handdator

Visa fullständig version : Tips på arbete?


Fearstrike
2008-12-12, 02:18
Ja nu har ja gått mer eller mindre arbetslös sedan Augusti.

Sa då upp mig från Elgiganten där jag arbetat som butikssäljare i 2 år. Då vi hade nerskärningar så blev jag nedsatt på 40% från heltid. Fick åtminstone behålla mitt jobb till skillnad från 6 andra anställda. Men detta spelar mer eller mindre roll då 40% inte knappt ens räcker till hyran. Eller så såg min situation ut då iallafall.

Sedan dess har jag tagit b-körkort och vart på 3 anställningar som har slutat med att jag har sagt upp mig på. Finns anledningar till detta och orkar inte dra upp detta här.

Har dessutom deffat bort 25kg fett ;)

Efter c.a 2,5 månaders väntetid från a-kassan har jag nu fått avslag. Avslaget berodde på att jag självmant sa upp mig från min tidigare anställning. Så nu har jag bokstavligen Precis så jag klarar mig tills mina studier startar 12/1 -09

Men detta suger och jag börjar bli riktigt otålig. Behöver extra jobb på helgerna sedan också.

Så jag hoppas på att nån av er har något tips eller sådär. Min "grej" är försäljning, gärna i butik. Har enormt fina meriter och betyg från tidigare arbeten, har papper på 8 äldre anställningar.

Finns det någon som arbetar i Göteborgs området och vet om att ni behöver extra så kan ni la skriva något här?

Agerar gärna chaufför av något slag, kikade på posten.se men dom ska ju ha C eller CE chaufförer.

Så som sagt, förslag önskas.

Tack på förhand.

tjabon
2008-12-12, 02:24
Du har sagt upp dej själv på 3 olika jobb sedan augusti i år och nu
vill du ha tips på jobb?

Vad tror du en ev. arbetsgivare tycker om det?

Fearstrike
2008-12-12, 02:28
Jag tror att en arbetsgivare är mogen nog att inte ha förutfattade meningar.

Zuljin
2008-12-12, 02:38
Norge... jobba intensivt och slappa resten av året...

Litecore
2008-12-12, 02:56
har du lust att skriva ett par rader om hur arbetsklimatet är på el-giganten kanske ?
vet att dom har sökt folk tidigare här i stan och jag tror att det kan vara rätt kul faktiskt..
i dagsläget jobbar jag heltid själv i ett liknande företag men nåt nytt är väl aldrig fel ;P

Fearstrike
2008-12-12, 03:07
Underbart bra, svårslaget. Men det var just i den butiken jag arbetade i. Det skiljer sig enormt mycket beroende på vilken butikschef man har.

Utan snack mitt bästa jobb hitills iallfall.

Förövrigt är det väl generellt sett ganska slappt, mycket kurser och utbildningar inom företaget. Ganska lyxigt faktiskt.

Litecore
2008-12-12, 04:32
tack! :thumbup:

Fearstrike
2008-12-12, 04:43
Tänk dock på att det är som vanligt, som det alltid är i detaljhandeln. Du kan glömma 100% grundkontrakt. Du lär få ca 25-70% som bäst och därefter är du bitch.

Det är en stor nackdel, speciellt med elgiganten för dom är sjuuuukt snåla med att dela ut procent. Jobba får du gärna göra, men bara när folk e sjuka å skit. Eller om det behövs. Men ingen garanti what so ever.

Litecore
2008-12-12, 05:03
nu ska vi inte göra det här till nån snacktråd, så jag ska hålla mig kort (så gott det går)
det finns alltså inget som heter "heltid" på giganten om jag förstår dig rätt, eller är det
något man får slicka/slava sig uppåt i hierarkin för att åstadkomma? känns ju mindre bra..

mela
2008-12-12, 05:29
I dagsläget gäller det nog bara att söka allt och inte vara kräsen.
Jag hade inte velat rekommendera någon som sagt upp sig från 3 jobb de senaste halvåret för min chef om jag hade jobbat i GBG dock.

Jazen
2008-12-12, 11:05
så när man säger upp sig självmant så får man ingen a-kassa även om man är med i det? Är det inte att man har 45dagars karens (stavning) om man säger upp sig själv tills man får a-kassa eller får man inge a-kassa alls om man säger upp sig själv?

Flygplan
2008-12-12, 11:17
nu ska vi inte göra det här till nån snacktråd, så jag ska hålla mig kort (så gott det går)
det finns alltså inget som heter "heltid" på giganten om jag förstår dig rätt, eller är det
något man får slicka/slava sig uppåt i hierarkin för att åstadkomma? känns ju mindre bra..

När jag arbetade på elgiganten för ungefär 5 år sedan så fanns det 100% anställningar. Om jag minns rätt så var de flesta heltidsanställda, några stycken 75% och 13.5%. Men jag kan tänka mig att det skiljer sig från varuhus till varuhus. Du måste vara lite av en tävlingsmänniska och inte vara rädd för att vara påstridig. Enligt varuhuscheferna finns det ingenting som heter påstridig egentligen - bara bra och dåliga försäljare. I realiteten innebär det att om du står vid ingången och haffar kunderna först och frågar om de behöver hjälp så är du en bra försäljare.

Det var lite därför jag slutade där. Jag klarade inte av att störa folk hela tiden, man vet ju själv hur jobbigt det är när man knappt hunnit gå in i butiken och någon med ett stort falsk leende vill tjäna pengar på en.

Du arbetar dock inte efter provision, men vinstmarginal och omsättning och allt sånt syns i datorerna, så du måste ändå sälja mycket (haffa kunderna så fort som möjligt) och ha en bra marginal (sälja sämre varor till högre priser) för att behålla jobbet.

Fearstrike
2008-12-12, 17:32
ElGiganten delar inte ut heltids tjänster längre. Känner du någon som arbetar där fortfarande så kan du fråga.

Det är endast vid nybutiksbygge som de delas ut heltids tjänster. Anledningen är sjävklart att det inte lönar sig. Det var enorm skillnad i företaget för 5 årsen b.t.w

Fearstrike
2008-12-12, 17:33
så när man säger upp sig självmant så får man ingen a-kassa även om man är med i det? Är det inte att man har 45dagars karens (stavning) om man säger upp sig själv tills man får a-kassa eller får man inge a-kassa alls om man säger upp sig själv?

45 dagars karens stämmer. Jag har dock redan börjat studera vid det laget så de hjälper inte direkt.

jakke
2008-12-12, 17:50
45 dagars karens stämmer. Jag har dock redan börjat studera vid det laget så de hjälper inte direkt.

Du kommer ju hinna få CSNbidraget innan eventuell arbetslön.

Fearstrike
2008-12-12, 19:00
Precis.