handdator

Visa fullständig version : Simma på vilodagarna efter gym?


Hakuna matata
2008-12-11, 22:44
Hej! Gymmar 3 dgr i veckan , 2 muskelgrupper per dag me fria vikter. Jag är 17 år , väger 74 kg , ligger på 84 cm i midjan , ca 18 % kroppsfett skulle jag påstå.

Gått från sixpack till kagge =D

Äter enbart fullkorn, kör på bra glutamine tillskott om ett par veckor, kör whey 100 % gold standard, äter flera ggr per dag, överdosar inte fruktos , håller allt perfekt enligt mig själv .

Frågan är då : Om jag gymmar 3 dagar i veckan, är det optimala att återhämta mig och låta musklerna byggas eller kan jag simma på 2 vilodagar?

dvs gym 3 dar , simma 2 dar , vila 1 dag .
Påverkar det musklerna negativt om jag simmar ca 2000 meter på dem 2 vilodagarna?

bryts dem ner och bygger inte upp sig lika bra?
Fråga nr 2 : kan man ta CLA samtidigt man kör +500 kaloriöverskott per dag ? dvs gå ner i kroppsfett trots du bulkar sakta.

Tacksamm! Mvh

ceejay
2008-12-11, 22:47
Tror inte det ska vara något negativt med att simma, jag kör mån-fred på gymmet och jag tycker det funkar asbra

Det där med att minska kroppsfett trots kaloriöverskott tror jag är omöjligt utan preparat. Finns nog många här inne som är mkt mer insatta

Morty
2008-12-11, 23:09
glutamin bah.

OnT. Simma du. Inte totaloptimalt för muskler, men hälsosamt.

EDIT: Dra kolhydrater innan och efter. Armmuskulatur kan bara använda kolhydrat som bränsle. Finns det inte blir det musklerna som ryker.

hasic
2008-12-12, 08:38
EDIT: Dra kolhydrater innan och efter. Armmuskulatur kan bara använda kolhydrat som bränsle. Finns det inte blir det musklerna som ryker.

Det beror ju på om det är aerobt eller anaerobt arbete som utförs?

Rahf
2008-12-12, 11:29
Det beror ju på hur intensivt du simmar också. Är det 2000m som ska avverkas på kortast möjliga tid eller ligger du och plaskar som en guppy i 2h?

Simning skulle nog funka alldeles ypperligt, ta det lugnt på de passen bara.

Svar på andra frågan: Nej, går du upp i kroppsvikt så går du upp i kroppsfett, plain and simple.

Hakuna matata
2008-12-12, 14:13
Det beror ju på hur intensivt du simmar också. Är det 2000m som ska avverkas på kortast möjliga tid eller ligger du och plaskar som en guppy i 2h?

Simning skulle nog funka alldeles ypperligt, ta det lugnt på de passen bara.

Svar på andra frågan: Nej, går du upp i kroppsvikt så går du upp i kroppsfett, plain and simple.

Enligt Kost experter, så räcker det med wheys nya vp2 whey isolate kosttillskott som ökar 250 % bättre än whey 100 % gold standard som jag kör med för tillfället.

Med det påstår många att man kan bygga muskler och samtidigt tappa fett.

Detta funkar ! men enligt muscles.se är detta en riktigt svår procedur.

Frågan jag ställer mig själv och behöver hjälp med är bara denna i princip:
Ska jag bulka fort (2 månader) och påbörja deffen eller ska jag köra en långsamm bulk (+500 kcal överskott per dag ist för +1500 på snabb bulk).
vad tycker ni?

Svar på fråga nr 2 : jag ska simma i medelhastighet, inte plaska ! 2000 meter i lagom takt, inte sakta o inte fort.

Vad menar du då me kolhydrater innan o efter? förstod helt o hållet men menar, hur stor mängd behöver jag för inte tappa muskler ?
Enligt tränings källor behöver jag 100 gram kolhydrater direkt efter träningen, Banana, ger mig 100 precis .
105 kcal , 100 kolhydrater , perfekt ju . en före och en efter och massa vatten.

Men jag får väl äta protein samtidigt efter jag simmat med kolhydrater? Mvh

Hakuna matata
2008-12-12, 14:18
Enligt Kost experter, så räcker det med wheys nya vp2 whey isolate kosttillskott som ökar 250 % bättre än whey 100 % gold standard som jag kör med för tillfället.
Detta funkar ! men enligt muscles.se är detta en riktigt svår procedur.

Svar på fråga nr 2 : jag ska simma i medelhastighet, inte plaska ! 2000 meter i lagom takt, inte sakta o inte fort.

Jag ligger på ca 18 % kroppsfett säkert, 84 cm i midjan, 74 kg, 1,78 lång, 17 år! Kör med fria vikter, 3 ggr i veckan , 2 muskelgrupper per dag.

Behöver ni veta nåt mer för bedöma o ge mig bästa hjälpen , så säg jättegärna till! Jag vill bli av me lite fett för jag har fått muskler, syns starkt när jag spänner o kollar. Men måste definera dem o bli av me fett (dock vill jag ligga på +5 kg muskler till först helst. ska vara stora muskler som gäller :D)

Så frågan är: ska jag bulka fort som attans på ca +1500 kcal överskott per dag, o sen påbörja deff om 2 månader typ me -500 kcal underskott per dag,

eller ska jag bulka sakta +500 kcal överskott per dag?
onödigt bulka sakta väl? tar bara uber lång tid . inte exakt ja ska lägga på mig +5000 kcal per dag o få massa överskott av fett.

frågan är då: vad är den optimala KCAL överskott listan för bulka fort utan överskott av fett? om man tränar hårt oxå dvs o e aktiv senare på fritiden.

tex +1500 ?
Ursäkta all lång text :D Mvh

King Grub
2008-12-12, 14:19
Lägg ner AST-tjafset (kritik mot deras försäljningsmetoder, inte mot dig, alltså) om procent angående VP2. Det finns ingen sanning i siffrorna. Allt om kost och tillskott du ser på deras sida är skrivet med en enda avsikt: att sälja. Och siffrorna som används som argument är tagna helt ur sitt sammanhang och vridet så det passar företaget. Inget fel på produkterna, men det är ingen skillnad på vassleprotein från AST och vassleprotein från tillverkare X vad gäller "effekt".

Banana, ger mig 100 precis .
105 kcal , 100 kolhydrater , perfekt ju . en före och en efter och massa vatten.

100 gram banan ger 20 gram kolhydrat, inte 100.

hur stor mängd behöver jag för inte tappa muskler ?

Det har inte med kolhydratmängden i samband med träning att göra.

Ät en normal måltid inom rimlig tid efter träning. Det är inte enstaka måltider eller livsmedel som avgör muskeltillväxt/muskelförlust. Och att du skulle tappa muskler av 2 km simning vid energiöverskott... det låter osannolikt. Visst, en negativ proteinbalans under aktiviteten, men det är ju inte relevant för något, på sikt.

Hakuna matata
2008-12-12, 17:15
King grub, förstår dig nu till fullo! Tackar så hemskt mycket, handlar egentligen bara om +överskott av kcal och - underskott av kcal .

deff och bulk . På deff sidan sägs det optimala vara -500 per dag för bibehålla muskelmassan. Hur ligger de till på bulk? +500 eller kan man köra +1000 utan att det blir överskott av fett, och istället lägger sig på musklerna?

Svar på din banan kommentar :D

Mybad ! 1 mogen banan var 90 i GI !
inte kolhydrater :D

Uph körde 16 kg hantlar idag rak rygg, stående med tränings stol lutandes.
så jag pressa underarmen. Rekord för mig :D körde me 12 innan .
4 set , 10 reps.
WooHo. Ha en trevlig helg, läser lite då o då i helgen vad ni har föreslått ang bulk metoden :D Tack på förhand ! Mvh

King Grub
2008-12-12, 17:17
Ju större kaloriöverskott du ligger på, desto mer muskelmassa kommer du att lägga på dig, men även mer fett. Ju fetare du äter dig, desto mer av viktuppgången vid ett visst överskott kommer att bestå av fett.

