handdator

Visa fullständig version : förhållande puls - förbränning


Nate
2003-07-11, 07:28
Minns att jag tog upp det här ämnet i våras... det har dock krokat sig fast i min hjärna fortfarande så jag testar igen.

Förhållande puls - fettförbränning?

ex. morgonpromenad
Två personer går på morgonpromenad med pulsmätare. Olle har lite halvtaskig kondition och behöver inte knata på som en galning för att komma upp till 70% av max. Bettan däremot har kondition som en elitidrottare och kommer just över 40% hur snabbt hon än går. Förbränner de lika mkt på samma sträcka eller förbränner Bettan mer för att hon är vältränad trots att hennes puls nästan är i viloläge? De går båda lika snabbt.

Jag tänkte eftersom att pulsklockan räknar ut ungefär hur mkt man förbrännt. Ju högre puls desto fler kalorier... men enligt pulsmätaren borde isåfall den med sämre kondition förbränna mer. Fast en vältränad människa har ju bättre förbränningssystem, maaassor med mitokondrier.

Kan någon reda ut det här till roten? Annars kommer jag att klura och fundera tills jag blir gråhårig...

z_bumbi
2003-07-11, 09:53
OBS ! En gissning.

Den vältränade bränner mindre totalt men antagligen bränner hon mestadels fett medans den otränade bränner mycket kolhydrater också.

Andy
2003-07-12, 20:50
När bränner du själv mest när du går eller när du springer en mil? I teorin bränner du exakt lika mycket eftersom du uträttar samma arbete. Dock går du på högoktanigt bränsle (kolisar) när du springer och lågoktanigt (fett) när du går. Förutsatt att den vältränade och otränade väger lika mycket så gör de av med lika mycket energi dock skiljer sig, som Bumbi sa, energikällan.

Nate
2003-07-13, 20:31
med andra ord är inte pulsklockor något tillförlitligt sätt att kolla hur mkt man bränner under träningen... ?

z_bumbi
2003-07-14, 09:16
Nate: Nej, inte direkt. Samma sak gäller ju för alla olika konditionsmaskiner, tabeller osv.
Spelar det någon roll hur mycket du bränner då ? Det är ju totala energiförbrukningen per dag som har betydelse om man nu bryr sig om att räkna efter.

Nate
2003-07-15, 08:27
Originally posted by z_bumbi
Spelar det någon roll hur mycket du bränner då ? Det är ju totala energiförbrukningen per dag som har betydelse om man nu bryr sig om att räkna efter.

Njae, spelar ingen roll egentligen om jag vet det exakt eller inte. Var mer bara nåt jag funderat över...

Peter
2003-07-15, 18:30
Det som avgör hur mycket som förbränns är hur mycket syre som kroppen tar upp. Varje liter syre=5 kcal.

Eftersom den vältränade har bättre maximal syreupptagning behöver den personen färre hjärtslag än den otränade för att ta upp en given mängd syre (alltså kan ha lägre puls och ändå förbränna lika).

Pulsklockor kan ge bra vägledning om du gjort ett test som visat hur mycket du förbränner vid en viss puls eller i alla fall vet din maxpuls och maximala syreupptagningsförmåga. Vet du inget av dessa säger inte pulsklockan mycket om din förbränning.