handdator

Visa fullständig version : kött i matberedare


jenni
2008-12-10, 23:02
tror ni man kan "mala" en köttbit i en matberedare så att man får en smet, alltså finare än köttfärs,
har någon testat?
och har ni nått tips på en bra matberedare?

jenni
2008-12-11, 17:33
Är det verkligen ingen som har någon aning om detta?

Mental
2008-12-11, 17:36
Rent spontant tror jag inte det fungerar. Men det är ju lätt att prova om du är nyfiken?

jenni
2008-12-11, 17:39
Rent spontant tror jag inte det fungerar. Men det är ju lätt att prova om du är nyfiken?

jo det är klart, men jag måste ju köoa en matberedare först :)
skulle vara bra att veta om det funkar med köttmalningen*cupid*

Mental
2008-12-11, 17:41
Då säger jag nej, jag tror köttfibrerna är sega samtidigt som de formar sig, den kommer kanske hacka det i några grova bitar, sedan lär det nog mest åka runt runt tror jag.

Köttsmothie i en blender kanske? :D

jenni
2008-12-11, 17:44
Då säger jag nej, jag tror köttfibrerna är sega samtidigt som de formar sig, den kommer kanske hacka det i några grova bitar, sedan lär det nog mest åka runt runt tror jag.

Köttsmothie i en blender kanske? :D
ja det med blendern låter ju klockren:D

var lite sugen på att mala ner strutsfilen till köttfärs eller köttmassa kanske det skulle bli

Mental
2008-12-11, 17:44
Men nej, jag tror man måste ha en köttkvarn för att lyckas med det.

jenni
2008-12-11, 17:47
Men nej, jag tror man måste ha en köttkvarn för att lyckas med det.

synd, hade varit mer praktiskt med matberedare eftersom man även kan blanda ihop deg , hacka osv

Tolkia
2008-12-11, 19:27
Det finns två problem: Dels att de flesta matberedare förmodligen är för svaga, dels att matberedarens utformning, med en kniv i botten, knappast fungerar för att mala någonting överhuvudtaget (det fungerar förmodligen inte att riva köttet med rivskivorna, jag skulle inte ens testa). Det går dock bra att göra smet till leverbiff, men lever är ju betydligt mjukare än kött, och det blir just ... smet.

Sedan tror jag rent allmänt att det inte lönar sig att mala köttfärs själv, om man inte jagar, slaktar själv eller på annat sätt får tag i kött mer eller mindre gratis.

z_bumbi
2008-12-11, 22:20
synd, hade varit mer praktiskt med matberedare eftersom man även kan blanda ihop deg , hacka osv

Lösningen är en hushållsassistent, självklart en Electrolux och så många tillbehör som möjligt redan vid första inköpet. Det brukar finnas färdiga paket från grundutrustning till nästan allt på en gång och med tanke på styckpriset vid separatköp så köp så mycket som möjligt vid första tillfället.
Mixer, köttkvarn, degknådare (riktiga degar och inte lite krafs som det går i en matberedare), grönsakskärare, visp, pasta press osv.

YTS
2008-12-12, 03:01
Är det verkligen ingen som har någon aning om detta?

Det går iaf att göra en köttfärsliknade smet av lammkött, det har jag testat, när jag gör foder till mina fiskar.

jenni
2008-12-14, 18:34
*uppdate*

Köpte en matberedare från philips (inte den dyraste, 599:- vilket är ett bra pris)

Och det gick utmärkt att få köttbitar till färs

Så det blev struts-färsbullar till middag idag*drool*
57033

Mental
2008-12-17, 23:43
Kan du inte testa med ett lite hårdare kött? Typ nöt eller fläsk? Jag är nyfiken på om det fungerar, i sådanafall är det ju onödigt att slanta för en köttkvarn.

jenni
2008-12-18, 10:48
Kan du inte testa med ett lite hårdare kött? Typ nöt eller fläsk? Jag är nyfiken på om det fungerar, i sådanafall är det ju onödigt att slanta för en köttkvarn.

ja självklart kan jag prova, tror inte det är något större problem, det gick jättesmidigt med strutsköttet, återkommer med resultat :)

YTS
2008-12-18, 20:04
Kan du inte testa med ett lite hårdare kött? Typ nöt eller fläsk? Jag är nyfiken på om det fungerar, i sådanafall är det ju onödigt att slanta för en köttkvarn.


Se inlägg #11.