handdator

Visa fullständig version : Träna med förkylning - Vad säger experterna?


MangeByggarn
2008-12-12, 12:56
Well... Drog på mig en förkylning igår och har tänkt och träna idag eftersom det är ett helt nytt upplägg och massor med saker jag har fixat..

Är det farligt och träna med förkylning? Är endast "mini" täppt i näsan och nyser då och då..

Läste runt lite på olika sidor där det säger från båda sidorna.. Att det är både ofarligt och farligt.. Ena sa att det är lugnt så länge man kör lätt, de andra säger att man kan dra på sig en hjärtmuskelinflammation?

Så hur står det till

Börje H
2008-12-12, 13:11
Finns ju miljarder med trådar om detta...

Går det att träna när man skurit sig?
Visst kan du träna om du skurit dig i lillfingret. Om du skurit sönder hela buken känns det kanske lite mindre aktuellt.

Hur förkyld är du hur livsviktigt är passet. Om det gäller ett random styrketräningspass så är det bara sitta hemma och växa istället. Är det ett viktigt teknikpass innan tävling är det bara masa sig dit och med minimal ansträngning göra vad som är nödvändigt sedan gå hem.

King Grub
2008-12-12, 13:12
Den här frågan ställs i princip varje månad. En sökning ger flera sidor med trådar.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=112302&highlight=f%F6rkylning

MangeByggarn
2008-12-12, 13:14
Oj sjuhelvete, ursäkta :X

kaysim
2008-12-12, 13:19
Well... Drog på mig en förkylning igår och har tänkt och träna idag eftersom det är ett helt nytt upplägg och massor med saker jag har fixat..

Är det farligt och träna med förkylning? Är endast "mini" täppt i näsan och nyser då och då..

Läste runt lite på olika sidor där det säger från båda sidorna.. Att det är både ofarligt och farligt.. Ena sa att det är lugnt så länge man kör lätt, de andra säger att man kan dra på sig en hjärtmuskelinflammation?

Så hur står det till

Finns massa trådar om det här som sagt. Är man sjuk ska man inte träna, punkt slut. Är du bara "mini" täppt i näsan samt nyser då och då så låter det ju inte så farligt (dock så kanske du inte borde bege dig till gymmet ändå eftersom att du riskerar att smitta andra). Men för det mesta gäller, Så länge det känns bra i kroppen (att du är pigg) så är det förmodligen lugnt. Har du ont i halsen (svider i halsen eller är tjock i halsen), feber, snorar jättemycket eller om du mår allmänt "dåligt" så bör du absolut stanna hemma från gymmet. Det "ger" inte så mycket att gymma "lätt" bara för att man är sjuk. Avstå i så fall från gymmet ett par dagar så kan du köra på ordentligt sen igen.

MangeByggarn
2008-12-12, 13:29
Haha jo har läst lite mer, tyckte bl. a synd om killen här på kolo som fick muskelhjärtinflammation..

Men för mig borde det vara lugnt väl, jag mår ju bra, känner mig inte nere utan nyser bara 2-3 ggr varje timme. Och det rinner inte heller ur näsan..

schabo-labo
2009-01-09, 18:57
Haha jo har läst lite mer, tyckte bl. a synd om killen här på kolo som fick muskelhjärtinflammation..

Men för mig borde det vara lugnt väl, jag mår ju bra, känner mig inte nere utan nyser bara 2-3 ggr varje timme. Och det rinner inte heller ur näsan..

Körde du?