Hakuna matata
2008-12-12, 17:34
Ju större kaloriöverskott du ligger på, desto mer muskelmassa kommer du att lägga på dig, men även mer fett. Ju fetare du äter dig, desto mer av viktuppgången vid ett visst överskott kommer att bestå av fett.

Perfekt! Då var det som jag innerst inne trodde :D

+500 kcal är det optimala för bulk som jag har läst.
-500 kcal är det optimala för deff som jag har läst.

Detta blir perfekt, Räcker ca 2 månaders bulk med överskott på ca +1000 o lite fettöverskott?

då kör jag senare deffen till sommaren med -500 per dag.

Detta blir nog underbart! Lägger gärna på mig lite extra fett sålänge jag får mer muskelmassa. och senare tar jag lång deff :)

Tack för all hjälp ! Mvh

creperiet
2008-12-12, 17:45
Ät en normal måltid inom rimlig tid efter träning. Det är inte enstaka måltider eller livsmedel som avgör muskeltillväxt/muskelförlust. Och att du skulle tappa muskler av 2 km simning vid energiöverskott... det låter osannolikt. Visst, en negativ proteinbalans under aktiviteten, men det är ju inte relevant för något, på sikt.

Du, om jag har fattat det rätt, är en som kombinerar långa konditionspass med styrketräning som har har gett en ansenlig muskelmassa. Är du noga med i största möjliga mån undvika negativ proteinbalans under konditionsträning genom tex EAA-intag, eller har du erfarenheten att det inte har någon betydelse?

Hakuna matata
2008-12-12, 23:10
vad menas btw med negativ proteinbalans?

När & hur inträffar detta , samt hur undviker man det?

Mvh

Rahf
2008-12-12, 23:59
vad menas btw med negativ proteinbalans?

När & hur inträffar detta , samt hur undviker man det?

Mvh

Negativ proteinbalans betyder att musklerna är i ett stadium där nedbrytningen är större än uppbyggnaden. Detta är någonting som ändras konstant under 24 timmar och under ett pågående styrkepass så ligger man på minus, för att därefter lägga sig på kraftigt plus under det närmsta dygnet.

Du undviker det genom att äta stabila måltider regelbundet, träna bra och vila tillräckligt. Det är den grundläggande filosofin som funkar precis hur bra som helst.

Anton Fräs
2008-12-13, 00:09
du undviker det genom att äta stabila måltider regelbundet, träna bra och vila tillräckligt. Det är den grundläggande filosofin som funkar precis hur bra som helst.
+1

Hakuna matata
2008-12-13, 14:05
Har två frågor om bulk och deff metoden :)

Bulk - ju mer du käkar tom +2000 kcal överskott per dag så får du större muskelmassa?

deff - -500 underskott per dag = bäst för bibehålla muskelmassa.

Hur kan man äta mer än +500 o få större muskelmassa men när man går ner får man bara gå ner minst -500 för inte tappa muskelmassa?

andra frågan - Hur tränar jag när jag ska köra på deffen?
Lika stenhårt som på bulk och bryta ner musklerna för återuppbygga dem eller ska jag lattja lite bara för behålla musklerna samtidigt ja kör konditionsträning?

hade varit gött att köra lika hårt som på bulk + kondition .
Men ni avgör vilket som är bäst!

ska bli intressant o se svaren :) Mvh

Eddie Vedder
2008-12-13, 14:51
Bulk - ju mer du käkar tom +2000 kcal överskott per dag så får du större muskelmassa?

Ja men det är inte linjärt och du blir mer och mer fet ju större överskott. Förhållandet mellan ökat kroppsfett och ökad muskelmassa blir bara mindre och mindre gynnsam ju mer du överäter och ju fetare du blir.

