Visa fullständig version : Hur viktigt är det att äta rätt efter ett pass?
Tja påre*cupid*
Jag har en fråga här ang mat och hur den ska "tas".
Oftast äter jag mat innan ett gympass samt mat efter passet. Men ibland (som idag) så käkade jag rejält innan passet och ingetting precis efter. Däremot så har jag käkat kvällsmat och det blev av 2 h efter passet.
Detta sker ofta (att jag skippar att käka efter gympasset) utan väntar och går direkt på kvällsmaten.
Förstör det här min träning? Min moder påstår att det inte spelar någon roll eftersom kroppen lagrar ut proteiner när kroppen behöver det? Hon menar att man har något slags förråd verkar det som.
Jag undrar helt enkelt vad man måste trycka i sig efter ett gympass för att inte förstöra träningen.
Tack;):cool:
Delerious
2008-12-10, 22:18
Förstör gör det nog inte, Så länge du ligger på kcal plus (om du bygger) så ökar du. Sen när du äter all din mat har inte jätte stor betydelse. Men oftast vill man vara i anabolt tillstånd så länge och ofta det går, därför kan man sprida ut måltiderna med jämna mellan rum.
Fredrik_S
2008-12-11, 00:17
Förstör det här min träning? Min moder påstår att det inte spelar någon roll eftersom kroppen lagrar ut proteiner när kroppen behöver det? Hon menar att man har något slags förråd verkar det som.
Din mamma har delvis både rätt och fel. Det är rätt att kroppen inte behöver proteiner varannan/var tredje timme. Äter du en stor måltid så finns proteiner tillgängliga i tarmarna under många timmar efteråt. Men hon missar att träning bryter ner muskulaturen och denna nedbrytning fortsätter om man inte tillför någonting direkt efter träningen. Det är troligtvis inte bra för utvecklingen, men exakt vad det blir i gram muskler efter en given period är omöjligt att svara på. Det är mycket möjligt att det fungerar bra att bygga med ett upplägg där man äter innan och efter som du gör, även om det går emot rådande rekomendationer att man ska inta något precis efter passet.
Förstör gör det nog inte, Så länge du ligger på kcal plus (om du bygger) så ökar du. Sen när du äter all din mat har inte jätte stor betydelse. Men oftast vill man vara i anabolt tillstånd så länge och ofta det går, därför kan man sprida ut måltiderna med jämna mellan rum.
Jag skulle vilja säga att det är tvärtom
Det är bättre att äta större delen av sitt matintag efter passet samt att det inte är någon större ide att sprida ut de övriga måltiderna med jämna mellanrum.
Det går precis lika bra att bygga med bara 2-3 större måltider per dag som 5-6 mindre.
Men det är absolut rekomenderat att avbryta den muskelnedbrytning som ett gympass orsakar så snabbt som möjligt.
Eddie Vedder
2008-12-11, 06:44
Att äta rejält efter passet är alltid fördelaktigt framför alternativet att inte göra det. Så det spelar absolut roll. Hur makronutrientfördelning, måltidsfrekvens, olika energiintag vid olika måltider o.s.v. ser ut i övrigt är (inom rimliga gränser) ganska obetydligt men runt träning gäller andra "regler".
Försöker mig på ett litet tillägg.
Hur långt tid är "efter passet" i det här läget?
Ibland tycker jag mig höra 3-6 timmar efter och då håller väl trådskaparen fortfarande sig inom ramen?
King Grub
2008-12-11, 14:32
Man erhåller bättre proteinbalans och större proteinsyntes om man tillför protein direkt efter passet, jämfört med 3 h efter.
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/280/6/E982
Samma sak med kolhydrat. Väntar man flera timmar, nedregleras glykogeninlagringens effektivitet med 50% eller mer.
Ju snabbare, desto bättre.
Med risk för en reprimand för att ställa besvarade frågor....
Om ex malto och vassle intas direkt efter passet, hur långt tid efter kan man vänta med riktig mat?
Eller finns det inga exakta siffror på det?
Om ex malto och vassle intas direkt efter passet, hur långt tid efter kan man vänta med riktig mat?
Eller finns det inga exakta siffror på det?Upptaget av malto och vassle är väldigt snabbt. Så käk en 30min efter hade säkert varit bra, inget måste men precis som folk redan påpekat för dig här i tråden så är det så fort som möjligt som gäller.
ChrisDEFC
2008-12-12, 12:05
drar du i dig en stor gainer direkt efter passet så är du på hyfsat rätt väg. om det nu inte passar sig att äta alltså. enkelt och skapligt billigt sätt att lösa det problemet. då är det inte så jätteviktigt att du får i dig mat utan då gör gainern delar av jobbet, självklart är det bättre ju förr du får i dig mat men 30min el 2h gör nog bara marginell skillnad om du fått i dig en gainer. dessutom orkar du inte äta lika mycket 30min efter gainern som 2h efter. jag personligen brukar låta gainern "lägga sig" brukar alltså gå ca 1h efter den och maten, tycker det funkar bra.
