handdator

Visa fullständig version : Tjäna pengar som ekonom efter gymnasiet


Control_61
2008-12-10, 18:24
Fick lite inspiration av en annan tråd och tänkte höra om det är någon som har något tips på vad man kan göra efter gymnasiet.

Får i sommar min gymnasieexamen som ekonom med inriktning redovisning, men med tanke på hur läget ser ut på arbetsmarknaden lär det bli nästintill omöjligt att få jobb direkt om man inte redan har en fot inne någonstans.

Någon som har några tips på hur man kan tjäna pengar med den utbildningen jag får?


Att starta eget är ju ingen dålig tanke, men det är bara en tanke så länge man inte har någon affärsidé vilket jag inte har just nu!

coxie
2008-12-10, 18:25
Day-trading funkar alltid, men enklast är nog att läsa vidare.

Larsson85
2008-12-10, 18:30
EN gymnasieexamen lär inte ge dig något kvalificerat jobb.

Jacksatan
2008-12-10, 18:30
Day-trading funkar alltid, men enklast är nog att läsa vidare.

Nej, det gör det inte. Lika lite som poker funkar för alla.

Control_61
2008-12-10, 18:32
Day-trading med aktier eller någon annan form av varor?

Att läsa vidare direkt efter gymnasiet tycker jag låter oerhört tråkigt! :)

Aerials
2008-12-10, 18:33
Fick lite inspiration av en annan tråd och tänkte höra om det är någon som har något tips på vad man kan göra efter gymnasiet.

Får i sommar min gymnasieexamen som ekonom med inriktning redovisning, men med tanke på hur läget ser ut på arbetsmarknaden lär det bli nästintill omöjligt att få jobb direkt om man inte redan har en fot inne någonstans.

Någon som har några tips på hur man kan tjäna pengar med den utbildningen jag får?


Att starta eget är ju ingen dålig tanke, men det är bara en tanke så länge man inte har någon affärsidé vilket jag inte har just nu!

En gymnasieexamen som ekonom med inriktning redovisning? :P

Control_61
2008-12-10, 18:34
Har läst samhäll-ekonomi där jag mitt sista år läst inriktningen redovisning och beskattning...

jakke
2008-12-10, 18:35
Finns ju massor av företag som söker ekonomiassistenter utan eftergymnasial utbildning. Orkar du leta kommer du hitta massor av annonser. En fördel är såklart om du har erfarenhet av något bra system typ SAP.

Aerials
2008-12-10, 18:36
Day-trading med aktier eller någon annan form av varor?

Att läsa vidare direkt efter gymnasiet tycker jag låter oerhört tråkigt! :)

Day-trading med andra varor? Du skulle kunna byta råvaror som sädesslag mot fet mjölk på den lokala bondgården kanske..

Eller så kommer du ner till oss på din lokala unga-aktiesparare avdelning och läser på lite om grunderna i ekonomi

Aerials
2008-12-10, 18:38
Finns ju massor av företag som söker ekonomiassistenter utan eftergymnasial utbildning. Orkar du leta kommer du hitta massor av annonser. En fördel är såklart om du har erfarenhet av något bra system typ SAP.

Jag har aldrig sett en annons som söker ekonomiassistenter utan bakgrund inom ekonomi, och då brukar inte gymnasial bakgrund räknas. Oftast söker de/ och får stunder på ekonomi-program.

jakke
2008-12-10, 18:45
Jag har aldrig sett en annons som söker ekonomiassistenter utan bakgrund inom ekonomi, och då brukar inte gymnasial bakgrund räknas. Oftast söker de/ och får stunder på ekonomi-program.

Men jag har sett sådana. Inte sagt att en uni student inte går före. Det handlar bara om att ha något på sitt CV som väcker intresset hos den som rekryterar, då brukar dessutom inte alla krav som står i annonsen vara så viktiga.

Control_61
2008-12-10, 18:50
Day-trading med andra varor? Du skulle kunna byta råvaror som sädesslag mot fet mjölk på den lokala bondgården kanske..

Eller så kommer du ner till oss på din lokala unga-aktiesparare avdelning och läser på lite om grunderna i ekonomi


Trodde du innefattade att till exempel köpa in billiga fiskedrag från Kina och sälja vidare i Sverige för flera gånger pengarna. Men det kanske inte kallas daytrading!

Day-trading med aktier låter riskabelt, men det går säkert att lära sig endel om det också!

coxie
2008-12-10, 18:54
Ja day-trading är inte riskfritt, men med rätt strategi och kunskap går det att eliminera en stor del av risken.

tobbo
2008-12-10, 18:56
Ja day-trading är inte riskfritt, men med rätt strategi och kunskap går det att eliminera en stor del av risken.

Har du haft någon mentor eller någon som hjälpt dig eller är du helt självlärd?

Control_61
2008-12-10, 19:08
Någon som vet hur/var man kan lära sig strategi och annat vad gäller day-trading?

