handdator

Visa fullständig version : Träna på tom mage ?


rosdahl
2008-12-11, 20:30
Hur viktigt är det o äta innan man tränar ?
Har alltid haft det riktigt svårt att äta frukost, så jag tänkte höra med er hur är det egentligen att träna på tom mage ?
Nu dom senaste gångerna har jag gått upp, druckit kanske en halvliter oboy på morgonen och sedan tränat 1 till 2 timmar efter det. Får jag ut mer av tränigen om jag kämpar i mig en sleten ostmacke på morgonen också eller är det viktigast att jag äter efter träningen ?

C.E.J.
2008-12-11, 20:33
Det är viktigare att äta efter än innan. Energi under passet får du från maten du åt dagen innan, inte från måltider du äter några timmar innan.

King Grub
2008-12-11, 20:33
Helt fastande styrketräning är kontraproduktivt. Proteinnedbrytningen kommer att vara kraftigt förhöjd, och det tar längre tid efter passet innan uppbyggnaden kommer igång = en större del av dagen i negativ proteinbalans (muskelförlust).

Det krävs dock inte några stora måltider före; 10 gram essentiella aminosyror eller en proteindrink med 20 gram vassleprotein direkt före träning räcker för att vända proteinbalansen till positiv efter passet. Eventuellt kolhydrat (t ex 30-50 gram socker eller maltodextrin) till det.

Eddie Vedder
2008-12-11, 20:34
Din o'boy är ju kanske inte det nyttigaste som finns men som energi räcker det helt klart om du bara äter ordentligt efter passet.

Ät ordentligt kvällen innan också.

King Grub
2008-12-11, 20:35
Det är protein/aminosyror som är viktigt före, inte kolhydrat, bara man skött kosten någorlunda vettigt i övrigt.

LadyG
2008-12-11, 21:42
Ett kokt ägg och ett glas á 2,5dl standardmjölk är för lite? Jag vet knappt vad aminosyrorna som nämns är för något, det är därför jag frågar.

C.E.J.
2008-12-11, 21:44
Ett kokt ägg och ett glas á 2,5dl standardmjölk är för lite? Jag vet knappt vad aminosyrorna som nämns är för något, det är därför jag frågar.

Två bra EAA-källor.