handdator

Visa fullständig version : Guys..måste jag äta mer kolhydrater`?


kt6
2008-12-10, 22:55
Nu behöver jag lite hjälp här..

Har testat lchf kost men inte mått bra av den. Nu kör jag mer vanlig kost med stort nedrag på kolhydraterna. Jag är mätt mycket längre nu när jag äter mer protein och fett. Men hur mycket kan jag egentligen dra ner på kolhydraterna utan att det äter på musklerna? Jag kör styrketräning två gånger i veckan och är noga med att stoppa i mig lite snabba kolhydrater och proteinpulver direkt efter träningen. I övrigt äter jag en nästintill kolhydratfri frukost med mkt protein, lunch enligt tallriksmodellen och en proteinrik middag. Står mig bra på detta.
Måste jag verkligen dra i mig smörgåsar innan träning för att det ska ge resultat?
Är tjej kanske jag ska tillägga...

Scratch89
2008-12-10, 23:07
Kolhydrat är inte essentiellt, så visst kan man leva bra utan kolhydrat. Varför har du valt detta? Oftast brukar man ha kunskap eller mål med sin kosthållning, men du verkar inte ha det.

Om du styrketränar två gånger i veckan behövs inga större mängder kolhydrat, alls. Det är när man börjar komma upp på en högre frekvens, med konditionsträning inblandat, som det börjar bli dags för att äta större mängder.

Eddie Vedder
2008-12-11, 06:58
Måste jag verkligen dra i mig smörgåsar innan träning för att det ska ge resultat?

Nej verkligen inte.

Men jag förstår inte riktigt hur du menar. Du säger å ena sidan att du inte mår bra av LCHF men att du samtidigt känner dig mer mätt och belåten när du skär ner på kolhydraterna. Då borde du väl inte må sämre?

Men hurosmhelst kan säkert ett lite högre kolhydratintag öka prestatione i gymmet, inte omöjligt. Men det är ju bara styrkleträning två dagar i veckan också, knappast en hög träningsdos så skulle du lägga om kosten är det ju för att må bra främst. Om du nu mår dåligt, jag förstod inte riktigt.

kt6
2008-12-11, 22:22
Nä haha. Jag uttryckte mig lite snurrigt. Alltså ren lchf kost blev jag seg och nedstämd av. Men jag var mätt och hade inget sötsug eller så. Men orken tröt.
Testade mest för att jag ville gå ner i vikt några kilo.
Nu tränar jag 2-3 ggr i veckan kondition plus styrka mest för att hålla mig i form men vill såklart få resultat av träningen.