KlopFer
2008-12-10, 19:12
Är inte minimum summan när man börja trada 50k?

tobbo
2008-12-10, 19:26
Är inte minimum summan när man börja trada 50k?

För att börja trada så finns det väll inge direkt minimum, bara man ser till så att skatt och courtage inte äter upp alla vinster. Om man har tänkt att leva på att trada kan de vara bra att ha en hyfsad stor summa så man slipper ta så stora risker.

_Robbie_
2008-12-10, 19:28
Är inte minimum summan när man börja trada 50k?

Intressant att det finns en minimumsumma...Vem har bestämt det?

Det beror på vad du ska handla med för värdepapper. Handlar du med derivat behövs endast ett par tusen för att det ska gå utan att courtaget äter upp vinsten...

de_dave
2008-12-10, 20:03
Det finns inte en minimumsumma...

Daytrading är bara en benämning på handel med aktier, framförallt handel som ej är långsiktig.

Riskerna är mycket stora och vinsten är tvivelaktig, men är man duktig är det såklart lukrativt. (nån gav poker som exempel, en bra jämförelse).

Som nån annan också nämnde är det en fördel att handla med lite större summor, så inte courtaget äter upp hela vinsten.

Aerials
2008-12-10, 20:11
Control_61 -
Jättekul att du vill involvera dig inom ekonomi! Men ekonomi är ett brett område, jag studerar statsvetenskap och nationalekonomi på universitetet - innan det gick jag en samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet snarlik din. Under min gymnasietid (sista ring) gick jag med i ungaaktiespararna som är en bas hos aktiespararna, nu sitter jag med i den lokala styrelsen. Jag tycker att du, precis som jag gjorde går med här - och lär dig grunderna för privatekonomi, och eventuellt tar någon grundkurs i ekonomi där. Kanske får du försmak för något speciellt område genom att lära dig grunderna - t.ex. Day-trading - finns även kurser inom grunderna för day-trading hos UA- Att börja med day-trading utan erfarenheter av aktier eller fonder är förbannat dumt, och att ens tipsa någon här på ett forum om att börja med det (gällande en person som påstår sig ha en gymnasieexamen i ekonomi med inr.) är nog ännu dummare :)

de_dave
2008-12-11, 09:13
control_61 -
att börja med day-trading utan erfarenheter av aktier eller fonder är förbannat dumt, och att ens tipsa någon här på ett forum om att börja med det (gällande en person som påstår sig ha en gymnasieexamen i ekonomi med inr.) är nog ännu dummare :)

+1

Daniiiel
2008-12-11, 09:56
glöm daytrayding direkt va det dummaste förslaget jag hört

Trassel
2008-12-11, 10:48
Skulle också rekommendera jobb som ekonomiassistent. Den tjänsten är ju oerhört bred så visst kan man få jobb direkt efter gymnasiet, bra erfarenhet men kanske inte så superskoj.

de_dave
2008-12-11, 11:54
vissa bankjobb kräver endast gymnasiekompetens...typ kassapersonal och sådant.

Annars kan ekonomiassistent fungera i vissa fall, lite olika vad de kräver på sådana tjänster.

shut teh face
2008-12-11, 12:57
Det gäller att vara engagerad. Vanlig gymnasiekompetens räcker inte långt.
Tjejen gick ut från ekonomi och började arbeta gratis på en bokföringsfirma cirka 3 månader och lärde sig saker. Sen fick hon jobb på Ericsson som ekonom och fast anställning efter 6 månader.

Jag har vänner som är klara med ekonom på högskola som inte kan få samma jobb som henne, för de visar inget intresse och egentligen mest vill steka.

1. Vad har man offrat för att bli bättre?
2. Hur ser tidslinjen ut, vad har du gjort?

regus
2008-12-11, 13:12
Läs vidare till något annat, ekonomi är tråkigt.

olander08
2008-12-11, 13:51
Läs vidare till något annat, ekonomi är tråkigt.

Civilekonomsutbildning var för mig mer ointressant och tråkigare än något annat ja läst. Väldigt subjektivt, men då gick jag in från början väldigt motiverad för att skaffa mig en mastersexamen tills jag insåg att jag aldrig skulle kunna tänka mig att arbeta med något liknande för resten av livet.

Cilia
2008-12-12, 16:04
Skulle också rekommendera jobb som ekonomiassistent. Den tjänsten är ju oerhört bred så visst kan man få jobb direkt efter gymnasiet, bra erfarenhet men kanske inte så superskoj.
Jag skulle tveka att anställa någon som bara gått ut gymnasiet utan ngn erfarenhet. Personen skulle behöva påvisa några erfarenheter. Det tar för lång tid att lära upp särskilt om man är direkt ifrån gymnasiet.

Däremot har jag flera ekonomiassistenter som inte bara har gymnasiekompetens och som är mycket duktiga. Har även några anställda som är nyexade högskoleekonomer. Det är ett bra förstajobb för dom. En har redan gått vidare till att bli redovisningsekonom och det tog kanske 1 år för henne att komma dit.