Eller finns det inga exakta siffror på det?
Vanligt vassleprotein ger en topp av aminosyrer efter ca 1 h och efter det så sjunker nivån ganska brant. Så att börja fyllla på efter en timme eller så bör vara ganska lämpligt för att skapa en ny (betydligt lägre) topp en stund senare. Däremot så har man redan fixat det mest akuta och det handlar inte om en strid på minuter för att sköta om resten av återhämtningen och allt mellan 30 minuter upp till 2 h efter gainer bör räknas som helt godkänt. Självklart beror det också på hur mycket och vad man har tränat.
Har man långt hem/svårt att få till maten inom 2 h så ger en blandning av vassle och kasein en något lägre topp men den sjunker inte heller alls lika snabbt. Ur akut återhämtningsynpunkt finns det väl också studier som visar att kasein är ungefär lika bra så det skadar inte på något sätt att blanda.
Har man långt hem/svårt att få till maten inom 2 h så ger en blandning av vassle och kasein en något lägre topp men den sjunker inte heller alls lika snabbt. Ur akut återhämtningsynpunkt finns det väl också studier som visar att kasein är ungefär lika bra så det skadar inte på något sätt att blanda.
Tack för hjälpen.
Skulle det funka att blanda ut ett vassleprotein med mjölk för att få in lite kasein och göra det långsammare?
Tack för hjälpen.
Skulle det funka att blanda ut ett vassleprotein med mjölk för att få in lite kasein och göra det långsammare?
Ja men det är nog inget som gör någon större skillnad så länge du äter inom rimlig tid efter träningen. Hela idén att optimera en del faktorer faller om man äter något så när regelbundet under en dag. T ex om man äter 1-3 h innan träningen, tar en gainer direkt efter och sen äter igen inom 2 h så vet jag inte hur mycket extra man får ut av att försöka titta på några extra faktorer som man kan laborera med.
Det blir däremot oftast en godare gainer om man blandar med mjölk :D
Det blir däremot oftast en godare gainer om man blandar med mjölk :D
En inte helt oväsentlig aspekt av det hela:D
Tack igen!
Arfenhouse
2008-12-13, 18:02
Lånar tråden en snabbis. :) Skulle det göra märkbar skillnad ifall jag tar en protte shake efter träningen? Tar ungefär en timme för mig att ta mig från gymmet.
Eddie Vedder
2008-12-13, 18:03
Lånar tråden en snabbis. :) Skulle det göra märkbar skillnad ifall jag tar en protte shake efter träningen? Tar ungefär en timme för mig att ta mig från gymmet.
Märkbar på din fysik lär den inte bli. Men det är skillnad mellan protein direkt och protein först efter en timme och det är till din fördel.
Om än marginellt.
Arfenhouse
2008-12-13, 18:06
Ifall jag ändrar lite på frågan då: skulle det hjälpa till med byggandet? Just nu så ligger pulvret bara vid sidan om och bara ligger där, vad jag frågar om helt enkelt är om det är bra att ta protteshaken efter träningen, istället för t.ex. en banan eller kanske en gainer?
King Grub
2008-12-13, 18:09
En gainer är proteinpulver + kolhydrat, bara färdigblandat.
Men jämfört med en banan nybildas mer muskelprotein av en proteindrink.
Eddie Vedder
2008-12-13, 18:10
Ifall jag ändrar lite på frågan då: skulle det hjälpa till med byggandet? Just nu så ligger pulvret bara vid sidan om och bara ligger där, vad jag frågar om helt enkelt är om det är bra att ta protteshaken efter träningen, istället för t.ex. en banan eller kanske en gainer?
Du behöver inte ändra frågan. Det var ju just byggandet jag syftade på.
En gainer ÄR en proteindrink, skillnaden är att du även har kolhydrater i den. Då får du även en påbörjad glykogeninlagring snabbare och inte bara den snabba tillförseln av protein.
Skillnaderna är mycket små men det är som sagt fördelaktigt jämför med att vänta en timme. 3000kcal på en dag där 200kcal kommer från en gainer direkt efter träning jämfört med 3000kcal under en dag där du inte intar gainern efter passet men förlägger de där 200kcal på övriga dagen kanske skulle visa olika resultat efter sådär 10-15 år om du levde två parallella liv med vardera upplägg där allt annat är 100% identiskt.
Arfenhouse
2008-12-13, 18:19
Tackar tackar för svaren Eddie. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.