handdator

Visa fullständig version : Insamling: cancerfonden


lectris
2008-12-10, 16:39
God dag kära koloiter!

Nu vet jag inte om man ens får starta sånna här trådar men syftet är ju gott så jag tar en chans.

Förra veckan fick jag reda på att en väldigt nära person till mig antagligen drabbats av cancer, och jag har startat en insamling till honom och till alla andra som har oturen att drabbas av detta.

Målet är ynka 5.000kr till den första juli 2009 och jag hoppas att vi kan skramla ihop detta och förhoppningsvis mer därtill.

För att läsa mer om insamlingen, klicka på bannern eller här (http://www.cancerfonden.se/templates/ExtensionWide____1669.aspx?InvolvementID=1284) så kommer ni till min sida på cancerfonden.

http://www.cancerfonden.se/Involvement/Banner.aspx?InvolvementID=1284 (http://www.cancerfonden.se/templates/ExtensionWide____1669.aspx?InvolvementID=1284)

Tack snälla söta!

Nina L
2008-12-10, 16:45
Får jag fråga vilken sorts cancer det är frågan om? Jag känner många som har haft cancer i alla möjliga former. Vissa klarade sig bra, och vissa mindre bra.

lectris
2008-12-10, 16:47
Får jag fråga vilken sorts cancer det är frågan om? Jag känner många som har haft cancer i alla möjliga former. Vissa klarade sig bra, och vissa mindre bra.

Diagnosen är inte fastställd än men det har mummlats lite om hodgkins lymfom, men eftersom det finns så pass många variationer av detta så lär det dröja innan den riktiga diagnosen har kommit. Positivt dock att detta verkar har upptäckts i ett tidigt skede så prognosen ser för tillfället i alla fall mycket bra ut!

forslund
2008-12-10, 16:49
Donerat. Hoppas han klarar sig!

Mago
2008-12-10, 17:17
Tråkigt att höra. Hoppas att det kommer gå bra.
Är pengarna öronmärkta på något vis eller är det rakt till "vanliga" Cancerfonden?

lectris
2008-12-10, 17:21
Donerat. Hoppas han klarar sig!

Tack!

Tråkigt att höra. Hoppas att det kommer gå bra.
Är pengarna öronmärkta på något vis eller är det rakt till "vanliga" Cancerfonden?

Nej jag har inte valt område eller vad man ska säga så det kommer till vanliga cancerfonden när insamlingen avslutas, alltså som vilken donation som helst.

De olika projekten kan man läsa om här (http://www.cancerfonden.se/templates/Research____721.aspx)

Nina L
2008-12-10, 18:16
Nej jag har inte valt område eller vad man ska säga så det kommer till vanliga cancerfonden när insamlingen avslutas, alltså som vilken donation som helst.Kan man välja område? Jag skulle vilja göra något liknande till minnet av mitt ex, som hade en obotlig form av hjärntumör. Rosa bandet håller på att driva mig till vansinne *grr* och kanske skulle det kunna få mig att lugna mig och känna att jag ändå gör något, fast jag (av förklarliga skäl) inte kunde rädda honom.

Mental
2008-12-10, 18:20
Kan man välja område? Jag skulle vilja göra något liknande till minnet av mitt ex, som hade en obotlig form av hjärntumör. Rosa bandet håller på att driva mig till vansinne *grr* och kanske skulle det kunna få mig att lugna mig och känna att jag ändå gör något, fast jag (av förklarliga skäl) inte kunde rädda honom.

klicka på lectris länk så ser du vännen.

Edit: http://www.cancerfonden.se/templates/Research____721.aspx Denna alltså

coxie
2008-12-10, 18:21
Kan man välja område? Jag skulle vilja göra något liknande till minnet av mitt ex, som hade en obotlig form av hjärntumör. Rosa bandet håller på att driva mig till vansinne *grr* och kanske skulle det kunna få mig att lugna mig och känna att jag ändå gör något, fast jag (av förklarliga skäl) inte kunde rädda honom.

Det fanns inget om det när jag började donera varje månad men det kanske går.

Tummen upp för Lectris fler borde donera vad de kan till välgörenhet.

Pepz
2008-12-10, 18:23
Donerar årligen till cancerfonden har flera nära släktingar och nära bekanta som avlidit för tidigt pga denna hemska sjukdom

lectris
2008-12-10, 18:58
Kan man välja område? Jag skulle vilja göra något liknande till minnet av mitt ex, som hade en obotlig form av hjärntumör. Rosa bandet håller på att driva mig till vansinne *grr* och kanske skulle det kunna få mig att lugna mig och känna att jag ändå gör något, fast jag (av förklarliga skäl) inte kunde rädda honom.

Jag vet faktiskt inte om man kan det, jag skrev mest så för att beskriva att det inte går till något särskilt utan till vanliga cancerfonden :em:

Känner mig också rätt hjälplös och vilsen men det är ganska skönt att ha något annat att tänka på än själva sjukdomsförloppet.. man vill ju göra ALLT men man kan inte göra något. Värre känsla får man leta efter :(

Tricce
2008-12-10, 19:15
Kan man välja område? Jag skulle vilja göra något liknande till minnet av mitt ex, som hade en obotlig form av hjärntumör. Rosa bandet håller på att driva mig till vansinne *grr* och kanske skulle det kunna få mig att lugna mig och känna att jag ändå gör något, fast jag (av förklarliga skäl) inte kunde rädda honom.

