handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater efter tränig?


JJBoy
2003-07-11, 19:16
Har lite svårt att bestämma mig vad ja ska äta för att få i mig bra snabba kolhydrater efter tränig, just nu så dricker jag en protein drink efter och brukar ta 2 bananer till det.
Men ja har hört att bananer inte är de bästa valet efter träning. Någon som kan tipsa om något bra som är gott och enklet att ta med? :eating:

zombiealex
2003-07-11, 19:31
om du e spinkis, ta med en "shaker" fylld med 200gr gainer pulver in i duschen... fyll på och skaka därefter drick = :thumbup:

Sen är det bara iväg för att äte stor middag. :eating:

King Grub
2003-07-11, 19:38
Skumbananer! Såklart! :) Eller cornflakes, riskakor, vitt bröd, dextropur eller annat med högt GI.

Tomten
2003-07-11, 19:50
Om du tränar i Umeå så lär det garanterat vara stekande hett på gymmet. Ett bra tips då är att du blandar cirka 50-100 gram dextropur med lite funlight, sen späder du ut det med fem-sex deciliter iskallt vatten och lägger till en bunt istärningar. Därefter häller du ner det i en termos så det håller sig kallt. Jäkligt härligt och svepa efter träningen!

zombiealex
2003-07-11, 19:53
Originally posted by King Grub
Skumbananer! Såklart! :) Eller cornflakes, riskakor, vitt bröd, dextropur eller annat med högt GI.

Riskakor?

Hur många riskakor måste man äta för att få i sig 100gr kolhydrater?

Jag har inte handlat riskakor tidigare för att jag har kopplat det som en lightprodukt (läs deffprodukt), så jag har ingen innehållsförteckning att kolla upp :(

Hittade dock GI (117) för riskakor :thumbup:

King Grub
2003-07-11, 20:14
Riskakor innehåller runt 75-80 gram kolhydrater/100 gram. Så det blir nästan ett helt paket. :)

ivandrago
2003-07-11, 20:23
testade ett tag att proppa i mig riskakor efter träning.. det var ingen lätt uppgift kan jag säga, eftersom de fettsnåla är lika torra som bosse ringholms humor :(

King Grub
2003-07-11, 20:32
Originally posted by ivandrago
testade ett tag att proppa i mig riskakor efter träning.. det var ingen lätt uppgift kan jag säga, eftersom de fettsnåla är lika torra som bosse ringholms humor :(

Med honung på glider de ner hur lätt som helst. :eating:

ivandrago
2003-07-11, 21:15
Originally posted by King Grub


Med honung på glider de ner hur lätt som helst. :eating:

hehe du har svar på allt :D

911
2003-07-11, 22:11
Originally posted by ivandrago
testade ett tag att proppa i mig riskakor efter träning.. det var ingen lätt uppgift kan jag säga, eftersom de fettsnåla är lika torra som bosse ringholms humor :(

hahaha!

skumbananer är gott :rolleyes:

911
2003-07-11, 22:12
Originally posted by zombiealex
om du e spinkis, ta med en "shaker" fylld med 200gr gainer pulver in i duschen... fyll på och skaka därefter drick = :thumbup:

Sen är det bara iväg för att äte stor middag. :eating:

200gram? :MrT: en halv shaker typ bara pulver :hbang:

zombiealex
2003-07-11, 22:18
Originally posted by 911


200gram? :MrT: en halv shaker typ bara pulver :hbang:

Nejdå, det är ungefär en fjärdedel av "shakern" (iallafall min).

Jag har en Eiselt reklam "Shaker" den är på drygt 7dl.

Har små påsar som jag fyller upp med 200gr gainers (+ extra glutamin) i min väska. Bara att öppna och hälla i "Shakern".

JJBoy
2003-07-12, 01:50
Originally posted by zombiealex
om du e spinkis, ta med en "shaker" fylld med 200gr gainer pulver in i duschen... fyll på och skaka därefter drick = :thumbup:

Sen är det bara iväg för att äte stor middag. :eating:

Nja ja är väl inte spinkis direkt, ganska normal skulle ja säga. Är 183 och väger 79kg, har tränat seriöst i ungefär ett år.
Jag orkar inte hålla på med gainer, vill ha nått gott och enkelt med massa kolhydrater! :bpump:

GhostFace
2003-07-12, 07:51
Jodå det där med riskakor har man provat på själv, 75-100 gram riskakor blir ju nästan ett helt paket om jag inte minns fel vilket innebar på den tiden det begav sig att man blev mätt på detta + proteindrinken...Magsäcken var lite mindre när man yngre...
När det senare var mat en timma senare orkade man inte äta så mkt.

:D

Viveqa
2003-07-12, 08:25
Skaffa en GI-tabell (finns på forumet) och välj något där du får i dig ca. 100g kolhydrat (alltså inte ex. 100g skumbananer) utan så mycket som behövs för att få i sig 100g kolhydrat.

Välj inte frukt, det tenderar att lagras i levern istället för i muskelcellerna.

King Grub
2003-07-12, 10:51
100 gram skumbananer fyller nog de flestas kolhydratbehov efter träningen... :rolleyes: