärling. Ta kontakt med facket, så kan de reda ut det. Vilken avdelning? Och jag hoppas du varit med i facket, och inte bara i a-kassan, så du omfattas av inkomstförsäkringen.

Jo alltså, jag har varit med både i facket och a-kassa. Det här är bara frågor som har cirkulerar omkring som ingen har egentligen koll på och det snackas mycket.

Jo har försökt få tag i de också, men på måndag får jag hoppas jag får fler frågor besvarade.

PS: Så KAS finns alltså inte längre? Vad var det för nåt?

wepp
2008-12-13, 01:19
Detta är nog inte värt så mycket, men du får hur som helst ut grundersättning 320kr per dag... för att få inkomstrelaterad ersättning krävs som sagt att du varit medlem i a-kassan 1år samt jobbat 6mån.

pragmatist
2008-12-13, 06:22
PS: Så KAS finns alltså inte längre? Vad var det för nåt?

KAS (kontant arbetsmarknadsstöd) var föregångaren till dagens grundersättning. Det var en statlig ersättning som upphörde i och med att a-kassorna själva tog över ansvaret för grundersättningen i slutet på 90-talet.

Fearstrike
2008-12-13, 06:58
Detta är nog inte värt så mycket, men du får hur som helst ut grundersättning 320kr per dag... för att få inkomstrelaterad ersättning krävs som sagt att du varit medlem i a-kassan 1år samt jobbat 6mån.

320:- per dag är max om du har arbetat under en 12 månaders period heltid, d.v.s 40 timmar i veckan. Minst är 120kr i månaden om jag inte minns fel.

Kan nämna att det är enormt tryck på just denna biten och väntetiden för handläggning sträcker sig utåt 2 månader nu. Talade med alfa-kassan senast för ungefär 1 veckasedan då det såg väldigt dystert ut.

Du får detta bidraget från den dag du gick med arbetsförmedligen och aktiverade dig som arbetssökande, efter din senaste anställning såklart.

Sa du upp dig självmant har du 7+45 karens dagar från det att du är anmäld på arbetsförmedlingen samt alfa-kassan. Annars är det 7 karensdagar.

Odd
2008-12-13, 09:10
320:- per dag är max om du har arbetat under en 12 månaders period heltid, d.v.s 40 timmar i veckan. Minst är 120kr i månaden om jag inte minns fel.

Kan nämna att det är enormt tryck på just denna biten och väntetiden för handläggning sträcker sig utåt 2 månader nu. Talade med alfa-kassan senast för ungefär 1 veckasedan då det såg väldigt dystert ut.

Du får detta bidraget från den dag du gick med arbetsförmedligen och aktiverade dig som arbetssökande, efter din senaste anställning såklart.

Sa du upp dig självmant har du 7+45 karens dagar från det att du är anmäld på arbetsförmedlingen samt alfa-kassan. Annars är det 7 karensdagar.


Läste att det infördes en slags inkomstförsäkring den 1 Juli 2008. Vilket skulle ge mer mer i dagpenning. Hur mycket vet jag inte. Eller har jag fel?