handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på J.B´s kostråd?


Kappman
2008-12-12, 08:59
Hej,
jag skulle gärna vilja ha era kommentarer på Joachim Bartolls kostråd som han publicerat för Stadium.

Är själv inget proffs men är lite fundersam om det är någonting för mig då det verkar vara svårt att få i sig ordentligt med kcal om man byter bort alla kolhydratkällor mot grönsaker förutom efter träningspasset? Att man bara tar ett Omega 3 tillskott för att balansera upp kvaliteten på fettet man får i sig. Kan det vara så att man når snabba resultat (deff) med dessa kostråd, men att man exploderar som en briserande fettbomb den dagen man käkar en näve kolhydrater igen?

Tacksam om någon med bra kunskaper i ämnet kan ta sig en titt på följande 2 länkar och kommentera fördelar/nackdelar.

http://www.bartoll.com/index.php/articles/7-articles-2007/41-stadiums-kostguide-del-1

http://www.bartoll.com/index.php/articles/7-articles-2007/42-stadiums-kostguide-del-2

Scratch89
2008-12-12, 14:40
Bartoll brukar inte ha många rätt i sina artiklar; han är väl en av de främsta som fortfarande sprider ut myter som inte har några egentliga grunder i forskningen, alternativt att han drar på för stora växlar av något som han tror sig uppfattat.

Fredrik_S
2008-12-12, 15:08
Från första länken...

Vana 1 går rakt emot rådande forskning.

Vana 2 Innehåller flera fel, tex att det är ytterst viktigt att äta 40-60 gram protein från kompletta källor vid varje måltid

Vana 4 är inte rätt. Det går givetvis att må väldigt bra genom att äta kolhydtrater vid sina måltider.

Vana 7 får nog 90% att tappa lusten med en diet som kräver så noga planering

Fredrik_S
2008-12-12, 15:16
Det bästa tipset i artiklarna tycker jag var att man ska ha fuskmåltider istället för ätardagar. Om man är på någon form av diet så är det bättre att äta utanför sin plan när man behöver det(i sociala samanhang tex) istället för äta/frossa som en tok en dag i veckan, vilket kan spåra ur och leda till helt utebliven viktnedgång.

Eddie Vedder
2008-12-12, 18:06
Jocke Bartoll skall ha oerhört mycket cred för de under han gjort med sin egen fysik trots sjukdom och vad jag förstått så har han dessutom lyckats bra med klienter.

Så han har helt klart resultat att backa upp sina påståenden med men i vilket fall som helst är det mesta helt utan grund som han påstår enligt mig. Jag beundrar som sagt det han lyckats med för sig själv och andra men det i sig stärker inte ett dugg av vad han här och var påstår vara fakta.

När han ifrågasätts i forumdiskussioner på BODY där han gjort ett konstigt påstående brukar ett svar som "jag har inte tid att skriva på forum hela dagarna" vara vanligt och därefter lämnas tråden.

HC77
2008-12-12, 18:30
Jag har följt JBs artiklar och foruminlägg sedan tidigt 2000-tal och hans råd har varierat mycket genom åren.

Min högst personliga uppfattning är att han kopierar och klistrar mycket från amerikanska "träningsexperter". Dessa amerikaner och för all del JB kanske har fått bra resultat men det finns väldigt sällan någon vetenskaplig backning utan bygger på personliga åsikter och vad som råkar vara populärt för stunden.


Men som sagt, detta är mina personliga åsikter.