handdator

Visa fullständig version : 6-8% BF, möjligt??

heerbie
2008-12-10, 13:56
tjaa. jag har börjat lägga upp vår träningen nu så att man blir lagom rippad till beach 2009. jag kommer gå ner från ca 11-12% BF till 6-8% BF.

det som ja e lite fundersam över är hur svårt de är att ligga kvar på 6-8% BF under resten av sommaren å helst resten av året om så möjligt??

är det lika mycket slit att hålla sig kvar på 6% som de är att gå ner till 6%??

är det vissa saker som man absolut bör undvika vad gäller kost och hur mycket bör man träna för att hålla sig så rippad???

ha de gott!!

King Grub
2008-12-10, 14:13
Det är olika svårt för olika personer med olika gener. Vissa får plåga sig dygnet runt för att nå och ligga på ensiffrig kroppsfettprocent, medan andra ligger på 5% eller under som standard utan att tänka på det.

Fredrik_S
2008-12-10, 15:10
Hur jobbigt nånting är, är ju omöjligt att svara på, men att hålla en lägre kroppsfett% än man är van vid är svårare trots att båda kräver energibalans.
Å andra sidan kanske man kan bli van vid den lägre kroppsfett% med tiden och efter ett tag inte tycka det är lika jobbigt

Slartibartfast
2008-12-10, 15:31
Det är olika svårt för olika personer med olika gener. Vissa får plåga sig dygnet runt för att nå och ligga på ensiffrig kroppsfettprocent, medan andra ligger på 5% eller under som standard utan att tänka på det.

Hurdå svårt? Det är väl ändå bara fråga om energiintag? Eller menar du att vissa måste gå omkring hungriga hela tiden?

King Grub
2008-12-10, 15:36
Ja, om man har en inviduell setpoint, strävar kroppens autoreglering att alltid ligga på den kroppsvikten, med gensvar på bl a aptit om man över- eller understiger den.

Piranha
2008-12-10, 15:38
Sen en faktor med låg fettprocent är att må bra, jag kanske bara snackar för mig själv men på diet och när man kommer ner en bit under 10% säger all sexuellt intresse upp sig helt, jag antar de regleras en hel del med fördointaget och är en sån sak kroppen helt enkelt slår av.

Nåja de är ifs olika för alla, men om du frågar mig och du skall ligga på en snygg nivå men må bra så sikta på runt 10%.

Langster
2008-12-10, 15:45
Hurdå svårt? Det är väl ändå bara fråga om energiintag? Eller menar du att vissa måste gå omkring hungriga hela tiden?

Antagligen. 6% är nog en bit under vad kroppen strävar efter. Jag skulle tro att vissa människor inte ens kan ligga där så länge utan bli katabola och börja lagra den energi som skulle gått till muskler som fett istället.

Fredrik_S
2008-12-10, 15:51
Sen en faktor med låg fettprocent är att må bra, jag kanske bara snackar för mig själv men på diet och när man kommer ner en bit under 10% säger all sexuellt intresse upp sig helt, jag antar de regleras en hel del med fördointaget och är en sån sak kroppen helt enkelt slår av.

Nåja de är ifs olika för alla, men om du frågar mig och du skall ligga på en snygg nivå men må bra så sikta på runt 10%.

Det finns tre viktiga saker för överlevnad, mat, sömn, och fortplantning. De två första är oftast mer akuta att åtgärda vid brist och därför prioriterar kroppen dessa två i första hand.

creperiet
2008-12-10, 16:42
Ja, om man har en inviduell setpoint, strävar kroppens autoreglering att alltid ligga på den kroppsvikten, med gensvar på bl a aptit om man över- eller understiger den.

Kan man höja/sänka sin setpoint?

Kreh
2008-12-10, 19:43
Kan man höja/sänka sin setpoint?

Nästan allt pekar på att det går att höja den, genom att bli fetare. Inte mycket pekar på att man kan sänka den.