handdator

Visa fullständig version : CV-bild


Purren
2008-12-11, 21:33
I flera CVn som jag skickat iväg nu har jag bifogat en snäll-bild. Det är en bild som visar mig som en stadig kille som man gärna vill introducera för sina föräldrar.

Nu funderar jag på att köra på den här bilden istället:

http://img505.imageshack.us/img505/4483/poyan2dt5.png

Lite för att jag tycker det är sjukt kul, lite för att det antaligen bryter mönstret totalt, och så länge det inte tas på ett negativt sätt så är något som bryter mönstret en bra sak när man försöker sticka ut ut bland 20-30 andra personer.

Vad tror ni, hur kommer de ta det? Roligt eller negativt?

Det är en klädesbutik för ungdomar, 15-25 års intervallet främst, och jag gissar på att chefen är runt 25-30 år högst. Bilden i CVt är mycket mindre än den som syns här, kanske 1/3 eller ungefär lika stor som avatarerna på Kolo.

Yankeee
2008-12-11, 21:36
Negativt. Det är ett jobb du söker, inte Big Brother.

AJO
2008-12-11, 21:36
Om jag hade varit chef hade jag inte anställt. Hade fått uppfattningen om att du försökte spela allan..

JC?

Yes
2008-12-11, 21:36
Jadu, folk lär väl reagera olika men jag hade slängt ansökan i papperskorgen om det var jag som fick bestämma. Något i stil med din avatarbild hade däremot haft en betydligt mer positiv inverkan.

shadowfire
2008-12-11, 21:37
Negativt. Det är ett jobb du söker, inte Big Brother.

+1. Hade kastat din ansökan direkt.

Purren
2008-12-11, 21:38
Haha, nåja!

Kände det lite instinktivt, men man vet aldrig. Tur att man kollade med kolo först!

ceejay
2008-12-11, 21:39
sry man den instinkten får du ta o träna upp! :)

Purren
2008-12-11, 21:40
shadowfire, du som jobbar med detta: Vad tycker du om fetstil, kursivt osv i det personliga brevet? Inget over the top störigt, bara för att markera ett fåtal saker.

bear.flowertwig
2008-12-11, 21:48
Skippa. Visa framfötterna genom att åka dit och presentera dig/lämna ansökan istället.

stevebc
2008-12-11, 22:03
Det är nog bättre att skippa bild helt och hållet tror jag. Om man inte är tjej (och attraktiv) såklart.

machine gun
2008-12-11, 22:07
Det är nog bättre att skippa bild helt och hållet tror jag. Om man inte är tjej (och attraktiv) såklart.

Jag tror att det kan vara negativt även i det fallet.

Skippa bild och åk dit och lämna ansökan personligen istället.

machine gun
2008-12-11, 22:09
Angående bilden ovan, så skulle den ansökan garanterat bli ihågkommen. Med hög sannolikhet skulle den hamna på väggen i fikarummet.

LoTiX
2008-12-11, 22:10
Förstår idéen men nej det där blir svårt.

Snabel
2008-12-11, 22:12
Jag hade tyckt du vart löjlig och kastat din ansökan direkt. Upplever personer som ska grimasera och ha sig som jobbiga, det är ju inte kul.

Olof
2008-12-11, 22:12
le på kortet. Att le är ett naturligt stimuli vi är förprogrammerade att reagera på. Det signalerar vänlighet och är inbjudande.

jmk
2008-12-11, 22:59
hehe du skulle fått jobb hos mig!!
Fast nu chefar jag inte i nån klädbutik, som dräng då! åka traktor och gräva skit...tycker d är meriterande med ett sånt utseende
Därremot alla tråkmånsar som skrivit i tråden skulle åkt i papperskorgen. *whatever*

hahavaffan
2008-12-11, 23:11
shadowfire, du som jobbar med detta: Vad tycker du om fetstil, kursivt osv i det personliga brevet? Inget over the top störigt, bara för att markera ett fåtal saker.Med tanke på idén med bilden, så kan du nog chilla med det fetstilta osv ;)

Comic Sans MS är dock en höjdare!

AJO
2008-12-11, 23:13
Hur e d mE luNaJspjÅk? fUnkAr d lr?

Barba-Tjock
2008-12-11, 23:29
Amenvafan kör! Jag hade en bild på mig med isyxa och iklädd regnställ och psyco-smile.

The Swedish Oak
2008-12-11, 23:54
Kör på din avatar eller någon bild där du ser vardaglig/glad ut så uppskattar dom säkert det.

spoonchest
2008-12-12, 10:41
Min brors bild var ett flin och en tumme upp! Såg hysterisk ut vid en första anblick, men det har funkat. Stack liksom ut ur mängden på ett positivt sätt.

Nina L
2008-12-12, 10:45
le på kortet. Att le är ett naturligt stimuli vi är förprogrammerade att reagera på. Det signalerar vänlighet och är inbjudande.+1

kaer
2008-12-12, 10:59
Skippa, men jag tror absolut på att ha en bild i sitt CV. Om du söker i klädaffär borde du inte ha ngt bättre än en vit Tshirt på dig?

von huff
2008-12-12, 14:49
:laugh::D:D nej försök med det där, många skulle nog få en rolig stund


pröva med Leiffi annars

Cilia
2008-12-12, 16:44
+1. Hade kastat din ansökan direkt.
håller med skuggan i det här fallet

När det gäller bild generellt så har jag och skuggan olika åsikter om jag kommer ihåg det rätt. Han gillar att få bilder i sin ansökan. Jag är tveksam eller det är iaf inget plus för mig. Jag kollar knappt på bilden.



shadowfire, du som jobbar med detta: Vad tycker du om fetstil, kursivt osv i det personliga brevet? Inget over the top störigt, bara för att markera ett fåtal saker.
Jag är allergisk mot folk som ska fixa till det med olika typsnitt, fet, understruket etc. Men då har jag en historia av att vara uppväxt i en familj där alla jobbar med reklam eller tidningar. Det blir bara rörigt och svårläst. Aldrig aldrig blanda och ha både understruket och fetat. Ska du markera ngt så ska det vara viktigt och hjälpa en på traven.

shadowfire
2008-12-12, 16:50
shadowfire, du som jobbar med detta: Vad tycker du om fetstil, kursivt osv i det personliga brevet? Inget over the top störigt, bara för att markera ett fåtal saker.

...Jag är allergisk mot folk som ska fixa till det med olika typsnitt, fet, understruket etc. Men då har jag en historia av att vara uppväxt i en familj där alla jobbar med reklam eller tidningar. Det blir bara rörigt och svårläst. Aldrig aldrig blanda och ha både understruket och fetat. Ska du markera ngt så ska det vara viktigt och hjälpa en på traven.

Cilia svarade mer eller mindre för min åsikt också angående typsnitt.
Däremot får gärna rubriker osv vara i annan font, större tecken etc, men resten ska bara se snyggt ut.

Grejjen är ju att jobbar man lite med rekrytering så läser man liksom inte ett eller fyra CV's på ett år, utan det kan vara 30st, 50st, 500st. Så otroligt upphetsande är det inte att mata igenom massa text, utan man fungerar otroligt mänskligt o fastnar allt som oftast för det som är enkelt, snyggt, luftigt och lättläst.

Som Cilia också sa, så kan jag tycka foton är OK, men då i mer normalt sammanhang (inte med en bira hängandes i en bar eller typ denna grimars).