handdator

Visa fullständig version : Vilka här har fått jobb genom Arbetsförmedlingen?


Fatcan
2008-12-11, 20:29
Ett heltidsjobb altså eller en längre timanställning. Var själv och registrerade mig hos arbetsförmedlingen idag då jag blivit uppsagd från jobbet.
Satt och diskuterade med polarna förut om just jobb och arbetsförmedlingen, vi kom fram till att ingen av oss, eller nån annan vi kände hade fått jobb genom arbetsförmedlingen...alla hade fått genom kontakter.

Yankeee
2008-12-11, 20:35
Jag tog in en kille igår som kom i kontakt med mig genom arbetsförmedlingen.
Det var alltså arbetsförmedlingen som å hans vägar ringde mig, ordnade intervju osv.

Är inte vidare insatt, men det verkar som att det är olika i olika kommuner. Vissa kommuner satsar hårt på ungdomar och ser till att de så fort de blir arbetslösa kommer in på arbetsmarknaden.

Så visst förekommer det att de ordnar jobb ibland, tror dock inte att det är vidare vanligt.

The Swedish Oak
2008-12-11, 20:47
Jag är har fått, ett företag sökte sig till AF för att hitta personal, min handledare rekommenderade mig, fick gå på intervju och fick jobbet.

Detta fick jag som första jobb direkt efter gymnasiet, så det funkade fint för mig.

mela
2008-12-11, 20:48
Jag har inte fått jobb via AF, men jag har lyckats få jobb via annonser på AF hemsida som jag sökte helt själv utan att gå till AF för att skriva in mig.

tenchi
2008-12-11, 20:50
jag har fått ett jobb genom AF. resten genom kontakter och att jag själv ringde runt.

snej
2008-12-11, 20:51
Jag fick jobb genom dom för snart 7 år sedan. Nu är jag Produktionschef på företaget med ca 40 anställda sen 2 veckor tillbaks. Tack arbetsförmedlingen! :thumbup:

machine gun
2008-12-11, 20:52
Jag har fått en intervju via AF vid ett tillfälle. Fick dock inte det jobbet.

Däremot har jag fått ett par jobb jag sökt efter att ha sett annonser på Platsbanken på ams.se, bland annat det jobb jag har just nu.

Mental
2008-12-11, 20:55
jag fick mitt tredje jobb via arbetsförmedlingen, och en 10v utbildning till telesäljare som i efterhand inte var min grej :D
Har även kontaktats av arbetsgivare som sett mitt CV i AF's CVdatabas

capture
2008-12-11, 21:18
Har fått 2 mindre jobb som de fixade sen det jag jobbade med tills jag började studera fast det sökte jag själv genom platsbanken

Fatcan
2008-12-11, 22:03
Jag fick jobb genom dom för snart 7 år sedan. Nu är jag Produktionschef på företaget med ca 40 anställda sen 2 veckor tillbaks. Tack arbetsförmedlingen! :thumbup:

Hehe, det där kallar jag flyt.

Buckethead
2008-12-11, 22:24
Fick hjälpa en flyttgubbe att flytta en stor tung möbel och fick en hundralapp direkt i handen tack vare det utmärkta arbetet av min kontaktperson på arbetsförmedlingen, att han dessutom fick det att låta som att det var han som hade hittat ett jobb åt mig då det i själva verket var flyttgubben som hade ringt och hört om dom hade någon lämplig person fick det bara att kännas ännu mer oseriöst.

Naivt trodde jag att arbetsförmedlingen skulle ha någon slags kontakt med arbetslivet på orten och kunna peka en i rätt riktning. Men det enda som hände var att min kontaktperson fyllde i en s.k. handlingsplan som inte var till någon nytta alls. Var i princip: "Ok, så du har ringt runt till några företag men inte fått napp? Ok, men fortsätt ringa runt så tar vi ett nytt möte nästa vecka."

Då hade jag nyss gått ut från gymnasiet och behövde bara fördriva någon månad innan inryckning, kan inte tänka mig hur det är att ha någon längre kontakt med dom.

chidde
2008-12-12, 05:08
allt är relativt, så mitt svar är både ja och nej
om du är driftig som person, så kommer du få jobb via arbetsförmedlingen
de är inte där för att servera folk jobb som många tror, däremot hjälper dem dig knyta kontakter, handleda osv

i mitt fall var jag trött på att vara budbilschaufför, ett jobb jag tog bara för att överleva. jag vantrivdes med jobbet och fick möjligheten att göra 8 veckors praktik genom min handledare, eftersom han hade lite kontakter

efter 8 veckor gratis arbetskraft blev jag erbjuden en timanställning vid behov, kort därefter fick jag ett vikariat på ett år och när vikariatet gick ut blev jag fastanställd som barchef. mycket har förändrats sen dess, innan jag åkte från sverige fick jag in 3-4 olika jobberbjudanden.
den statusen hade jag ju aldrig uppnått om det inte hade varit för arbetsförmedlingens kontaktnät

man får inte glömma att det ena leder till det andra

TheSQUAT
2008-12-12, 08:06
Fick jobb via arbetsförmedlingen - som arbetsförmedlare :D. Det är några år sedan (lågkonjunkturen på 90-talet) men jag gick igenom hela aspirantprogrammet om det kallades då och jobbade sedan med bla ungdomar. En nyttig erfarenhet!

Bönne
2008-12-12, 08:35
Nej, registrerade mig hos dem. Märkte dock ganska snabbt att deras personal var lata och inkompetenta. Sökte jobb vid sidan om i väntan på att jag skulle bli inlagd hos dem och gå på ett möte, fick jobb innan de blev klara med det. Det var ändå en månad efter att jag först sagt till.

De var dock duktiga på att skicka runt grattis-mail när jag sagt att jag ville avregistrera mig som arbetssökande, med en ton som sa att det var tackvare dem jag fått jobbet. Anmälde mig som nyanställd till facket gjorde de också, trotts att jag sagt åt dem att jag inte var intresserad.

Trassel
2008-12-12, 08:44
Never!! Jag har alltid letat jobb själv och hittat snabbt. Jag har hört vänner som gått via arbetsförmedlingen och inte fått något bra gensvar alls, varken av personalen eller i form av nytt jobb.

Whistler
2008-12-12, 09:15
Sökt hur många jobb som helst under väldigt långa perioder på AF, men aldrig fått något som hjälpt att hitta jobbet direkt. Det jag har idag hittade jag via annons på deras hemsida, men AF tillförde inget i processen som ledde till att jag sökte jobbet och sedermera fick det.

Ignatius72
2008-12-12, 09:34
allt är relativt, så mitt svar är både ja och nej
om du är driftig som person, så kommer du få jobb via arbetsförmedlingen
de är inte där för att servera folk jobb som många tror, däremot hjälper dem dig knyta kontakter, handleda osv



Folk verkar ibland tro att man går in till AF och beställer ett jobb som om man skulle beställa en cheeseburgare. Det kommer fortfarande an till dig själv.

CiB
2008-12-12, 13:25
Ett jobb av de ca 10-15 jobb jag haft har varit via Arbetsförmedlingen.
Hur jag får jobb idag handlar mer om hur jag går tillväga för att söka jobb och till slut skaffar jobbet än att gå till AF och be om deras hjälp. Deras hjälp handlar mer om "självbetjäning" än något tidigare.