handdator

Visa fullständig version : Thailandresa Positivt?


Eesti
2008-12-11, 15:02
Heejsan!

Jag ska åka till Thailand på Lördag i 3 veckor och jag har hört att stark mat ökar ämnesomsättningen stämmer det?

Sen är jag mitt i en långperiodsdeff just nu så vore kul om man inte pajjar den totalt nu i och med att man åker på lite semester. Om jag avstår så mkt alkohol och efterrätter som möjligt så klart ;)
Men just Thaimat äre någon som har nå koll om det är bra/bättre/sämre för Deff/Fettminskning :D

Tacksam för svar!

//Eesti

Whistler
2008-12-11, 15:04
Ja, men ytterst marginell skillnad.

King Grub
2008-12-11, 15:04
Starkt kryddad mat ökar ämnesomsättningen, ja.

5 gram chili kan öka ämnesomsättningen med 20% i en halvtimme. Det är inte ytterst marginellt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14649970?dopt=Abstract

Även andra starka kryddor, från ingefära till kanel till svartpeppar, ökar värmeproduktionen och ämnesomsättningen.

Dessutom kan en gynnsam effekt på insulinnivåerna erhållas.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/84/1/63

Eddie Vedder
2008-12-11, 15:06
Ja stark mat har en liten extra termogen effekt. Särskilt är det ämnet capsicin som finns i pepparfrukt. Kärnorna är mest rika på capsicin.

Thailändsk mat kan göra dig fet som en elefant och mager som en lägerfånge, det finns mycket sockerrika såser och feta grytor, mycket friterat o.s.v. men självklart går det att hålla vikten även där.

Den mest sockerrika och fettdrypande kosten är ju knappast svår att hålla nere på. Du lär ju dessutom vara ganska vardagsaktiv gissar jag.

Eesti
2008-12-11, 15:07
Hoh! Intressant!
Tror ni lite startkryddad mat och några morgonjoggar på stranden gör susen ;) ?

Edit: Jo då lär ju bli mkt vandring kring templen/stranden och bad :)

Fearstrike
2008-12-11, 18:27
Skippa coccos mjölk och sötsur sås bara, välj curry eller chili/soja sås till maten hela tiden bara så tror jag inte det är några problem. Samt håll dig borta från jordnötspulver/sås som är farligast :D

Muaytudd
2008-12-11, 18:32
Snacka om att missa en massa om man inte kan frossa i det Thailändska köket..

Flygplan
2008-12-11, 18:36
Skippa coccos mjölk och sötsur sås bara, välj curry eller chili/soja sås till maten hela tiden bara så tror jag inte det är några problem. Samt håll dig borta från jordnötspulver/sås som är farligast :D

Rätterna som är baserade på kokosmjölk är ju de godaste *drool* *love*

Eddie Vedder
2008-12-11, 18:56
Skippa coccos mjölk och sötsur sås bara, välj curry eller chili/soja sås till maten hela tiden bara så tror jag inte det är några problem. Samt håll dig borta från jordnötspulver/sås som är farligast :D

Finns ingen anledning att hålla sig borta från något av det där. Bara det inte blir för mycket.

Totte på slottet
2008-12-11, 19:12
Skippa coccos mjölk och sötsur sås bara, välj curry eller chili/soja sås till maten hela tiden bara så tror jag inte det är några problem. Samt håll dig borta från jordnötspulver/sås som är farligast :D


För mig låter detta som ett dåligt skämt. Som att gå på bio och blunda under hela filmen.

Inge Enveten
2008-12-11, 20:55
Starkt kryddad mat ökar ämnesomsättningen, ja.

5 gram chili kan öka ämnesomsättningen med 20% i en halvtimme. Det är inte ytterst marginellt.



Från och med när räknar man dessa 30 minuter?

tenchi
2008-12-11, 20:57
Finns ingen anledning att hålla sig borta från något av det där. Bara det inte blir för mycket.

ja god mat, men svårt att äta i den hettan. Det blev bara drickyoghurt till frukost sen orkade jag inte äta mer än ett mål på kvällen. Och jag äter vanligtvis mycket. ska skärpa mig till nästa resa :)

Eddie Vedder
2008-12-11, 21:01
Från och med när räknar man dessa 30 minuter?

Det står i länken.