Håller med dig där, mitt ex (min sons Mor) fick för inte så längesedan veta att hon har livmoderscancer och i samma veva fick farsan prostata men allt man ser är det rosa bandet för bröstcancer (som man ju självklart också ska stödja) men faktum är att cirka 10000 män drabbas varje år av prostatacancer och cirka 7000 kvinnor drabbas av bröstcancer och dödligheten i procent är ungefär lika stor, enligt Cancerfonden.


Känner mig också rätt hjälplös och vilsen men det är ganska skönt att ha något annat att tänka på än själva sjukdomsförloppet.. man vill ju göra ALLT men man kan inte göra något. Värre känsla får man leta efter :(

Du gör redan nåt otroligt stort och viktigt för honom, dels denna insamling men också att du finns där som stöd åt honom det betyder så jäkla mycket för hans vilja och kämpakraft!

Fan va jag hatar cancer :(

hahavaffan
2008-12-10, 19:16
donerar årligen till cancerfonden har flera nära släktingar och nära bekanta som avlidit för tidigt pga denna hemska sjukdom+1

lectris
2008-12-11, 09:18
bump

3020:- nu, inte illa pinkat :)

YuKE
2008-12-11, 09:44
Återkommer när lönen trillar in. Vi gjorde en insamling på jobbet och fick ihop en ganska bra summa. En kollega gick bort för 2veckor sedan i en ovanlig cancersort.

Helt sjukt egentligen, 6månader sen så sprang han new york maraton och levde livet. Gifte sig i somras. Sjukskrev sig för att han var hängig för 3månader sen. Och gick bort för 2 veckor sen.

Lycka till med insamlingen. Bra initativ +10

Yip_man
2008-12-11, 10:15
Har själv varit drabbad av hodkins lymfom. chanserna är idag betydligt större att överleva än för 20 år sen då jag blev sjuk. Han har dock en tuff behandling framför sig. är han ung så bör han ev fundera på att frysa in spermier då behandlingen kan slå hårt mot fertiliteten.

lectris
2008-12-11, 10:30
Har själv varit drabbad av hodkins lymfom. chanserna är idag betydligt större att överleva än för 20 år sen då jag blev sjuk. Han har dock en tuff behandling framför sig. är han ung så bör han ev fundera på att frysa in spermier då behandlingen kan slå hårt mot fertiliteten.

Vad skönt att höra från en som gått igenom samma sak! Född 81, du var 7 år när du fick diagnosen? Han är född 79 så nedfrysning blir nog aktuellt ja.

Mille L
2008-12-11, 12:25
50kr skänkt.

Stoltz
2008-12-11, 12:38
Det är nu jag ångrar att jag inte skaffat ett VISA.

Lycka till Lectris! Återkommer när jag väl skaffat det.

lectris
2008-12-19, 00:03
bump

Känns kass att Karolinskas patientsystem har havererat och operationen som vi väntar på blir uppskjuten ytterligare. Gaaah! Blir säkert av på julafton eller någon annan mindre rolig dag. :(

Doctor Snuggles
2008-12-21, 02:30
bump

Känns kass att Karolinskas patientsystem har havererat och operationen som vi väntar på blir uppskjuten ytterligare. Gaaah! Blir säkert av på julafton eller någon annan mindre rolig dag. :(

Jag hoppas operationen går bra, och att din vän återhämtar sig så smångingom, oavsätt vad han/hon har.
Apropå cancer, så tänkte jag bara tipsa om att kolla upp fasta i samband med t.ex. kemoterapi. I studier har det visat sig skydda de friska cellerna mot strålningen. http://www.webmd.com/cancer/news/20080331/fasting_may_improve_cancer_chemotherapy
Det finns ju också vissa uppgifter om att periodisk fasta kan sänka risken för att få cancer i första taget, så det kanske kan vara värt att researcha lite.

lectris
2008-12-30, 10:26
Jag hoppas operationen går bra, och att din vän återhämtar sig så smångingom, oavsätt vad han/hon har.
Apropå cancer, så tänkte jag bara tipsa om att kolla upp fasta i samband med t.ex. kemoterapi. I studier har det visat sig skydda de friska cellerna mot strålningen. http://www.webmd.com/cancer/news/20080331/fasting_may_improve_cancer_chemotherapy
Det finns ju också vissa uppgifter om att periodisk fasta kan sänka risken för att få cancer i första taget, så det kanske kan vara värt att researcha lite.

Tack! operationen är bokad till på fredag så nu är det lite nervöst men jag är övertygad om att det kommer gå bra.

Intressant med fastan!

Trance
2008-12-30, 10:32
Ett annat råd är att lyssna på din läkare över fåtalet studier på möss. Så jag skulle nog ignorera den länken helt.

Doctor Snuggles
2008-12-30, 15:46
Ett annat råd är att lyssna på din läkare över fåtalet studier på möss. Så jag skulle nog ignorera den länken helt.

Dude, det där var bara en ointelligent kommentar. Ingen som säger att det bara finns två alternativ - lyssna på läkarn eller researcha.
Och att researcha ett ämne har ingen dött av och i min mening är det bättre att hålla sig informerad om vilka möjligheter det eventuellt kan finnas som man kan sen fråga o diskutera med läkaren om - om än bara för att slippa den värsta känslan av maktlöshet. Som t.ex. om den potentiella kopplingen mellan blodsocker nivåer (och eventuellt kolhydrat intag) och cancer risk/tillväxt.

victor_n
2008-12-30, 17:12
håller tummarna, är så jäkla skeptiskt till fonder bara:( donerar själv varje år till röda korset och hjärt och lungfonden men man vet ju inte riktigt hur mycket som faktiskt går till själva forskningen.