Så tokbulk är enbart dumt. Det finns dessutom gränser för hur mycket ny muskelmassa som kroppen kan syntetisera inom en 24-timmarsperiod, muskeltillväxten är ju inte obegränsad bara för att man tokäter.

deff - -500 underskott per dag = bäst för bibehålla muskelmassa.

Hur kan man äta mer än +500 o få större muskelmassa men när man går ner får man bara gå ner minst -500 för inte tappa muskelmassa?

Ett underskott på 500kcal är ingen magisk och allmängiltig gräns för varje individ. Tvärtom varierar det väldigt och ju fetare man är desto större underskott kan man ligga på och samtidigt bibehålla muskelmassa. Är man smalare riskerar man mer förlust av fettfri massa vid stort underskott.

En grov siffra att utgå från kan vara en frisättning av ~70 fettkcal/kg kroppsfett varje dygn.

-500kcal är dock en lagom siffra för de allra flesta och bör i teorin generera ca ½kg viktförlust per vecka.

Och underskottets storlek ärLÅNGT ifrån den enda styrande variabeln flr hur gynnsam en viktnedgång är. Proteinintaget, träningen, näringstimingen m.m. spelar roll. Och självklart genetiska förutsättningar.

Hakuna matata
2008-12-13, 18:44
Ah okay ! Tack så mycket för infon !

En annan fråga nu dock !

När jag ska köra deffen mot våren, så läste jag att jag ska köra så här.

Lätt gym träning - hård konditions träning - minska fettet och bibehålla musklerna.

Lätt gym träning? jag tar ca 16 KG atm på hantlar med rak rygg, olika övningar. Ska jag inte köra för pumpen och bryta ner musklerna när ja kör deff? utan istället köra lagom för ha en lång förbränning och sedan köra mer på spinning cykeln , simma osv?

Vore underbart veta den optimala deff guiden för VERKLIGEN BIBEHÅLLA MUSKELMASSAN och samtidigt gå ner i fett!

Mvh :)

Hakuna matata
2008-12-13, 18:46
Glömde skriva: ist för typ 16 kg, ska ja köra typ 12 kg, o mindre benpress, mindre bänkpress osv för inte bryta ner musklerna då ja inte kan ge kroppen lika mycke mat som på bulken?

Läs gärna ovan !

Inge Enveten
2008-12-13, 21:36
Of topic fråga (egentligen inte)
Kan man inte bli bannad för att man trollar på kollo eller?

Eddie Vedder
2008-12-13, 21:49
Of topic fråga (egentligen inte)
Kan man inte bli bannad för att man trollar på kollo eller?

Jo det kan man. Vi bannar troll mycket ofta. Hakuna matata ligger definitivt i riskzonen nu med tanke på all skit han/hon skriver.

Inge Enveten
2008-12-13, 21:53
Jag har i alla fall aldrig sett något mer tydligt trollande
http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=87823

Hakuna matata
2008-12-14, 01:44
Jo det kan man. Vi bannar troll mycket ofta. Hakuna matata ligger definitivt i riskzonen nu med tanke på all skit han/hon skriver.

tar det inlägget med en nypa salt för du inte håller med mina teorier vars jag enbart berättar för hjälpa en kille att sluta överanalysera och tänka lagom= bäst.

31 kcal in och ut spela roll. det jag försökte förklara i andra tråden.

klart effektivast bygga muskler är bulk och deff. Pratar bara om överanalysering, men du tar det inlägget (jag tror du är sur på mig för) hur du vill!

Jag tar inte åt mig nånting =D

Eddie Vedder
2008-12-14, 12:08
tar det inlägget med en nypa salt för du inte håller med mina teorier vars jag enbart berättar för hjälpa en kille att sluta överanalysera och tänka lagom= bäst.

Va?

Det jag skrev hade inget med kvalitén av dina teorier att göra. Du skriver i flera trådar en massa konstigheter och uttrycker dig som ett troll helt enkelt. Att du inte vill ta åt dig struntar väl jag i.