The metabolic rate was also immediately increased after ingestion and sustained up to 30 min

Eesti
2008-12-12, 01:25
Blunda på bio? hehe, Klart jag kommer prova på allt men behöver inte gå till samma ställe varje dag o moffa i mig mängder med sötsur sås ;)
Tack alla för engagemanget :P Jag ska njuta varje sekund, men endå försöka hålla igen om jag kan få det att funka ;) God jul o Gott nytt på er! ;)

Samir Troudi
2008-12-12, 01:29
Gay mak mak = mycket kyckling. Bra att kunna

Flygplan
2008-12-12, 01:58
Värt att notera att det inte uttalas "gey", utan "gai". Bara så att det inte blir några missförstånd ;)

Samir Troudi
2008-12-12, 02:29
Hahah sorry för stavningen .. får skylla på sen natt..

A roy mak kap = det smaka gott. Bra att kunna om man vill ha mer kykling en annan gång

Chaan
2008-12-12, 07:24
Finns goda (obs) möjligheter att både gå ned i vikt och äta gott där. Framförallt beror det väl på om man sitter och krubbar hela dagarna på de billiga men bra restaurangerna...

Thai är bästa käket i världen enligt mig, av de vanliga iaf (av de länders mat som slagit ordentligt i Europa...) Gott om frukt, kyckling (=magert kött) och grönsaker, dvs något som liknar "medelhavsdieten". I alla fall om man äter "som dem" dvs thailändsk husmanskost. Kan tänka mig att de infört mer och mer västerländskt feta såser osv det senaste årtiondet iom massturismen iaf på turistorterna? Dessutom om du har problem med godis, som finns överallt här, så var det iaf för 15 år sedan inte mycket där. Inte tillnärmelsevis som här där det finns en kiosk i varje kvarter i stan och varje by på landet. Har de förresten naturgodis kanske? Dvs sockrad torkad frukt?

Varning för ris dock, deras stapelföda. Skalat ris är snabba kalorier i kubik. Måste ha ett mycket sämre näringsinnehåll (mineraler, vitaminer) per kalori än iaf potatis kokt med skal, kanske jämförbart med pommes frites?

Eesti
2008-12-12, 13:58
A roy mak kap = det smaka gott. Bra att kunna om man vill ha mer kykling en annan gång

Tack för tipset ;)

Finns goda (obs) möjligheter att både gå ned i vikt och äta gott där. Framförallt beror det väl på om man sitter och krubbar hela dagarna på de billiga men bra restaurangerna...

Thai är bästa käket i världen enligt mig, av de vanliga iaf (av de länders mat som slagit ordentligt i Europa...) Gott om frukt, kyckling (=magert kött) och grönsaker, dvs något som liknar "medelhavsdieten". I alla fall om man äter "som dem" dvs thailändsk husmanskost. Kan tänka mig att de infört mer och mer västerländskt feta såser osv det senaste årtiondet iom massturismen iaf på turistorterna? Dessutom om du har problem med godis, som finns överallt här, så var det iaf för 15 år sedan inte mycket där. Inte tillnärmelsevis som här där det finns en kiosk i varje kvarter i stan och varje by på landet. Har de förresten naturgodis kanske? Dvs sockrad torkad frukt?

Varning för ris dock, deras stapelföda. Skalat ris är snabba kalorier i kubik. Måste ha ett mycket sämre näringsinnehåll (mineraler, vitaminer) per kalori än iaf potatis kokt med skal, kanske jämförbart med pommes frites?

Hmm mycket kloka ord att ta in :D Tack!

Snorkelfarsan
2008-12-12, 20:08
Stir-fried Mixed vegetables med ostron-sås, det är riktigt gott nyttigt. Åt det nästan hela tiden när jag var i thailand, du kan alltid ta lite extra kyckling eller räkor för att få i mer protein. och om du inte tränar hårt kan du skippa riset, då blir det enkelt att deffa :)

martikainen
2008-12-14, 13:52
Hoppas du njuter ordentligt där nere.

Måste bara passa på att tipsa dig om pad-Thai om du inte ätit det förut, underbart gott! Och jag lyckades ialla fall inte med att öka i vikt (tappade 4kg) när jag var där i 3månader i vintras, och då åt vi myyyycket god mat. Svulla på!

Fredrik_S
2008-12-14, 23:29
Värt att notera att det inte uttalas "gey", utan "gai". Bara så att det inte blir några missförstånd ;)

Värt att notera är att det finns 5 olika betydelser av "gai" beroende på hur man betonar det.

Flygplan
2008-12-14, 23:47
Värt att notera är att det finns 5 olika betydelser av "gai" beroende på hur man betonar det.

Hur betonar man ordet gai på fem olika sätt? :laugh:

Det finns ord som är snarlika. Men de orden låter annorlunda, då får man naturligtvis också stava det annorlunda, om man nu som västerlänning ska försöka återskapa ljudet i skrift med vårt alfabet.